Jump to content

Erfaring med kombi på jakt


Recommended Posts

Hei :wink:

 

Jeg vurderer å kjøpe kombi. Jeg jakter det aller meste. Jeg har driver mye med rådyrjakt med hund.

 

Det eneste som stopper med i å kjøpe ei kombi er at det kun er at en har kun et rifleskudd til rådighet.

 

Hvordan er deres erfaring med kombi på jakt?

 

Mvh

 

Norma Elite

Link to comment
Share on other sites

har dårlige erfaringer med kombi! lånte meg en kombi fjord høst til rypejakta. brukte den på sikkert 10 turer skaut en god del skudd på alle turene men ble enormt mye bom! fikk inntrykket av at man gikk med et våpen som ikke var noe god til å skyte i flukt med og som rifle var den heller ikke noe god syntes jeg. bommet mer enn jeg traff, men det skyldes nok øving. hadde også en del kluss med å trykke av rifleløpet i flukt og ligge å sikte på rypa på 80-100 meter og prestere og trykke av hagleløpet. :lol:

blir nok ikke å kjøpe meg kombi, bærer heller med meg både rifle og hagle :D

Link to comment
Share on other sites

Har brukt kombi'n min mye til nettopp bikkjejakt etter rådyr,rev og hare. Har bare godt å si om min,det er en Zoli bygd Husqvarna 300 i kal.12/3" og 7X57R. Tror det er viktig å bruke litt tid på å bli kjent med våpenet. Mange trener kun med hagla eller rifla si, hvis de da trener i det hele tatt :lol: , for så å dra på jakt med en kombi, som de har lite kjennskap til. Jeg tror det er mye av årsaken til at mange misliker kombier. Nå har jeg skaffa meg en Aimpoint micro på den, og har skutt en del både med hagle og rifleløpet. Syns siktet passer veldig bra til mitt bruk. Har vel aldri skutt rådyr med den på over 100 meter, og kommer nok heller ikke til å gjøre det. Da ville jeg nok heller hatt et kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med en kombi til den jaktformen du skriver at du driver mest med er etter min mening ikke at du bare har ett rifleskudd, men at du bare har et hagleskudd.

 

Selv har jeg jaktet i 15 år med en kombi i 12/76 og 222 Rem til samme bruk og har vært strålende fornøyd med den, forøvrig en marcchi. Har også skutt endel skogsfugl og hare med hagleløpet, i tillegg til rådyr med rifla. Men selvfølgelig det ideelle er en drilling! men det er også mye dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mer enn 20 års erfaring med kombi på jakt, hovedskelig rådyrjakt. Mye av skuffelsen for bruk av våpenet på fugljakt bunner i flere faktorer; stokkdesign - de fleste kombier har fallende kolbekam og er pr definisjon for lav og du skyter under.

Trangborring; de fleste kombier har full trangborringer eller mer og er ikke brukbare slik de fremstår, dette er forholdsvis enkelt å fixe hos børsemaker.

 

At rifla ikke er brukbar er jeg ikke enig i, min kombi har ingen problem med å sette tre presise treff i innertreff på rådyr på 150 meter med kald pipe.

 

Ikke varmskyt riflepipa, på jakt begrenser behovet seg til ett skudd som oftest, svært skjelden får du en ekstra mulighet på rådyr i los. det er dette skuddet med kald pipe som teller.

 

På skytebanen ha med stooor termost med kaffe og la det være glissent med utolmodige tilskuere og skyt ett skudd og vent 5-7 min før neste.

 

Hvis du skal ha full utnyttelse av en kombi som universalbørse på fuglejakt og rå/hare/rev bør du ha en hake eller svingmontasje og at kolben gir deg mulighet for å treffe. Tragborring har jeg satt til 1/4 og jeg bruker ikke moderne patroner på pelsvilt.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med rifledrilling noen år men ble lei av i bære på 4 kg børse og solgte den. Har bestillt meg en kombi i 20/76 og 6X70R.En lett smekker børse med 60 cm piper og hagla på første avtrekker. Jeg jakter også mye med hund men er i tillegg mye alene på jakt. Med rifledrillingen brukte jeg kun andre skuddet en gang på de 10-12 rådyrene jeg skjøt så fant ut jeg likegodt kan jakte med en kombi. Bommer jeg på orrhanen med førsteskuddet med sideliggeren treffer jeg heller ikke på andre så tror godt jeg klarer meg med bare det ene hagleskuddet i kombien

Vil forresten anbefale deg å ta en kikk på Haenel kombi som jakt&friluft er begynt å selge hvis du skal kjøpe ny kombi

Link to comment
Share on other sites

Syns kombi er veldig bra til mye, har brukt min på 95 % av jakt de siste to åra, inkl rypejakt (fint hvis jerven skulle snuble forbi). Avtrekk nevnes som ankepunkt på mange kombier og det er nok så, men det kan nok smeden fikse på i de fleste tilfeller... Brukes av flere på både gaupe, rev, skogsfuggel, og rådyrjakt... Fint å ha der man like godt kan få dyr på hagle- som på riflehold.

 

Alt i alt synes jeg kombien er grei til det meste, men det forutsetter nok riktig optikk/siktemidler.

Skal selge min, men det er for å finansiere min våte drøm, drilling... :D

Link to comment
Share on other sites

Det eneste som stopper med i å kjøpe ei kombi er at det kun er at en har kun et rifleskudd til rådighet.
Det er lov å ta med seg mer enn en patron :wink:

 

Jeg kan ikke tenke meg et liv uten kombivåpen, og tar de med på det meste.

Link to comment
Share on other sites

Min Marocchi var med løse choker og jeg hadde 1/4 trangboring. Holdt i lange baner på fluktskudd mot fugl og hare. Jeg hadde kikkert montert på skinnemontasje 1,5 - 4,5 variabel, lett å sette på og ta av ved lengre hold på rådyr. Fungerte veldig bra for meg.

 

Jeg hadde også en børsemakerjobb på den der jeg endret rifleavtrekker fra fremre til bakre avtrekker. Det syntes jeg helt klart var å foretrekke. Selve avtrekket ble også bedret. Solgte dette våpenet for å finansiere en drilling nå i våres, men jeg vil huske kombien som det beste våpen jeg hittil har brukt på jakt. Kombien var alltid med i skogen.

Link to comment
Share on other sites

En ting mange kombieiere/kjøpere glemmer (spesiellt sabatti eiere): Avstanden mellom avtrekkerne er latterlig liten! Skal du jakte i kaldt vær, vil du gjerne ha handsker på og da er liten avstand mellom avtrekkerne ikke å foretrekke. Valmet/finnclassic/tikka/finn har langt større avstand og kan i tillegg fås som enkelavtrekker.

 

Sabatti er riktig nok mye lettere, men etter min mening ikke et godt våpen å skyte i flukt med. Skinna er smal og siktet blir veldig ujevnt etter min mening.

 

Finn'en er noe tyngre (ja de grammene den veier mer bør de fleste normale jegere klare å bære uten at de skal klage seg ihjel), men den har en utrolig flott skinne og en kolbe som er helt fantastisk god å holde i. Helt utrolig god å skyte fluktskudd med. Har sjøl en hurtigmontasje og dette fungerer optimalt. Skyter faktisk bedre med denne sjøl enn banehagla mi på leirdurebanen!

 

En kompis hadde på forhånd bestemt seg for å kjøpe sabatti i helga, men ombestemte seg da han fikk prøve finn'en.

 

 

I tillegg er Åberg suveren på service. Noe å tenke på om ting (mot formodning) skulle gå galt..

Link to comment
Share on other sites

Har en Lincoln 20/76 - 7x57R. Justert avtrekk og kappa litt her og der. Nyyydelig å jakte med, ikke bare fordi den er lett og jeg lat, men også fordi jeg har korte fingre og ei cal 20 er slankere og passer meg bedre. Brukes hovedsakelig til villrein, skogsfugl, rådyr og småvilt på høst/vinter. Har både liten rødpunkt og et par forskjellige kikkertsikter i hurtigmontasjer. utvilsomt det våpenet i skapet som får flest jaktdager i året. Har så langt hatt 3 forskjellige kombier, og denne er det nærmeste jeg kommer det idelle for mitt bruk og min kroppsfasong. Kan jo være greit å være obs på at det finnes langt større utvalg enn Finn Classic og Sabatti :idea:

 

I går på beverjakt med 6,5x55 og stoooort kikkertsikte var kombi'n savna. Kom en tass på kloss hold og jeg fikk ikke skutt. En liten kvist kan gjøre mye vondt med en V-Max. Ei haglskur, derimot. Med lille Lincoln der ville det blitt beverpels i sekke hjem. Gjør nytt forsøk i kveld, og gjett hvilken primadonna som skal ut av skapet nå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var å så på ei Antonio Zoli kombi i dag. kostet 5900kr . Var i kaliber 6,5x55R. Noen som har erfaring med det kaliberet? Vanskelig å finne fabrikkammo til kaliberet?

 

Det rare med det hele var at kombien var ny og så billig. men da jeg spurte hva modellen het så greide ikke han å svare :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har hatt en Finn 512, meget bra våpen, men alt for lav kolbe til at det gikk å bruke det ekstra løpsettet jeg hadde i O/U hagle.

Skulle bruke den som ren hagle om høsten, og ta med kombiløpet i sekken utover høsten, men ble til at jeg gikk med bare kombiløpet på seinhøst og vinter.

Kombiløpet hadde jeg kikkerten på, og traff godt i flukt da, men uten kikkerten på gjorde den lave kolben at jeg alltid skjøt for lavt.

Og våpnet er alt for tungt til lange dager i skogen og på fjellet når man går, som posteringsvåpen, og mindre bæring så duger det.

 

Drillingen jeg hadde var jeg veldig fornøyd med, men når Norma sluttet å produsere helmantel i kal 5,6x52R så solgt jeg den, meningen er å erstatte denne drillingen...men så er jeg der at etter å ha jaktet med drilling noen år, så vet jeg ikke om jeg trenger drilling. Tror det holder med kombi.

 

Får se...men da vil jeg ha ekstra løpsett til slik jeg hadde på Finn'en, slik at jeg kan ha med kombiløpet i sekken..bare sånn i tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Nå finnes det en engen tråd om Kombi vs Drilling:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=31887

 

Men det er allikevel noe å tenke på, hvis man vurderer å kjøpe en kombi. Jeg er enig i at man ikke må ha en drilling, og at en kombi i mange tilfeller er et godt valg. Men ser man bort fra prisen, er det ingen vits i å ha en kombi som er så tung at det finnes drillinger som er lettere. Vekta er etter min mening en av de viktigste fordelene til en kombi, og de bør etter min mening ikke veie mer en 2,8kg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...