Jump to content

Det ble en Sako Forester


kjetilh

Recommended Posts

Dette er en fortsettelse fra DENNE tråden.

 

Fikk endelig kjøpt den gamle Sako'n til svigerfar.

Skutt 20 skudd med, vært med på elgjakt en gang, men ikke skutt på jakt.

Beddet for 10 år siden, og ikke skutt med etter det.

Fremstår som strøken :)

Fikk den for den nette sum av 4000,- inkl en eldre Tasco 3-9x40 med elgbaneretikkel.

Får vel ta meg råd til ny demper nå da, så denne tråden kan vel kanskje være begynnelsen på et slags prosjekt.

Får se hva jeg gjør med den.

Demper vil det ihvertfall bli, trestokken var såpass fin, at jeg tror jeg beholder den en stund.

Hadde vært morro å friska opp nettskjæringa som kan virke ganske grunn og "billig", samt å sette den inn med noe lurium som får fram litt mere spill i treverket.

Legger ut bilder etterpå

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så glad i åpne sikter faktisk, prøvde å skru de av nå, men er tydeligvis børsemaker-spesial trekkere med ekstra smale spor som skal brukes.

Noen som vet hvordan jeg kan finne ut årsmodell på børsa?

Hva tror dere om treverket? er det noe lurium som får fram mønsteret OG gjøre den mere værbestandig?

har ei lita flaske med "CCL gun stock conditioning oil" kan denne brukes? evt. påføres utenpå gammel behandling, eller full makeover a'la raudnakkes prosjekter?

 

hva med duracoating av stål. blir det helt feil tro?

Klart at det blånerte stålet er finere

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Ser det ble gammel Sako på deg til tross for noe negativ omtale. Gratulerer :D

Er jo ingen dårlig børse for 4 lapper :mrgreen:

 

Du spør om duracoating. Jeg har en som er coata.

normal_Sako.JPG

Pent? :shock: Tja :? Øynene som ser. Det ruster i hvert fall ikke. :lol:

 

Angående stokken tror jeg den er lakkert så olje funker sikkert dårlig. Kanskje noen form for polish/voks funker (er på tynn is her).

Min har vært gjennom regn og sjøsprøyt og aldri vært gjort noe med, så jeg tror finishen er ganske værbestandig.

Link to comment
Share on other sites

Behold børsa som den er, i hvert fall til du MÅ gjøre noe pga slitasje/småskader. Den ser jo ny ut. Da er det lite vits å begynne å pusse den opp. Normalt vedlikehold og puss holder vekk rusta lenge. Har vurdert Duracoat på min kommende, men tror det er penere med blånering på nytt. Personlig synes jeg duracoat er penest på rifler med syntstokk. Duracoat er på en måte mer moderne og passer ikke på eldre rifler med trestokk, i hvert fall på så lyst tre (Raudnakke sin oppussing med bla Duracoat - se tråden om Lille Mys kammermauser - ser riktignok knall ut den da, med mørk stokk). Men det er nå min mening. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik i .308 med såkalt halvmatchpipe ,opprinnelig med et Aimpoit rødpunkt som for 10-12 år siden ble erstattet med en 1,5-6x42 kikkert i 30 mm sako montajse, eneste jeg ellers har gjort med den siden jeg var 16 år(er nå 43 :shock::shock: ) er:

 

Beddet låskasse og utvidet løpskanal (fikk etterhvert tiltagende problemer med presisjonen "rett fra eska")

Montert rekylkappe (mest for kolbelengdens skyld)

Skrudd på en kolbeforhøyer som jeg har skåret ut/tilpasset eksisterende kinnbakke (bjørk, i mangel av noe bedre)

Pusset og oljet stokken et par ganger (+vedlikeholdsoljing)

Skrudd av de faste siktene i forb med montering av kikkert

 

skutt ca 4000 skudd, presisjon pr i dag: 3 skudd 35 mm

 

Nå om dagen brukes den mest til rådyrjakt og litt jaktfelt/trening, hender den får være med på elgjakt av nostalgiske grunner.

 

Dette er et av mine "opprinnelige" våpen og skal ALDRI selges. Har gjort den tabben en gang med en Miroku 3800 Grade III Trapphagle, angrer meg hver gang jeg åpner våpenskapdøra.

Link to comment
Share on other sites

Du kan godt bruke den olja du har på stokken.Selv liker jeg best tyske Shaftol extra mørk,og gnir den inn med håndbaken til treet er metta.Kan tippe denne er eldre enn min 308,mulig fra 75-80?Den kikkerten er ikke verdt mer enn et par hundre kroner dessverre..fin på en salongrifle.

Link to comment
Share on other sites

Synes på ingen måte det er noe å utsette på prisen. Det er med gamle rifler som med vin og andre godsaker, de blir bare bedre og bedre med årene :lol: . Modellen du har er en standard Hunter, ikke Varminter.

Det er også interessant å høre om folk som ikke er fornøyd med A serie Sakoene sine. Igjen, ingen regel uten unntak. Selv har jeg hatt 7 stykker og ikke opplevd noe problem. Dvs en Vixen ville ikke avtrekket fungere på og har blitt skiftet med et Timney. At styreskinna kan løsne og låse mekanismen ser jeg som et mulig problem, men det har enda ikke skjedd på noen av mine. Men det er en litt fiklete låsemekanisme på disse skinnene, så hvis de har blitt demontert kan de bli litt lause i fisken etter remontering.

Link to comment
Share on other sites

strålende fornøyd sålangt ihvertfall!

Kikkertsiktet er ikke noe særlig syns jeg. ihvertfall ikke til papirskyting. mulig det gjør en bedre jobb på elgbanen, men der er ikke jeg.

avtrekket var klokkerent, men ganske hardt, har justert ned dette til ca 1,5 kg.

Beddinga ser veldig bra ut, men børsemaker har vært litt gjerrig med pussepapiret, kunne godt fjernet mere treverk rundt pipa, den er frittliggende, men bare såvidt.

Savner skikkelig kolbekappe! blir litt øm i skuldra etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 years later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...