Jump to content

Lee tennhette-isetter


johals

Recommended Posts

Stusser litt over tennhette-isetteren min(håndholdt m/ magasin, bilde)

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... 5/wad7.jpg

 

Når jeg klemmer til armen som trykker inn hetta går den ikke helt inn, samme hvor mye jeg presser..Vet ikke hva det kommer av, tennhettelommene er også rene, og jeg bruker federal 210 Large, kal. 6,5x55. Men hetta blir presset jamnt med hylsebunnen, men må bruke mye makt..

 

Hva kan være problemet..? Trodde at armen skulle gå helt inn, og at en ikke måtte bruke så mye kraft.

Link to comment
Share on other sites

Slet med det samme med min Lee auto prime, Federal 210 hetter og Norma hylser. For å være sikker på at hettene kom helt inn måtte det som oftest brukes vold, med til følge at arma knakk etter 200 hylser...

Har nå en pressemontert auto prime 2 og det fungerer mye bedre, både for å få i hettene og spare hendene. http://www.midwayusa.com/viewProduct/?productNumber=556149

Link to comment
Share on other sites

Har hatt samme problem som deg, min løsning ble å bytte den ut med en "tilsvarende" fra RCBS. En helt annen følelse :D

vel.. Jeg kjøpte meg rcbs og ble ikke imponert. Kjenner igjen usikkerheten til johals.

 

Så jeg gjorde som Malle. Gikk tilbake til benkmontert tennhetteverktøy. Synes det går ganske fort også. Bruker brettet på den håndholdte for å få hettene samme veg, men det spiller egentlig ingen rolle det heller. De snues av ren vane riktig veg på tur fra bordet til pressa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se at du har et problem.. Hvis hetta er javn med hylsebunnen er den jo på plass. At hendelen ikke er helt inne betyr at du har litt å gå på. Kan jo hende at det blir slakk i mekanismen med tida.

Eg er ueinig i dette. Kor langt inn hetta må kjem etter mitt syn an på a) kor høge hettene er (dei er forskjellige) og b) kor djupe hettelommene er (dei er veldig forskjellige). På nokre Sellier og Bellot 8x57IS for ti år sidan var det berre såvidt eg fekk hettene til å flukta med hylsebotnen. Det gikk litt betre med Federal enn CCI.

 

Eg gav vekk handsetjaren min (ein RCBS) for fleire år sidan. Har prøvd Lee sin handsetjar og. Richard Lee har ein underhaldande historie i ladeboka si der han fortel om kor sterk denne handsetjaren er. Du må nesten lesa den historien. Favoritten min er og blir Lee sin pressemonterte med magasin. Han er ikkje perfekt, men ein kjenner når hetta botnar utan at ein må ta så heise hardt i.

Link to comment
Share on other sites

Om lomma er djup eller hetta kort (eller begge) så er hetta på sin plass når den flukter med hylsebunnen. Hvis du har et mål om å få den helt til bunns så bør du vær sikker på at tennstempelet rekker fram. Når så trykket stiger inni hylsa har ikke hetta kontakt med bolten.

Link to comment
Share on other sites

Nå står det i bruker manualen til denne isetteren at du ikka skal bruke federal hetter kanskje det har noe med saken? :wink::wink:

 

Ellers brukte jeg federal hetter i den selv og hadde ikke noe problem med normahylser.

 

Bytta til rcbs sin men den var det ikke store forskjellen på må eg si. så nå bruker jeg rcbs med store hetter og lee sin med små. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjører på med et nytt spørsmål om Auto-primer 2. Er det vanskelig å stille den inn riktig, eller bare presser du tennhetta til du kjenner at det er passe? Kan en dra spaken i pressa helt ned, slik at det går noe fortere..? :)

Link to comment
Share on other sites

Ingen videre innstilling på auto prime 2, men hettemagasinet bør være vellfylt for å sikre god mating.Hylseholderen bør også være Lee, min Redding hadde for stort hull så det styrte for dårlig.

Tror den er raskere å bruke enn den håndholdte, trengs bare en liten bevegelse nederst med ladearmen for å presse i hetta, med god følelse og ingen fare for senebetennelse.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl den håndholdte isetteren til Lee, og liker den veldig godt! Det er riktig at enkelte hylse/hette kombinasjoner er verre enn andre, men det er sjelden det ikke går. Unntaket er f.ex. amerikanskproduserte hylser fra krigen med ring-niting rundt hetta!

Eneste grunnen til at jeg ikke bruker Lee-isetteren så mye lenger er at det meste blir lada på Dillon 550èn.

Link to comment
Share on other sites

Om lomma er djup eller hetta kort (eller begge) så er hetta på sin plass når den flukter med hylsebunnen. Hvis du har et mål om å få den helt til bunns så bør du vær sikker på at tennstempelet rekker fram. Når så trykket stiger inni hylsa har ikke hetta kontakt med bolten.
...og her har du (ifølge en halvamatør som meg) oppgitt ei god oppskrift på hvordan du kan få klikk på dine hjemmerullede! :roll:

Hetta er ikke på plass når den flukter med bunnen! Den er skal aller helst være litt innenfor og bør som hovedregel settes helt i bunnen av hettelomma.

Hvis hetta står langt fra bunnen av hettelomma (kort hette, dyp lomme eller begge samtidig) vil jo tennstempelet måtte skyve hetta til bunns før motstanden blir stor nok til at sikker antenning skjer. Tennstemplet skal jo nå fram selv om det er litt dybde på hetta, det er jo ikke snakk millimetervis. Dersom tennstemplet ditt ikke når fram og fører til sikker antenning bør du ta en sjekk. Enten bør du kassere hylsene, få børsa sjekka av en børsemaker eller så har du presset hylseskuldra for langt tilbake. Stor headspace kan også føre til at du får klikk med et lite merke i tennhetta.

Kombineres stor headspace og dårlig satte hetter så har man sjefsoppskrifta på klikk.

 

Auto Prime 2 fordeler: lettvint å stille og bruke, god følsomhet og billig. Den er også godkjent for Federalhetter i motsetning til handisetteren fra Lee.

Ulemper: Du må ha Lee sine hylseholdere (som heldigvis er billige) for å sikre at hetta går rett i lomma, og du må ha flere hetter i magasinet ettersom de 5-7 siste ikke glir fram til stempelet av seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker lee tennhetteinnsetter og er fornøyd med den, jeg er på min nummer to :) det jeg har gjort for at den skal gå mer "smooth" er at jeg tok ut innmaten og pusset ned de gradene som det som regel er inne i glidebana til håndtaket. veldig gumt forklart men his du kikker etter så skjønner du hva jeg mener :) etter dette går den mye glattere og alt føles mer riktig :)

Link to comment
Share on other sites

Kjører på med et nytt spørsmål om Auto-primer 2. Er det vanskelig å stille den inn riktig, eller bare presser du tennhetta til du kjenner at det er passe? Kan en dra spaken i pressa helt ned, slik at det går noe fortere..? :)

Auto Prime 2 - Eg reknar med det er den pressemonterte med magasin, og som brukar vanlege hylsehaldarar? Det er den eg brukar mest. Den kan du stilla inn på to måtar. Enten stiller du han inn så hetta botnar når pressestempelet er på på topp (spaken heilt ned). Elles så skrur du dia noko lengre ned, slik at du kjenner når kvar hetta botnar i hettelomma si. Begge deler går heilt fint og er fort gjort, men eg føretrekk å justera så hettene botnar med bittelitt kompresjon når stempelet er på topp. Viss eg har spesielt ujamne hettelommer på ein hylselott så brukar eg den andre metoden og kjenner etter når hetta er passeleg komprimert. Bruk litt fingerspitzgefühl når hetta entrar, somme hetter kan henga seg opp på kanten. Ha ein blyant klar til å hjelpa fram dei siste hettene frå magasinet, dei fem-seks siste kjem ikkje fram av seg sjølv.

 

Nå står det i bruker manualen til denne isetteren at du ikka skal bruke federal hetter kanskje det har noe med saken?

Lee skriv om dette i den underhaldande ladeboka si. Han seier at Federalhetter smell så hardt at det blir splintar av loket på hettesetjaren viss ei hetta går av i magasinet. Andre hetter blir det viss ikkje splintar av i same grad, seier han. Ein får tru det ein vil. Eg har sett fleire Federalhetter enn noko anna fabrikat med AP2-en min. Ingen av dei har gått av, så eg veit ikkje kor mykje splintar det blir.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...