Jump to content

Gaupejakt i Finnmark=finnmark for finnmarkinger


Snoalta

Recommended Posts

Må bare få utløp for frustrasjonen som jeg nå opplever.

 

I og med at påsken faller ca samtidig med avsluttningen av gaupejakta, bestemte vi oss for å dra til min svigerfamilie i finnmark i påsken. Dette planlagt med at jeg skulle være med på avsluttninga av gaupejakta her oppe.

Vel her oppe skulle jeg kjøpe kort for å jakte gaupe, men fikk blankt nei fra finnmarksforvaltning.

De følger ikke de samme reglene som statskog ellers i landet, så noe kort fikk jeg ikke.

Reglene er slik at du må være fra FINNMARK for å jakte gaupe her.

Dette på tross av at det er staten som har gitt kvoten for jakt og det er innenfor samme forvaltnings område som jeg kommer fra(rovvilt region8), men siden jeg kommer fra troms så er jakt ikke mulig.

Er det ikke noe galt med REGLENE da.

 

Dette gjør at jeg i det store å hele ikke kan fatte hva den Norske stat gjorde da FeFo fikk råderett over området her oppe, staten må jo ha vært fullstendig forspist på dårlig reinkjøtt under forhandlingene

Nå er det slik at et slikt styre med sametinget i spissen er under utredning i troms og nordland også, samt deler av hedemark. dette håper jeg for all del alle går imot. konsekvensene av at sametinget tar del i et slikt styre er at de personene med de mest fanatiske overbevisningene blir satt til å styre slike ting, og da får man slike tilfeller som i finnmark. Finnmark for finnmarkinger.

Jeg tar vel kanskje litt av akkurat nå, men etter å ha vært mye i finnmark de siste 10 årene, ser jeg jo den forandringen som er kommet med FeFo og den er ikke bra. før var slike ting aldri et problem.

Link to comment
Share on other sites

Nei ikke nå, men det hadde nok blitt et problem hvis du skulle til vestlandet på hjortejakt, men fikk beskjed om at siden du ikke er derfra så får du ikke kort.

Så det du sier er at du ønsker slik ordning der man ikke kan utnytte de gleder man har i dette landet. Vi betaler jo alle skatter og avgifter til staten og da mener jeg at alle bør ha tilgang til alle statens eiendommer.

Eller skal finnmark være et selvherredømme?

Link to comment
Share on other sites

Som innenbygds er det så klart lettere å bli med i et jaktlag.

Men ved kvotejakt og lisensjakt er det grunneieren som bestemmer om det skal jaktes eller ikke,

og da høres det veldig rart ut at du blir nektet jakt på statsgrunn.

Det er nesten litt provoserende.

Link to comment
Share on other sites

Forstår godt skepsisen til finnmarkingene. Der jeg jakter har vi nå tilogmed fått noen østlendinger med oss :shock::shock: . De drar med seg sin lave moral fra øst som jeg er redd skal smitte over på urbefolkningen i bygda!!

Tror det viktigeste vi gjør er å stå samlet mot at disse grådige personene :wink:

Ikke kan de gå i fjellet heller siden de har så mye bystøv i lungene, så vi har satt ut solstoler til de på innmarken 8)

Link to comment
Share on other sites

Som innenbygds er det så klart lettere å bli med i et jaktlag.

Men ved kvotejakt og lisensjakt er det grunneieren som bestemmer om det skal jaktes eller ikke

Nettopp. Grunneieren bestemmer hvem som skal få jakte og?

Sånn er det iallefall mange steder.....

Men på i finnmark går det på hvor du bor i stedenfor trynefaktor på endel arter. Jeg synes det er mye mer fair enn om det hadde vært trynefaktor feks som avgjore hvem som skulle få jakte.

Link to comment
Share on other sites

Da får de bare ha gaupa der, håper den spiser opp all reinen! Dette sier jeg til tross for at jeg har mange samiske venner, men når både næringen og de som forvalter skal sitte og nekte jakt til oss andre må de bare ha de så godt....

Tenkte de tok i mot rovviltjegere med åpne armer....

Link to comment
Share on other sites

Som innenbygds er det så klart lettere å bli med i et jaktlag.

Men ved kvotejakt og lisensjakt er det grunneieren som bestemmer om det skal jaktes eller ikke

Nettopp. Grunneieren bestemmer hvem som skal få jakte og?

Sånn er det iallefall mange steder.....

Men på i finnmark går det på hvor du bor i stedenfor trynefaktor på endel arter. Jeg synes det er mye mer fair enn om det hadde vært trynefaktor feks som avgjore hvem som skulle få jakte.

Tok ikke helt den der.

Det er grunneieren som bestemmer.

Hadde det vært på privat grunn så kan kansje trynefaktoren spille inn.

MEN på statsgrunn skulle en tro att alle skulle få tilgang.

Link to comment
Share on other sites

Dette var oppe for en tid siden også, da det var snakk om jakt på bjørn. Hvis du ikke hadde adresse i Finmark, hadde du ikke noe der å gjøre.

Gufne greier. Slike bestemmelser gjør det kanskje ikke mer inspirerende å samarbeide om andre ting heller.

Link to comment
Share on other sites

Høggern

Da går det vel på trynefaktoren da.

Alt sør for finnmark er ikke bra nok.

Neida skal ikke provosere mer.

Betyr ikke stort for meg var mer det prinsippielle rundt det.

 

Gjentar meg selv: er ikke trynefaktor, er bare et enkelt og greit regelverk for hvem som kan få og hvem som ikke kan få jakte på forskjellige arter....

Har ingenting med tryne å gjøre. Har du registrert adresse i finnmark kan du jakte endel arter du ikke kan jakte om du har registrert adresse andre steder.

Så du må nok finne et sted du kan lese om hva trynefaktor er. Så du slipper dra misforståelsene dine inn i flere tråder...

Link to comment
Share on other sites

Det er her på Vestlandet det går på trynefaktor. I og med at bortimot 100% er privateigd (utanom statsalmenningane inn mot langfjella og vidda), og grunneigar har suveren einerett til jakt, fiske og fangst.

Dette er heilt ok for oss som har eit ganske bra tryne, men kan skjønne at det er frustrerande for dei som har vore mindre heldig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...