Jump to content

kapping av løp = dårligere presisjon ?


Jackrussel

Recommended Posts

har fått lyd demper jeg skall klistre på kimber rifla mi :) vurderer og kappe løpet men kan eller fører dette til presisjonstap ? evt hvor mye kan jeg kappe ? uten tap på presisjonen? er ganske prippen på dette med presisjon :roll:

 

vet det er mange som har laaangt over god peiling her inne, så spytt ut :mrgreen:

takker for alle svar og erfaringer :)

Link to comment
Share on other sites

Tommelfinger-regelen seier vel at det som regel vert betre presisjon, både ved kapping og ved demping.

 

For kappinga sin del kjem det ver stort sett av at eit kortare løp er stivare og mindre utsatt for svingingar enn ei lang pipe.

I tillegg får ein jo ein ny og fresh munning/kroning når ein kappar, som ikkje har verken synlege eller mindre synlege skadar.

Link to comment
Share on other sites

Det er tommelfingerregler for hvor mye hastighet en mister ved kutting av piper. Det er imidlertid svært vanskelig å forutse hva som skjer presisjonsmessig når en endrer noen faktorer på et våpen.

 

Som VestlandsJeger skriver, en oppnår som oftest bedre presisjon når en kappper piper, eller sagt på en annen måte, piper som er lange i forhold til diameteren, er mer kresne på patronvalget. Jaktvåpen fra USA har jo gått ned fra 24 tommer til 22 - 20 tommer som standardlengde, og det har nok gitt gjennomgående bedre presisjon rett fra eska.

 

Men hvis du vil ha en slags regel, så se på matchpipene som brukes i DFS: Lengde ca 74 cm, diameter 21-22 mm, og hull 6,5 mm. Da har en "stål nok", i forhold til pipelengden, til å få bra presisjon.

Link to comment
Share on other sites

vet ikke hvor egnet 22-250 er når det gjelder kapping av pipe. jeg ville ikke kappet løpet på en 22-250 man kjøper kalibret for å ha høy utgangshastighet for å ha flat kulebane.
Direkte uegnet om man vil ha fart, men gleden av å brenne nær dobbelt krutt av en 223 og oppnå ala utgangshastighet, må ikke undervurderes.
Link to comment
Share on other sites

Regel og regel. Det er flere årsaker til at vi i DFS skyter med 67, 71 og 74 cm's løp; reglene tilsier en minimumslengde 67 cm (rekruttvåpen min 50cm), man må også ha en viss lengde da man skyter med diopter, og tenk på sidemannen dersom noen stillte med kort løp under intens konsentrasjon!

 

Ifølge børsemakeren jeg brukte snakket han om at 20 cm løp var ideelt til presisjon, med påmontert "rør" for å få lengde på pipa dersom man brukte diopter.

 

Under fjorårets web-cup hadde jeg som beste resultat 6,31mm 5 skuddsserie med en Tikka M55 i cal 308W, vanlig jaktløp fra børsa var ny på 80 tallet, kappet til 47,3cm med Hausken standard demper ellers har børsa fått annen stokk og er beddet.

Link to comment
Share on other sites

hmm, jeg spekulerer :roll:

hastighetsmessig tror jeg ikke det har noen betydning siden hastigheten er mer en rask nokk fra før, og det meste dør om man treffer rett uansett om kula har 900 ms eller 912 ms, men rifla mi må være presis som fy :mrgreen:

det er jo fresninger/spor i løpet til de ca 10 cm de er jo glatte, har det noe og si om sporene går inn i hausken demperen ? :)

Link to comment
Share on other sites

liker børsa perfekt som den er vektmessig nå. så tidligere det var en smarting som kunne en formel som han regna ut vekta på evt 10 cm stålrør med hull i :mrgreen: flere som kan denne? eller vet hvor jeg så denne på kammeret for noen dager siden ? :lol:

eller så kan smartingen selv mulig hjelpe meg ? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Til noens store fortvilelse kappet jeg min 22-250 til 55 cm. Dette for å gjøre den mer hendig med lyddemper påmontert.

om jeg mister 40-50 m/s så merker jeg nok ikke noe særlig forskjell på egenskapene til rifla.

 

Om du skal bruke lyddemper stort sett hele tiden, og ikke vil dra rundt på en fiskestang :) så kan du vurdere kapping.

 

Min ligger på postens hoveddlager fortiden, så jeg har ikke fått testan enda.

Link to comment
Share on other sites

Regne ut vekt på en sylinder?

Sjekk ut http://no.wikipedia.org/wiki/Volum (fant den da jeg begynte å undres over diverse volum utregninger). :wink:

 

Tja, hva var nå formelen for flaten av en sirkel πr² var det ikke så?

 

π=pi=3.14

r=radien

r²=r×r

h=høyde (eller lengde om man vill)

V= volum

3.14×r×r=arealet av en sirkel

 

areal×h= volum

 

Blir vel noe slikt som V = π×r×r×h

 

Hva er så et løp? Jo et løp er 2 sylindrer satt inni i hverandre, der den ene skal trekkes fra den andre. Grovt sett tar man da ytter diameter løp, regner ut volumet av denne diameteren. For så å ta ytterdiameter borring, og regner ut volumet av denne. For så å trekke volumet av borringen fra løpets volum.

 

Regner man i cm sitter en igjen med ett volum, som man kan gange opp med massetettheten (densiteten) av stål (ca 7.8g/cm3).

 

alle mål i cm: (πr²h [løp] - πr²h [boring] )×7.8 = (tilnærmet lik) vekten av biten en tenker å fjerne.

 

Man kan komplisere mer, med at løpet koner. Det kan man ordne med en omtrentlig beregning, der man tar tykkelsen ved munningen. Legger denne sammen med tykkelsen på kappe stedet, og deler på 2. Da sitter en med omtrentlig gjennomsnittstykkelse, som kan brukes i regnestykket.

 

Alt dette er omtrentlige utregninger, som gir ett nærme nok svar (der er bommer i boringen, løpet kan kone ujamt etc.). Men alt i alt burde dette være mer enn godt nok til denne bruken.

 

Edit: Fikset opphøyd i andre i en formel.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal vel bli 3.14 x r^2 x h? Ikke x 2h?

 

For de som ikke gidder å lære seg hva radius er, kan vi skrive denne delen (mellomregninger liker vi ikke):

 

3.14 x (d^2)/4 x h

 

Enda enklere:

 

Tyngde av avkappet bit = 24.492 x h x (r^2 [løp] - r^2 [boring])

 

der h = lengde av avkappet bit

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Ifølge børsemakeren jeg brukte snakket han om at 20 cm løp var ideelt til presisjon, med påmontert "rør" for å få lengde på pipa dersom man brukte diopter.

 

 

Vil tro at han da snakket om 22LR :idea:

 

Jupp, standard for High End matchrifler for internasjonal matchskyting - brukes også på ditto luftgevær....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...