Jump to content

Halvauto remington, erfaringer?


Ole_Netland

Recommended Posts

Går ut fra der er noen her som har erfaringer med remingto halvauto rifle (model 4 kaliber 30-06).

Positive/negative erfaringer?

Hvordan er avtrek? Presisjon? Klikk/forkiling?

Er denne gass eller rekyl operert?

Trives den med brems ellar demper uten modifisering av lading?

Hvilket tidsrom var disse solgt som nye?

Link to comment
Share on other sites

Hadde ei slek ei ein gong,bra rifle ,men hadde noen særheter med,dårlig avtrekk,var ikke alla hylse merker ho volle ha(reiv av botn av hylsa under onlading)som resulterte i kiling.Og ja den ergassopperert mener jeg.

Magasinet var ogsp lit klundrete,Men man ungår kiling av hylsene vist man bruker hylser som geveret vil ha,og avtrekket fil ein fagmann kunne gjera noko med.

Presisjonen låg rundt 6 cm på 100 meter,ingen benk våpen,men godt nok på storviltjakt.

har ein eg jakter med den heilt nye halv autoen frå rem,den er mykje bedre i avrekk og funksjon.

 

 

skattebo

Link to comment
Share on other sites

En jaktkamerat av meg har en slik rifle. Den står dypt inne i våpenskapet....

Han gikk rundt med skrujern i lommen en stund, hadde samme problem som "Skattebo".

Ved omlading reiv den av "kappen" på hylsen og kjørte så neste skudd inn i tomhylsen.

Så etter kiling på hjortejakt ble den plassert i våpenskapet.

Utover dette vet jeg ikke stort om våpenet desverre.

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg hadde en slik en. Har selv sittet og anvist når han skaut med den. For hvert skudd han skaut klatret treffpunktet opp noen cm og denne personen er en meget habil skytter. Han solgte den etter et par år på grunn av klatring for hvert skudd.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har mod 7400 carbine i 30-06

 

Har litt problemer med lading når jeg bruker kulevekt under 10gr, f.eks Norma Jaktmatch. Da kan det bli til at patrona kiler seg. Og det samme om mekanismen ikke er olja. Har snakket med andre som har samme børse på skytebanen, men de har ikke problemer med lading. Så det er nok litt forskjellige erfaringer ute å går.

Gikk over til kulevekt over 10gr og har da ikke hatt problemer med lading. Da er det gøy å skyte. Oppskytinga går veldig fort :)

 

Presisjon er helt ok. Det blir innenfor en snusboks på 100 mtr ligg.

 

Kjøpte meg ny boltrifle ifjor pga at jeg ville ha lyddemper under elgjakta, da jeg har skutt på meg øresus.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting å nevne er at det være vanskelig å være stille når du skal ta ladegrep i skogen under jakt.

Min rifle krever at ladearm blir trukket helt tilbake og må raskt slippes frem for å sikre god lading. Dette resulterer i et lite "smell".

Har dratt ladearm helt tilbake, for så å skyve det forsiktig frem og fått skutt, men har også opplevd at det sier klikk. Heldigvis var det på skytebanen. Tenk å gjøre det under jakt, og få klikk når du har sikta deg innpå dyret :cry:

Link to comment
Share on other sites

Dette blir jo til syvende og sist mer eller mindre subjektive vurderinger, her kommer mine...

 

Jeg har en Remington 7400, og er veldig fornøyd med den. Har ingen funksjonsfeil med den, men pusser og steller litt med den til gjengjeld, det er jo noe av kosen. Jeg lader alt jeg skyter med den selv, og har funnet ladninger som gir fin presisjon i den, har ladet mest med 150 / 165 grains kuler. Satte tre skudd i samme hull på prøven i høst, de to siste satt rett utenfor hullet...

 

Det som skal sies er at den har et avtrekk med litt kryp. Er du bevisst det når du skyter, sitter skuddene der de skal, men glemmer du deg, så merkes det på samlingene....

 

Det finnes også mye aftermarket utstyr dersom du ønsker å skaffe deg ekstra stasj, en mer spennende stokk eller magasiner, bedre avtrekker, etc.

 

Et siste poeng med Rem 7400 er at den er ganske billig i innkjøp slik at du kan bruke pengene på å trene skyting i stedet...

 

 

Lykke til med valget

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Remington 742 i .308 i mange år. Den fungerte bra, og da den var utslitt kjøpte jeg en 7400 i 30-06.

Den har jeg plundra med presisjonen på. Nå begynner jeg i 4 over på 100 meter og så kryper den inn mot tieren når den blir varm. Har snakket med børsemaker om det og han mener det skyldes spenninger i løpet og da er det vanskelig å gjøre noe med. Avtrekket er ikke av de beste, men ikke verre enn at det går an å leve med det. Også er den nok kresen på ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

ser og at remington er gass opperert, finnes der noe alternativ som er rekyl opperert?

 

Uten at jeg er noen ekspert på halvauto, så vil jeg anta at en rekylopperert storviltrifle vil fordre et usannsynlig tungt sluttstykke.

 

Har du sett på Browning BAR? Den koster en del mer, men det dukker opp brukte til overkommelig pris. Den jeg forsøkte hadde overraskende bra avtrekk og etter sigende skal disse riflene være meget driftssikre og presise.

Link to comment
Share on other sites

hmm.. ikke det mest oppløftende erfaringene som kommer her nei.

 

ser og at remington er gass opperert, finnes der noe alternativ som er rekyl opperert?

 

Hk 770 og 940 er rekyloperert og er ikke tyngre enn halvautoer. Godt avtrekk og kjempepresisjon og finner du en brukt koster de gjerne 4-7000.-

 

Her er et bilde av min :normal_hk770_004.jpg

Link to comment
Share on other sites

se det ja, da begynner det å dukke opp noe ja...

 

en av årsakene til at jeg vil ha rekyloperert er at jeg vil ha mulighet for å bytte løp på den med tiden, og da er det svært upraktisk med disse gassportene, selv om børsemaker skal gjøre det.

vil jo helst ha en med lang kasse, og kanskje med tiden sette i ei 6,5x55 pipe, men klart ei med kort kasse er jo kanskje heller ikke det dummeste, da kan den enten få være i 308 ( som den mest sansynelig da er) eller bygge den om til 260, klart ved overgang fra 30 til 6,5 kaliber og da lettere kule vil der sikkert måtte justeres litt på denne rekyl "føleren" og fjæra på den, men en kompetent børsemaker må da kunne klare det.

Link to comment
Share on other sites

hmm, søren og da...begynte å se en mulighet her..

meeeen, hva skal jeg egentlig med halv auto foruten å skyte rasker serier på banen? tror dette henger mer på "vil ha" og havesyken ,enn behov, så finnes der ikke noe som passer mine tanker så blir det nok ikke kjøp..

 

_________________

Link to comment
Share on other sites

Ole, skal du skyte raskere serier kan du kjøpe en Blas(t)er, eller hive deg på Lillesand Skytterlags "Stangkurs", så får du opp tempoet på Saueren :wink:

 

:idea: Det du trenger Ole... er et praktisk-kurs og en skikkelig opphora AR15

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...