Jump to content

Tips om gryter og kasseroller?


Sako 30-06

Recommended Posts

Ja, da var det på tide. Etter omkring tjue år er det på tide å bytte og supplere litt av kokekarbeholdningen. Noen har slått seg i bunnen fordi de har kokt tørre, noen har blitt skranglete i ører/håndtak, noen er simpelthen for "trege". Men duverden som utvalget har forandret seg siden sist jeg shoppet basiskokekar!

 

Jeg har foreløpig brukt en salig kombinasjon av kobber, støpejern, aluminium og stål. De har alle sine fordeler og ulemper:

 

:arrow: Rustfritt stål. Etter min mening er stål det mest ræva materialet jeg vet om til kokekar. Treg temperaturrespons og dårlig varmefordeling. Har du en slant melk/fløte oppi, eller jevner sausen kan du ta deg f... på at det legger seg ved og svir seg. Usedvanlig populært siden det funker på induksjonstopper (som jeg ikke har og ikke har planer om å skaffe) og går i oppvaskmaskina. Men de funker til å koke poteter, fisk, kjøtt eller grønnsaker. Vel å merke i vann; jeg vil ikke koke frikassésaus i noen av stålkasserollene jeg har prøvd.

:arrow: Aluminium. I sin tid var dette en billig og god løsning. Rimelig rask temperaturrespons og god varmefordeling gjør at man må jobbe litt for at ting skal legge seg ved, selv med melkebaserte retter som grøt eller hvit saus. Passer dårlig til sauser med vin og mye syre, siden aluminiumen tæres av syren, og oppløst aluminium i maten er ikke helt sunt. Går ikke i oppvaskmaskina (men der er det uansett fullt av dekketøy etc., så why bother?). Den klassiske Høyangkasserollen er det en stund siden jeg har sett i butikken. Finnes de ikke lenger?

:arrow: Støpejern. Det beste som finnes for steking av kjøtt og fisk. Ingen over, ingen ved siden av. God varmefordeling og liten fare for at sausen legger seg ved og brenner seg fast, selv med ekstensiv bruk av jevning og melk. Et passende utvalg av støpejernspanner og -gryter er obligatorisk. Med litt stell er jernet bortimot evigvarende, men håndtakene på Høyang-steikepannene mine er slitt og ustabile. Tro om det finnes reservedeler?

:arrow: Kobber: Ekstremt god varmefordeling, ekstremt rask respons. Ei steikepanne av tykk kobber med et tynt stål-lag inni er perfekt til eggeretter (omeletter, pannekaker o.l.) En tykkgodset kobberkasserolle på 2-3 liter med et tynt stål-lag inni er like perfekt til melk- og fløtebaserte sauser, eller til vinbaserte sauser med mye syre. Ulempe: Gode kobberkokekar er uanstendig dyre, og de egner seg dårlig til kjøtt og fisk som skal brunes. Faktisk bør man ikke brune kjøtt eller fisk i en slik. Den som bruker kobberpanna mi til å steike bacon i, kan vente seg uvær og storm på kjøkkenet. Jeg har ei steikepanne og en kasserolle, det dekker behovet mitt.

:arrow: "Non-stick". Ikke nevn det. Jeg har ennå til gode å prøve en non-stick som forsvarer navnet sitt, steikeskorpa blir elendig og etter tre-fire år er belegget oppripet. Uansett hvor forsiktig jeg er, og det er jeg heller ikke. Jeg vil kunne bruke mine gode, gamle stålvisper i kjelene mine, for jeg har ennå til gode å finne kunststoffvisper som er skikkelig gode å bruke.

 

Så: Siden den gamle, gode Høyangkasserollen ser ut til å ha havnet i glemmeboka, og alle stålkokekar jeg hittil har prøvd har vist seg å suge bowlingballer gjennom elektrikerrør, hva finnes der ute av gode kokekar i dag? Og hvor finner man gode kokekar som prioriterer bruksegenskaper framfor fancy farger og glasslokk? Tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Sako, bortsett ifra en ting

 

Jeg har kjørt en langtidstest av ei Høyang panne med "nonstick" - dvs. PTFE med filler "Titanium-visvasium" - belegg. Eneste bruken jeg ser for ei teflonpanne er pannekakesteking, og gud nåde den som steker flesk i min teflonpanne... Denne testen ble initiert av at jeg samtidig kjøpte gasskomfyr, ny stekepanne og gransket et lekkasje/utslipp/avbrann av en PFE-olje på jobb, og HMS aspektene rundt dette.

 

PTFE pyrolyserer langsomt allerede ved 200°C og merkbart ved 250°C, ved 300°C vil det ryke hvitt det og inhaler det ikke. Så ved "ukontrollert steking", brasering, hard bruning vil deler av belegget fordampe, tilslutt bilr det porøst og funker ikke, selv uten riper.

PTFE, selv med filler og lurium for å få opp slitestyrken, er ikke særlig slitesterkt og vil ripes om en bruker annet enn tre og plast remedier til maniplering av maten.

 

Uansett, konklusjonen er at "teflonpanna" holder fint (3 år nå), selv på gasskomfyren. om en er forsiktig med den, ikke utsetter den for tørrkoking, svigermor, oppvaskmaskin og skarpt verktøy. Jeg bruker den nå kun til pannekaker og fisk.

 

Hva fins

Fikk slike http://www.hoyangpolaris.no/web/hoyangpolariswww.nsf/no/kok_&_stek_all_steel i bryllupsgave (10 år i år), har supplert litt, og er såre fornøyd, tror ikke jeg har brent fast en ting i dem, og kan knapt se hvilken som er fra 2000 og 2007. De har nok kobber eller en induksjonsvennlig kobberlegering inni bunnen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eneste bruken jeg ser for ei teflonpanne er pannekakesteking
Finn deg ei skikkelig tykkgodset kobberpanne med stållaminat på innsida og opplev en ny verden. Sånne er ekstremt raske og fordeler varmen på en måte man må erfare for å tro på. Etter å ha prøvd en slik, vil du avskrive teflonen tilogmed til pannekaker. De krever litt mer fett enn super-ultra-non-stick-sølet og hvis du driter deg ut med for lite fett må du vaske den rein for svidde rester før du kan fortsette (ellers har du helvete med fastsetting!), men etter at jeg stekte den første franske omeletten og den første pannekaka i kobberpanna mi har jeg ikke sett meg tilbake :D

 

Det er dog to ulemper med kobber:

1. Det er "fancy", så de fleste kobberkokekarene du finner vil være tykk stål med tynn kobber utenpå. Da har du i praksis ei stålpanne med kobberfarge, gjerne til en pris den ikke forsvarer og med et design som er mer for å se flott ut enn for gode bruksegenskaper. Men hvis du leter en del kan du finne skikkelige saker.

2. Pris. Skikkelige kobberpanner og -kasseroller koster skjorta og halve skinnet på ryggen. Toliterskasserollen som jeg kjøpte for en liten håndfull år siden (i en Jerniabutikk i Torggata i Oslo) kosta mellom halvannen og to Bærumstiere...

 

Fikk slike http://www.hoyangpolaris.no/web/hoyangp ... _all_steel i bryllupsgave (10 år i år), har supplert litt, og er såre fornøyd, tror ikke jeg har brent fast en ting i dem, og kan knapt se hvilken som er fra 2000 og 2007. De har nok kobber eller en induksjonsvennlig kobberlegering inni bunnen.
Takk for tips, de så igrunnen ganske greie ut. Får vel kjøpe én til å begynne med for å sjekke om de holder kravene mine.
Link to comment
Share on other sites

Har diverse panner, nokon ville eg ikkje gitt min værste fiende, og andre er kremgode.

 

Har 3 stk Høyang Polaris, panner frå 1.6 L til 5.5 liter, dette er stålpanner som har tjukk bunn og gjer rask oppvarming. Dette er panner eg er kjempefornøyd med.. Dei pannene eg har ser veldig like ut som den All-steel serien til Høyang..

 

Har ellers ei Nova Titanium steikepanne 32 cm med lokk, eigentlig ei god pann, veldig tjuk gods, veldig fin og jevn varme på den. Ekstremt tung å vaske opp, synst det er litt svakt belegg i den, den blei fort slitt ned, så den er ikkje i nærheita av ei non-stick lenger.. Denne er kassert pr i dag og brukes kun i nøden..

 

Har ei ScanPan 32 cm steike/saute panne, med lokk, ikkje så tjukt gods, men gjer ein veldig god varme.. Den har veldig høg slitestyrke på og ser ut som ny den dag i dag, etter mange års bruk.. Dette er ei aluminiums panne, med tjukk bunn, og litt tynnere vegger. Denne er ein definitivt vinner av alle steikepanner eg har hatt..

 

Har også ei Ikea sautepanne i 25 cm, og denne er veldig god faktisk, men desverre liten slitestyrke på belegget. Dette er ei stålpanne som er belagt med non-stick.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vedr steikepanne.

Jeg har hatt to stk NOWO Titanium steikepanner "handmade" i Tyskland. De var blant de dyreste på Jernia for noen år siden. De var gode noen mnd, men etter det svei alt seg fast.

Så har jeg hatt tre stk Greenpan. Det var ikke måte på så gode de skulle være. Miljøvennlig og helsevennlig non-stick belegg som egentlig ikke var et belegg. Disse er fremdeles tålig greie, men det blir mer og mer sviing og brune merker som aldri går bort. Jeg har ikke direkte reklamert på noen av pannene men har nevnt for forhandleren at jeg ikke er fornøyd. Svaret på kritikken er at jeg bruker dem feil. Hvis ei panne ikke tåler variert bruk og oppvask for hånd over flere mnd, er de ikke verdt 10 kr hos meg.

 

Kona er av en eller annen grunn ikke begeistra for jernpanne. I oppveksten var det jernpanne og jerngryte det gikk i. Gryteretter og kjøttkaker er aldri bedre enn de var i mammas jerngryte. Jeg fikk ei jernpanne av mamma for mange år siden og det er min klare favoritt. Jeg bruker den i smug så ofte jeg kan og av og til tør jeg stå for mitt valg.. :shock: Særlig syns jeg den er ypperlig til bruning, biff og annet på sterk varme. Pannekaker er den også super til. Jeg vil tro det på godt og vondt lettere samler seg rester av gammel moro i ei jernpanne enn teflon og denslags, men ei runde med zalo og litt olje før lagring må da være godt nok. Et annet poeng er at en ikke ser svimerker så godt på svart jern som teflon, så det er mulig de er det likevel.

Uansett; mitt soleklare valg er jernpanne. Jeg er imidlertid åpen for tips om andre panner.

 

Forøvrig, i jaktsekken har jeg ei tynnbunna aluminiumspanne på Ø 16 cm, uten noen form for belegg. Det er ei konisk hul 3 cm "hank" på den som jeg spikker en pinne til som håndtak når den skal brukes, og vips kan en sitte i passe avstand til bålet og steike flesk. Panna veier nesten ingenting. Det er mulig det er ganske usunt å steike rett på alumunium, men det får stå sin prøve. Den brukes ikke hver dag

Link to comment
Share on other sites

Så: Siden den gamle, gode Høyangkasserollen ser ut til å ha havnet i glemmeboka, og alle stålkokekar jeg hittil har prøvd har vist seg å suge bowlingballer gjennom elektrikerrør, hva finnes der ute av gode kokekar i dag?

 

Og hvor finner man gode kokekar som prioriterer bruksegenskaper framfor fancy farger og glasslokk? Tips mottas med takk.

 

www.culina.no

 

Sel kvalitetsverktøy til fagfolk. Ikkje forkast rustfritt heilt før du har prøvd kara deira.

 

Nonstick kan gå og fokka seg. Aluminium lagar grå mat.

 

Emaljert funkar fint til gryterettar, men kostar ein del, og det kan lett svi seg.

 

Kobberpanner er hekkan så deilig, men du må kle dei på nytt med tinn i ny og ne.

 

Eg brukar sjølv støypejernspanner, og gryter i rustfritt stål. Må innrømma at eg har lite problem med at dei ikkje gjer jamn varme. At ting kan svi seg, brukar eg koma rundt ved å bruka støypejern der eg kan, og ved å bruka høg varme.

Link to comment
Share on other sites

Oysteinlarsen: Jeg syns det er litt vanskelig å forholde meg til deg, og mistforstå meg rett, ikke la meg bli stempla som rasist for det er jeg er slett ikke. Jeg blir bare litt satt ut av summen av bildet ditt av en "kulørt" reggeafyr, fra Oslo, som beskriver jernpanne på nynorsk! :P

 

Ellers er det fint å få støtte ift jernpanne!

Link to comment
Share on other sites

Hø? Å, du meiner Bootsy? :mrgreen:

 

Phunk ain't reggae.

" target="_blank

 

Støypejern er ikkje til å koma utanom. Eg klarar ikkje skjøna kvifor nokon skulle ha noko i mot det, til bruning er det rett og slett ikkje mogleg å erstatta. Litt triks å halda ved like, men litt olje i ny og ne hjelp mykje - og då kan ein godt gje det ein skikkeleg skrubbing med såpe, sjølv om eg ikkje tykkjer det er naudsynt. Støypejern held ikkje på smak slik somme skal ha det til, for då hadde det lukta steikt sild av alt eg eig...unntaket er brunstkjøt frå rein! :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Eg gjorde storinnkjøp då eg fant høyang polaris med 70% avslag i dag. Men desse er jo også med eit eller anna belegg som skal hindre fastbrenning. Korleis går det dersom ein skal brune ei jemning godt i ei slik panne? Erfaringsmessig pleier rimlegare kokekar med non-stick-belegg å døy av høge temperaturar. Og korleis er desse høyangkjelane til koking av melk?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Då har eg brukt mine Høyangkjeler (party) i snart 5 mnd.

 

Eg har frå 1,5 liter til traktørpanne. Eg har brukt mine dagleg, og er solangt godt fornøgd - Sauser, supper, grauter osv går heilt fint. Eg brukar til tider litt høg temperatur når eg lagar mat. Traktørpanna har eg brukt som wok-panne, so denne har fått temmeleg hard medfart ang temperatur - utan at den er prega av det - sålangt. Eg vaskar mine kokekar for hand, og brukar ikkje noko anna en plast og trereiskapar i desse.

 

Solangt er eg veldig godt fornøgd, dei heldt hvertfall til påske :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...