Jump to content

Lading 7x57R


243 winchester

Recommended Posts

Ikke kast bort for mye tid på Normas FMJ-kule hvis den går dårlig. Jeg lå en hel vinter og testet ladninger med den kula. Fikk aldri akseptabel presisjon med den. Jeg er heller ikke den eneste som har slitt med å få den kula til å samle. Gikk over til Sierra Match King, og den samlet veldig bra. Spesielt med N150 og Norma URP. Jeg valgte Norma URP som mitt 7x57R-krutt.

 

Ditt våpen kan like helt andre kombinasjoner, også med Normas FMJ-kule.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Min gull ladning for 7x57R skutt med Blaser drilling D99:

Hylse: 7x57R Norma skutt en gang

Krutt: 41.5gr N150

Tennhette: 200 CCI

Kule: 10.1g Oryx og 9.7g WinPP

 

Dette ga riktig hastighet 750+ m/s og en samling på 7mm (41gr) og 18mm (42gr).

 

ludde

Link to comment
Share on other sites

Da er ladekomponenter på vei i posten :D

 

Noen som har ladet Nosler 140 grain accubond i 7x57R. Finner ikke noe ladedata for denne kula med Rhino 22 (Norma MRP).

 

Lurer på om jeg skal ta utgangspunkt i 7x57R Norma Oryx 156 grain ladedata, som ligger på Norma.cc, og stigelade den opp.

 

 

PS. Noen som har en ladevekt, så skrik ut, på en PM :wink: !!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kan jo kikke litt på da jeg utvikla ladedata for drillingen min: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=232453#p232453

 

Dette er data som er trygge i min drilling og de er ikke spesiellt heite heller, men det anbefales som vanlig å begynne litt under.. 7x57R har ofte svært lange friflukter og jeg har vært borti noen svært romme kammer på østeuropeiske kombier, så måling av friflukt anbefales på det sterkeste .

Link to comment
Share on other sites

Når jeg starter med lading av nye kuler, måler jeg alltid max COL ved å akkurat entre kula i hylsa i pressa, så deretter stikke den inn i kammeret, og lukke bolten :wink: . Synes det er en genial måte å måle max COL på. Ja tenkte ikke å hive meg på 40 grain med det samme :D . Blir noen lørdager på skytebanen utover høsten :D ....

Link to comment
Share on other sites

N160 forekommer meg som et litt tregt krutt for den kulevekta i det kaliberet.

 

Enig. Jeg har prøvd, og det sotet fælt. Fikk dårlig presisjon også. 168 grains Sierra Match King derimot, gikk veldig godt med N160.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg lader 140gr Hornady interlock og Interbond med N160 og MRP.

 

Skal du klare 2700 joule kan du glemme tradisjonelle raske krutt.

 

Med URP ville jeg startet på 43gr(44er Norma start på Ordinære 140gr kuler). Maks vil ligge rundt 45gr.

avhengig av patronlengde.

 

Jeg har Blaser kombi i 7*57r, lader patroner med interlock på 82mm med 50gr N160. Da klarer jeg jeg ca 2720 joule.

 

 

Sjekk kammeret ditt, utnytt lengden og fyll på med URP..Blir nok bra det.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har forslag til ladedata for Accubond 140 grs. med URP eller N-19 krutt.

Jeg har akkurat ladet og testet denne (ikke målt)

Jeg ladet med 43gr N19(rask lott, vil anslå ca44,5gr URP). COL 77mm.

Samlet fint i min Sabatti kombi. Så dette blir min jakt ammo de neste par årene :-)

Link to comment
Share on other sites

Heisam, ingen som buker Norma 204? Jeg brukte ladedata fra Ladeboken. Med Norma 150 grain HM fikk jeg samlig fra 12 mm. :D Med 44.5 grain Norma. 204 Lengde 76.5 mm. Samme lengde som fabrikk ammo. Ladet opp Rem. 150 grs. PSPCL med norma 204 45 grain. 77.5 mm. Jeg har ikke prøvt det på bane ennå. friflukt er på 2 mm med remigton kula

Link to comment
Share on other sites

Noen som har forslag til ladedata for Accubond 140 grs. med URP eller N-19 krutt.

 

Står ladedata for Nosler ball tip 140 på link under. Jeg tok utgangspunkt i den ladedataen

http://www.lapua.com/upload/downloads/b ... 011eng.pdf" target="_blank" target="_blank

 

Jeg bruker bruker 42,5 grain Rhino 17 tilnærmet lik URP/VV150 bak en 140 accubond. Fikk bra samling med det i en sauer 3000 drilling. ca 750-770 m/s. Skal brukes kun til rådyr

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har vært og handla litt råvarer og hardware idag.

 

Skal lade opp noen patroner med Rhino 19 bak 154 gr Hornady Interbond.

Jeg har ikke turt å bevege meg så langt utenfor asfaltert vei hva angår hjemmelading, så bare føler meg litt fram her.

Har kun erfaring med VV-krutt, og da er jo ladedata lett og finne. På Rhino har jeg ikke klart å finne noe... :?

 

Noen som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer ikke. 19 ligger mellom norma 204 og norma MRP

Jeg trodde 19 lå mellom 18 og 20. ;)

 

Det jeg vil fram til er at det er greit om du bruker hele kruttnavnet. For det finnes iallefall krutt som heter Reloder 19, Rhino 19 og Norma 19. Å iallefall et av de tre er ikke lik de to andre.

(jeg regner med du snakker om reloder/rhino 19 å da stemmer det du skriver)

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer ikke. 19 ligger mellom norma 204 og norma MRP

 

 

Ikke i VV sin tabell. Slike "burning rate charts" er sjelden 100% like fra de ulike leverandørene. Det er vel derfor de KUN er ment som en Referanse får å få en peke pinn, og ikke for å utvikle ladedata.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg starter med lading av nye kuler, måler jeg alltid max COL ved å akkurat entre kula i hylsa i pressa, så deretter stikke den inn i kammeret, og lukke bolten :wink: . Synes det er en genial måte å måle max COL på. :D ....

Det er en god metode, og det er en bra ting å vite hva 0-friflukt er. Slik det er ut for meg er det alt for mange som stoler på ladedata mht kulelengde. Jeg har hatt piper hvor trykte ladedata har gitt patroner med "minus-friflukt".

Jeg tviler ikke på at du vet hva du gjør 243, men til andre som har lite eller ingen erfaring vil det kanskje være på sin plass med en liten utdypning.

Jeg bruker for så vidt samme metode, men en fullpresset hylse gir etter min mening alt for kraftig kulehold til å kunne presse kula inn til riktig lengde uten å risikere at man presser kula godt inn i bommene. En skutt hylse er for rom, så det blir noe midt i mellom. En hylse som har fått litt lett pressing i en collet-die, slik at kula lar seg flytte med fingrene er perfekt. Hvis man i tillegg legger langsgående streker på kula med en tusj, vil dette bli skrapet vek av hylsehalsen, og man vil kunne se om kula har hengt igjen i bommene og dermed flyttet seg ut. Videre, hvis man skal være nøyaktig bør lengden på målekula noteres. Lengden på kuler i samme pakke kan variere en hel del, men ved å justere for dette kan man få det helt nøyaktig. Man vil kanskje kunne hevde at dette er i overkant pirkete for en kombi, men etter min mening er dette så enkelt og greit at det uansett er lurt å venne seg til å være dønn sikker på hva friflukten er.

 

Jeg har brukt mye tid på 7x57r, og testa det meste jeg har kommet over. I mitt våpen gir det liten mening å bruke kuler lettere en 150gr. Da får jeg for høyt treffpunkt i forhold til haglesvermen, og de tyngre kulene samler også bedre.

N-150 ladninga som er nevnt over her har gitt utrolige samlinger i den gamle Tsjekkeren med 150gr kuler, N160, og URP har gitt fine resultater til 160gr kuler, og MRP er glimrende til de tyngste kulene.

Det eneste som virkelig ikke har funka for meg heller, er den overnevnte Norma-kula. Jeg hadde 7-8 forskjellige ladninger med to forskjellige krutt for å prøve å finne et utgangspunkt, og det gikk ikke ann å snakke om samlinger. Spredninger var er riktigere uttrykk..

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått noen ladedata fra leverandøren.

 

Noen som vet hvem hylseholder som skal benyttes?

 

Hylseholder har jeg alltid brukt samme som til magnum i 7x57R. Egentlig ikek riktig med har fungert i over 20 år og da gidder jeg ikke bytte ;-)

 

RCBS # 4

Lyman#13

Redding #7

er alle alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker N-160 krutt til Sierra MK 150 grs kule. Brukte 41 og 41,5 grs N-150, men synes det ga tegn til høyt trykk. Krater i hetta (romt tennålhull på drilling?), hastigheter over 800 m/s og klebing av hylse, men utrolig gode samlinger (9mm). Prøvde meg da frem til gode aksteptable samlinger med N-160 krutt (20-25mm), hastighet på ca 770 m/s og ingen klebing. Mener det er 47 grs jeg bruker, og litt mer kulehold, men husker ikke 100% sikkert her og nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...