Jump to content

En Original gammel Mauser...


Raudnakke

Recommended Posts

Som nevnt i min siste Salongtråd, fikk jeg her sist helg en gammel original mauser..

 

Da jeg fikk sett litt nærmere på den, oppdaget jeg at vi defininitivt ikke hadde med en skamfilt gammel hv-mauser å gjøre men derimot noget eldre.

 

Børsa viste seg å være en Gew.98 produsert i Amberg, Bayern i 1918. Kaliberet er som seg hør og bør 7.92x57JS og bakoversveisen kom virkelig da jeg oppdaga at sluttstykket var nummerlikt med kassa. Desverre gjelder ikke dette alle smådelene, men skitt på.. Det artige er at dette er en "Pre-Adolf" uten hans logoer noe sted.. :)

 

Da jeg fikk pusset pipa for fett og olje, kom neste sjokk. Det er simpelthen den blankeste originale 7.92pipa med de skarpeste bommene jeg noengang har sett...og jeg har kikke gjennom noen oppigjennom.

 

Helhetsinntrykket av børsa er også bra..gjennomgående original, men rem og pussestokk mangler..

 

Han karen jeg fikk den av hadde kjøpt den hos Aaserud på slutten av 70tallet mente han, men de ble aldri noe med elgjakta og børsa har derfor stått siden den gang..med originalt lagringsfett...

 

Dette klenodiet utløste heldigvis ingen filetrang hos meg, men derimot skytetrang..

Krigsammo hadde jeg ikke hjerte til å utsette pipa for, men jeg hadde litt Hornady og Raufosskuler liggende så en pakke moderne patroner ble ladd opp før jeg dro på banen..

 

Avtrekket var originalt og laangt, men det var nogenlunde kontrollerbart.. Siktene derimot trur jeg synet mitt har pensjonert seg fra..for flere tiår siden.. Jeg klarer rett og slett ikke å skjelne kornet mott svarten, og derfor blir også plasseringen i skuret så som så fra gang til gang.. Likevel hadde jeg ikke problemer med å skyte prøva med god margin..

 

 

Skal vi kose oss med noen bilder av børsa?

 

1706201012318231ed69c2e74e1c8c.jpg?68

 

17062010123205adbf8b42954d61b1.jpg?59

 

170620101233e141a2ea27fc49488e.jpg?37

 

1706201012345b943fb6221f446696.jpg?77

 

17062010123518235a40d2e0451989.jpg?58

 

1706201012363b8fcbc1c3e04fe6a0.jpg?41

 

1706201012377d009822437d4353b7.jpg?67

 

1706201012388fc1656c06d64b9981.jpg?87

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel Raudnakke,

 

Klippet litt. G.Larson

 

Og jeg har hatt lyst på en slik så lenge jeg kan huske. Min far hevdet å ha brukt en slik i 1. gangstjenesten (luftfanteriet 1951?)

 

Å sette ei fil til den kunne ikke falle meg inn noe sted, olje, vanlige pusseremedier, sot på siktene, pussestokk og reim ( og muligens kvalifisert bruk av passende verktøy innen avtrekks-avdelingen) er det den vil bli utsatt for.

Koseskyting, Gjøvdalsstevnet, og kanskje en aning jakt bare for å vise den hva våpen egentlig er lagd for..

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det der ei Gew98 låskasse som på senere tidspunkt i mellomkrigstiden har vært puttet inn i ei produksjonslinje for K98K? De orginale Gew98 jeg har sett har ca 70cm pipe og et baksikte som likner på tribunene i Holmenkollen.

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig observert.. :D

 

Etter 1.ste verdenskrig fikk Tyskland en begrensning på den årlige produksjon av Armegevær, og en del kasser som var laget tidligere ble benyttet..

 

Det hører forresten med til historien at serienummerne fikk tillegget a,b,c og d for å lure inspektørene mot slutten av mellomkrigstiden.. Denne dekkoperasjonen hadde kodenavnet "Adalbert"..

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke mine alderdomsvake små grå svikter meg helt, er vel korrekt betegnelse på denne Kar98b.. Som navnet sier, er dette en karabin laget på Gew.98låskassa, med nedbøyd bolthåndtak.. Ta dette med en klype salt..referanselitteraturen min er for tiden lånt bort :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

 

Lengden Raudnakke, lengden er hovedforskjellen, en 98Ker kortere enn en 98b, tror jeg..

 

98b har de "nye" siktene istf. det originale hoppbakke-siktet (som forøvrig ikke kan stilles under 300m..) og den har bøyd bolthåndtak

Men jeg mener å tro at de ikke endret graderingen på siktet før den ble 98K, så 98k kan settes ned til 100m istf. 300 som på opprinnelig Gewehr 98. Derfor tror jeg dette er en G98 som har blitt til en 98K på et tidspunkt.

Egentlig var det kulere om den var en 98b.

 

Til en slik skulle en jo uansett hatt både Seitengewehr 98, og Gewehrgranategerete...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den var da vell holdt. Synd jeg har en slik M98k alt ellers ville jeg lagt inn en søknad på den der også :wink:

 

Har foresten en pussestang til den som måtte kjøpe denne og vil ha det da jeg ser den mangler. Mulig jeg har ei ekstra reim en plass også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Litt o.t. men det var en slik jeg skjøt mine første rifleskudd med. Den stod innenfor kjøkkendøra hjemme i mange år, pappa skulle ha den tilgjengelig hvis det kom rev :) . Andre tider da :wink: .

Hadde en tom oljekanne som hang i en tråd i en busk ca. 120m fra huset. Den var blink i mange år. Joda en kan mimre litt over en slik.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått min første melding fra Moderatorkorpset om at denne tråden er blitt rapportert som en feilplassert salgstråd..

 

Jeg beklager dette, det var ikke meningen siden tråden primært var laget som en tråd der jeg presenterer et stykke historie som bør tas godt vare på..

 

Jeg avslutter derfor søknadsrunden om omsorgsretten og ber moderatorene slette alle innlegg som ikke direkte er av faglig karakter.

Link to comment
Share on other sites

Hei Raudnakke. Da har jeg ryddet litt i tråden. Til dere som har fått fjernet innlegg, disse er ikke slettet men fjernet fra denne tråden og dere får ingen pm om dette da dere er informert her.

Fortsett med fine tråder om gamle børser Raudnakke. Alltid interessant å se/lese om hva du kan om gamle våpen.

Videre henvendelser om evt kjøp ta's med Raudnakke på pm. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått grublet litt mens forumet har har vært sykemeldt, og kommet frem til at:

 

M67 er den nye konservatoren for dette stykket historie :D

 

Det ble lagt stor vekt på at han har planer om å benytte børsa i noen lokale dfs-stevner for mauser og krag, samt de øvrige sentimentale beveggrunnene for å anskaffe en slik en..

Der gratuleres og ønskes til lykke.. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...