Jump to content

Hvilket kaliber? 338-06, 358-06 (35 whelen) eller 9,3x62


jegern79

Hvilket kaliber? 338-06, 358-06 eller 9,3x62  

104 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber? 338-06, 358-06 eller 9,3x62

    • 338-06
      17
    • 358-06 (35 whelen)
      24
    • 9,3x 62
      65


Recommended Posts

Hei.

Jeg skal bytte pipe i den ene mauseren min nå, og klarer ikke å bestemme meg for kaliber.

valget står mellom de nevnte.

 

Kan dere hjelpe meg til å ta valget med velbegrunnete argumenter. (har fått noen allerede i en annen tråd)

 

Er klar over mange av ulempene/ fordelene med de tre, men det finnes sikkert flere faktorer som kan hjelpe meg med å ta valget.

Erfaringer med lyddemper med de tre er også interessant!

 

På forhånd takk for hjelp :wink:

Link to comment
Share on other sites

ville valgt enten 9.3 eller 35 whelen...

flere av de jeg kjenner som jakter bruker 9.3 på elgen og man ser tydelig treff/reaksjonen i elgen. men et minus med 9,3 den detter(faller) fort ned. mener det var rundt en 15 cm på 200 m hvis du hadde skøti inn på 100 m. itte ta meg helt for gitt er ikke helt sikker men mener det var noe rundt der...

og foresten 9.3x62 er fin med lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Kulefallet spørs litt åssen kule du lader med. Jeg lader 285 grs lapua mega til 680 m/s, og i følge PCB detter den 23 cm fra 100 til 200m. Dette stemmer sånn høvelig med skyting i praksis, men kulefallet har bare blitt dømt på augemål.

 

Ikke prøvd noen av de andre kalibrene det spørres etter her, så da skal jeg heller ikke uttale meg om hvilket du bør velge. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Kansje lurt og skrive hva du skal bruke bøsja til.

 

Bøsja skal hovedsaklig brukes på norsk storvilt, og da for det meste i elgskogen.

Kan nevne at jeg har en 30-06 i tillegg.

Jeg lader sjøl. (Har nok ikke skutt ferdigrullet på nesten 10 år) Så tilgangen på ferdigladd er ikke noen aktuell problemstilling for min del.

 

Styrkene/svakhetene til de forskjellige kalibrene slik jeg ser det:

338-06

+ Stort utvalg i gode kuler (har favorittkula mi, hornady ib) :wink:

+ Gode ballistiske egenskaper

+ Høy TB sikrer god inntrengning og BC

+ Morro å ha noe ikke alle andre har :wink:

+ Enkelt å presse om fra en 30-06 hylse.

- Har 30-06 i tillegg, kanskje litt liten forskjell?

- Ikke fult like god anslagsenergi som 35 whelen og 9,3 på normale skyteavstander.

 

35 whelen

+ Kombinere god BC og grov kule på en fin måte

+ kan nytte revolverkuler for billig trening.

+ Håndterer kuler helt opp til 310 grs på en god måte (rundt 690 m/s)

+ Morro å ha noe ikke alle andre har :wink:

+ Enkelt å presse om fra 30-06 hylse

- Mindre kuleutvalg enn 338

- Noe dårligere BC enn 338

 

9,3x 62

+ Stor kulediameter i lav hastighet= bra skuddreaksjon og lite ødelagt kjøtt.

+ Tilgang på ferdigladd i Norge.

+ Håndterer helt opp til 320 grs kuler.

- Dårligere BC og lavere TB enn de to nevnte

- Noe dyr å trene med.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

9,3x62 dårligere tb(går utifra at du mener tverrsnittsbelastning, ofte referert til som sd) enn de andre?

250gr .338 = sd .313

250gr .358 = sd .279

286gr 9,3 = sd .305

 

og med 250gr accubond(sd tilsvarer 180gr .30" kaliber) fra nosler så kan 9,3'en være relativt flattskytende.

hvis leker litt med ballistikkalkulatoren og sier 250gr accubond i 780ms.

 

innskutt 5cm over på 100m

5cm under på 200m

18cm under på 250m

 

uten å ha noen erfaring med nevnte kalibre så hadde jeg valgt 9,3x62 som elg/bjørnebørse.

hvis den skulle blitt brukt som en allroundbørse, gjerne hvis litt lengre hold hadde vært aktuelt så hadde .338-06 blitt mitt valg.

hvis du skal beholde .30-06'en så ser jeg ingen grunn til og velge noe annet enn 9,3x62

Link to comment
Share on other sites

9,3x 62

+ Stor kulediameter i lav hastighet= bra skuddreaksjon og lite ødelagt kjøtt.

- Dårligere BC og lavere TB enn de to nevnte

- Noe dyr å trene med.

 

Hvis du skal skyte elgene dine innenfor vanlige norske elg avstander; maks 200-250m, så ser jeg ikke det store problemet med BC.

 

Når det gjelder "TB"/SD, så har jeg en venn som har skutt mange elefanter med 9,3x62, riktignok med helmantel, men også mange bøffel med blyspiss. Hvis bøffelen detter, så tror jeg du kan være trygg på at elgen også gjør det. :)

 

Selv bruker jeg 9,3x62 som hundefører børse, ladd med 250 grains North Fork. Av de litt over en håndfull elg jeg har brukt denne børsen på, så har de alle gått ned etter bare noen få skritt, og hittil så har jeg ikke funnet igjen en eneste kule. Jeg syns jeg opplever klart tydligere skudd reakjon på elgen med 9,3x62 en med andre kalibere jeg har brukt på elg (7x64, .308w, 30-06, 300wby og 300wm), bortsett fra 375H&H.

 

286grains Partizan kuler = relativt rimlig trenings ammo, og er man i en knipe (selv om du lader selv) så får man ihvertfall kjøpt ferdig ammo i 9,3x62 over alt. Noe man vel ikke gjør med de andre du nevner.

Link to comment
Share on other sites

Vurderte det samme for ca 6 år siden, da jeg ønsket å gå opp til noe kraftigere enn 308W og 30 06. Landet på 35 whelen da jeg har masse 30 06 hylser, og de presser jeg om til 35 W. Etter en del eksprimenteringer har jeg landet på 250 gr kuler som jeg bruker til elg og hjort. :D

Link to comment
Share on other sites

Uten å hevde at den ene er bedre enn den andre, har jeg i flere år brukt 35 Whelen / 250 grn Woodleigh RN med utmerket resultat.

I tillegg er 225 grn Sierra GK supre treningskuler med meget god presisjon samt at de også duger på hjorten.

Med andre ord, en fornøyd 35 Whelen-bruker :D

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 dårligere tb(går utifra at du mener tverrsnittsbelastning, ofte referert til som sd) enn de andre?

250gr .338 = sd .313

250gr .358 = sd .279

286gr 9,3 = sd .305

 

og med 250gr accubond(sd tilsvarer 180gr .30" kaliber) fra nosler så kan 9,3'en være relativt flattskytende.

hvis leker litt med ballistikkalkulatoren og sier 250gr accubond i 780ms.

 

 

Hei, og takk for svar :)

 

Men er nok ikke helt enig med disse tallene :wink:

35 whelen og 9,3x62 håndterer stort sett de samme kulevektene. Til eksempel håndterer 35 whelen fint 310 grs woodleigh (rundt 700m/s maxladet). 250 gr får du også opp i 780ms

Derfor blir det også logisk å sammenligne tb ut ifra like kulevekter, og da har 358 høyere tb enn 9,3.

Link to comment
Share on other sites

Uten å hevde at den ene er bedre enn den andre, har jeg i flere år brukt 35 Whelen / 250 grn Woodleigh RN med utmerket resultat.

I tillegg er 225 grn Sierra GK supre treningskuler med meget god presisjon samt at de også duger på hjorten.

Med andre ord, en fornøyd 35 Whelen-bruker :D

 

Det er 250 eller 310 grs woodleigh RN jeg vurderer hvis det skulle bli 35 whelen også :).

Hvordan erfarer du at effekt i viltet og kjøttødeleggelsenen er med 250 grs kula? Og hvilke hastighet får du med denne kula i ditt våpen?

Link to comment
Share on other sites

Min favorittladning med 250 grn Woodleigh RN, er 57 grn med N-150.

Dette gir et snitt på 757 mps kronografert og meget god presisjon i mitt våpen (Ruger M77 med 22" Shilen pipe med 1-14 stigning)

Dette er rifla jeg bruker på hjorten.

Meget pene slakt selv med treff i bein.

Alltid gjennomskyting, og naturligvis stort blodtap og som oftest rett i bakken eller kort fluktstrekning.

 

kolleog35Whelen.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har 9.3x62 og er godt fornøyd med det,men lurer litt på å kamre en børse i kal. 338-06 eller 375 whelen Ai. Har egentlig ingen god grunn for å gjøre det, men utvalget i kuler er litt bedre i 338 og 375

 

Og enda bedre i .358, i tillegg til at en kan presse om 30-06 hylser uten noe mer mikkmakk, bare å sette de rett i og klemme i vei.

 

Har jakta i snart ti år med en mauser (m2000) som jeg arva fra morfar og som samla 5-skudden innafor et A4-ark på en god dag med det gamle 30-06 løpet. Jeg fikk Dag Ole Ward til å skifte løp og stokk (Hansen Sporter m Pachmayer Decelerator), og fikk på en Kahles (1.5-6x42) i leupold stålmontasjer. Har hatt mange børser, men dette vil nok alltid være grombørsa, og er den jeg skyter best med også (den er rimelig tung må det sies).

 

For å ha noe litt mer spesielt er det selvsagt et poeng å velge en av de som er en "ekte" villkatt enda, men av praktiske hensyn synes jeg nok 35'n er genial. Selv om jeg ser poenget med kjøpeammo som ble nevnt tidligere i forhold til 9,3x62.

 

Skulle jeg hatt en 9,3 ville jeg antakelig ha plussa på 2-4mm på lengden... (9,3x64 eller 9,3x66)

Link to comment
Share on other sites

Min favorittladning med 250 grn Woodleigh RN, er 57 grn med N-150.

Dette gir et snitt på 757 mps kronografert og meget god presisjon i mitt våpen (Ruger M77 med 22" Shilen pipe med 1-14 stigning)

Dette er rifla jeg bruker på hjorten.

Meget pene slakt selv med treff i bein.

Alltid gjennomskyting, og naturligvis stort blodtap og som oftest rett i bakken eller kort fluktstrekning.

 

 

Flott!

Har du testet ut/fått noen indikasjoner på omtrentlig nedre ekspansjons grense ligger med denne ladningen ift skyteavstand?

Link to comment
Share on other sites

Eg stemte på 9,3x62 som det beste alternativet her, da det finnes ferdigladd ammo i dette kaliberet.

 

Mener du bør kansje vurder to andre fabrikk kaliber som 338 Federal, som er en 338 kule i en 308win hylse (51mm).

Alternativet er jo å gå for en stander 338 winmag som eg selv har.

I 338 har manet god utvalg av kuler.

 

Et annet spennende kaliber synes eg 375 er Ruger som skal kunne passe stander låskasser.

 

Er litt skeptisk å ha børser i kaliber som det ikke finnes ferdigammo, har bekjente som har "brent" seg på at de ikke har fått laget seg ferdig ammo p.g.a div problmer. Da har man alltid en kriseløsnig med å gå til sin lokale ammolanger som har et godt utvalg.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Desverre det har jeg ikke.

Men erfaringen så langt med Woodleigh ( i 308 Win, 338 Winmag, 35 Whelen og 375 H&H) er at de oppfører seg eksemplarisk innefor normale hastigheter og avstander.

Korteste hold med 35 Whelen er 12 meter, lengste er ca 140.

Begge hjortekoller og begge fine slakt.

Innimellom disse avstandene er det skutt en del hjort, en elgokse og noen rådyr.

 

Når det gjelder de andre kalibrene hvor Woodleigh er benyttet, har jeg kun positive erfaringer.

Minste vilt er en steenbuck ( vesentlig mindre enn rådyr) og største er en waterbuck (som en svær kronhjort).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei. Jeg sto overfor det samme valget med min 7,92. Jeg ønsket å skifte til 35 Whelen. Men børsemakeren kunne fortelle meg at jeg ikke fikk utnyttet de tyngste, eller de mest ideelle kulevektene. Dette begrunnet han med at magasinet var kortere enn normalt og at dete ikke var en orginal mauser. Dette stemmer sikkert da det står noe kryptisk (russisk) på laskassen. Han kunne ikke si hvor denne var produsert men antok at det var en kopi fra østeuropa. Ikke vet jeg. Derfor falt valget på en ny pipe i samme kaliber. Det har funket utmerket på elgjakt. Jeg bruker Oryx med et meget godt resultat. Jeg ønsket meg 35 whelen mest på grunn av at "jeg liker noe som ingen andre har". Ammunisjon skulle ikke bli noe problem da jeg ladder all ammo selv. Jeg ville valgt 35 whelen. Den har også en mildere rekyl enn 9,3x62 men skal vistnok være veldig nære sistnevnte kaliber i prestasjon. Godtar arrestasjon om jeg tar feil. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...