Jump to content

Nybegynner ladesett


malfsen

Recommended Posts

lurte på å bestille meg ladeutstyr fra midway norge. har en remington 788 i cal .308. krutt, kuler og tennere tror jeg at jeg vil kjøpe gjennom skytterlaget, hvis ikke det er noen som har bedre forslag.

 

men det jeg lurte på var om dette ser godt nok ut og om det er noe mere jeg trenger untatt ladeboken og noen bokser til å ha ammoen i?

 

 

121744 Lee Challenger Breech Lock Single Stage Press Kit kr 990,00

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=121744

 

271467 Lee Case Length Gage and Shellholder 308 kr 77,00

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=271467

 

538030 Lee Pacesetter 3-Die Set 308 kr 396,00

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=538030

 

Totalsum: kr 1.463,00

Link to comment
Share on other sites

Lee-settet funker det. Det er ikke best på alt, men det er fullt brukbart og mye for penga. Etterhvert kan du supplere med bedre enkeltkomponenter. Vekta er ikke all verden, så den vil du kanskje bytte ut. Kruttmålet derimot, er helt tipp topp. Pressa er helt grei. Jeg har den montert på et par plater fra "Ivar-hylla" til Ikea. Transportabel ladebenk. Kjekt med aluminiumspresse, den er lett å bære og ruster ikke. Hjemme har jeg en RCBS Rock Chucker fastmontert.

Link to comment
Share on other sites

Så holder det med ladesett Lee Anniversary kit og LEE Collet Dies , 308 Winchester? er det alt jeg trenger for å begynne å lade?

 

Et tips er å ringe Trond på hjemmelading.no, han selger det samme settet og evt det andre du trenger...som f.eks dier. Og er flink til komme tips og råd til en nybegynner...

 

Lykke til med ladinga....det er veldig spennende og morro.... :D

Link to comment
Share on other sites

en ting til. går 30-06 og 308 dier om hverandre? altså at men egentlig har .30 cal dier om men ikke skal helpresse hylsene?

 

Det går an i et knipetak. Jeg har lada noen få .30-06 med diesett for .308W. Det gir veldig dårlig styring av hylsa, noe som neppe er presisjonsfremmende. Og tennhetta må du få ut på annet vis. Kjøp heller et ekstra sett fra Lee i rett kaliber. Du sparer det inn på et blunk.

Link to comment
Share on other sites

@skattebo: Hva røyk på pressa? Og hva gjorde du når det skjedde? Det høres jo litt merkelig ut. Jeg har brukt Lee-pressa mi en del, men ikke til tunge oppgaver. Neck-sizing og kulesetting, og det krever knapt kraft i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til å utarte seg til den vanlige Lee versus Dillon diskusjonen. Den er alltid like fruktbar :roll:

 

På ladebenken min er det skrudd fast en LEE 100 presse. Denne har jeg ikke ladet mer enn litt over 10 000 9mm, så den går helt sikkert snart i stykker siden LEE pressene er bare noe drit i plast og lettmetall :D:lol::lol:

Ved siden av står det en Dillon 650. Denne har jeg såvidt brukt. Kun 5-6000 .40 S&W + noen rifleskudd. Fjellsolid presse som sikkert gjør alt MYYYE bedre enn LEE pressa. :roll: Den er bare mye mer tungvinn og tregere å lade på.

 

For lading med full kontroll (riflelading) står det et par enstasjoners presser skrudd fast i benken. En RCBS og en Lyman. Fine presser dette. Har prøvd litt forskjellig av enstasjonere og min konklusjon er soleklar. Hva det står på pressa, hvilke materiale den er laget av og hvilke farge den har er komplett likegyldig.

 

Det som teller ar at det er en O-presse. Altså en presse med to stenger/bjelker (hva kalles disse???) opp til verktøyholderen. Det er det som teller. Drit i alt annet og kjøp den billigste O-pressa. Da blir det mer penger igjen til det som teller: SKYTING !!!!

 

Gled deg til en enda en ny hobby som hjemmeladingen er.

Link to comment
Share on other sites

skal bruke den progresive pressa på skyttebanen (dyllan der håntake knakk rett av i linken av støpejern ikke i noen av hengslene, men tvers over jernet(2. gangen det har skjedd med den pressen)) så tenker jeg at jeg kjøper en forholdsvis billig enkelstegs selv senere

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Kan jo spørre i denne tråden. Hva er forskjellen på Lee Anniversary kit og Lee Breech Lock Challenger kit? Førstnevnte er billigst..

 

Jeg skal hive inn en bestilling, stikke på xxl i morgen å kjøpe Ladeboka, og begynne å lese! :) Har sett meg lei på å må lete meg ihjel etter greie smell, og ikke minst å bruke alt for mange kronasjer på det.

Link to comment
Share on other sites

Har Anniversarysettet. Greit nok det til mitt bruk. Liker ikke helt tennhetteisetteren. Ikke akkurat hver gang at tennhetta som den skal... Kommer skjevt på, eller så kommer det ingen tennhette, eller gal vei. Fant en brukt håndholdt som jeg ga en hundrings for hos Børselars. Plukker en og en og setter i manuelt. Like greit det! Kan ikke bli feil i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Det beste er det nok definitivt ikke, men det er det billigste. Kvalitet og pris hører gjerne sammen, men Lee sitt sett er nok bra nok kvalitet for de fleste "småladere".

 

Etter ett år med "smålading" av ca 500 skudd er i hvert fall jeg godt fornøyd.Har ikke følt behov for noe dyrere i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Anniversary har pressemontert tennhetteisetter(safety prime), Breech lock har håndholdt tennhetteisetter.(auto prime) Ellers likt.

Min Breech lock presse har da pressemontert tennhetteisetter, på samme måte som vist litt nede i denne tråden:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=22&t=36287&p=467670#p467670

 

Den største fordelen med Breech lock pressa er etter min mening de løse bøssingene som gjør at du slipper å stille inn diene hver gang de skal ut og inn av pressa.

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Anniversary har pressemontert tennhetteisetter(safety prime), Breech lock har håndholdt tennhetteisetter.(auto prime) Ellers likt.

Min Breech lock presse har da pressemontert tennhetteisetter, på samme måte som vist litt nede i denne tråden:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=22&t=36287&p=467670#p467670

 

Den største fordelen med Breech lock pressa er etter min mening de løse bøssingene som gjør at du slipper å stille inn diene hver gang de skal ut og inn av pressa.

 

mvh

Ulken

 

Da har du vel Anniversary kitet da :) Settene har samme Breech Lock Challenger pressa med bushinger.

http://www.leeprecision.com/cgi/catalog/browse.cgi?1283787211.2643=/html/catalog/rlpress2.html#breech

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har ihvertfall aldri hatt behov for crimp-die. Men jeg har lada mest normalpatroner som 6,5x55 og .308W. Jeg har vel såvidt brukt det på .375 H&H, uten om jeg vet om det var nødvendig. Jeg vil helst unngå crimp, ut fra prinsippet om å bearbeide messingen minst mulig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har kjøpt Lee dier - Deluxe sett. Der er det tre dier der den ene er necksize-die. Ser noen lar vær å helpresse hylsa etter formskyting i rifla si. Er ikke dette litt risky når en får så liten margin i hylse og kammer? Tenker da på jaktsituasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...