Jump to content

2 komponent polyuretan skum. Hvor kjøpe?


Recommended Posts

SKal fylle en kolbe med skum for å unngå "hullyden". Noen som vet hvor man kan få kjøpt 2 komponent polyuretan skum i Norge? Har funnet en butikk i Sverige, men de sender bare om man bestiller for over 1200 sek.

 

Evt tips til annet selvekspanderende, lett materiale mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Ekpandert byggskum veier "next to nothing", jeg for min del ville ikke tenkt på en eventuell vektforskjell. Men pass for all del på at du får avdamping av løsemiddelet (det stivner relativt dårlig i hermetisk lukkede rom...).

 

Og pass på å ikke fylle for mye, det ekspanderer ganske så kraftig. Hvis du ikke passer deg litt kan du komme til å ende opp med en riflestokk innpakket i stivnet byggskum :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fylte byggskum nesten til Randen på savagen, og satte på kolbekappa. Det endte med skum tytende ut mellom kappa og kolben. Skulle skur av kappa og renske, løsnet skruene, og kappa kom av i ei helvetes fart, og halvstivt skum kom signede i en stor ball utover, med påfølgende herk av opprensking...

 

Problemet med vanlig byggskum er at det fyller så dårlig, at hullyden fortsatt er der, men noe redusert.

Link to comment
Share on other sites

ett lite tips er å fylle stokken i flere omganger... går ut fra du har handlet slik med lang tut på, fyll inneste 1/4 og la det tørke før du fyller videre... ved å dele det i flere omganger får det herdet bedre og det kommer bedre ut i kantene og tar bort mer av lyden..

Link to comment
Share on other sites

Det var fremgangsmåten jeg tenkte på. Fyller i bakkant og rundt pistolgrepet blir det jo en trang passage så jeg satser på å fylle flere ganger. Er ikka avhengig av ett helt matreiale og regner med, som du sier at det fyller ut bedre, samt at det får ekspandere mere fritt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du fukter innsiden av kolben før du skummer har du bedre kontroll på ekspansjonen. (Bruk ei sprayflaske). Skum lite og i flere omganger, dursj på litt vann under herdeprosessen.

Proff byggskum er egentlig greiere å bruke, da du har bedre kontroll på ekspansjonen. (Type Hilti el Berner.) Men bruker du oppskrifta over går det nok greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis vekten ikke er enormt kritisk skal visst plastfilm(clingfilm), slik som finnes i alle kjøkkenskuffer fungere ypperlig... Det veier sikkert noen gram,- men man har en mulighet til å prøve noe annet hvis det ikke blir 100%. Det skal visst være bare å stampe det på plass!

2 komp polyuretan skum kan kjøpes lokalt, både Hempel og Jotun har nok dette i sortimentet. Selv har jeg sprøytet dette i industri ifm isolasjon (det legges på som hb malingscoat),- dette er ikke noe du ønsker å rote med på kjøkkenbenken for å si det sånn....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...