Jump to content

Ny rifle i 243, forslag?


D.D

Recommended Posts

Hallo, jakter en del rådyr om høsten/vintern, har til nå brukt en sabatti kombi i 6,5*55. fikk saueren til pappa til 20årsdagen min, men vil ikke ta fra han den iogmed at han jakter rådyr av og til. så derfor bestemte jeg meg for og kjøpe rifle når ferie pengen kommer.

noen som har erfaringer med kaliberet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har ikke kjenskap til 234 men har det til 243 :wink:

243 egneer seg godt til rådyr. ikke det at je har jaktet med rifle enda. men det vil nok bli minimale med kjøttødleggelse på dyrene du skyter med 243. men velg kule med omhu!

Link to comment
Share on other sites

hehe, det er jo så typisk som det går ann, dette var første tråden min og tenkte jeg skulle gjøre det skikkelig og jaggu dreit jeg meg ut:P

flaut. menmen, jeg har brukt kun 6,5*55 og det har vært veldig bra, men jeg har lyst på noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

har selv dette kalibret og er et kjempe kaliber til sitt bruk :D

først hadde jeg det i en zastava men har nå kjøpt et løp til blaseren, men zastava'n gikk veldig godt faktisk 23mm på 100 m og det er jo billig for ei rifle til 4-5 tusen, så har du ikke tenkt å bruke så mye kan jeg anbefalle denne og legge litt mere i et kikkertsikte så har du ei kjempe rifle i mange år. Men tikka er jo et meget godt alternativ :wink:

Link to comment
Share on other sites

ja dette ser jo ut som ei ålreit børse det, for det gjør ingenting om det er brukt, da blir det fort litt billigere. så flere sånne linker er fint hvis det er noen som kommer over noe, men har du noen erfaringer om det kan bli dårligere presisjon når løpet er kappet?

Link to comment
Share on other sites

har ikke kappet noen av løpene så det vet jeg ikke men med montering av lyddemper etterpå så går det nok greitt men det er garantert noen her inne som vet det så søk å finn så finner du nok ut av det, var en test i bladet jakt om kapping av løp har ikke lest artikkelen enda men der kan det stå det du lurer på.

Link to comment
Share on other sites

sats på en remington 700 eller remington seven.

har hørt litt av hvert om t3. det er jo prsise rifler og ikke minst gode å holde og skyte med :D

men ta et søk på kammeret og se folks erfaringer. mange her har nok gode erfaringer. men ikke for å skremme deg. magasinet har lett for å dette ut og bakerste delen på sluttstykken har en liten tendens til å ryke :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en Tikka T3 SV i 243 i noen sesonger nå med godt resultat, men Tikka leveres med 1 : 10 stigning og det er helt marinalt på Swift Scirocco 90 grs kuler, presisjonen er ok men kula tumbler i målet, har fått Rafdal til å sette inn et løp med 1: 8 stigning, men må vente til jakta starter før en får skutt noe annet enn papp. Når det er sagt så er presisjonen på papp topp og håpet er at terminalballistikken skal bli ok.

 

Kan jo bruke andre kuler som ikke er så lange, men Swift sine Scirocco kuler har vist seg å virke godt i dei kalibrene jeg har prøvet dei i, 6,5 x 55, 243 win, 308 win, 3006, 300 win Mag, 300 RUM, 7mm STW, 7 x 57.

 

Har ikke mistet magasin eller fått ødelagt sluttstykket enda :D:D

Link to comment
Share on other sites

sats på en remington 700 eller remington seven.

har hørt litt av hvert om t3. det er jo prsise rifler og ikke minst gode å holde og skyte med :D

men ta et søk på kammeret og se folks erfaringer. mange her har nok gode erfaringer. men ikke for å skremme deg. magasinet har lett for å dette ut og bakerste delen på sluttstykken har en liten tendens til å ryke :shock:

 

Du er 14 år....har vel litt begrenset erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

eneste er hvis du skal ut og jakte rådy og når du kommer på post så har du ikke magasinet. blir nok surt da hvis storbukken står der :lol:

Da er det jo bare å lade og skyte... Det tar litt lenger tid hvis du trenger oppfølgingsskudd, men jeg ser ikke helt problemet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt min tikka T3 på jakt og bane de siste 4 årene og skutt en del tusen skudd med den. Har aldri opplevd at magasinet har ramlet ut, hverken i skogen eller på banen.

Tror dette er noe du bare har hørt ett sted eller funnet på selv Wolfhunter!

Hvor mye har du skutt med tikka?

 

Jeg vil varmt anbefale en tikka som ett godt kjøp. Finner du en eldre utgave vil du få mer stål og mindre plastdeler. Men da går også vekten noe opp.

 

243 er en fin rådyrpatron, jeg har jaktet med det i 6 år og skutt alt fra rype til hjort (Skotland). Det lønner seg å finne en jaktpatron med 90-100grs kule da, lett kule i stor fart gjerne skaper en del blodslått kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

men ta og kjøp en tikka t3. eneste er hvis du skal ut og jakte rådy og når du kommer på post så har du ikke magasinet. blir nok surt da hvis storbukken står der :lol:

Og kommer du på post med en Remington 700/Seven har du kanske mistet patronen som lå i kammeret. Remington har en sikring som ikke låser hevarmen på sine modeller.

Jeg foreslår at du ser nærmere på Ruger sine M77 modeller. Ikke noe plast der i gården og en trepunkt sikring som låser hevarmen. Har selv en Ruger M77 i nettopp kaliber 243W som jeg bruker på bukkejakten. Dette er en rifle som jeg bare liker bedre og bedre. Riffelstignen er 1:9 så her kan du bruke tyngre kuler. Min rifle er med laminat stokk og i rustfri utførelse. Presisjonen på rifla er meget bra. Bruker Federal sin 95 grs Fusion. Har skutt noen rådyr med kombinasjonen og jeg er godt fornøyd med patronen. 243W er vel regnet som rådyr kaliber nummer en. Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil påstå at alle riflene på markedet i dag er gode rifler.

alle har sine pluss og minus, og mengda av pluss og minus heng ofte saman med prisen. Men alle rifler som er i normalt salg er i utgangspunktet i stand til å levere ein serie innanfor den presisjonen som trengs for å jakte rådyr på "normalt" vis.

 

Om det står Tikka, Remington, Howa, Sauer, Blaser, Zastava, Mauser eller noko anna på børsa er stort sett eit spørsmål om smak og behag, og ikkje minst budsjett.

 

eg har ikkje erfaring med 243 sjølv, men meg bekjent er det eit særs godt rådyr-kaliber. Mange vil nok likevel på generell basis råde deg til å gå opp til 6,5x55. Då kan du bruke børsa på elg, hjort og rein. Og treningsammo'en er billegare.

 

Uasnett; lukke til med valet!

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde aldri hørt dette som wolfhunter sa om tikka, så jeg ble litt paff. men tenkte jeg må vel bare høre på folk som har vært borti det før, siden jeg ikke har brukt tikka. men når jeg så hvor gammel han var begynte jeg og lure,kan han virkelig vite helt hva han snakker om, i en alder av 14 år.

 

jeg har fikk sauern til pappa i 6,5*55 til 20 årsdagen min, men iogmed at han jakter rådyr av og til vil jeg ikke overta den helt. jeg har også tilgang på 30.06. så det er ikke noe problem der, men jeg har lyst på noe jeg ikke har prøvd og som kan brukes kun på rådyr, rev og en fugel om sjansen byr seg.

Link to comment
Share on other sites

men når jeg så hvor gammel han var begynte jeg og lure,kan han virkelig vite helt hva han snakker om, i en alder av 14 år.

 

Neppe. Ta det med en STOR klype salt. Han svarer og gir råd i øst og vest ofte helt uten substans. Det er jo glimrende at unge skyttere er her inne, men det kan vel være greit å gå litt stille i dørene for enkelte.

Link to comment
Share on other sites

ang. det wolfhunter sa om tikka:

På enkelte t3 har det hendt at plastmuffa bakerst på sluttstykket har sprekt og blåst bakover og truffet skytteren. Dette er bl.a årsaken til tråden her inne om maskinering av ny boltmuffe i aluminium eller stål så dette er reelt nok. Men det er info som er lett å finne her inne. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=29129&hilit=boltmuffe+t3

 

Når det gjelder det at en kan miste magasinet så er det noe som gjelder for de fleste rifler med løst magasin og ikke spesielt for tikka. Jeg har selv en Tikka M695 Master-pro og har aldri mistet magasinet til den.

Link to comment
Share on other sites

leste ett innlegg han hadde skrevet inne på "223 kontra .243 Hva ville du valgt?" som jeg ikke helt forstod at han kunne skrive som 14 åring, men det er nå ikke min sak.

 

jeg har ikke bestemt meg for tikka så er åpent for forslag til rifle.

men jeg ser litt på prisen, og jeg har mest lyst på trestokk.

Link to comment
Share on other sites

Her har du ei fin rifle i .243. Gamle typen Tikka(M595, før t3).

Litt offtopic; men hvordan skiller denne seg egentlig fra T3? De ser veldig like ut; magasin og boltmuffe er i plast på begge.

 

 

Denne Howa ser også ut som et greit kjøp synes jeg :http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21550940

Link to comment
Share on other sites

Har en m595 sjøl(i 22-250). Mye mer solid våpen enn t3. mer metall på magasinet..

 

Mer fyldigere grep og lengre kolbe. Ulempen er at den er noe tyngre enn t3. Jeg er veldig begeistret for dette våpenet, som passer meg ypperlig og samler svært bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillater meg å gå litt på siden av trådens tema her og kommentere litt på omgangsformen.

 

Wolfhunter prøver å være til hjelp og bidra i prosessen. Det han skriver er et greit sammendrag av hva dere finner ut ved å søke på forumet. Å da slenge tilbake og holde mot ham at han er 14 år gammel grenser mot personhets. Ikke undervurder hva en 14-åring kan sitte med av kunnskaper, han argumenterer fullt på høyde med mange av kammerets "voksne" medlemmer. Ta heller imot input og gå i positiv dialog, da hjelper dere ham med å bygge opp erfaring og kompetanse samtidig som dere bidrar til å underbygge hans vilje til å hjelpe andre ved å dele på kunnskapene.

 

mvh.

HighPower

(44 år - for de som vurderer innlegg opp mot forfatterens alder)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillater meg å gå litt på siden av trådens tema her og kommentere litt på omgangsformen.

 

Wolfhunter prøver å være til hjelp og bidra i prosessen. Det han skriver er et greit sammendrag av hva dere finner ut ved å søke på forumet. Å da slenge tilbake og holde mot ham at han er 14 år gammel grenser mot personhets. Ikke undervurder hva en 14-åring kan sitte med av kunnskaper, han argumenterer fullt på høyde med mange av kammerets "voksne" medlemmer. Ta heller imot input og gå i positiv dialog, da hjelper dere ham med å bygge opp erfaring og kompetanse samtidig som dere bidrar til å underbygge hans vilje til å hjelpe andre ved å dele på kunnskapene.

 

mvh.

HighPower

(44 år - for de som vurderer innlegg opp mot forfatterens alder)

 

Siden det er meg du sikter til, skal jeg så gjerne legge meg flat for kritikken. Personhets er det jo ikke i nærheten av, men dog. Men jeg står inne for det jeg så om at jeg synes det med fordel kan gås stillere i dørene når man er ung og uerfaren. Det er ikke nødvendig å anbefale/ ikke anbefale i øst og vest.

 

Men når det er sagt ser jeg jo at omgangsformen fra min side ikke er akseptabel. Beklager til Wolfhunter for det.

Link to comment
Share on other sites

Temaet er jo interessant. Jeg har aldri eid ei rifle i 243win. Er det noen erfaringer med hvilke rifler (fabrikat/type) som stort sett er vellykket i dette kaliberet? - Jeg stiller spørsmålet på denne måten fordi jeg har hørt mye bra om kaliberet, men også hørt at det er utfordrende å få en topp presisjon i noen rifler - Så hvilken rifle skulle jeg velge om jeg skulle ha en rifle med størst sannsynlighet for å finne topp presisjon, rett i fra butikken?

 

Det hørtes ut som Falk er fornøyd med sin Ruger M77

 

mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Mido jeg vet jeg er 14 år...

men jeg har en god del erfaring med våpen(leser,prøver ser på osv) og jeg har egentlig innteresert meg i våpen sia jeg var liten :D

og jeg er vant med det at folk ikke helt stoler på meg men jeg har en del erfaring med våpen. kanskje ikke like mye som dere men som sagt jeg bryr meg ikke om noe særlig motgang. og Mido det gjør ikke noe :D det er bare en filleting som vi ikke bryr oss om :wink:

Link to comment
Share on other sites

har hørt mye bra om kaliberet, men også hørt at det er utfordrende å få en topp presisjon i noen rifler

I likhet med Langlo har jeg aldri selv eid en rifle i kaliberet, men der er/har vært tre forskjellige innenfor omgangskretsen. Her er de observasjonene jeg har gjort:

- Ruger M77 MkII: Spiser alt og går godt

- Howa 1500: Har bare sett et begrenset utvalg ammunisjon i den, men utmerket presisjon

- Remington 700ADL: Kresen på ammunisjon, men utrolig presis med "godladning"

 

Dette er observasjoner på enkelteksemplarer, ikke nødvendigvis en generelt riktig karakteristikk av modellene. Ad Ruger M77, så går det an å få Timney-avtrekk til den, sannsynligvis enkleste og billigste vei til forbedring.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt .243 winchester i rundt regnet 15 år nå og har aldri opplevd presisjonen som dårlig. Høres nesten ut som at noen har hatt kaliberet og ikke klart og treffe løa innvendig med dørene lukket bak seg. Dette vil jeg si er rent tull og ikke minst skremselspropaganda overfor ett kaliber som er helt topp til sitt bruk. Mine rifler har vært sako sånn at det er nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Har vel en 12-13 års erfaring med 243,eller er det mer?..Vel kjempekaliber til Rådyr spesielt,men og alt annet småvilt,liten vindavdrift i forhold til mange mindre kaliber er en av fordelene.Ønsket meg dengang en liten snerten Ruger,men var lang ventetid på den,så det ble en Tikka,modellen før T3 fra 90 åra.Har fått god presisjon med den og er nydelig å skyte med,tung og stødig.Til jakt på de arter 243 passer for,så vil jeg egentlig valgt en med litt tyngde i.Men det er en smaksak..Anbefaler gjerne Tikka,både T3 og eldre modeller.Ellers Howa,og eldre Sako er gode alternativ!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt .243 winchester i rundt regnet 15 år nå og har aldri opplevd presisjonen som dårlig. Høres nesten ut som at noen har hatt kaliberet og ikke klart og treffe løa innvendig med dørene lukket bak seg. Dette vil jeg si er rent tull og ikke minst skremselspropaganda overfor ett kaliber som er helt topp til sitt bruk. Mine rifler har vært sako sånn at det er nevnt.

 

Interessant det du nevner her. Da min kompis ville ha seg 243. win ble han (og jeg) nedlesset av negative ordlag med at 243 var upresis. Har lest mye om dette kaliberet og det dukker opp setninger innimellom med at den kan være vrien.

 

Til tross for dette kjøpte kompisen ei Zoli 1900 argo med kkc stokk i 243. win (hos åberg). denne har uten sidestykke gått særdeles bra. bedre enn noen av mine rifler (min m595 matcher den nok). En t-mm 4 er også montert på den og den demper bra og samlingene uteblir ikke..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...