Jump to content

blaser vs sauer


knutmstien

Recommended Posts

heisann:)

nå har jeg solgt tikka t3 super varmint'n min 308w,syns den ble for tong på lange turer, och spart litt mere gryn til ny alround rifle :wink:

de står mellom blaser og sauer dennegang,og jeg klarer neimen ikke og bestemme meg for hva som kunne passet meg best.

 

kandidatene:

sauer 202 classic synt eller 202 classic stutzen (stilig med langt forskjefe)i kaliber 6,5x55 enkel pipe gjerne i sølv utførelse!

blaser r93 professional 6,5x55 lett pipe.

skal brukes MYE på topjakt og de meste anne småvilt/elg jakt,og vis jeg er heldig blir de bamsefar jakt i sverge.

de blir kansje litt spinkelt med 6,5 mot olebrom?

hadde lyst og høre med noen av dere som kansje har erfaring med en eller begge av disse to fine børsene :)

viktigste for meg er en rigg som jeg vet holder mål,så resten blir opp til meg :lol: litt psykisk tor jeg :lol: og

pressisjon

vekt,ikke over 4kg helst

ergonomi

vil helst ikke vippe over 30k i pris

optikk blir i neste omgang,skal ha bra kikkert :lol:

takk for svar

mvh

knut

Link to comment
Share on other sites

Kanskje postet i feil seksjon, men det fikser vel en av moderatorene :wink:

 

For så å prøve å bidra litt i forhold til det du spør om:

Jeg har gjort meg godt kjent med begge riflene - har en på jaktlaget som går med en Sauer 202 Team, og jeg har selv nettopp kjøpt en R93 Professional.

Først av alt, du kommer ikke til å angre uansett hvilken av dem du går for. Begge riflene er i superklassen, ergonomisk suverene og velbalanserte og med en presisjon av en annen verden. Valget koker ned til smak og behag.

Kan jo gå inn på hvorfor jeg valgte Blaser:

- Mer robust overflatebehandling, dette er viktig for meg siden jeg jakter på vestlandet.

- Enklere løpsbytte.

- Kikkertmontasje som fatter i løpet, teoretisk mer stabil ifht. treffpunkt v/demontering, MEN jeg har ALDRI sett dette svikte på en Sauer med en skikkelig montasje. Og på minussiden: Blaser-montasjen er j***** dyr.

- Hvis du går for en Sauer med lettmetallslåskasse begrenser du kaliberutvalget.

 

Men dette er mine subjektive vurderinger. Ad vekt: Min R93 Professional har Semiweight løp i .30-06, og den veier 3,9kg med Swarovski PV 3-12x50 kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Gjorde et lignende valg i fjor. Mitt utgangspunkt var hovedsaklig reindyrjakt og toppjakt/småviltjakt. Endte opp med Blaser proffesional i 6,5x55 med vanlig pipeprofil. Med en Zeiss 2,5-10x50 og reim veier hele riggen 3,8 kg. Noe særlig lettere ønsker jeg heller ikke, da blir det fort mindre stødig med litt puls og mindre ideelle skyteposisjoner. Rifla er veldig kort, så den virker mindre plagsom å bære på enn en like tung men lengre rifle.

 

Foretrekker Blaseren fremfor Saueren av flere årsaker:

Sikringen er sikrere (oppspenner) og er mer praktisk i mine øyne, spesielt når det er kaldt og har du har blitt litt stiv i hendene er det greit å slippe å operere en sikring som er inne i avtrekkerbøylen slik Saueren har.

Kikkertsiktemontasjen er bedre, låser rett i løpet og er helt tilbake til samme posisjon når du tar den av og på (men det kan sikkert være tilfellet med en del Sauere også).

Skjefte mener jeg er helt overlegent Saueren, med gummi-innlegg i plastikken blir den kjempefin å holde i, rene plastskjefter liker jeg slettes ikke, blir for glatte.

Til bjørn ville jeg definitivt ha valgt rett-trekkeren, den er utrolig kjapp å ta ladegrep med.

Jeg vet Blaseren fungerer supert ned til -35 men det gjør sikkert Saueren også.

Link to comment
Share on other sites

det blir litt som å velge mellom ferrari og lamborgini :D

 

men vurderingen utifra mitt ståsted er:

 

BLASER: rett trekker går vel noe raskere enn vanlig boltløft men man skal jo skite også da :mrgreen:

sikrere kikkertløsning som man lett kan ta av om enten været skulle bli for ille eller du letter etter bamsen i tett skog

med oppspenner er du så å gartert at det ikke blir noe tull ettersom riflen er nedspent.

meget lett pipeskift om du skal gå fra topp jak til bamse jakt tar du et std. løp feks. 9,3x62 så slipper du å bytte sluttstykkehode da tar det i underkant av 1 minutt om du har prøvd d noen turer.

 

 

SAUER: Billigere deler (løp, sluttstykke-hode, motaje)

i treverk er sauer finere enn blaser

ikke like mye plast som på blaser (avtrekk, bøyle m.m.)

"stillere" sikring og lettere (sikringen på blaser'n må du ta når du løfer opp ellers er den jævlig tong)

kommer i koffert :mrgreen:

 

lykke til med valget uansett blir du fornøyd

skal kjøpe meg sauer til neste år jeg også i treverk så jeg kan ha ei posterings rifle som er penere enn en plast stokk :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt begge to. I 1986 så jeg en reklame for Sauer 200, og begynte umiddelbart å ønske meg en. Problemet var bare at de var dyre, og på den tiden var jeg heller ikke gammel nok til å kjøpe eget våpen.

 

Årene gikk, og i 1993 ble 200 erstattet av Sauer 202. Noen år etterpå hadde jeg endelig litt penger mellom hendene, og kjøpte en Sauer 202 i 9,3x62 med ekstraløp i 6,5x55. Svingmontasje og to kikkertsikter gjorde pakken komplett.

 

Det er ikke så ofte en går og ønsker seg ting i 10 år før man realiserer dem. Derfor var skuffelsen stor da jeg etter et par års bruk konkluderte med at Saueren ikke svarte til forventingene.

 

Presisjonen var det ingenting å si på. Avtrekket var supert, og pistolgrepet veldig "riktig". Dessverre vred stokken seg til stadighet, slik at pipen ikke var frittliggende lenger. Enda mer irritertende var det at børsa rustet så lett. Dessuten var løpsskiftet ikke repeterbart, slik at jeg måtte skyte inn på nytt om jeg byttet løp. Akkurat det var jo ikke noe viktig moment, men litt irriterende når jeg først hadde et gevær med løpsbyttessystem. Dessuten var børsa lang og forholdsvis tung (3,5kg u/kikkert og montasje), og jeg er egentlig ikke så begeisteret for uttagbart magasin på jaktvåpen.

 

Så da ble børsa solgt. Riktignok også fordi jeg trengte pengene, men Sauer 202 var uansett en skuffelse. Jeg jaktet med en Sako Forester fra 1997 til 2007 da jeg kjøpte en custom-Remington, som jeg solgte i 2008 for å kjøpe Blaser R93.

 

Blaseren er jeg veldig fornøyd med. Kort, lett, oppspennermekanisme (for meg er det et viktig poeng), veldig bra presisjon med det aller meste og svært motstandsdyktig mot rust. At det er rettrekkermekanisme er ikke viktig for meg, men det gjør jo ingenting. At våpenet kan demonteres uten ny innskyting er en annen praktisk detalj som jeg setter større pris på enn jeg trodde på forhånd. Jeg har bare et løp i 308, som jeg bruker fra bever til elg. Det meste av min jakt er på rådyr og hjort. Siden jeg kjøpte rifla har jeg jaktet ganske mye, under alleslags forhold og tempraturer fra -28 til +25.

 

For meg er blaseren den ultimante jaktrifla, og den eneste skikkelige ulempen er prisen. Særlig irriterende er det at ekstra piper er såpass dyre, selv om Norma faktisk har redusert prisen litt fra 1/1-10. Min er en vanlig standard R93 i 308. Egentlig hadde jeg tenkt å kjøpe proffesional-utgaven, men syns pistolgrepet ble for tynt å holde i.

 

Nå er det lenge siden jeg hadde Sauer, og etter hva jeg har hørt har de en annen overflatebehandlling nå. At stokken vrir seg er jo heller ikke noe tema om du skal ha plaststokk. Fornøyd blir du helt sikkert uansett. Nå vet du ihvertfall hva som er bakgrunnen for mitt valg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kommer til å skyte noen frihåndsskudd uten støtte bør du kjøpe Sauer Outback med alukasse. Den er mye bedre balansert enn std R93. I tillegg har Saueren bedre avtrekk. Hvis du bare skal skyte med støtte spiller det ingen rolle hvem du velger.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat vurdert de samme kandidatene + mauser. Etter å ha kjent på og prøveskutt nye blaser R8 i 308 med demper var jeg ikke lenger i tvil. Anbefaler deg å kkjenne på denne før du bestemmer deg. (Og ja, den var litt i dyreste laget for meg også.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte med en 202, med mye av de samme begrunnelsene som andre har funnet for å velge Blaser eller S&L. Prøvde de og fant ut at Saueren var den jeg ville ha. Så det beste rådet jeg kan gi (som også andre har gitt tidligere) er å klå litt på de, og hvis du kjenner noen som har disse: prøveskyt!

Link to comment
Share on other sites

takk for alle svar:)

var på jakt og villmark og klemte litt på sauer 202 og r93,

desverre var alle utført for høyre skyttere,så fikk ikke 100%feeling av de som links:/

men fant fort ut att blaser er de som kommer og passe meg best,den er endel kortere,litt mere handy.

selv er jeg bare 170 høy så sauern var litt i de lengste laget for meg vil jeg si :lol:

så nå er de bare og finne ut hvem som skaffer meg en blaser r93 professional i 6,5 links :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...