Jump to content

Håndkikkert til jakt, fritid, og feltskyting/3D.


skullerud

Recommended Posts

Jeg er drittlei billige kikkerter, og har tenkt å bruke ca4000kr på en god kikkert, som kan brukes på jakt, friluftsliv, og felt/jakt/3D konkurranseskyting.

 

jeg heller i retning av 10x42, eller 10x50, men skulle aller helst hatt en med zoom (men det innser jeg er langt utenfor min økonomiske rekkevidde).

 

Nå har jeg mulighet til å handle i USA i april, så kikkerter som i Norge koster noe mer enn 4000,- er også interessant.

 

Noen som har forslag/anbefalinger?

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Når du er i USA, se på Kowa Genesis, og Genesis Prominar. 8.5x33, 8.5x44 og 10.5x33 og 44 har de i allefall. Dette er kikkerter som har fluorittglass og vinner test etter test. De er som alt annet amerikansk uforholdsmessig dyre her og koster omtrent det halve - der borte.

Om du finner en 8x33 xD Prominar bør den koste ~1000-1100$

 

K

Link to comment
Share on other sites

Helt utenfor spørsmålsstillingen, men hvis noen kommer over en Foton (russisk) 7x35 på et eller samvirkelag - kjøp den.

 

Jeg har bare brukt Leica og Zeiss de siste årene (samt en liten Leupold) - men fant denne (10x15 cm og lett) på et lager i bygdenorge et sted - til kr 150,-.

 

Nedstøvet og fæl, var den, men "ny".

 

Tok den med utenfor - pusset av linsene - og den ble erstatteren for Leupold`en :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Nikon Monarch 8,5x56, og det er en meget bra kikkert. Den beste kikkerten i den pris klassen mener jeg. Betalte 3990 kr for den. En skikkelig god kikkert til skumringsjakt. Mange mener at det er kun Zeiss og dem i den gruppa som er brukbare, men er god fornøyd med min Nikon jeg.

Link to comment
Share on other sites

Den har ikke Zoom, men to forstørrelser.

 

Dessuten er den ikke spesielt god til jakt, da den har like lite synsfelt på den minste forstørrelsen som den største. På jakt ønsker man å finne viltet med håndkikkerten. ikke studere det på samme måte som en fugletitter.

Link to comment
Share on other sites

mye interessant her.

jeg har funnet 2 kikkerter, som jeg tror kan dekke mine behov. en i norsk nettbutikk, og en hos B&H i new york.

 

http://www.scandinavianphoto.no/product ... id=9544444

http://www.bhphotovideo.com/c/product/4 ... cular.html

 

Opticron'en er testvinner i norge, men Steiner er et tysk merke jeg bare har hørt så vidt om. Noen kommentarer til disse to, og kanskje Steiner som kikkertprodusent spesielt?

 

@amatør, mitt bruksområde vil faktisk være en kombinasjon av det jaktscenariet du beskrive, og "fugletitter"scenariet, ettersom jakt/3D-konkurranse inne bueskyting har fordeler av å kunne nærgranske målet (selv om avstandsmåling er fobudt, og derfor blir feks [urlhttp://www.bhphotovideo.com/c/product/532550-USA/Steiner_650_10x42_R_Tactical_Binocular.html]denne[/url] uaktuell pga retikkel).

Link to comment
Share on other sites

Både Steiner og Opticron er greie og gode kikkerter. Testet litt denne Opticron kikkerten da jeg kjøpte ny kikkert til hjortejakten. Det var en god kikkert, som jeg ble overrasket av. Syntes Nikon Monarch var i mine øyne bitte litt bedre, å valgte da den.

Link to comment
Share on other sites

Du sier du kan handle i USA. Vil det si at du har bekjente der slik at du kan bestille kikkert på nett, og få kikkerten sendt til vedkommenes adresse?

 

Dersom kursen er lav kan du få en veldig bra kikert. f.eks kan du få deg en Meopta Meaostar B1 i 10x42 til 1000 usd dersom du bestiller på bhphoto.com.

 

http://www.bhphotovideo.com/c/product/388914-USA/Meopta_467800_10x50_Meostar_B1_Binocular.html

 

Mener denne kikkerten var i salg hos winge våpen tidligere (finner den ikke nå) og synes å huske at prisen var rundt 8000 NOK, men det kan jeg da ikke si helt sikkert.

 

Jeg har den samme kikkerten i (8 x 42 vel og merke) og må si meg meget fornøyd. Optikken synes jeg er kjempebra, og den er heller ikke for tung. Jeg har også investert i en bæresele slik at kikkerten er enda mindre til bry. Det eneste som jeg har merket meg som negativt er at det ikke er gummierte "avstands ringer" på kikkerten, så det er litt lett å få fettmerker på okularene.

 

Det er flere andre kikkerter inne på denne siden også, så du finner helt sikkert noe annet du liker dersom meoptaen ikke er noe for deg:)

Link to comment
Share on other sites

Hva med messene på Hamar og Lillestrøm, pleier alltid å ha noen gode tilbud der under messa.

 

Kjøpte i allefall Zeiss Victory 10x40 8200kr i 2004. Var satt ned fra 12000kr.

 

Godt fornøyd med den.

 

Så finnes sikkert noen billigere alternativer der også. :)

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Nikon Monarch 8,5x56, og det er en meget bra kikkert. Den beste kikkerten i den pris klassen mener jeg. Betalte 3990 kr for den. En skikkelig god kikkert til skumringsjakt. Mange mener at det er kun Zeiss og dem i den gruppa som er brukbare, men er god fornøyd med min Nikon jeg.

 

 

Jeg har også denne, og er meget fornøyd med den. Har sammenlignet denne med en tilsvarende av Zeiss i skumring og måneskinn, og det er kun mikroskopisk forskjell. Men med tanke på at Zeisskikkerten koster 4 ganger så mye er dette et ekstremt godt valg.

 

Men, dette er først og fremst en posteringskikkert. Den veier 1kg, og vil være alt for tung til å ta med seg rundt halsen på langtur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Nikon Monarch 8,5x56, og det er en meget bra kikkert.

 

Hmm. jeg tenkte på en sånn i 10x42. er den like god?

Fant den til 2890,- på norsk nettbutikk, men er litt usikker på om den faktisk er i samme liga som Opticron og steiner (som riktig nok koster litt mer).

 

Tanken er at jeg heller legger i en tusing ekstra, for å være på den sikre siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Nikon Monarch 8,5x56, og det er en meget bra kikkert. Den beste kikkerten i den pris klassen mener jeg. Betalte 3990 kr for den. En skikkelig god kikkert til skumringsjakt. Mange mener at det er kun Zeiss og dem i den gruppa som er brukbare, men er god fornøyd med min Nikon jeg.

 

 

Jeg har også denne, og er meget fornøyd med den. Har sammenlignet denne med en tilsvarende av Zeiss i skumring og måneskinn, og det er kun mikroskopisk forskjell. Men med tanke på at Zeisskikkerten koster 4 ganger så mye er dette et ekstremt godt valg.

 

Men, dette er først og fremst en posteringskikkert. Den veier 1kg, og vil være alt for tung til å ta med seg rundt halsen på langtur.

 

...og det beste er at du får den ferdig levert på døra innen en uke for ca 2500. Kjøpte en tidligere i høst. Mye "nattkikkert" for pengene.

 

http://www.theopticzone.com/default.asp ... il&id=2319

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Hmm. jeg tenkte på en sånn i 10x42. er den like god?

Fant den til 2890,- på norsk nettbutikk, men er litt usikker på om den faktisk er i samme liga som Opticron og steiner (som riktig nok koster litt mer).

 

Tanken er at jeg heller legger i en tusing ekstra, for å være på den sikre siden.

 

 

Kjære moderator.

Hvordan kan det vøre unødvendig sitering, å ta med hvilken kikkert jeg spør om finnes i en annen forstørrelse (ref: "jeg tenkte på en sånn i 10x42", men etter moderators ivrige klipping, fremgår det ikke hva "en sånn" er lengre)?

 

Har moderator vært litt vel ivrig i tjenesten, kanskje?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
Helt utenfor spørsmålsstillingen, men hvis noen kommer over en Foton (russisk) 7x35 på et eller samvirkelag - kjøp den.

 

Jeg har bare brukt Leica og Zeiss de siste årene (samt en liten Leupold) - men fant denne (10x15 cm og lett) på et lager i bygdenorge et sted - til kr 150,-.

 

Nedstøvet og fæl, var den, men "ny".

 

Tok den med utenfor - pusset av linsene - og den ble erstatteren for Leupold`en :wink:

gammel

 

gammel tråd men....jeg har fått fatt på en slik foton. en kjenning hadde en slik som jeg ble veldig imponert over den gang. siden har jeg stadig tenkt på denne. så på e-buy fant jeg ett ubrukt nytt eksemplar i esken som skulle selges for en drøy tusing. denne kjøpte jeg straks og venter i spenning på å få denne hjem. skal etter sigende være en god kopi av zeiss jena notarem. jeg har allerede en russer fra 1981 som også er en god kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...