Jump to content

Kommandoer til feltskyting.


Woff

Recommended Posts

Er det noen som har / kan linke til (eller poste her) riktig kommandosett for feltskyting som er oppdatert med plugg?

Jeg tenker altså på en liste som kan brukes på standplass ved feltskyting, noe sånn som:

 

1: Dere kan fylle magasin eller tønne mens jeg forklarer øvelsen, spesialpistol / spesialrevolver lader med 5 patroner.

(Våpen pakkes opp / plugg fjernes) (Standplassleder kontrollerer at riktig antall patroner er ladet?)

2:Øvelsen forklares: Skytestilling, skytetid, antall figurer, antall målgrupper, rangeringsskive, tolkekant..

3: Er øvelsen forstått?

4: Lading...

 

Noen som har en oppdatert 'mal' på dette?

Link to comment
Share on other sites

Fordi dette ikke trengs, unødig komplisering er ikke en nsf målsetting. :wink:

 

Reglene er klare, du har ikke lov til å røre våpenet (ta ut av hylster, bag eller ta ut plugg), før ordren Fyll magasin tønne er gitt. 8.25.2.10 samt straffe reaksjon 8.25.2.11

 

8.25.2.10 er vel den regelen jeg ser det syndes desidert mest mot, på standplass.

 

Så slike unødige ordre finnes det ikke grunn til å gi, som skytter skal man kunne denne regelen.

 

Ellers er normalen at alle opplysninger om stagen, blir gitt mellom ordren Fyll tønne magasin (med 5 eller 6 skudd, alt etter om det er spesial eller vanlig felt). Og Ordren Lading.

Link to comment
Share on other sites

Noen her har fått med seg at jeg holder på å sette sammen et 'nybegynnerkurs' og derfor er på jakt etter så mye matnyttig som mulig. At sikkerheten ikke er ivaretatt i komandosettet ser jeg stadige tvilsomme utsag av på feltstevner beklagligvis. Ser ut til at standplassledere går ut fra at 'alle' er garvede skyttere..... Nå har jeg holdt på med pistolskyting i 30 år, så JEG vet hvor kula kommer ut av våpenet, men enkelte uheldige situasjoner skjer legger jeg merke til. Det er vel opp til standplassleder hvor bra avviklingen blir...

Link to comment
Share on other sites

Riktigt, sikkerhet og påtale av brudd på reglement(spesielt sikkerhet), ligger til standplass leder å påtale. 8.25.2.14

Om noen gjør feil, skal standplassleder påtale dette. Og derved er sikkerhet og etterutdanning av skyttere som ikke har fått med seg dette i boks.

 

Man skal ikke finne opp kruttet på nytt, sikkerhetskurset skal lære ferske skyttere dette. Og standplasslederne er ansvarlige for å ta dette i løypa. Hvor er problemet?

 

Må man til med ordrer om våpenet utover fyll tønne magasin, stiller jeg meg tvilende til om de som står på standplass i det hele har nok mellom ørene til at være der. Får man først en advarsel, og så en 2 poenger, så våkner de fleste.

 

Om det er noe man burde gjøre, så er det å sende ut pålegg til alle NSF klubber, om å skjerpe håndhevelsen av denne regelen. Ikke begynne med kompliserte, unødige og kansje forvirrende komandoer. Dette er en sport som stiller krav til sine deltakere, og slik vill den alltid være.

 

Komando settet er perfekt, håndhevelsen av regelverket er det ikke. Der har du grunnen til problemstillingen.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er vel snarere Brassy, at om man har lært dette på nybegynnerkurs, så er man fersk i faget.

 

Svært så gretten du var da :?

 

Er ganske lei skyttere som kommer på stevner, som ikke har den ringeste anelse om hvilke kommandoer som er i bruk, har spurt flere og alle sier de har vært på nybegynner/sikkerhetskurs.

 

Det er forhåpentligvis dette trådstarteren vil ta tak i og ære være han for det.

 

Slik jeg ser det er det for små, eller ikke muligheter for en stanplassleder å bortvise uvørne skyttere.

Det skulle det vært lettere å kunne gjøre.

Så kunne skytteren gjøre seg noen tanker om det og komme tilbake når han hadde forstått at det var av hensyn til de andre skytterne og ellers alle i næreheten :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mye vanskelig å oppdage at dette faktisk er et problem. Ikke engang under fjordårets NM i Larvik klarte standplasslederene å kommandere riktig... Greit at forbundet har dette i sitt regelverk, men å lage et oppsett for hvordan standplassledere skal forholde seg kan da neppe være noe å kritisere? En 'oppskrift' som forteller standplassleder alt om hvordan han skal lede øvelsen? :wink:

Link to comment
Share on other sites

:) Jeg er fortsatt intressert i en god 'oppskrift' for standplassleder for felt..... Kanskje vi klarer å få til en fornuftig mal på dette her?

Her er det et utgangspunkt som jeg ønsker kommentarer og forslag til:

 

Ta imot kort fra skytter.

 

1: Velkommen til standplass nr ..

Les opp navn og skiveplass, sjekk samtidig at evt resultat fra forrige standplass er utfyllt.

 

2: Dere kan fylle magasin eller tønne mens jeg forklarer øvelsen, spesialpistol / spesialrevolver lader med 5 patroner.

(Våpen pakkes opp / plugg fjernes.)

 

3:Øvelsen forklares: Skytestilling, skytetid, antall figurer, antall målgrupper, rangeringsskive, tolkekant..

Er øvelsen forstått? Eventuelt: Kommando lading gies ikke før skyttere har inntatt rett (liggende / knestående / sittende) stilling.

Ved behov: Standplassleder kontrollerer at riktig antall patroner er ladet / stikkprøve. Ved sjekk av faktorkrav gies skytter beskjed om å ta ut antall skudd og fylle på nytt.

 

4: Lading. (Skyttere lader våpen. 60 sekunder til neste kommando.)

 

5: Er skytterene klare? (5 sekunder for evt tilbakemelding. Dersom NEI blir sagt kommer kommado: NEI er sagt. Det gies da 15 sekunder før kommando gies på nytt uten mulighet til å si nei.)

 

6: Klar! (Våpen skal senkes til 45 grader. 5 sekunder før neste kommando.)

 

7: ILD! (Standplassleder følger med på at alt går greit.)

 

8: Staaaaaaans! Ropes de siste 2 sekundene av skytetiden. (Standplassleder passer på eventuelle skyttere som er for sene.)

 

9: Tøm våpen, gjør klar til visitering. Standplassleder kontrollerer at kammer og magasin er tømt for ammo.

 

10: Hylstre, plugg eller pakk ned våpen. Standplassleder forsikrer seg om at alle våpen er sikret.

 

11: Anvis. Standplassleder registrerer og leser opp resultat for hver skytter. Kort overleveres skytter.

 

12: Ønsk skytterene lykke til videre! Standplassleder tilbakestiller blinker. (Klistrer skiver, setter tilbake fallere og evt maler..)

 

 

 

Lagt inn endring på kommando 5. Takk for tilbakemelding! :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Woff: Punkt 0 og 11/12 vil variere med arrangementsformen. Her oppe er det vanlig at skytelederen går sammen med laget og bærer kortet sjøl. I tillegg lapper skytterne sjøl etter hvert som skivene anvises og alt er klart til neste lag idet man forlater standplass.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Takker Domino! Jeg har lagt merke til at standplassledere av og til tar ut en eller flere skyttere for å hjelpe til med lapping og kontroll av dømming / skriving. Dette bør vurderes hvis det er mulig!

Hvis arrangør på forhånd legger opp til dette, kan man vel passe på at det blir rulert på oppgavene. (Standplass 1, skytter 1 lapper, skytter 2 kontrollerer standplassleders dømming. Standplass 2, skytter 3 lapper, skytter 4 kontrollerer og så videre...)

Dette gjør jo avviklingen av standplassoppholdet mye raskere og hjelper arrangøren. (Selvsagt må jo da standplassleder sjekke at lapping er 100%!)

Link to comment
Share on other sites

Sier det bare som det er woff, dette skal en kunne som skytter, før en kommer på ett feltstevne.

Og det er skyteleders ansvar å påse at disse reglene blir fulgt (og slik om nødvendig etterskolere den som ikke har fått dette med seg).

 

Jeg skjønner hvor du vill med håndbok for skyteledere, men jeg ser fortsatt ikke noen grunn til å endre på hverken regelverk eller komandoer.

 

 

Hva angår uvettig opptreden på standplass, så har skyteleder allverdens makt til å bortvise eller å irettesette enhver som tuller det til.

Mer enn som så, han/hun har sågar plikt til til å ta tak i ureglementære hendelser. Hvordan dette skal kunne hvære ett problem, er for meg komplett uforståelig. I så fall tar enten skyteleder for lett på sakene (lett å gjøre når en har med erfarne skyttere, selv om de også må passes på). Eller vedkommende mangler begrep om skytelederes absolutte autoritet.

 

Det mest som kommer opp her er jo helt regulær abc for felt skyting og avvikkling av feltskyting.

 

Beklager om jeg oppfattes som noe krass, det er bare det at jeg er motstander av å innføre noe nytt for å "fikse" på mangel av gjennomføring av det gamle. Det blir fort som embetsverkets rop om å stramme inn på lovgivningen, fordi A gjenger har ulovlige våpen. :wink:

 

Det er som nevnt kun en ting som burde gjøres, og det er ett skriv fra Fagkomite pistol. Der man gjør klubbene oppmerksom på 8.25.2.10, og at man innskerper håndheving etter 8.25.2.11

Problem solved.

 

Jeg kan ikke få understreket nok hvor lite fingring og "peiving" med våpen ved enhver form for skyting, har med standplass komandoer å gjøre.

Slikt hører til under manglende grunn opplæring.

Link to comment
Share on other sites

Og det er skyteleders ansvar å påse at disse reglene blir fulgt
Og med det går du selvsagt ut fra at alle skyteledere er perfekte? At alle som arangerer stevner har nok skyteledere som kan dette?

Uansett hvor mange perfekte skyteledere som finnes, er det vel neppe noe galt i å lage en mal for å hjelpe de? Jeg er ikke ute etter noe annet enn et hjelpemiddel for standplassledere.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så lenge denne malen, kun gir skytelederen innstrukser. Og ikke endrer de komandoer han skal komme med, har jeg ingen innvendinger mot en slik mal. Da den i såfall kommer inn under akkurat det samme som jeg mener fagkomite pistol burde ta tak i.

 

Kort sagt, en ABC for felt skyteledere. Noe som forøvrig ikke hadde vært så dumt, men er ikke det akkurat hva nsf jobber med da?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt "semi OT", men savner noen ganger at standplassleder tar med se en skytter fra laget for å kontollere dømming og skriving.

Jeg vet at utpå dagen blir jeg litt sliten, og da er det fort gjort å surre litt.Da er det fint å ha en som kan korrrigere deg, og som standplassleder ber jeg derfor alltid om en kan være med å kontollere dømming og skriving.

Link to comment
Share on other sites

Enhver skytter kan fritt bli med og sjekke sine egne resultater, den som ikke gidder dette. Er selv ansvarlig for de feil en sliten skyteleder måtte gjøre under notering og dømming, ved å godta dømmingen.

 

Noen skyteledere vill gjerne ha noen til å sjekke de, mens andre ikke liker dette. Men alle må finne seg i at skytterne følger og sjekker dømmingen av egne skiver.

 

Min erfaring, er at de mest autoritære skytelederne. Er de mest effektive og det som dømmer mest korrekt. Da de holder kontroll på skravling, og bruker skyttere og klistrere til å anvise ved flere målgrupper. Disse virker også å ha en betydelig bedre kontroll på sikkerhet etc.

 

Med andre ord, så virker det som om en litt mlitær stil fungerer ypperlig (og av en eller annen grunn, kan det virke som om de fleste med en slik stil er tidligere befal). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt, en ABC for felt skyteledere. Noe som forøvrig ikke hadde vært så dumt, men er ikke det akkurat hva nsf jobber med da?

Hva forhindrer oss i å utdype dette her, og kanskje bidra til / hjelpe NSF med fornuftige løsninger? :wink:

Hvis vi klarer å lage en fornuftig instruks som ivaretar lover og regler kan det jo hende at NSF vil bruke dette!

:!: Kanskje vi bør lage en ABC for skyteledere her på forumet?

Link to comment
Share on other sites

Enig med vingemutteren! Bare kommander oss til å hjelpe til! Alle er tjent med å få det til å gli unna, slik at vi rekker å skyte mest mulig om dagen. Da blir det mindre stess for standplassleder/hjelpere også, slik at det er lettere å få notert korrekt anvisning.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har opplevd det på de feltstevnene jeg har vært på, så er det nesten vanskelig å få folk til å ta med seg resultatkortene. Når de har kastet et blikk på skivene så haster de av gårde til neste standplass lenge før siste skive er ferdigdømt, og så står de utålmodig og venter på den av dem som tok ansvar og ventet på resultatkortene. Mener de i etter kant at de har fått anvist feil, så er det ”tough luck”.

 

Når det gjelder skiver, så syntes jeg det holder lenge å opplyse hvor mange, hva hold, rangeringsskive, f. eks. Tre foran på 15meter, to bak 22meter, rangering skive til høyre osv.

 

Jeg syntes ”fyll opp med riktig antall patroner” er en grei og ukomplisert kommando.

 

Også kjører man blandede lag med magnum/ikke-magnum så må man spørre om det er magnumskyttere på laget, og informere om at disse skyter etter at ikke-magnumskytterene har skutt.

 

En ting jeg ikke liker er hvis det er magnum skytere i laget som skal skyte etter de andre, og standplassleder og hjelper ikke visiterer imellom seriene slik at ikke-magnum skyttere må bli stående med våpen i hånden på linja mens magnum skyttere dundrer løs.

 

Så hvis det skal lages en håndbok for standplassledere så burde det stå klart at det bør visiteres imellom magum og ikke-magnum serier, slik at ikke-magnum skytterne kan tre tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Her på "det indre østland" er det vanlig å blande laga. Personlig synes jeg at det har ei praktisk ulempe i at avviklinga av laget tar lenger tid. Det gjør seg utslag i at det er vanskelig å holde tidsskjemaet. Da kan det bli plunder når vi er forhåndspåmeldt. Vi rekker ikke inn igjen tidsnok til neste start.

Mi meining er at det hadde vært bedre å venta med magnum-startene til over "høgst-dag". Da hadde vi fått samla opp flere magnumer i hvert lag også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...