Jump to content

Valg av pistol til Militærfelt.


Federal86

Recommended Posts

Hey jeg lurte på om hvilke modeller merker det er lurt å ta en titt på.

Når det gjelder pistol til militær felt i kaliber 9mm.

Pris fra 5000 til 12000kr.

Ikke match skjeft(enhånds skyting).

Jeg snakker da om modeler som man kan hevde seg med.

Alle råd blir satt stor pris.

Men Pardini GT9 er ikke vits å nevne siden den er utelukket.

 

Påforhånd Takk.

 

Mvh Trond

 

*editert skrivefeil i overskrift. Flashman

Link to comment
Share on other sites

Tja... Jeg har vært på mange militære fester, men jeg har aldri hatt med meg pistol.

 

Til militærfelt (i ett ord...) har jeg trivdes godt med både Glock 17 og SIG P210. OG har for såvidt hevdet meg med begge. De er nok i hver sin ende av prisområdet du nevner. Så nok en gang er vel svaret at du må prøve og prøve, og kjøpe den du føler passer deg best.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Les siste nummer av svenske VAPEN, så får du kanske en annen oppfatning av Sphinx 3000, beste pressisjon de klarte å få til, var ikke bedre enn en standard CZ :?

 

Hvilke versjon av Sphinx 3000 ble testet? Standard, Tactical eller Competition evt hvilke Competition - Standard/Production/Modified/Open?

 

Hvis jeg ikke tar feil, er modellen Sniper-Arne sikter til, en Competition (Standard).

Link to comment
Share on other sites

Den gang jeg skulle ha meg nytt mil.feltvåpen var det noen kandidater som var aktuelle, men akkurat som trådstarter var Pardini uaktuell, mest av prinsipp mot aluramme og "baneutseende" Nå har den jo vist seg som et pålitelig og slitesterkt våpen, må nok innrømme at den er bedre enn jeg trodde...

Men de andre kandidatene var Tanfoglio Gold og UltraMatch, pene pistoler å se på, og godt grep og fin presisjon på de jeg har prøvd. En kompis har en UltraMatch der vi skjøt en femskuddsamling på 17mm fra rest. Men den pistolen er nok spesiell. Etter at jeg tok mitt valg, har jo Sig kommet med X five og X six, dette tror jeg er supre pistoler, pris er jeg ikke sikker på.

Et annet godt valg kan være en gammel sliter, Sig P210-5, har hatt en selv, fikk nå nylig prøvd en med ettermontert beavertail, kan kjøpes løst og skrus på, ble en helt annen pistol. Men så var det å finne en i god stand til en fornuftig pris da.

Heckler&Kockh er som regel svært gode pistoler, og de har en 6"utgave som går godt, men jeg personlig syns den er alt for diger, men har du store hender så kanskje.

Sphinx, tja, dvs nei, å betale så mye for en pistol som er langt fra optimal til felt det gjør vertfall ikke jeg(tenker da på mod 3000) Hadde da faktisk heller kjøpt CZ 75 SP01+ plenty ammo i stedet. Ble positivt overrasket over den pistolen.

Mitt endelige valg ble STI Targetmaster, MÅ HA genet slo til for fullt pga et glorete bilde på nettsiden til STI, bestilling ble sendt, og jeg fikk nok den første TargetMasteren som kom til landet.

Den har så langt tjent meg vel, uten noenslags feil. Presisjonen er strålende både med bly og mantel.

Men den er tung, min veier 1396gr og den er ikke den raskeste å flytte ved målvekslinger. Og har man ikke bruk for Tri-set sikte bak, så virker det unødvendig stort.

Vil man ha en 5" i stedet, så syns jeg RangeMasteren er en penere pistol, like god kvalitet på den.

Vel, valget må du ta selv-lykke til 8)

Link to comment
Share on other sites

Les siste nummer av svenske VAPEN, så får du kanske en annen oppfatning av Sphinx 3000, beste pressisjon de klarte å få til, var ikke bedre enn en standard CZ :?

He he. Det har jeg gjort, og jeg ble mildt sagt forundret. Har erfaring med denne pistolen da jeg har hatt en selv, og skutt noen tusen skudd med den, og kan bare fortelle at jeg opplevde aldri noe slik med min!

Link to comment
Share on other sites

"Mitt endelige valg ble STI Targetmaster"

 

Og det ble det her også - pga. av at du indoktrinerte meg :) .

Når jeg fikk den - ble jeg meget skuffet.

Den feilfunksjonerte, og avtrekket var bare en mare.

 

Sendte den så til tuning - og etter det - er den NESTEN som et :D .

 

Etter 40-50 skudd - blir det litt kryp i avtrekket.

Da er det lufttrykk som er løsningen - og avtrekket er 110% de neste 50 skudd.

 

Håper dette forsvinner etter hvert.

 

Jeg vurderte også andre våpen - men har alltid likt 1911 modellene - så det måtte bare blir det igjen (for n`te gang :roll: ).

Link to comment
Share on other sites

tagetmaster, eller trojan om du synes targetmasteren er for tung, er begge glimrende valg.

gir mye for pengene, hadde jeg ikke lidd av "må mekke så mye som mulig selv" hadde jeg gått for trojanen fremfor colten i 9mm jeg har i dag.

og du slipper unna billigere ved å kjøpe ferdig- sti ene trenger som shadob sier ofte litt tuning for å bli helt hundre, men det er de verdt.

Er ikke helt enig i at de er verdt det.

Man har kjøpt en pistol som skal være helt hundre rett fra eska og betalt deretter.

Da må man kunne forlange at alt er som det skal være.

STI markedsfører ikke pistolene sine som halvfabrikata eller tuningsobjekter, men ferdige pistoler i toppklasse.

Hadde jeg kjøpt en pistol i den prisklassen vi snakker om her, og som ikke funket slik den skulle, ville leverandøren fått den i retur med beskjed om å fikse alt vederlagsfritt.

Jeg hadde ihvertfall ikke akseptert å ta den økonomiske smellen.

Link to comment
Share on other sites

tagetmaster, eller trojan om du synes targetmasteren er for tung, er begge glimrende valg.

gir mye for pengene, hadde jeg ikke lidd av "må mekke så mye som mulig selv" hadde jeg gått for trojanen fremfor colten i 9mm jeg har i dag.

og du slipper unna billigere ved å kjøpe ferdig- sti ene trenger som shadob sier ofte litt tuning for å bli helt hundre, men det er de verdt.

Er ikke helt enig i at de er verdt det.

Man har kjøpt en pistol som skal være helt hundre rett fra eska og betalt deretter.

Da må man kunne forlange at alt er som det skal være.

STI markedsfører ikke pistolene sine som halvfabrikata eller tuningsobjekter, men ferdige pistoler i toppklasse.

Hadde jeg kjøpt en pistol i den prisklassen vi snakker om her, og som ikke funket slik den skulle, ville leverandøren fått den i retur med beskjed om å fikse alt vederlagsfritt.

Jeg hadde ihvertfall ikke akseptert å ta den økonomiske smellen.

 

Det som stort sett bør/kan/må gjøres er avtrekket. Dette er satt opp til å være på mellom 1800 og 2000 gram fra fabrikk. Grunnen til at det er satt opp såpass tungt er vel amerikanske advokater....

Avtrekket er ivertfall de eneste jeg har gjort på mine 4 eller 5 STI'er(som jeg har hatt gjennom de siste 4-5 år)

Det vil vel også være helt håpløst for en fabrikk å sette opp avtrekk som skal passe til alle de forskjellige skytegrener

Link to comment
Share on other sites

tagetmaster, eller trojan om du synes targetmasteren er for tung, er begge glimrende valg.

gir mye for pengene, hadde jeg ikke lidd av "må mekke så mye som mulig selv" hadde jeg gått for trojanen fremfor colten i 9mm jeg har i dag.

og du slipper unna billigere ved å kjøpe ferdig- sti ene trenger som shadob sier ofte litt tuning for å bli helt hundre, men det er de verdt.

Er ikke helt enig i at de er verdt det.

Man har kjøpt en pistol som skal være helt hundre rett fra eska og betalt deretter.

Da må man kunne forlange at alt er som det skal være.

STI markedsfører ikke pistolene sine som halvfabrikata eller tuningsobjekter, men ferdige pistoler i toppklasse.

Hadde jeg kjøpt en pistol i den prisklassen vi snakker om her, og som ikke funket slik den skulle, ville leverandøren fått den i retur med beskjed om å fikse alt vederlagsfritt.

Jeg hadde ihvertfall ikke akseptert å ta den økonomiske smellen.

 

Det som stort sett bør/kan/må gjøres er avtrekket. Dette er satt opp til å være på mellom 1800 og 2000 gram fra fabrikk. Grunnen til at det er satt opp såpass tungt er vel amerikanske advokater....

Avtrekket er ivertfall de eneste jeg har gjort på mine 4 eller 5 STI'er(som jeg har hatt gjennom de siste 4-5 år)

Det vil vel også være helt håpløst for en fabrikk å sette opp avtrekk som skal passe til alle de forskjellige skytegrener

Joda, avtrekket må man regne med å måtte justere vekten på.

Det er akseptabelt så lenge det er rent og uten nevneverdig kryp.

Avtrekket på disse mekanismene vil også endre seg over tid.

Det som ikke er akseptabelt er å måtte sende våpenet til børsemaker for å bli kvitt funksjoneringsfeil grunnet slurv og mangelfull kvalitetssikring hos fabrikken.

At man må bytte fjærer osv. for å tilpasse våpenet til ammunisjonen er grei skuring, men våpenet skal i det minste kunne fungere 100% som et våpen når man pakker det ut.

Link to comment
Share on other sites

"Hadde jeg kjøpt en pistol i den prisklassen vi snakker om her, og som ikke funket slik den skulle, ville leverandøren fått den i retur med beskjed om å fikse alt vederlagsfritt."

 

Det kan du si - men jeg har ikke tid til slikt jeg :D

Når jeg skrev sende - var vel det kanskje et noe vidstrakt begrep.

Jeg leverte den til èn som tok den lynkjapt.

Alt skal skje i går :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...