Jump to content

M67 Langholdsrigg


AHL

Recommended Posts

jeg satt og så litt rundt om kring her inne på kammeret også kom jeg over tråden KV-mauser'n med ny look. I det jeg satt og sikla over børsa til 73alfa kom pappa og sa at han hadde ei sånn rifle han kunne ha tenkt og bygge om til en langholdsrigg.

Vi kom fram til at vi skulle gjøre som 73alfa,men ikke kutte løpet. vi har også funnet kikkert

cu9o9.jpg

 

legger til noen bilder AV 73ALFA SIN!!(ikke min,legges til for at den er HELT RÅ!)

1z2lp5g.jpg

2lvgunq.jpg

 

 

fortsettelse følger :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den er sikkert mer enn lang nok fra før. Har sjøl ei lignenes, men den heter M59, og løpet på den er sikkert like langt som på børsa til Snøfte Smith. På mi er løpet sikkert 70 cm, og kapper en det til feks 60 cm, så går det sikkert bra?. Ei med løp på 70 cm, kontra ei kappa til 60 cm er som dag og natt i forskjell å se på.

Link to comment
Share on other sites

ja om man kan avse 50-60 msek og endel av stabiliteten et langt og tungt løp gir så er det ingen grunn til å ikke kappe pipa 20 cm å få den ned på mer hendige 50 cm ;)

 

I mine øyne er langt løp gunstig om man skal ha en langholdsbørse fordi langt løp gir bedre hastighet, og gjør våpenet tyngre og bedre å skyte ligg(med støtte) med.

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er langt løp gunstig om man skal ha en langholdsbørse fordi langt løp gir bedre hastighet, og gjør våpenet tyngre og bedre å skyte ligg(med støtte) med.
Ja, en langholds børse med med kort løp blir som en Ferrari med solceller på taket og el motor.
Link to comment
Share on other sites

Den er sikkert mer enn lang nok fra før. Har sjøl ei lignenes, men den heter M59, og løpet på den er sikkert like langt som på børsa til Snøfte Smith. På mi er løpet sikkert 70 cm, og kapper en det til feks 60 cm, så går det sikkert bra?. Ei med løp på 70 cm, kontra ei kappa til 60 cm er som dag og natt i forskjell å se på.
Vær klar over at M59 og M67 er bygd som bane/langholds våpen. Det var ikke uvanlig å skyte på 600m i hine dager. Kort og hendig er noe helt annet.
Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg kappa pipa mi på 50cm var at jeg opprinnelig hadde planer om denne som jaktbørse. Det har nå endret seg littegranne.... ;) Originalt har jo denne nesten 75cm pipe, som er veldig langt. 60cm tror jeg hadde vært ypperlig. Mye av grunnen til de lange pipene på banerifler er vel for å få lang siktelinje. Dette er ikke viktig når man har kikkert. .308 (7,62x51) funker jo fint med korte piper, men den detter jo ganske bruktalt etter ca 500m.

Jeg kunne egentlig ha ønsket meg å bytte pipe til en 6,5x55 på kanskje 65cm siden denne rifla nå utelukkende blir brukt til å skyte på stålplater med. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
langholdsrigg er det hastighet man godt kan få bruk for..

Hva er egentlig vitsen med maks hastighet? Jeg opplever presisjon som mye viktigere. Forskjellen i vindavdrift er minimal på "normale" langhold.

Om en stiller 55 eller 60 klikk opp betyr igrunn nokså lite - skal du stille 150 klikk så vil de 30-50m/s gi deg lengre supersonisk rekkevidde. Muligens gunstig, vet ikke?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er presisjon viktigere. Men har du en god pipe pleier man vanligvis ikke få særlig bedre presisjon som følge av å gjøre pipa kortere. Altså kan man få like god presisjon og høyere hastighet med en lik patron.

En annen bakdel ved å kappe piper er at man får en lettere børse, som også bli vanskeligere å skyte godt med om man kapper mye løp(man kan jo fylle på med vekt for å få samme balanse/vekt men du har allerede mista hastigheta).

 

Mer hastighet med samme kule => mindre vindavdrift og mindre kulefall.

Fordelene er åpenbare. Om de ikke er det, hvorfor snakke varmt om kuler med bra BC?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du mister noe på kulefall, du mister noe på vindavdrift (det siste er værst i mine øyne, vanskeligere å bedømme).

eks børsa innskutt på 100m, du skyter på 600m i 5 msek sidevind:

 

 

10 grams scenar , 308w, 800 msek, Kulefall 317 cm, vindavdrift 104 cm.

10 grams scenar , 308w, 850 msek, Kulefall 274 cm, vindavdrift 95 cm.

 

9,1 grams Amax , 6,5X55, 800 msek, Kulefall 305 cm, vindavdrift 94 cm.

9,1 grams Amax , 6,5X55, 850 msek, Kulefall 264 cm, vindavdrift 85 cm.

 

Hvor mye det har å si i praksis? Stang-ut/stang-inn. Avstanden kan du bedømme nøyaktig med laser. Vinden er mer vanskelig å bedømme nøyaktig og blir mye SWAG'ing vanligvis....

Link to comment
Share on other sites

He-he, Høggern,

 

Det er fordi en vil ha mest mulig ut av den aktuelle børsa - som er tilpassa bruken. Skal en ta to skritt fra bilen (gitt at bilen har plass til i rifle med 74cm pipe, det har ikke min om det skal være folk også i den) og skyte så er det fint. Skal en gå mer enn 50m er det ikke langt til kompromissene, og baufila... 10 grams Scenar kommer forresten ut av 55cm pipa med 840m/s.

Kompromisser all the way around, og det er ikke SÅ stor forskjell, som du selv viser.

1m/s feilbedømt vind er 2cm "feil" for vindavdrift. Ingen bedømmer vinden 5m/s feil heller.

Her er det en liten OT-leksjon, om en sammeligner Høggerens tall - det er MYE viktigere å være god til å bedømme vind, enn å ha lav BC og høy utgangshastighet.

 

BC er viktigere enn noen m/s så lenge en har laser, og har det moro. Skal en konkurrere henter en ut alt en kan i alle ender seff, da blir de 2cm mer enn nok til å forsvare lang-røret, men til moro og jakt funker det fint og er veldig lettvint med kortere rifle.

 

Sauer 200STR med 55cm pipe,

IMG_5435.jpg

 

Samme, med mere værbestandig stokk

IMG_5513.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om du skyter stålplater eller blinker er de 2 cm forskjell det som kan avgjøre suksess eller fiasko (Stang-ut/inn). Om det har noe å si i praksis? Kommer an på hvordan man ser på det. Avstand kan hvemsomhelst bedømme på metern. Men vind derimot....

Feks på LS i år, 590 meters hold, B100. Ikke mange(om noen) skjøt 6/6 på det holdet. For der blåste det litt fra høyre, litt fra venstre, litt forfra, osv iallefall da jeg var der og skjøt. Å innertreffen på den blinken er såpass stor at det burde gå fint å skyte 6/6 om vindbedømmelse var så lett ;)

 

Å ja, know-how er viktigere enn høy BC/høy hastighet, men det er kansje snakk om å gi seg selv mest mulig feilmargin. Derfor har jeg slutta å skyte felt med patroner som enten har lav hastighet eller lav BC.

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker forbi hverandre Høggern -

 

Jeg har altså prioritert vekk 20cm av .308 pipa for å få den med meg på en enklere måte. Det er 20 cm som ikke stikker opp over hodet på meg når den er i sekken, 20 cm som lar meg hive den i bagasjerommet, 20cm som lar meg håndtere den i knestående og stående (med 1kg kikkert oppå) på et fornuftig vis, 20 cm som lar meg sette på lyddemper, osv - men altså 10% mer vindavdrift. Det er billig for alt det andre jeg oppnår.

 

Ville ikke falle meg inn å kappe DFS pipa sånn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Joda, skjønner hva du mener, men om det er en "dedikert langholdsrigg" må man kansje prioritere litt annerledes enn om man har en børse man feks skal bære lagt og mye.

Prisen man betaler for å få en mer hendig rifle, en lettere rifle osv kan gå på bekostning av andre egenskaper.

Hva man skal prioritere er opp til den enkelte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Kulefall er ikke noe problem : den kommer ned uansett. Med løpslengde kan du bare manipulere på det litt når. Om kule går 5-60 meter/sek fortere har ikke noe å si på 100 meter men her skal du sikkert lengre hold da er det gjerne snakk om 6- 8 cm høgere treffpunkt på fks 500 meter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Har fått på overtreet nå, men tror 73alfa har fått konkurranse om norges feteste KV mauser

 

-og godt er det! :D Da må jeg legge meg i selen og se om det er noe mer småplukk jeg kan jobbe med på min...

Det er fint å se at det er flere som bygger slike børser også, og ikke bare 'black tactical rifles'.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...