Jump to content

223 til langhold


PederR

Recommended Posts

Vel, det stemmer ikke helt med virkeligheten.

 

 

Hva da?

Det at militære skarpskyttere har brukt og bruke 5.56en på hold som 700m+?

 

Å joda.

 

Finnes det bedre kaliber til de holda? Jada, men det er mulig med en 5.56 hvis det er det eneste han har. man bør/må dog ha en litt raskere stigning enn den gamle 1:12 slik at man kan bruke tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

hallo

spør for en kammerat av meg.

han lurer på om 223 remington er noe gått egnet til langhold. da snakker han om 3-700 meter.

 

ja det er jeg enig i at jeg tok i litt. og som dere sier ja. det finnes bedre kalibret til det

 

Nå er jeg egentlig litt usikker på hvorfor du spurte om dette. Etter mindre enn en halv time fremstår det jo som om du kunne ha svart på dette selv?

Link to comment
Share on other sites

Litt frisk og varierende sidevind gjør nok susen på ei 223 kule på hold over 300m tenker jeg. Kula kommer nok frem, men muligens ikke helt der du siktet. Problemet oppstår ved skudd to og du har korigert etter vinden på skudd 1. Hvis det blåser en tanke mindre da er du faktisk helt ute å kjører på motsatt side.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du søker på ordet

Palma og service rifle så kommer du opp med masse info av kall det den Amerikanske versjonen av det norske

 

Landsskytterstevnet

 

Når det gjelder skyting med 223 på avstander fra 300 til 900 yards er det bare å søke deg frem til rekordene.

 

Så får du noe info som det faktisk er kjøtt på beinet på og ikke en masse synsing

( hvor du er værst selv :P)

 

Når det gjelder vind på 300 bruker værstingene 90 grainene til JLK, egentlig unødvendig da ekstremt hardt ladde 77 gr

som er det som er "in i pr rifle" om dagen gjør en bra jobb.

 

Bruk vindtabeller og nett mer, spør mindre, få bedre svar ......

 

Osv osv osv

Link to comment
Share on other sites

I M67 sitt fravær:

klippet fra: http://www.vapex.se/eshop/product_info.php?cPath=81_36_39&products_id=14944

Berger HPBT VLD Target

Bullet Diameter: 0.224 / 5,6896 mm

Weight: 90 grain / 5,8327 gram

G1 BC: 0.551

 

Med bc på 0.551 og ca 800 m/s utgangshastighet så ligger den ikke sååå langt etter en 6.5x55 :wink: 130 grs Norma Golden Target har forøvrig bc på 0.548.

Link to comment
Share on other sites

lastet inn data fra pcb men med 90 grains hpbt v0=800m/s, bc=0.504

 

Hastighet 1000m = 352m/s og ut dit bruker den 1,934sek

 

Dette nærmer seg fort underlydshastighet og ved 5 sek sidevind kalkulerer programmet med 35klikk. Ved 2 sek vind ca 14 klikk. Sist jeg var i kongsberg vekslet vi vinden på mellom 6 sek og 12sek.

 

223 presterer ikke all verden der ute etter det jeg kan lese uifra tabellen. Men har man noen magasiner å bruke må vel noen av dem komme inn med litt flaks

Link to comment
Share on other sites

Med bc på 0.551 og ca 800 m/s utgangshastighet så ligger den ikke sååå langt etter en 6.5x55 :wink: 130 grs Norma Golden Target har forøvrig bc på 0.548.

 

 

Med 90 grain kulevekt, er du ikke såååå langt unna 6,5 i kulevekt heller.

Spørsmålet blir jo da: hva i allverden er vitsen????

Innen langhold er vel poenget å finne det optimale, også mtp. pris. Da er 6,5x55 så til de grader overlegen .223

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var at .223 med de rette kulene i teorien ikke er så ille som folk skal ha det til.

 

Berger VLD 90grs @800 m/s ved 5 m/s sidevind på 1000 meter gir i følge PCB 3.03 meter vindavdrift.

Norma Golden Target 130 grs @ 800 m/s ved 5 m/s sidevind på 1000 meter gir 3.05 meter vindavdrift

Norma Golden Target 130 grs @ 850 m/s ved 5 m/s sidevind på 1000 meter gir 2.81 meter vindavdrift

 

.223 = mindre kulevekt og mindre krutt= vesentlig mindre rekyl= lettere å skyte bra.

 

Men Wolfhunter skal nok ikke ha ei custombørse med 1:7 snurr på løpet uansett så da er det like greit å velge 6.5x55. Personlig så kjøpte jeg meg en brukt banesauer i 6.5x55 for dette bruket :)

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var at .223 med de rette kulene i teorien ikke er så ille som folk skal ha det til.

 

Berger VLD 90grs @800 m/s ved 5 m/s sidevind på 1000 meter gir i følge PCB 3.03 meter vindavdrift.

Norma Golden Target 130 grs @ 800 m/s ved 5 m/s sidevind på 1000 meter gir 3.05 meter vindavdrift

Norma Golden Target 130 grs @ 850 m/s ved 5 m/s sidevind på 1000 meter gir 2.81 meter vindavdrift

 

.223 = mindre kulevekt og mindre krutt= vesentlig mindre rekyl= lettere å skyte bra.

 

Men Wolfhunter skal nok ikke ha ei custombørse med 1:7 snurr på løpet uansett så da er det like greit å velge 6.5x55. Personlig så kjøpte jeg meg en brukt banesauer i 6.5x55 for dette bruket :)

 

Prøv med Berger VLD og Lapua Scenar til 6,5-en så får du litt andre resultater :)

Link to comment
Share on other sites

Det begynner å bli interessant hvis man putter inn Scenar 139 grains (bc .615) i en 3006 hylse- 6.5-06. Antar at man med lange løp gir tilsvarende hastighet som min 270W med samme kule altså ca 950m/s

 

avdrift 20 klikk med 5 sek sidevind (2m)

avdrift 3 sek sidevind 12,2 (1,2m) er man heldig er man fortsatt innenfor plata på 1000meter selv om vinden avtar eller øker 2 sekundmeter.

 

Jeg vurderte denne patrornen nøye før jeg skiftet løp, men for å være litt sær valgte jeg .277.

Og jeg tror heller ikke at 223 med vld 90 grains er hyllevare og da må man som med 6.5-06 finne frem ladepressa.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var at .223 med de rette kulene i teorien ikke er så ille som folk skal ha det til.

 

Berger VLD 90grs @800 m/s ved 5 m/s sidevind på 1000 meter gir i følge PCB 3.03 meter vindavdrift.

Norma Golden Target 130 grs @ 800 m/s ved 5 m/s sidevind på 1000 meter gir 3.05 meter vindavdrift

Norma Golden Target 130 grs @ 850 m/s ved 5 m/s sidevind på 1000 meter gir 2.81 meter vindavdrift

 

.223 = mindre kulevekt og mindre krutt= vesentlig mindre rekyl= lettere å skyte bra.

 

Men Wolfhunter skal nok ikke ha ei custombørse med 1:7 snurr på løpet uansett så da er det like greit å velge 6.5x55. Personlig så kjøpte jeg meg en brukt banesauer i 6.5x55 for dette bruket :)

 

Prøv med Berger VLD og Lapua Scenar til 6,5-en så får du litt andre resultater :)

 

Bryan Litz har i boken "Applied ballistics for long range shooting" målt bc på en hel haug kuler i praksis. Der er 139grs scenar oppgitt med bc på 0.557 og 144 grs scenar med bc på 0.565. Det vil si at disse kulene ikke har noe vesentlig bedre flygeegenskaper enn 90 grs berger i .223

139 grs berger vld har bc på 0.612. Denne vil yte litt bedre på lange hold, men det er ikke spesiellt mange som bruker denne heller :)

 

Og begynner en å ladde disse lange .223 kulene i f.eks. 22-250 så begynner en å få bra fart også, men da begynner det å bli enda mer eksotisk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bryan Litz (som har skrevet boken "Applied ballistics for long range shooting") er cheif ballistician i Berger Bullets. Går derfor ut fra at oppgitt BC fra Berger på 90 grs er korrekt i sammenligningen siden de er målt med samme metoden.

Link to comment
Share on other sites

What? Tråden er over en time gammel og fremdeles ingen post fra M67 om 223's overlegenhet?

:lol:

 

Jeg synes det er så gøy når folk som ikke har prøvd forteller de som har prøvd hvordan det virker og hva som går og ikke går 8)

Sendero, trådstarter spør om 3-700m, hvor store samlinger skjøt du 750m @Hengsvann? Traff du på 1. skudd?

 

K

Link to comment
Share on other sites

What? Tråden er over en time gammel og fremdeles ingen post fra M67 om 223's overlegenhet?

:lol:

 

Jeg synes det er så gøy når folk som ikke har prøvd forteller de som har prøvd hvordan det virker og hva som går og ikke går 8)

Sendero, trådstarter spør om 3-700m, hvor store samlinger skjøt du 750m @Hengsvann? Traff du på 1. skudd?

 

K

 

PÅ lørdagen brukte jeg ett skudd for å komme inn og samlingen var vel ikke helt bra. På søndag treff på først på begge forsøkene og i følge castor ble vel samlingen ganske bra inne i "ballen" Vind er greit bare den er stabil. (965) (castor nevnte noe om 25-30cm samling 5 skudd i ballen, første skuddet satt mellom kl 9 og ballen.)

 

På 600m og ned var alle skuddene inne. 750m var noe vanskelig på lørdag brukte 2 skudd for å komme inn, en på hver side av blinken.

 

Spottet litt på en 308W på 965 og den virket veldig ustabil og vanskelig å få inn, dette var på lørdag og vi hadde vel noe varierende vind.

 

Slet noe mer med lakelanderen i 3006. Den var ikke skutt inn før jeg kom opp og jeg måtte ha hjelp til dette. Men den traff bra den også på 450m uten støtte men med skytereim.

 

Det var vel presis skyting med 223 på 1000m jeg mener er vanskligere med 223 enn med f.eks 6.5-06./ 6.5-284. Men jeg burde vel ikke uttale meg noe om dette da jeg ikke vet med sikkerhet hva jeg driver med.

Med 90 grains kuler i 223 ligger man vel også å presser ut mot max av det 223 er bygget for, da kan man vel gjøre dette i de andre kalibrene også. Ta f.eks kal 264: bruk denne kulen fra gs custom http://www.gsgroup.co.za/264120SP253.html den krever litt sær riflestigning og lange løp, men det gjør vel 90 grains i 223 også antar jeg. Med litt testing klarer man nok å få disse opp i 1000m/s i en 6.5-06. Siden jeg ikke har mulighet å prøve dette ut i praksis bruker jeg PCB brogrammet. De dataene jeg får da er at selv om vinden varierer fra 5 sek til 3sek ligger jeg fortsatt innenfor ca 4 knepp avvik på 700m. Dette må vel gi skytteren en litt større feilmargin når holdene blir lange.

Håper jeg får muligheten til å teste ut dette til neste år, men da i .277. Kuler er bestilt og hylser er kjøpt inn.

Link to comment
Share on other sites

Sendero,

Vet ikke hva du skjøt med, men kan ikke se at det gir noe bedre ytelser (og knapt nok det 8) ) enn 90gr VLD gjorde noen helger før, ut til og med 750m. 1000 er en annen historie.

 

Jeg gidder ikke krangle, " a man hears what he wants to hear and disregards the rest"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...