Jump to content

Endelig!! Nå kommer grisen...


Guffen

Recommended Posts

Det er bra. Vi må bare være enige vi jegere om ikke å skyte gris før det blir levedyktige bestander. Til syvende og sist er det vi jegere som holder i børsa som bestemmer om det skal bli gris, og hvor raskt det skal bli gris i Norge.Forstår meg ikke på jegere som sier de ikke vil ha gris.

Link to comment
Share on other sites

Vært artig hvis det kom over litt gris ja. Men jeg er redd detter bare er en gjeng rømt gris fra Sverige, har vært oppdrettsgris på tur i Trysiltraktene før.

 

Støtter deg på den!Uten å være 100% sikker,bildet er litt uklart.Synes dette ser ut som villsvinkryssninger.

 

Har jobbet på slakteri før,og vi fikk inn sånn rask med jevne mellomrom.De er ett helvete å skolde,busta sitter noe innforjævlig.

Link to comment
Share on other sites

Skeptisk, er ikke så sikkert at dette er så veldig bra for den jakta vi har. Men time vil show. men jeg er stygt redd for at dette får store konsekvenser for det viltet vi allerede har. Neimen ikke så godt å forutse. Men det er vel snart uungåelig at vi får både mårhund og gris så... Hadde nå enda denne grisen vore skikkelige villsvin ,og ikke utblandet tamgris med ekstrem formeringsevne så kunne det vel muligens kunnet gå an å få til en slags forvaltning på disse dyra. Ser heller ikke hvordan man skal få noen stor jaktopplevelse viss dyra oppfører seg slik som på disse bildene her. Er ganske tydelig ar dette ikke har mye med villsvin å gjøre, og da syns jeg det er meget betenkelig å ønske slikt velkommen. Men det er nå gjerne slik at vi gjerne pisser i buksa for å holde oss varme, uten å tenke på at det er en heller kortvarig glede.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Halvtamme? Tamme vil jege heller kalle dem! I fjor vår mata jeg to av dem fra handa... Er en liten lokal stamme med utsatt gris, men det er langt til neste sted der de finnes "naturlig". Lav gentetisk utveksling gir lav vektst i populasjonen, så er nok lite å juble over enda!

Link to comment
Share on other sites

Skeptisk, er ikke så sikkert at dette er så veldig bra for den jakta vi har. Men time vil show. men jeg er stygt redd for at dette får store konsekvenser for det viltet vi allerede har

 

Det er jo ikke slik i naturen at et nytt dyr kommer og skremmer vekk de som allerede er der.

Når levekårene favoriserer et framfor et annet så så tar det over. Eks. at snøen og kalde vintere forsvinner - elgen vil gå tilbake og villsvin, hjort og rådyr rykker fram. Elgen har en fordel framfor de andre hjortedyra ved at den kan klare harde vintere og leve på bark, og uten tilgang til flytende vann, eller knapt nok vann - men det er bare en fordel å være elg om det er vinter.

Blir vintrene 20 kuldegrader og snø i 6 måneder blir det mindre hjort og mer elg...

På samme måten går reinen tilbake da dens måte å leve på blir mindre og mindre fordelaktig, ville sett langt større reinsflokker vi ville ha sett dersom reinen kunne trekke som store flokker mellom fjell og kyst slik den egentlig vil.

 

Mye av sørnorge burde jo være ypperlig villsvinland med det klimaet vi har nå og derfor kommer de. Det tar bare litt tid, i et slikt perspektiv har jo istida nettopp vært, reinen kom først, og er avløst av elg og hjort, nå kommer svina. Det er naturens gang og jegere burde være de siste til å legge seg opp i den utover å høste av overskuddet.

 

Eller?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke skremmer vekk, men kanskje utrydder? Enten ved direkte angrep, eller "biologisk krigføring" Det er helt klart en del faretegn ved den såkalte svenske villsvinbestanden. Det er viktig å være klar over at denne "vill"grisen har et forholdsvis sterkt innslag av tamgris som gjør at bestanden nærmest eksploderer når den først etableres. Noe av grunnen til dette er at tamgrisen blir drektig ved lavere alder,blir drektig ved dårligere kondisjon og at den ikke har samme begrensninger mht rangordninger som ekte villsvin har.

 

Og å tro at dette ikke på noen måte vil bli negativt for det vilt og fauna som vi har i dag, vil jeg i bestefall kalle naivt. Jeg har ingenting i mot å få jakte villsvin utenfor stuedøra, men ikke til hvilken pris som helst! Da mener jeg ikke pris i kroner og øre, men ødelagte viltbiotoper og tap av mangfold.

 

Fremdeles skeptisk

tulling

Link to comment
Share on other sites

Enig med tulling, og dypt uenig med M67.

 

Å kalle det som skjer med f.eks villreinen, og også "tamgrisene", for naturens gang - det er noe naivt.

Det er jo vi mennesker som ødelegger biotopene, slik at noen arter (f.eks grøftegriser) favoriseres.

Godtar vi slik biologisk forsøpling uten å prøve å gjøre noe med det, ja da har vi tapt.

 

Det kommer i hvert fall ikke til å passere noen snøfteskaft gjennom kikkerten min, uten at jeg banker

et par skudd etter dem (så fremt jeg vet jeg treffer skikkelig, da...)

 

Jeg vet at det provoserer en del av dere, siden jeg da "ødelegger" for en mulig ny art. Men jeg er mer

interessert i, og redd for artene vi allerede har. Så da får vi alle gjøre det vi mener er riktig, innenfor lovens rammer.

For min del er jeg i hvert fall ikke i tvil...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...