Jump to content

Ny modul til hausken.


Askeladden

Recommended Posts

gjorde et lite søk på nett og fannt ut følgende:

 

Hørbar lyd er små variasjoner i lufttrykket. Det menneskelige øret kan oppfatte trykkvariasjoner over et veldig stort område – fra 20 mikro pascal (høreterskelen) til over 100 pascal (smerteterskelen). Forholdet mellom disse to er 5 millioner, og det vil være upraktisk å arbeide med en slik skala. Hørselen responderer nærmest logaritmisk på lyd har en valgt å innføre en logaritmisk skala til beskrivelsen av lydtrykket i forhold til høreterskelen. Denne skalaen kalles dB. Det menneskelige øret kan registrere en forskjell på 1 dB, mens en forskjell på 3 dB er den minste endringen som en kan huske fra gang til gang. En økning på 8-10 dB oppleves som en dobling av lydnivået.

 

 

ut fra det vil jeg kunne si at 2 db for 750 kr er bortkastet penger? ettersom man ikke ville kunne skille ut de 2 db som den vil gi ekstra iforhold til å ikke ha den på. vil kun bli en målbar forskjell som man ikke merker noe til :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er bortkastede penger. :D men jeg er veldig redd for hørselen min og tenker ikke så mye på hva det koster.Men når det er sagt så vil jeg ikke gå med en "halvmeter" på rifla. Tenkte at denne var så liten at jeg skulle prøve. Selger påsto at 2db er merkbar forskjell, om det er hørbart eller ikke d vet ikke jeg, men kan jo tenkes at det minsker skadene på hørselsnervene over tid.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Hausken selv om denne frontmodulen, som den kalles. Han sa den dempet 3 dB.

 

Det er noen mistolkninger ute og går her. Desibel måles etter en logaritmisk skala, dvs at en

reduksjon med 3dB tilsvarer ca en halvering av lydstyrken. I hvor stor grad man hører endringen

er ikke viktig, det viktige er å unngå skader på sansecellene i øret (tinnitus). Kortvarig støy, som

geværskudd, bør ikke overskride 130 dB, over tid er "kun" 80 dB skadelig.

 

Ergo er en slik frontmodul finfin den, spesielt for Kompakt'en til Hausken, som ikke demper like mye

som de litt større. Har kjøpt en slik frontmodul til bruk sammen med en Kompakt selv. Koster ca 700 og

veier snaut 50 g, da var valget enkelt. Den gir også en mye finere avslutning på demperen, og skjermer

mot rusk og rask i gjengepartiet.

 

Hørselen er for aaalt for dyrebar til å tulle med, da er slike små gadgets kjekke, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...