Jump to content

hjelp!! skabbrev som går rundt her.


PederR

Recommended Posts

-Å avlive en tydelig syk skabbrev faller utenfor bestemmelser om jakttider osv. Som jeger har man vel bortimot plikt til å avlive? Hvis du ikke vil avlive selv, ring viltnemda i kommunen.

 

Edit: Greit å snakke med viltnemda om du tar saken i egne hender og, kanskje. Så slipper du trøbbel med tanke på å bli meldt for tyvjakt o.l.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte til politiet da en skabbrev ble husvarm i et boligfelt for en haug med år siden. "Bare skyt" sa de. Jeg presiserte (med stemmeskifte-stemme) at dette var mellom husene. Fikk "Har du jegerprøven?" i retur. Jepp! OK! :roll: (ehem, tok jegerprøven som 14-åring...)

Selv om det ikke er like enkelt overalt, er det viktig å si fra i tilfelle naboen din "Hanna Hysterisk" ringer 112 og forteller at det er "familietragedie" på gang!!! DA får du nemlig skikkelig besøk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis man gjør det til vane og brenne av noen skudd for uka, så slipper en å tenke på hvordan Hanna Hysterisk og de andre naboene reagerer. Da er de vant til at det smeller litt!

 

Dette er helt sant! Skyt litt jevnt og trutt. La naboer få vite at du gjør det. Da oppfatter de det som helt normalt, (hvilket det også er!) og løfter ikke et øyenbryn når de hører skudd.

 

Ser du skabbrev i tettbebygd strøk som du kan skyte sikkert, gjør det og ring politiet umiddelbart etterpå. Informer dem om det og at det foregikk sikkert. Da skal det mye til å få bråk.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
hallo

har sitt en skabbrev 4 ganger nå på få dager. men i og med det at det ikke er jakt på rev nå. hva gjør jeg?

 

Lan bli gaupefor :lol:

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst: Ville dyr som lider, og ikke lett lar seg behandle, skal avlives. Noe annet er uaktuelt. Det er bare tull og etisk forkastelig å la skabbrev leve for å smitte andre rovdyr slik at rovdyrbestanden skal desimeres. Dessuten,skabb smitter over på hunder også. Irriterende, unødvendig og kostbart.

 

Edit; trykkleif.

Link to comment
Share on other sites

For flere år siden så vi en skabbrev i hagen til en kopmis i Asker. Han ringte politiet og ba om å få lov til å skyte den, men onkel ønsket ikke skyting i "tettbygd" strøk så reven fikk luske av gårde. Jeg ville ringt politiet først og forklart situasjonen, er kanskje ikke verdt å få inndratt våpnene (i verste fall) dersom du skyter først og ringer etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Tordenkil

Først og fremst: Ville dyr som lider, og ikke lett lar seg behandle, skal avlives. Noe annet er uaktuelt. Det er bare tull og etisk forkastelig å la skabbrev leve for å smitte andre rovdyr slik at rovdyrbestanden skal desimeres. Dessuten,skabb smitter over på hunder også. Irriterende, unødvendig og kostbart.

Jeg skjønner hva du mener angående dyrs lidelser. Men jeg syns det er litt naivt. For man kan også la naturen gå sin gang med god samvittighet. Det går ville dyr som lider ute i naturen hele tiden uten at noen gjør noe med det. Så brutal er virkeligheten ute i naturen.

Det er også klart at hvis en hund blir smittet, så har man sikker et kjempeproblem. Men jeg har aldri hørt om at hund er smittet av skabbrev. Er dette et stort problem?

Link to comment
Share on other sites

Det er også klart at hvis en hund blir smittet, så har man sikker et kjempeproblem. Men jeg har aldri hørt om at hund er smittet av skabbrev. Er dette et stort problem?

Ja i enkelte områder kan det være ett "relativt" stort problem.

Din holdning om å la skabbrev gå for å la den smitte andre rever, synes jeg veldig lite om...

Det at naturen er brutal og at det alltid finnes ville dyr som lider er en meget dårlig unnskyldning, slett jegermoral om du spør meg!

Link to comment
Share on other sites

Dreiv i høst aktiv jakt på mårhund, begge hundene vi brukte trengte en skabbkur etter noen runder i hi.

Også flere hunder som har blitt smittet rundt om hjemme. Mener å ha tolket "de som skal kunne det" slik, at det smitter lett fra rev til hund, men vanskelig mellom hund og hund, da det ofte oppdages i en så tidlig vase at de ikke er så smittefarlige.

 

Har også fjernet et innlegg, som ikke bare jeg, men flere andre i tråden her har sett på som moralsk forkastelig. At andre dyr til enhver tid har det jævlig er ingen unnskyldning for å ikke hjelpe den en kan.

fat_dog86, moderator

Link to comment
Share on other sites

Flere hunder her som er blitt smittet av rev og spesielt elghunder som står i løpestreng eller dårlig hundegård . Har selv stått og sett skabbrev som går og stryker seg på nettingen på hundegårder og i brunsttid kan både hund og rev bli tiltrukket. Mitt syn er at en skabbrev som tiltrekker seg helt inn til folk er skikkelg syk og jeg hadde skutt den uansett når på året.

Link to comment
Share on other sites

..........

Har også fjernet et innlegg, som ikke bare jeg, men flere andre i tråden her har sett på som moralsk forkastelig. At andre dyr til enhver tid har det jævlig er ingen unnskyldning for å ikke hjelpe den en kan.

fat_dog86, moderator

 

Nå synes jeg vi begynner å bli skinnhellige her. Jeg leste innlegget tidligere i dag, og det var ikke av en sånn art at det kvalifiserer til sletting.

Det er greit å misslike et inlegg, og det var det flere som gav uttrykk for. Men for å fjerne et innlegg, synes jeg det skal begrunnes med noe mere håndgripelig enn at det er "moralsk forkastelig".

 

Hvem skal bestemme hvilken "moral" innleggene skal korrespondere med for å få livets rett? For noen er det umoralsk å ta liv uansett hvor sykt et dyr er, og om det lider. (OT. I enkelte områder i verden, så er det til og med moralsk riktig å slå ihjel kjærringa om hun har blitt gravid under en voldtekt)

 

Synes det hadde vært grunn til sletting om noen f.eks hadde lagt ut oppskrift på, og oppfordret, til å legge ut rottegift i pølser for å drepe rev. Det er jo ulovlig.

 

Personlig har jeg har ikke tatt stilling til inlegget som ble fjernet. Jeg leste det bare.

Link to comment
Share on other sites

Vil vi ha:

- Diskusjon av skyting, jakt, våpen og hjemmelading slik dette er regulert i henhold til norsk lovgivning, eller organisert av de godkjente organene sortert under blant annet Norges Idrettsforbund.

- Et sted å henvende seg for svar, uttalelser og diskusjoner på alt som berører våre aktiviteter, som; tekniske spørsmål, skyteteknikk, jakt, våpen, våpenteknikk, hjemmelading osv, samt lovgivningen i den grad dette berører sportsskytingen innenfor lovverkets rammer.

- Humor og takhøyde innenfor gruppens rammer.

- Trivsel og godt miljø.

 

Å oppfordre til å la en skabbrev leve kan være greit i og for seg, da det ikke bryter med norsk lov på noe sett og vis. Men å bevisst la den leve, med det formål at den skal pines ihjel, og bringe sykdommen videre på andre individer, og fremme dette som god viltforvaltning, vil jeg på det sterkeste hevde bryter med følgende forumregel:

 

Vil vi ikke ha:

- Bajaspostinger eller andre postinger som gjenspeiler useriøse holdninger til lovverket og jakt og skyting, og ikke minst er skadelige for våre aktiviteters omdømme.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

da har jeg fått pratet med viltnemda og dem har sagt at det er greit at jeg tar ut den pga at den har skabb.

naboen som er hjemme omtrent hele dagen har ikke sett noe mer til reven :D

eneste som er et problem her er at den flyg å skriker rundt huset på natta og derme fare for mine to hunder at dem får skabb :( får prøve å plokke den ut utover nå. og en ting er positvt med den. det er en hannrev så det eri kke så stor fare for at jeg skyter unna ei tispe som har unger.

Link to comment
Share on other sites

og en ting er positvt med den. det er en hannrev så det eri kke så stor fare for at jeg skyter unna ei tispe som har unger.

Om man skyter en tispe som går med unger har ikke noe og si..

Det er bra hvis man skyter en tispe med unger.. :P:P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...