Jump to content

Tjuvjakt eller er det greit??


Guest Tico

Recommended Posts

Fellene kan du klappe sammen hvis vedkommende ikke har fått lov av grunneier. Du må varse politi eller annen myndighet for å få de fjernet. (Ja, du kan gjøre det selv og levere det til de, men kontakt dem først.)

Det du eventuelt kan gjøre er å sette ditt navn på en av fellene og se om du får reaksjon.

 

Off topic som småtyveri generelt av all slags umerket løsøre, som diskuteres her er en uting generelt. For de fleste ligger det i normene at selv om du finner en umerket hammer så tar du den ikke. Men her er vel folkesjela i rask endring om dagen. Eksempelvis: Før lot en gjerne hytta stå åpen når en var til fjells på dagstur. Det kunne jo være noen som trengte varme seg litt, eller som kom på overaskelsesbesøk med whiskyforsyninger. Etter inbrudd i hytta, og flere forsøk på det, har jeg innsett at det nok er lurest å låse når en ikke er der.

 

Når det gjelder diskusjonen om garn så er v-max på tur, da forvaltningen kan indra redskap, selv om de er merket. De har lov å ta pant i redskapen din.

Link to comment
Share on other sites

jeg er ingen banditt heller.har aldri stjelt før.

Nei selfølgelig ikkje, når du meiner det du skriv under her, er du av den oppfatning, så er du jo uskyldig :

hvem vet hvem det er sine feller,og hvis noen spør,så er det bare å si det er dine.ingen kan komme å si det er MINE feller....da hadde jeg sagt;bevis det da!!!blir slikt som med verktøy på store anleggsplasser som ligger og slenger,uten å være merket....førstemann til mølla.

 

Når det er sagt v-max, så skal eg tilføye, eg skal ikkje beskylde deg for å ha stjålet noko som helst, men det du meiner her er i mine auge så godt som tjuveri.. Det er nå min meining, så får du meine kva du vil om det, eg skal ikkje legge meg opp i kva du gjer og eg legg ballen død her. :)

Link to comment
Share on other sites

tja,det er vell i grunn en typpisk kammervridning,som jeg kaller det....

 

eksempel:så hvis man mener at gåsjakta begynner for seint her i nord,så kan man automatisk bli sett på som en tyvjeger?

da skal jeg jagguta passe meg for å mene noe her inne....

Link to comment
Share on other sites

[...]ja,det har mye å si.

 

den siste strofa di kan du spare deg for......jeg er ingen banditt heller.har aldri stjelt før.

 

poenget mitt er kort og greit,at satser du på skittent spill (ulovligheter,med feller garn osv) så må du regne med at innsatsen kan gå til spille...

 

Om det du "finner" er merket med navn eller ikke utgjør en forskjell på hvor lett det er å bevise at det er stjålet gods, på om det faktisk er tyveri endrer det ikke. Og at kriminelle stjeler av hverandre er ett velkjent fenomen, men det er likevel tyveri selv om du stjeler av en tyv (eller bør jeg kunne låne bilen til skattesnytere uten å spørre først, jakte uten kort i skogen til hjemmebrennere, ta noen sau fra bønder som tjuvfisker laks etc?). Eneste unntaket må være om du "stjeler tilbake" dine egne ting.

Link to comment
Share on other sites

tja,det er vell i grunn en typpisk kammervridning,som jeg kaller det....

eksempel:så hvis man mener at gåsjakta begynner for seint her i nord,så kan man automatisk bli sett på som en tyvjeger?

da skal jeg jagguta passe meg for å mene noe her inne....

 

Eg har samme formeining som du på diffrensiert gåsejakt, eg har full forstålse for at gåsejegerne ikkje er fornøyd med den. Sammenligningen din gidder eg ikkje å kommentere.

Link to comment
Share on other sites

Hei

No i høst var eg borti noko som eg ikkje likte.

Fleire Mårfeller i mitt terreng, eg disponerer all jakt i terrenget.

Og meiner dette er tjuvjakt på lik linje med om eg skulle skyte en hjort på feil terreng....

Er fangst folket enig?

Viltkamera og levere bilder til lensmann er fristande...

Ivertfall når en på bilda er jegerprøveinstruktør...

Men da får vel eg største bota for ulovlig oppsatt overvåkningskamera....

 

Dette er selvsagt ulovlig hvis ikke noe annet er avtalt ! Lovteksten er tydelig når det gjelder rapporterings linjer.

Ikke moro når slikt skjeer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg rister bare på hode, her må dere ikke slenge ut mye som har ingenting me dette å jørr.

 

1. ikke gå til politi før du har snakket med personen.

2. Vis du er jeger, må du tenke på hvordan det er å bli anmeldt tili politiet får noen feller.

3. det går ikke ann, det går bare ikke å sammenligne dette me tjuvjakt med våpen.

En felle, lager ikke lyd, den fanger bare mår(pradatorer), han/hun går egentli bare tur i område.

4. Det kan vere en uerfaren jeger, ung og kansje ikke heilt vitene om sånne regler osv.

5. Du kan skremme denne jegeren(ungdommen) til å aldri jakte meir. Vis du er jeger vil du ikke at folk skal slutte får dei satt fellene på feil eiendom.

6. Gutten kan faktisk spørt foreldrene om låv, eller spørt om han måtte få tilatelse av grunneiger.

7. DETTE ER IKKE EN POLITI SAK!!! det er nesten misbruk

8. Du kan få ett j... dårli rykte.

 

Er det sån at dette gjentar seg flere ganger, du fjerner fellene og det kommer opp nye uten at personen melder seg, da blir saken annerledes.

 

Alle tenk dere om før dere anmelder saker. Det meste kan løyses med en tlf, eller en prat. Det er snakk om noen feller!! noen små firkanta bokser som står i terrenge, det er ikke våpen indblanda og ingen fare for andre. Det er feil å gå til politiet, denne va drøy suns jeg!!!

Link to comment
Share on other sites

kommunikajon er en fin ting.

Å holde ting i rette sammenheng likeså.

 

Men..

 

Jeg ville ikke finne meg i urettmessig fellefangst i et område jeg har betalt for _eneretten_ til jakt og fangst i.

Er jeg en av fler med jaktkort er det naturligvis helt annerledes, også om grunneier opplyser om at det foregår predatorjakt/fangst i tillegg.

 

En oppdatering/avrunding fra trådstarter hadde vært hyggelig ja, vi er jo spent på resultatet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...