Jump to content

avliving av elg, hjort og ku med revolver.


Hedmarkingen

Recommended Posts

.45 LC ladd til rundt 300 meter per sekund og med 250 grains rundneset blykule er iallefall mer en nok til å "blåse ut lyset" på ei ku. Prosjektilet avfyres da mot det sentrale nervesystem, med en avstand på 15 cm.

 

.45 Kulene er jo ganske så solide og tyngden gjør at den har nok moment til å trenge igjennom dyrets skalle og bane seg vei ned i dyrets hals. Vet at den ble brukt til avliving av både hest og ku i de hine hårde dager.

De gamle svartkruttladningene presterte rundt 300 meter i sekundet, munningsenergien er da ca 709 Joule.

 

Men åssen er det med rikosjettfaren etter at nevnte prosjektil har passert i gjennom kua/elgens sentrale nervesystem og kranium ?

Link to comment
Share on other sites

Det er en utbredt misforståelse at sjansen for rikosjett er mindre ved lavere hastighet. Det er stikk motsatt. Forstår at det er attraktivt med et enhåndsvåpen til avliving fordi det er hendig, men annet enn til fellefangst, så er det vanskelig å få tillatelse. Har jo slaktemasker, men der trenger man begge hendene.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

 

Du har ikke jobbet i skolen skjønner jeg...

"en tåpe kan spørre mer en ti vise kan svare"

 

men det er ikke videre relevant heller. For det er knapt et spørsmål i tråden du startet, eller noen begrnnelse på hvorfor du du startet den. Tror også reaksjonene må sees på som en helhet på tråder du har startet. Og du av alle burde jo vite at en tråd om bruk av håndvåpen på jakt vil skape storm på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke nevnt jakt med håndvåpen i det hele tatt. :roll:

 

Å avlive ei syk/skadet ku med revolver er hensiktmessig når man bor i grisgrente strøk.

Det er rett og slett mer humant å sette punktum for dyrets lidelser der og da en å måtte vente en 3 -4 timer på nødslakter.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor kan du ikke da skrive det i første post?

Slik at det er mulig å forstå hva du mener, i stedet for å måtte gjette seg frem?

Det hadde blitt så mye enklere på den måten.

Jeg skjønner fortsatt ikke hensikten med tråden da, og jeg har vel en sterk mistanke om at det ikke er helt etter lovens bokstav å bruke håndvåpen til avliving.

 

(men jeg kjenner til at det har blitt gjort)

Link to comment
Share on other sites

jeg har vel en sterk mistanke om at det ikke er helt etter lovens bokstav å bruke håndvåpen til avliving.

 

Nei, det er nok ikke det. Forskriften tillater i utgangspunktet ikke bruk av håndvåpen til jakt og felling, og normalt inkluderer dette avliving av påskutt vilt (ref avgjørelser rundt bruk av lys ved ettersøk).

 

Når det gjelder avliving utenom regulær jakt blir det litt annerledes. Det er jo en åpning for avliving av vilt i feller med håndvåpen, så forbudet mot håndvåpen er ikke absolutt. Hverken viltloven eller forskriften setter noen krav til midlene for avliving annet enn det som gjelder for fellefangst. Her tillates 22LR brukt på gaupe, altså gjelder ikke normale krav til anslagsenergi. Og konklusjonen vedrørende fellefangst var vel at selv om dette ikke er godkjent ervervgrunnlag for håndvåpen var det ikke noe hinder for å bruke lovlig ervervet våpen til dette, så man bryter neppe våpenloven heller.

 

Når det gjelder reglene for avliving av bufe etc aner jeg ikke, der må noen med kjennskap til de reglene hjelpe til.

Link to comment
Share on other sites

http://oslovet.veths.no/compendia/fdyr/KAP05.pdf

 

Les dyrevernloven §10

 

Skal svare på første tråd "Men åssen er det med rikosjettfaren etter at nevnte prosjektil har passert i gjennom kua/elgens sentrale nervesystem og kranium ?"

 

Siden jeg har +500000 dyr på samvittigheta :roll: og en god del av disse med .22 og 9.6mm slaktemaske. vis du har rett treffpunkt så er rikosjettfaren ett minimum.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker vanligvis ikke blande meg i slike diskusjoner, men her har jeg lyst til å gjøre et unntak. Jeg har observert flere ganger her inne på forumet, at det har blitt stilt, kanskje litt spesielle spørsmål, av mange forskjellige brukere. Men det er alltid de samme "grinebiterne" som svarer. Og det gjør de alltid ved å gå til anngrep på spørsmålsstiller, aldri for å svare på spørsmålet som blir stilt. Det inntrykket jeg sitter med er at de, svarerne, ikke vet svaret på spørsmålet som blir stilt. Men føler at de ihvert fall skal håndheve loven. Så kjære dere. Forumet blir mye renere om de som ønsker å svare seriøst gjør akkurat det. Og dere andre lar være å svare. PÅ det viset vil faktisk tråden dø om den ikke har livets rett.

Dessuten så er det faktisk stor fare for rikosjett ved å skyte ei ku i skallen på nært hold!

Link to comment
Share on other sites

Tenk så kjedelig dette forumet hadde vært uten at vi grinebitere ikke hadde diskutert og kverulert da!

Jeg linker nok en gang til en tråd hvor jeg gav et klart og entydig svar i første post: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=39151

Men det hjalp lite...... Og så kjedelig det hadde blitt her uten litt synsing og grinebiting... Hvorfor avslutte hvert spørsmål med fasit, og så .. ingenting mer.... :lol:

(Jeg har riktignok omtrent sluttet og skrive her (i forhold til tidligere), da jeg alltid er sur & grinete og tilfører ingenting til forumet... I følge ekelte her iallefall... ) :mrgreen:

Ha en fortreffelig afthen!

Og beklager til Hveem at jeg nok en gang har kommet med 'off topic' i en tråd... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hallo,tror ikke det er ulovlig å avlive skadet vilt med håndvåpen eller skyte slaktedyr i hodet på kort hold.Men ver foriktig med rikosetter,har selv fått det en gang med 45 acp på gris i mur hus,ikke å anbefalle,selv avlivning av sau med 22 mag har jeg opplevd dette.

Skal du gjøre dette så kjøp deg heller ein bolt pistol,eller bruk svake ladinger og mjuke kuler,har skutt okse på nermere 700 kg slaktevekt med 22 lr,så på kloss hold er det ikke så viktig med så mye power. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...