Jump to content

Den Store Lavsesongstråden


Ranger

Recommended Posts

..,For bikkjer. :wink:

 

Hvilke aktiviteter er bikkja med på nå som det er båndtvang til 21. august? På hytta, med på fisketur osv? Denne tråden kan bli artig, med bilder og beskrivelser og gode tips til andre, så peis på og kom med dine bidrag! :D

Link to comment
Share on other sites

Bra initativ!

Det er da mye å finne på; turer både her og der, hit og dit. Sportrening, ringtrening, sykkeltrening, sløve'n i sola osv.

Sjøl brukte vi helga på litt ringtrening.

 

25237_397705061712_627371712_4371424_3430665_n.jpg

Gamlemor på 9 år og 9 mnd.

 

25237_397704966712_627371712_4371423_7791534_n.jpg

En flygende dachs.. ikke helt stilen inne men..

 

25237_397704961712_627371712_4371422_435525_n.jpg

Litt lenger skrittlengde på Haldenstøver'n Frida.. nå 6 mnd, enn på dachsen i bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Nice Raymond! :D

 

Jeg har ei bikkje jeg ikke kan ha laus, whatsoever, uten at jeg står og følger med han. :( Han lider av kronisk jaktlyst! :lol: Han blir derfor 99% av tida ute i bånd helt til 21. august.

Det finnes imidlertid ei lita øy på en innsjø i Sverige vi bruker å dra til på fisketurer om sommeren, der er det i høyden litt kråke og spurv, så der får han løpe fritt. :D

 

normal_IMG_3795.JPG

 

normal_IMG_3800.JPG

 

normal_DSC00360.JPG

 

normal_DSC01380.JPG

 

Der driver vi også litt svømmetrening (bikkja altså), og ellers blir det litt sportrening og sykkelturer. Blir det flere utstillinger på Ares så blir det kanskje ringtrening i regi av den lokale JFF også. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bikkja er med på alt som ikke går for fort eller når det er alt for varmt. Det være seg til fjells, fiske, sykkel- og løpeturer, og ikke minst en viktig del av studentlivet - grillfester!

Ellers blir det forhåpentligvis en tur over til söta bror å vedligeholde mårhundlysten når aktiviteten tar seg opp. Får fritak fra båndtvangen gjennom mårhundsprosjektet.... Eventuelt en tur til Namskogen å teste på bjørn i hegn, hvor enn kunstig situasjonen er.

Link to comment
Share on other sites

som de fleste, sykkelturer, løpeturer, fjellturer, fisketurer og svømmeturer når vannet blir varmere. Har også konstruert en flytende langline på ca 40m som er ypperlig å bruke til vannapport, eller når vi svømmer sammen.

 

irriterrer meg grønn over at det ikke finnes ett innegjerdet område i relativ nærhet for å sleppe dyret løst på. maks irriterende.

Link to comment
Share on other sites

For vår det blir det naturlig mer rolig. Jeg tror hundene også har godt av en roligere periode. Men litt må man jo lea på dem....

Det blir gåing, jogging, sykling. Besøk i dressurområde for å la de løpe løs (Nordhue). I tillegg er de med på eventuelle fisketurer, fjellturer etc.

 

Mvh Dagl

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Bikkjene våre er med oss uansett hvor vi drar (nesten) som de husstandsmedlemmene de er. Er veldig koselig det syns jeg. Og faktisk litt betrygggende !. Ikke mange som har lyst til og gå inn til to bråkete gråhunder i campingvogna feks. Må prøve og få trimma litt også, mulig det kan bli litt jakt på unghunden i år.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For De som har latt hunden sløve de siste månedene og har ønsker om å få hunden i toppform til 21. august må hive seg rundt å trene hund. Finn fram det optimale foret og gi hunden treningsøkter med intensitet og høy puls. Det er fra nå og mot jakta du legger grunnlaget for en fokusert, våken og dyktig jakthund.

 

Dårlig trente jakthunder har en egen evne til å skade seg, forulykke og rote seg bort. Gjør deg selv og hunden den tjenesten at den har en fysisk kapasitet som står i stil med jaktlysten.

 

En sliten hund slutter ikke å løpe, men den mister konsentrasjonen. Den blir upresis. Erfaring og læring er ikke mye verdt dersom hunden er dårlig trent.

 

Skal det gnistre av bikkja di til høsten må du komme igang NÅ.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig :D Det er bare fantasien som setter en stopper for alternative aktiviseringsmetoder. Sykkling, svømming, kløv-turer og løping er kansje de mest vanlige aktivitetene. På litt større hunder så kan man evt. bruke trekkseler og henge et gammelt bildekk bak når man er på løpetur. (Ikke på varme sommerdager)

I tillegg til fysisk trim, så trenger også hjernen trim. Da kan sporing med forskjellige vanskelighetsgrader være en ener.

Og husk: Trening skal være gøy, både for hund og eier. Derfor er ros viktig ved all aktivitet :D

Link to comment
Share on other sites

Min hund har vært i bevegelse hele vinteren med gå turer storsett hverdag på noen kilometer, etter snøen for tok sykkelen over og nå sykler vi 1 mil ca annenhverdag, i tillegg leker vi med ball ut så han er mye aktiv, gleder meg til jakta for og se ann formen hans i år kontra i fjor, da fikk jeg ikke trenet han da jeg selv var i en ulykke og knakk rygg og en fot. men han loset no fram et par elger for da om:) Skal begynne med blodspor denne uken, håper og få han godtkjent før jakta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvor tidlig og hvor mye kan man sykle med unghunder? Ser noen mener man bør vente til de er minst 1,5 år, for ikke å belaste mer enn hundene tåler.

 

Selv har jeg en jämthund som ble 1 år i mai. Jeg begynte så smått på sykkel i april, og kjører nå turer i hans tempo på opptil 5 km langs grusvei. Det går gjerne i full galopp et stykke for så å slå over i trav etterhvert.

Så vidt jeg kan se liker han det, da han blir ivrig når jeg kommer med sykkelen. Han blir også mye roligere etterpå, så det virker som om han får brukt opp litt av energien som må ut. Jeg ser ikke helt hvordan jeg skal la han rase fra seg så lenge det er båndtvang, dersom man bør vente enda lenger med å sykle...

Link to comment
Share on other sites

Jogger noen turer med dunkeren, greit at de ikke legger på seg og ikke minst at de er i form til jakta. Skal prøve å svømme med han i sommer, men ser ikke ut til at han liker vann. Dachsen er med på gåturer, på grunn av nedgangen i rådyrstammen blir denne hunden minst brukt av de som står her nå

 

Ellers prøvde jeg hunden på wire-bjørn her hjemme i går, og etter det dommerne kunne huske og forstå ble jeg plutselig eier av Norges eneste wirebjørn-godkjente dunker! Ble positivt overrasket over den harerene idioten..

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Guest graahund

To av bikkjene er i skrivende stund ute i skauen i øsende regnvær sammen med junior og en kompis. De ser etter rådyrfeiinger og ellers alt av intresse. Flotte greier i og med at helsa mi ikke tilsier slike utskeielser :D

Link to comment
Share on other sites

Litt kaldt for bading foreløpig, men ut over sommeren skal nok bikkja få svømt sine kilometer. Far padler kano ved siden av selvfølgelig :smile:

 

Ellers er vi gang med saccovogna. Fantastisk trening for hundene og moro for far!

Link to comment
Share on other sites

230401_10150261119470726_630700725_9111509_3300624_n.jpg

 

Vi har vært på utstilling :-)

I helgen arrangerte Hedmark Harehundklubb harehundutstilling på Morokulien (utenfor Kongsvinger). Og Keira gjorde det riktig så bra :-) Excellent, 1. konkurranse åpen klasse, CK, beste tispe og best i rase!

Vi flyyyr på skyer :D

Link to comment
Share on other sites

Jepp!

Det kommer, det kommer :-)

Ser at det ligger der, men med all uflaks vi har hatt, er det ikke lett. Var ute og sykla med begge støverne for et par uker sida, og pusen hoppa over veien 70 meter framfor oss. Dem så den (heldigvis) ikke, men når vi kom dit han hadde hoppa ble hun fullstendig spinnvill og skrek ene ut. Vi satser stort mot høsten, og har et håp om at noen andre kan ta henne med i skogen av og til også, da vår største utfordring er separasjonsangst.

Hun hadde 15 min. los i fjor, så hun viser at lukta på hare overvinner separasjonsangsten :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trua på det - og håper virkelig det!

Synes ho modner litt også, blitt litt mer voksen (i de fleste situasjoner). Har ikke gitt opp til nå, så da gir jeg nok aldri opp :-) Sjøl om det aldri blir noen jaktchampion.

Vi har gått de lengste omveger på det meste, og det heter seg vel så at man skal ødelegge den første hunden man har. Dette er altså første støveren, og min kunnskap var lik null når vi begynte. Så jeg satser på å ta igjen valp selv, når det blir kull, og ha fått mye kunnskap til forsøk nr 2 :D

Link to comment
Share on other sites

Vært på joggetur med vofsen i dag, og hatt henne med i skogen dag ut og dag inn på feltarbeid de siste ukene. Om ikke så alt for lenge bærer det til Nord-Sverige for å gjøre mer feltarbeid på mårhund, og da blir det fritak fra båndtvang og jakt på skjema!

Link to comment
Share on other sites

Hun er 3,5 år

 

Da ville jeg tatt det helt rolig om jeg var deg. På alle måter. Hvis det er den første støveren din har du sikkert gjort alt du noensinne har hørt om at du bør gjøre med henne og kanskje enda litt mer. Jeg er av den gamle skolen og er av den oppfatning at en støver skal ha masse rom til å gjøre som hun vil. Det eneste jeg har vært opptatt av, er omtrent at støverne mine skal være rådyrreine og ikke gjøre fra seg inne.

 

Det enkle er ofte det beste.

 

Så mitt tips er at du til høsten tar med bikkja i bånd til du er i kjent hareterreng og slipper der. Så er det bare å sitte på rumpa til hun kommer tilbake. Ikke noe stress.

 

Hvis hun skulle få en los som ringer i et område der du ikke er, og du ikke klarer å sitte stille og glane, så legg igjen ei brødskive og en genser og sørg for å sette skikkelig med luktspor etter deg hvis du går for å postere der losen er, sånn at hun finner deg igjen om hun skulle få tap og gå for å finne deg igjen og du ikke er der hun så deg sist. Og hvis du skal tilbake til stedet du satt, så gå tilbake i dine egne spor. Slik blir det minst mulig å nøste opp for hunden din, og slik får hun mulighet til å bygge opp selvtillit nok til å våge å forlate deg i skogen.

 

Men dette er jo bare synsing. Andre har sikkert andre oppfatninger. Uansett er det du som kjenner hunden.

Skitt jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Tips er alltid bra! :-)

Når jeg ikke har gitt opp enda, gir jeg nok aldri opp ;-)

 

Det jeg har gjor førut er bl.a. å sette meg i skogen, og boffen løs, selvfølgelig. Det som har skjedd hver eneste gang, er at hun utforsker litt i nærheten, og så går hun og legger seg i nærheten av meg.

Så da har jeg latt henne løpe, når hun kommer tilbake, har jeg fulgt på, i seigt og rolig tempo til hun blir borte, og stopper der til hun kommer tilbake.

 

Det å legge igjen et plagg og mat hvis jeg går i en los har jeg ikke hørt før, men det høres jo ikke dumt ut.

Samtidig har jeg fått tips fra en gammel gammel mann, om at han synes jeg burde henge på henne i en los, får hun tap og oppsøker meg, går hun baksporet sitt, og da finner ho meg der... Og fortsetter søket etter pus..

Jeg har vel ikke direkte lagt en slagplan, men jeg tror hva man gjør når, kommer av seg når man må ta avgjørelsen - og samtidig ser situasjonen.

Bikkje skar det bli :D

Link to comment
Share on other sites

Grattis, Hyprjinta! Så artig med slik bedømmelse da! :D

 

Driver og leter etter utstillinger "i nærheten" selv, men tida strekker ikke helt til for tiden. Var jo ikke utstillinger dyret mitt skulle brukes til heller, men det er jo moro når en først er på dem, og spesielt om adhdknotten får god kritikk. Nå er han i tillegg "oppgradert" fra valp til junior, så nå begynner jo premiene å telle litt og.

 

Ellers merker en at det er litt lavsesong ja. Som lærer går det utover aktivitetene på eftastida. Mai/juni er de to verste månedene i jobben, med sinnsykt mye stress og styr med rettinger, karaktersettinger, elevsamtaler, eksamensforberedelser og sensoroppdrag (videregående skole altså), så Birkeboffen får i perioder bare noen stusselige ruslerunder i nabolaget. Og unga har selvfølgelig lagt beslag på alle fem ukedager, pluss en og annen helg, til fotball og korpsmusikk. I tillegg skal de ha haugevis med avslutninger av alle slag! Lærere asså....

 

Ser det jo på han at han ikke er fornøyd med situasjonen. Han er mer rastløs nå enn før i hvert fall, og det er sikkert pga lite trening. Får ser om det blir en skogstur i ny og ne når det roer seg på jobben (midt i juni roer det seg veeeeeldig ned! :mrgreen: ). Da blir det fisketurer på fjellet tenker jeg, med drahjelp fra Birk. Han er bare en liten breton, men du verden så mye husky det må være i han og! Idioten tror han er en blanding av ku (spiser gress), grustak (graver jord og "spiser" stein) og husky (trekker som ville h...)! I tillegg tror han at han er en hvithai når vi leker... Forbausende stor munn og digre tenner en slik liten tass har! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...