Jump to content

Spørsmål ang. våpensøknad


Yhaug

Recommended Posts

Jeg har akkurat vært i kontakt med våpenkontoret og har bare en ting å si: HERREGUD, ER DET MULIG???? :roll:

Dette er saken: Jeg har litt mer enn seks jaktvåpen og jeg vurderer å bytte ut en børse med en annen i samme kaliber.Så jeg tenkte det skulle være kanskje ikke den letteste ting i verden men en plass like i nærheten. Men der tok jeg styggelig feil gitt..... Politimannen kunne fortelle meg at skulle jeg bytte børse, så måtte jeg selge x antall jaktvåpen slik at jeg kun hadde fem jaktvåpen igjen, før jeg kunne søke om et nytt. Så jeg prøvde å forklare det en gang til: at når byttet hadde funnet sted, så var antall våpen det samme som før. Det sa han at han skjønte, men svaret var fremdeles det samme: selg x antall våpen osv. Mitt spørsmål til dere er som følger: Kan dette være riktig?

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig. Synd men sant.

 

Dagens jaktvåpengarderobe gjør at du kan erverve inntill 6 jaktvåpen uten mer om og men.

Utover 6 våpen må du dokumentere spesifikt behov for hvert våpen.

 

Derfor må du enten redegjøre hvorfor du trenger hvert eneste våpen, eller selge deg ned til 5 og kjøpe ei ny børse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne skjønt det dersom jeg skulle søkt på et ekstra våpen. Men 2+2 pleier å bli en plass mellom 4 og 5 :shock:

Dersom jeg må selge så får jo loven tilbakevirkende kraft. Dersom du beholder den gamle, så kan du ha mer en seks jaktvåpen, men skal du bytte ett så kan du kun ha seks jaktvåpen. :roll:

Politiet delte ikke rundhåndet ut innvilgete kjøpetillatelser før den nye våpenloven heller, så jeg har jo måtte gjort rede for hva våpnene skulle brukes til tidligere.

@ jerognal.

Hvordan får du regget a-bolten som konkurranse børse?

Jeg prøvde med Saueren men da måtte jeg dokumentere at den ble brukt til jaktfelt. Spurte om hvordan det kunne dokumenteres, men det visste ikke onkel.

Jeg kan dokumentere at jeg skyter jaktfelt, men ikke at Saueren gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du leser på våpensøknaden rett til venstre for der du skal signere så står det " Jeg erklærer at våpnene/våpendelene ikke skal brukes til annet enn det som er oppgitt i søknaden, og at de vil bli oppbevart i samsvar med gjeldende regler osv....."

 

Dermed kan du ikke erverve en rifle til konkurranse for så å bruke den til jakt.

Du kan derimot trene med en jaktrifle da det er normal bruk av ett jaktvåpen.

 

Det var den forklaringen jeg fikk hos politiet i Trondheim.

Link to comment
Share on other sites

Ikke samme forklaring jeg fikk av politiet. Jeg fikk forklart at jeg kunne bruke våpen som er reg som konkuransevåpen til jakt om de tilfredstillte kravene ellers. Kunne også bruke en som er registrert til jakt, til konkuranse hvor dette våpen er godkjent til aktuelle konkuranse. Noe annet ville jo bli for dumt :oops:

Link to comment
Share on other sites

bbdg har her vært i kontakt med politi med hodet på rett sted.

 

Dette som riktignok står på våpensøknaden, er så vidt jeg vet ikke belagt noe annet sted enn på nevnte dokument.

Slik jeg leser det som står på søknaden, så henspiller den komentaren kun på at man sverger på at oppgitte bruksområde er reelt.

 

Andre steder synes det belyst at kryss bruk av våpen er lovligt. Men dette var vel før jaktvåpen garderoben.

 

Det som gjaldt før (basert på info om tidligere praksis o.l), var at det man oppgir som bruksområde, er hovedbruksområde. Og at dette skal være riktig så lenge en har våpenet. Bytter man hovedbruksområde t.d bygger jaktbørsa om til ett rent konkurranse våpen, og ikke i hovedsak benytter den til jakt eller trening til jakt lenger, ja da er forutsettningene brutt. Og man skal søke om å få den omregistret til til riktigt hovedbruksområde. Om dette fortsatt er gjeldende praksis, strides de lærde om. Og inntil POD uttaler seg om saken, eller der foreligger en dom eller noe, er vi vel like vise.

 

Etter mitt syn, burde løsningen uansett være enkel. Man burde tillate flere bruksområder pr/våpen. D.v.s. at konkurransebørsa, også kan oppta en plass i jakt garderoben om og sålenge så var ønskelig.

Eller så kan de slutte med flisespikkingen, og heller sjekke om konkurranse aktiviteten i omsøkte bruksområde er oppfyllt. Fremfor å tulle rundt som enkelte våpenkontor gjør i dag.

 

P.s Det er lov til å konkurrere med jaktbørsa, da det finnes godkjente konkurranse program som i utgangspunktet er for jaktbørser.

Hvordan de får det til å harmonere med det "påståtte" omvendte forbudet, der det er forbudt å jakte med konkurranse børsa. Det skjønner ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Forskriften med tilhørende rundskriv er helt klar her. Derimot er vist ikke Justis departementet helt enig med POD om den tolkningen.

 

Det enkelste er jo å dokumentere aktivitet (Du har skutt) det bør holde, det er ikken oe krav om at du må dokumentere hvilket våpen du har brukt.

 

Ellers er det beste å dokumnetere at du har et jaktbehov på et ytterligere våpen (I tilegg til de du har) og så søke...

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg må selge så får jo loven tilbakevirkende kraft. Dersom du beholder den gamle, så kan du ha mer en seks jaktvåpen, men skal du bytte ett så kan du kun ha seks jaktvåpen. :roll:

 

Det er ikke tilbakevirkende kraft.

Tilbakevirkende kraft ville ha vært om myndighetene i 2010 sa du får maks lov å ha 6 våpen og sidne du hadde 7 våpen i 2005 så må du straffes for det.

Hvordan får du regget a-bolten som konkurranse børse?

Jeg prøvde med Saueren men da måtte jeg dokumentere at den ble brukt til jaktfelt. Spurte om hvordan det kunne dokumenteres, men det visste ikke onkel.

Jeg kan dokumentere at jeg skyter jaktfelt, men ikke at Saueren gjør det.

Du søker på våpnet som konkuransevåpen, viser til dokumntert aktivitet. Da foreligger det ikke noe hjemmel eller rettningslinje som skal gi avslag.

Link to comment
Share on other sites

Saken er den at det ikke er snakk om et våpen til, kun bytting av et som jeg allerede har.

Mener de burde skille mellom det og kjøp av et våpen til da antallet våpen jeg har i skapet ikke vil bli forandret ved et bytte.

Hva om jeg må bytte M03en min pga. reklamasjon/ produksjons feil?

Må jeg da selge meg ned til 5 våpen før jeg kan motta et nytt våpen i erstattning?

Nå er dette kun et eksempel. Det er ikke noe galt men Mauseren min.

Eller et annet eksempel: at man ikke er fornøyd med presisjon eller stokk, og det er mer økonomisk å bytte våpen enn å utbedre/ombygge det gamle.

Link to comment
Share on other sites

Hvor aktiv jaktfeltskytter må man være for å ha et reservevåpen?

Kan man feks. argumentere med at man vil ha et rustfritt i tilegg siden jeg bor på vestlandet og at det regner litt av og til?

Bruker Saueren med KKC på godværs dager for å holde klassen og std. Sako ss i regnet.?

Link to comment
Share on other sites

Hvor aktiv jaktfeltskytter må man være for å ha et reservevåpen?

 

Det finnes ingen rettningslinjer for dette, spesifikke ra ang aktivitet gjelder bare håndvåpen og halvautomatikse konkuransevåpen.

 

Kan man feks. argumentere med at man vil ha et rustfritt i tilegg siden jeg bor på vestlandet og at det regner litt av og til?

Bruker Saueren med KKC på godværs dager for å holde klassen og std. Sako ss i regnet.?

Selvsagt kan du argumentere for det. Det er saksbehandler som avgjør om det er godt poeng eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk kjøpe min fjerde hagle nå. Kalibret 12/76 hadde jeg fra før også. Jaktvåpengarderoben var full, så jeg søkte om våpen til konkurranse.

 

Ingen spørsmål om de andre haglene kunne brukes til tilsvarende konkurranser, men det kan de alle sammen.

 

Jeg spurte om jeg kunne bruke hagla til jakt. Dama kunne ikke se at det skulle være noe problem, etter som det ikke står noe om bruksområde på våpenkortet. Hun ringte til og med noen hun mente var bedre til å svare, men med samme resultat.

 

Som dokumentasjon på deltagelse i konkurranser i regi av njff, la jeg ved medlemskort og klasseføringskort. That`s it!

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Norge 2010, Yhaug!

Ser ut til at den gamle avdøde professoren kanskje hadde et poeng allikevel, eller hva?

Men siden du hittil har vært så negativ til organisasjoner som har arbeidet for dine rettigheter som skytter og jeger, fordi du ikke har vært direkte berørt selv, så har du kanskje begynt å våkne nå?

Lykke til med din kamp mot et idiotisk regelverk og et psykopatiskt POD!

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal prøve å skille snørr og barter 20.

Hjemmebesøksparagrafen hvis det er den du mener så er det en litt annen sak.

Jeg har aldri hevdet at våpen loven og de som forvalter den er riktig satt sammen, men det kan kanskje diskuteres ved en annen anledning.

Link to comment
Share on other sites

Nei, Yhaug, det er ikke bare hjemmebesøksparagrafen, den er bare en del av det.

Å skille snørr og barter er kanskje slik du ser det da du tydeligvis ikke vil se ting i sammenheng.

Hvis du har fulgt litt med de siste årene så vil du se at det har kommet en mengde idiotiske meningsløse restriksjoner i forhold til sivilt legalt våpeninnehav. For ikke å snakke om POD's arrogante og ulovlige praksiser.

Det at du må selge deg ned til 5 våpen før du kan erhverve et nytt, er bare en liten del av det du kan forvente å oppleve i fremtiden, så som fellesoppbevaring i kommunal bunker, tidbegrenset våpenkort, og en garantert sinnsvak saksbehandling fra POD.

Du kan gjerne skille snørr og barter til du blir blå, men det er alle sammen sider av samme sak, og så lenge du og mange andre ikke står sammen med andre skyttere og jegere i tykt og tynt er det jo nettop POD som vil vinne på det, og ikke DU!

Hvis du vil akseptere noen restriksjoner, gir du samtidig POD aksept til å fortsette å lage regler som tilslutt vil ramme deg personlig!

Si meg Yhaug, hvor mye arbeid la du ned i arbeidet mot den nye forskriften som nå rammet deg?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si at jeg har lagt ned så mye arbeid der nei.

Men jeg har ikke helt troen på at Norsk våpeneierforbund klarer å utrette så fryktelig mye heller.

Men jeg hadde trodd at Njf og våpenrådet hadde klart å utrette litt mer enn de til nå har gjort.

Faktisk så har ikke tanken streifet meg engang at det skulle bli et problem å bytte et av de våpnene som man allerede har fått innvilget, så lenge det er snakk om samme kaliber.

Som nevnt tidligere så er antallet våpen etter bytte det samme som før,så jeg sliter litt med å se saken fra politiet sin side.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg hadde trodd at Njf og våpenrådet hadde klart å utrette litt mer enn de til nå har gjort.

Hvis du valgte å tro på NJFFs innsats i denne saken, og er noenlunde orientert om hva som er skrevet om dette her på Kammeret, ja da valgte du å tro på julenissen.

 

Kan ikke si at jeg har lagt ned så mye arbeid der nei.

"Da de kom for å ta meg, var det ingen som kunne beskytte meg." ...

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si at jeg har lagt ned så mye arbeid der nei.

Kanskje på tide å engasjere seg litt da, så tjener vi alle på det!

Men jeg har ikke helt troen på at Norsk våpeneierforbund klarer å utrette så fryktelig mye heller.

Hittil har de utrettet mer enn NJFF.

 

Men jeg hadde trodd at Njf og våpenrådet hadde klart å utrette litt mer enn de til nå har gjort.

Jeg har også trodd på nissen en gang, men et sentralstyre og forbund som ganske inntil nylig har gitt totalt blanke faen i medlemmene sine, i hvertfall til inntil ganske nylig, kan man ikke vente mye godt fra!

Faktisk så har ikke tanken streifet meg engang at det skulle bli et problem å bytte et av de våpnene som man allerede har fått innvilget, så lenge det er snakk om samme kaliber.

Som nevnt tidligere så er antallet våpen etter bytte det samme som før,så jeg sliter litt med å se saken fra politiet sin side.

Det var jo hyggelig at du kanskje har våknet litt, og dermed kanskje gidder å engasjere deg, for jo flere ildsjeler som samarbeider, ja jo bedre er det!

Link to comment
Share on other sites

:D Jeg lurer litt på følgende.... Hva galt kan det medføre å støtte NV?

Det koster altså 130,- i året for å være medlem i en organisasjon som faktisk tar sine medlemmer såppas seriøst at de setter seg inn i

enkeltsaker OG bruker advokat for å følge opp disse!

NV motarbeider da ikke oss våpeneiere i landet? Tror de fleste våpeneiere har råd til å avse en halvtimes lønn i året!

 

 

(Og vær så snill å ikke komme trekkende med hjembesøks-saken OG leserinnlegg i medlemsbladet deres nok en gang. Alt det skjedde laaaangt tilbake i tiden.. Lenge før kammeret i det heletatt var en sped tanke..)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...