Jump to content

Hunder godkjent til rådyr


Skip

Recommended Posts

Har søkt litt uten å finne.

 

Jeg er intressert i å finne ut hvilke hunder det er lov å bruke på rådyrjakt. Jeg tenker på "Løs, på drevet halsende hund".

Jeg vet det er høyde begrensing på hundene, det jeg er ute etter er navn på rasene som kan bli brukt.

 

Har selv hatt:

 

Beagle

Basset (BAN)

Drever

 

Vet også om:

 

Dachs

DachsBakke (usikker på skrivmåte)

 

Det er flere typer innen både Basset og Dachs

 

Vet noen om flere raser?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, tror han gjør det. Men det finnes jo flere raser som kan brukes på rådyr, som CatLikeFox er inne på, terriere. Wachtelhunden har vel for høy boghøyde?

Har selv sett både fox terrier og jack russel terrier jage rådyr, men det blir litt annerleder enn ved bruk av "standard" rasene. Losen går mye fortere, blir ofte støtlos. Siden hundene er så mye raskere enn basset, beagle, dachs og drever, går selvfølgelig losen fortere og dyra blir mer stresset.

Link to comment
Share on other sites

Høydebegrensningen gjelder "Løs, på drevet halsende hund". Det vil si at hunder som jakter uten los, eller med stålos (f.eks. elghunder) ikke har noen høydebegrensning. Støtende hunder har heller ikke høydebegrensning, selv om de skulle ha korte loser. DN har i sin tid sendt ut et brev, som svar på om Wachtelhund er tillatt brukt på rådyr. Her står det at rasen er å betrakte som en støtende hund, og dermed tillatt. Forutsetningen er at losen ikke varer over et visst antall minutter, tror det er 5 minutter, men er ikke sikker.

Det har også vært en tradisjon for å bruke fuglehunder, både stående og støtende, til å støte ut rådyr, særlig i små såter hvor man kan poste rundt hele såten.

 

Det er førøvrig viktig å være klar over at boghøydebegrensningen for løs på drevet halsende hund gjelder individ, ikke rase. Det vil si at hvis hunden er høyere enn 41 cm, spiller det ingen rolle om det er beagle, drever eller basset, den er ikke tillatt brukt på rådyr (eller hjort). Motsatt vil enhver hund under 41 cm kunne brukes, uansett rase eller blanding.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok fått ned deg alle raser som er vanlige her hjemme, pluss i alle fall en litt uvanlig, Dachsbracke. :D

 

Det var egentlig den rasen gjorde meg oppmerksom på at det kanskje kunne finnes andre raser. Lostiden på den rasen er nok noe kort for min smak, men jeg synes det intressant å lese om "nye" raser.

Link to comment
Share on other sites

Nei, wachtelhund er, som andre har nevnt, kategorisert som støtende hund i korte drev. Støtende hunder avgir som regel losliknende bjeffing så lenge de ser viltet, og skal ideelt sett legge av og komme inn etter få minutter, når viltet er ute av syne.

 

Hensikten med støtende hunder er å "vekke" viltet og sette det i bevegelse, slik at forhåndsplasserte poster kan få en sjanse.

 

Nå vet jeg ikke boghøyden på en wachtel eller jaktspaniel, men er de under 41 cm så kan de brukes som løs på drevet halsende hund, dersom individet har anlegg for det. I likhet med terrierrasene og andre som fyller dette høydekravet, og forfølger viltet med los.

Link to comment
Share on other sites

He he, ja og her ligger faren med støtende hund over 41 cm. Hvor er skillegrensene mellom vekking av vilt og loslignende jag? Når begynner det å bli unødig hard jaging av rådyr? Noen mener en støtende hund ideelt skal legge av etter 10-20 minutter, det er etter min mening altfor langvarig jag... Har ikke funnet noe spesifikt regelverk på dette.

 

Men feks en blodtrimmet vorsteher i et 20-minutters jag på et rådyrkje, attpåtil med snødekt mark kanskje... Ville ikke likt å være vitne til det.

Link to comment
Share on other sites

Men feks en blodtrimmet vorsteher i et 20-minutters jag på et rådyrkje, attpåtil med snødekt mark kanskje... Ville ikke likt å være vitne til det.

 

Da er man vel heller over på kordrivende, eller i dette spesisfikke tilfelllet fort kortrivende :wink:

 

Har ikke DN sagt 5-10 min i ett elle anna dokument (som 30 sek på google ikke klarte å finne igjen)??

Link to comment
Share on other sites

Men feks en blodtrimmet vorsteher i et 20-minutters jag på et rådyrkje, attpåtil med snødekt mark kanskje... Ville ikke likt å være vitne til det.

 

Du hadde antakelig sluppet, jeg ser for meg at i løpet av de 20 minuttene hadde begge vært godt utenfor både syns- og hørselsrekkevidde.

 

Jeg har vel heller mine tvil om en hund klarer å henge på såpass kjapt såpass lenge - de første metrene klarer den kanskje å holde synet på dyret, men så snart hunden må begynne å bruke nesa vil da vel rådyret stikke seg unna...?

Link to comment
Share on other sites

Du har forhåpentligvis rett i det Jibrag. Jeg har ingen erfaring whatsoever med støtende hunder, men med kjennskap til drivende hunder ellers så vil jeg anta at du har rett. Uansett vil farta gå ned betydelig hvis denne hunden bøyer hodet til bakken og begynner å bruke nesa. Slike raser er vel ikke i stand til å bruke nesa effektivt på samme måte som ekte, drivende hunder heller.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare løs, på drevet halsende hund, som blir regulert ved jakt.

Dette vil si hunder som springer løs, mens den driver vil­tet foran seg og halser.

 

Det kan også benyttes støtende hund til jakt på hjortevilt.

Hensikten med hunden er da å sette fart på viltet som befinner seg i området slik at dyrene beveger seg ut mot postskytterne.

Hunder som brukes på denne måten skal normalt ikke forfølge viltet.

Dersom de forfølger vilt med los, blir de i Norge definert som løs på drevet halsende hunder.

 

I utgangspunktet er det ingen krav til boghøyden for støtende hunder, men dersom de forfølger vilt med los, kan de kun benyttes under jakt på hjort og rådyr, og boghøyden må ikke være over 41 cm.

 

Det er ikke tillat å benytte løs på drevet halsende hund under jakt innefor den ordinær båndtangsperioden.

Dette gjelder primært under den første delen av rødrevjakta

Det er heller ikke tillatt å bruke løs hund under jakt på voksen råbukk i perioden fra 10. august til og med 24. september

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter sitt upresise spørsmål gjennspeiler egentlig norsk kultur og tradisjon på rådyrjakt. Det er opplest og vedtatt at man skal bruke små kortbeinte hunder på rådyra i Norge. Tildels er det forståelig da vi har store skogsterrenger med glissene bestander av rådyr, men at man velger kortfotinger i viltrike kulturlandskaper fremstår for meg som komisk. Å stille med en kortfoting i viltette østlandske og sørsvenske kulturlandskaper er å kaste perler for svin.( :) )

 

I rette terrenget er jakt med støtende hund: Mer action og høyere effektivitet. Dessuten er det mitt inntrykk at det er enklere å trene en støtende hund enn våre tradisjonelle "løs på drevet halsende hunder". En retriver, spaniel eller kontinental fuglehund støter dyr som enkleste sak i verden. Det eneste lille man må kreve er god kontakt med fører og stålkontroll på innkalling.

 

Det hender jeg sitter på post sammen med noen basset kompiser, men jeg må bare innrømme at det er et langt GJEEEEESSSSP. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter sitt upresise spørsmål gjennspeiler egentlig norsk kultur og tradisjon på rådyrjakt. Det er opplest og vedtatt at man skal bruke små kortbeinte hunder på rådyra i Norge. Tildels er det forståelig da vi har store skogsterrenger med glissene bestander av rådyr, men at man velger kortfotinger i viltrike kulturlandskaper fremstår for meg som komisk. Å stille med en kortfoting i viltette østlandske og sørsvenske kulturlandskaper er å kaste perler for svin.( :) )

 

I rette terrenget er jakt med støtende hund: Mer action og høyere effektivitet. Dessuten er det mitt inntrykk at det er enklere å trene en støtende hund enn våre tradisjonelle "løs på drevet halsende hunder". En retriver, spaniel eller kontinental fuglehund støter dyr som enkleste sak i verden. Det eneste lille man må kreve er god kontakt med fører og stålkontroll på innkalling.

 

Det hender jeg sitter på post sammen med noen basset kompiser, men jeg må bare innrømme at det er et langt GJEEEEESSSSP. :wink:

 

Da synes jeg du skal la være å gå på jakt med basset kompisene dine og la oss som verdsetter den jaktformen sitte på post :D:D

 

Jeg har aldri vært med på jakt med støtende hund, men liker egentlig all form for jakt så det er sikkert spennende det også :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ser at det er litt unyansert oppfattning av wachtelhundens arbeid på jakt. Det er ikke slik at wachtelen kun jager så lenge den ser viltet. Rasen har potensiale til å jage opp mot 20 minutter og ingen hund i verden kan, under normale forhold, følge et rådyr i terrenget så lenge kun ved hjelp av synet. Etter uttaket bruker de nesa på samme måte som tradisjonelle drivende hunder.

Derfor er det også en myte at losen alltid går svært raskt. Det er ikke uvanlig å få dyra stille og rolig inn mot posten.

 

I sverige blir wachtelen kategorisert som kortjager og ikke støtende, sistnevte representeres av f.eks vorster eller div spanieler.

Jeg mener en slik difrensiering hadde vært fordelaktig også her hjemme.

Etter mange år med rådyrjakt med engelsk springer spaniel, som også jagde relativt lenge, og wachtel, har jeg aldri opplevd noe som tilsier større problemer for rådyra vs tradisjonell Norsk hundejakt.

Dyra har ingen vanskeligheter med å holde unna for hunden og losen er over etter en brøkdel av tida ift drivende hunder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...