Jump to content

Kappet løp på 9,3x62 med demper. Hundeførerrifle.


Frikk

Recommended Posts

Hei :)

 

Jeg skal bytte ut sakoen min med en blaser proffesional, jeg bruker bandhund og går nå med en dempet finnlight i cal. 308. Er det noen som har noen erfaringer med å dempe 9,3 ? hvordan blir rekylen ? (tilnærmet udempa 308?) og hvordan blir smellen ? Er det noen som har prøvd å kappe løpet til 40 cm, og hatt demper på ? :)

 

håper på positive svar :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kappet min til 50 cm. Synes rekylen uten demper er tøff, spesiellt i benk. Med demper er det ikke noe problem. Skyver litt fortsatt, men ikke problem i benk eller å skyte flere skudd etterhverandre.

 

Går også som hundefører, men kommer aldri til å la demper ligge hjemme!!

Link to comment
Share on other sites

ynes rekylen uten demper er tøff, spesiellt i benk. Med demper er det ikke noe problem. Skyver litt fortsatt, men ikke problem i benk eller å skyte flere skudd etterhverandre.

hvilken vekt er det det er snakk om da?

vet at 9.3x62 skkyv litt men det er ikke noe som gjør vondt. har dog skutt kun med 15 og 18,5 grams kuler.

smellen syns jeg ikke blir noe særlig høy. skyter fint uten hørselværn .

dette er basert på egne erfaringer.

rekylen er så og si borte med en demper hvis du lurte på det Frikk

Link to comment
Share on other sites

Les våpenskribent Alf Martin Bråthens bok "Riflejeger hele året". Han skyt vel det aller meste av klauvviltet sitt nettopp med ein 9,3, kappa og med dempar, børsa er den legendariske "Slarkepurka".

 

Han bør vel ha kvalifiserte meiningar om nettopp ein slik rigg.

Link to comment
Share on other sites

Den ene "tøffere" enn den andre her.. det handler vel ikke om hvordan vi takler rekylen på 9,3? Det er vel strengt tatt den som ønsker å bruke 9,3 sin oppfatning som teller? Noen takler det bra andre ikke, værre er det ikke.

Bare en ting å gjøre Frikk, bare skyte og skyte og skyte uten demper til du behersker den ok, begynn med svake ladninger og lette kuler og øke på. Nå du da setter på demperen blir alt som en lek...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

har også kjøpt samme børsa men i 6.5 den går hull i hull, er kjempe fornøyd. skal også ha 9.3 løp til elgjakta med demper. hørte blaser sier du kan kappe 9.3 til 42cm. men jeg har blitt anbefalt 45cm. hvordan har du gjort det? og forresten så skyter alle bedre uten rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Har kappet min 9.3 til 47 cm og satt på en a-tec demper. Greier fine hastigheter selv med såpass kort løp.

Rekylen er veeeldig snill med demperen montert. Nå synes ikke jeg rekylen er så ille uten demper heller, men det har nok mye med utforming av stokk å gjøre. Jeg er generelt sett en pyse når det gjelder rekyl. 308'en min har mye verre rekyl enn 9.3'en med demper.

Jeg skyter IKKE uten hørselvern selv med demper på banen, men den redder nok hørselen min på jakt.

Link to comment
Share on other sites

har også blaser professional i 9,3x62, den er til børsjemaker nå, for kapping til 50cm og montering av A-tec maxim og montering av kickstop:) gleder meg til å prøve den ijænn:) noen som har erfaring med kickstop i blaser? blir det som smør på flesk sammen med demper?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble ikke annbefalt å kappe under 50 cm, så begge løpene er kappet til det, både 6,5 løpet og 9,3'n.

 

Til nå har jeg bare skutt med norma jaktmatch, mener det er 15 grams :D

 

kan dere forklare hva kickstop er ? :)

Link to comment
Share on other sites

K_6538188403.jpg

 

Fra Blaser.de:

 

Kickstop - Recoil reducer in the butt stock. The stainless steel cylinder, filled with tungsten beads, is inserted into the stock and reduces recoil by about 20 %. It is suitable for all rifle models. The weight of the stock increases by approximately 430 grams. It improves the balance of rifles with heavy barrels.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sport1Kongsberg AS har kick stop til Blaser, jeg har rimelig kort løp i Blaseren min i nevnte kaliber. Synes det sparka godt når 286gr suste avgårde pluss at smellen var direkte ubehagelig, jeg fikk gjenga opp pipa mi og satte på en Hausken standard. Smellen er levelig nå, men det at rekylen er borte er bare dri..prat. Sparker fortsatt men det går iallefall å slenge avgårde noen skudd i benken når nye ladninger osv testes uten å gråte i stillhet og få mannetrøst på standplass :smile: , hadde kickstop i kolben tidligere, det fungerte fantastisk bra sammen med demper men jeg droppa det pga vektøkningen, kickstoppen ER tung men fungerer.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ser dette er en gammel tråd, men prøver læl..

 

Er også i gang med innkjøp av Blaser R93 i kal. 9,3x62.. Vurderer å kappe løpet rundt 50cm og montere Hausken JD191 eller JD155!

 

Lurer egentlig på om rekylen blir værre om man kapper løpet fra original lengde og ned til 47-50 cm? Håper å kunne ha muligheten til å bruke våpenet uten demper hvis dette skulle bli nødvendig noen gang - f.eks under grisejakt i Sverige...

 

 

Lurer også på om denne kick-stoppen til Blaser lar seg ettermontere lett på en Blaser R93 Professional, eller må den inn til våpensmed? Er det slik at man lett kan sette den inn når man bruker grovkalibret løp på Blaseren og likens raskt fjerne den når man bytter til finkaliber??

Link to comment
Share on other sites

Kickstop er drop in på alle R93. Du tar av kolbekappen og skrur Kickstopen inn på en bolt som står innerst i hulrommet. Du trenger unbrakonøkkel til kolbekappen og et grovt flatt skrujern til Kickstopen.

Har forøvrig fortsatt min liggende hvis noen er interessert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei McIver, kan berolige deg med at rekylen på 9,3'en er overraskende fin ! :) jeg gikk jo fra 308 og opp, og var veldig spent på denne overgangen ! ergonomien i stokken på blasern gjør at rekylen taes fint opp, den blir nærmest litt ''lang og sløv''.. Da snakker jeg selvsagt om å skyte uten demper ! med demper blir den som en 6,5 uten :)

 

Jeg skal i disse dager ha min inn til børsemaker for å lage justerbart kinnstykke og forlenge kolben en cm forresten. Er meget spent på hvordan det blir :)

 

Kan slenge ut et bilde i tråden her når den er ferdig viss jeg husker det !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Hei, og beklager sent svar, har byttet både pc og mail, og da husket jeg jo selvfølgelig ikke passordet til brukeren min.

 

v2wsjc.jpg

 

Her er bildet av blaseren, kan virkelig anbefale og få montert en slik en ! Kommer nok aldri til å bruke rifle uten justerbart kinnstykke igjen, det er som natt og dag ! Jeg gjorde det hos Vågsland, de var veldig flinke og ekspeditte :)

 

Vil du se flere bilder, legg meg gjerne til på facebook.

 

MVH Mats Lundsett

-Tidligere Frikk

Link to comment
Share on other sites

Har denne her:

Sauer 202. Yukon stokk. Sauer Hardwood i 9,3x62 med orginalt 46 cm løpslengde, og Aimpoint 9000 CS, har ikke demper, da dette vil forstyrre åpnesiktene som jeg også har skutt inn.

Bakstokken fikk jeg laget justerbar kolbekam ved bestillingen hos Landrø.

 

774224_10151197205806835_2110228816_o.jpg

 

739911_10151197204981835_513767591_o.jpg

 

Skyter med alle kulevekter og rekylen er ikke noe å snakke om, bruker alltid hørselsvern også på jakt, på banen bruker jeg Sordin, og på jakt bruker jeg Hørselslabben "Jeger`n" med teleslynge dette fungerer meget godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...