Jump to content

Hva slags ladning og kuler bruker DU i 300 winmag?


Forstkandidaten

Recommended Posts

Hei

 

Har akkurat fått ny børsa, det ble en 300 Winmag (T3 Supervarmint). Hva slags ladninger bruker dere andre i dette kaliberet? og ikke minst hva slags kule? (tenker primært på elg/hjorte jakt, men trenings ammo er jo også artig å vite)

 

Det er vel en forutsetning å bruke bonda kuler. Jeg hadde lurt på å prøve 180 grs Hornady Interbond som storvilt kule.

Link to comment
Share on other sites

Bruker sjøl 165 gran tsx, og denne har gitt meg bra presisjon. Best av alle jaktkuler jeg har prøvd. Elgen detter også som en sekk i tillegg til at slaktene ikke har blitt så aller verst.

 

Av mantel så har 147 grn sellier & bellot gitt topp presisjon. Bruker 83 grn n15. Skjøt også 2 rever med denne kula og revene var helt sprengte, selv på 150 meter. Så den får tydeligvis en grei fart..ravner, bevere og kråker har også blitt skutt med 110 grn sierra varminter. Bruker 85 grn n160.

 

Anbefaler ingen å gå rett på denne ladningen. Start lavere og jobb deg oppover og sjekk for trykktegn..

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde brukt Barnes triple shock, eller Oryks med masse MRP bak 8)

Hadde jo vært morro og sett virkningen av Hornady Inter Bond i 180grs 8)

 

Jeg vet hvem som skulle bli "mobbet" da :roll:

 

Min erfaring med Barns er at dyrene går noe lengre, og viser mindre skudd reaksjon. Men barns gir liten kjøtt ødeleggelse (kan spise helt inn til kule hullet), mens Oryksen har noe mer knall å fall...... Dette er min personlige erfaring basert på noen 10- talls elger.

 

Swift er heller ikke å forakte :D Du vet jo hva jeg bruker i AWRen 8)

Link to comment
Share on other sites

Jasså du har ikke trua på interbond.. men ladeguden på Hamar har jo kommet med en befaling..

 

Tja Oryx har jeg jo liggende, men er redd de kanskje er i bløteste laget? eller er det ok?

 

Swift ja.. så virkningen av det i høst.. er vel ikke akkurat moose seeking den :roll: eller raijo..?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ladet .300winmag siden 76 så det har blitt endel ulike ladninger opp igjennom. Siste årene har jeg brukt Swift A-frame 200grs og N165 krutt men jeg har endel ladninger med andre kuler som også godt kan brukes.

Årets prosjekt er Berger 210grs VLD hunting , bare få vekk den jæ... snøen.

Link to comment
Share on other sites

Hei C.E.A har du prøvd oryx? store kjøttskader?

 

Jeg har aldri prøvd Oryx. Det med kjøttskader er der så mange faktorer som virker inn på at jeg tilnærmet aldri ofrer det en tanke. En viktig faktor for kjøttskader er hvor lenge dyret er i bevegelse etter skuddet, ofte er dyr skutt på korte hold lengre i bevegelse enn dyr skutt på lange hold ved normale lungeskudd. Treffer man grove bein vil man få endel sekundeærprosjektiler som også kan rive opp endel. Mye av det som kalles kjøttskade er jo blodutredelser, altså blod som kommer inn mellom hinner og i musklaturen de hvor kula har skadet. Skyter man et dyr i ryggraden blir slike blodutredelser mye mindre fordi dyret ikke beveget seg etter skuddet.

Dette var kortversjonen

Link to comment
Share on other sites

180gr accubond med en god slump med mrp bak

180gr a-fram med litt mindre mrp bak.

1 elg,1 rådyrbukk og 1 wilderbeast med a-frame.

diverse antiloper og griser med accubond.

A-Frame er safe, holder godt sammen.

 

Accubond ekspanderer villig og holder forbausende godt sammen

Link to comment
Share on other sites

Ja klart det er flere faktorer, men feil kule har jo potensiale for store kjøtt ødeleggelser. Jeg har jo også sett at noen har anbefalt lapua mega.. trodde ikke det var ei "god høyhastighets kule"

 

Jeg glemte å skrive at det er med premiumkuler jeg mener, trodde alle som bruker et slik kaliber bruker skikkelige kuler idag. Du har helt rett i at enkelte kuler kan gå i knas og lage mye ødeleggelse med splinter men de fleste er o.k. hvis man ikke røyner dem for mye

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker norma MRP 73 grains ladning med sierra matchking 190 grs. er fersk i ladegamet så begynner forsiktig med start ladningene;)

 

litt usikker hvilken kule jeg skal velge til hsten, men vurderer nosler accubond, eller kanskje barnes-x

Link to comment
Share on other sites

Har lada 300 win mag med mange ulike kuler, mest lodda i 180 grains.

Har og brukt Lapua Mega 12 gram, og den virka veldig bra på rein og hjort med lite kjøtskader og god effekt.

At ein MÅ bruke premiumkuler i dette kaliberet vil eg påstå er, om ikkje tull, så i alle fall overdrive.

 

Sjølv kjem eg sikkert til å lada lette kuler på 150-165 grains i kaliberet framover- til og med av typen Ballistic Tip. Til bruk på rein og hjort. Eller Nosler Accubond, men då og i lett utgåve for flat kulebane, høg fart og maks effekt i viltet.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

ja, har kikka i noen ladetabeller, og har sett at en kan lade en 200 grs mega i 300`n til ca 750 m/s (ca midt i tabellen) og om man kikker på 30-06 med ei 200 grs mega så kan en uten problem lade den til samme hastighet.. derfor er jeg heller ikke så sikker på at det er så mye viktigere med super kuler i 300 enn i 30-06

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
168grains Sierra matchking med 74 grain n-160 OBS! Dette er over makslading! Makslading i følge ladeboken er 72grain n-160. Start lavt og jobb deg oppover :wink:

 

 

Har også omtrent samme "erfaring" som deg. Går endel over ladebokens ladedata før patronene svakt viser trykktegn.

 

Den ladninga jeg liker best er nok 147 grns S&b kule med 83 grn n15. (igjen obs obs! Dette er en heftig ladning og start godt lavere enn dette om du vil prøve det samme) Sprengte flere rever i fillebiter på 150 meter med denne, selv om det var mantel. Ikke kronografert, men antar den går over 1000 m/s. Og den var nokså presis, rundt 20 mm.

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt ant på.. Men hovedtyngden ligger på følgende ladning:

 

(Fra VV egen tabell)

 

Kaliber: .300 Win Mag

Hylse: Winchester

Tennhette: Federal #215 Large Rifle magnum

Kule: Nosler BT 150 grains

Krutt: VV N-160

Ladning: 77 grains

 

Eller

 

Kaliber: .300 Win Mag

Hylse: Winchester

Tennhette: Federal #215 Large Rifle magnum

Kule: Berger Hunting VLD 175 grains

Krutt: VV N-160

Ladning: 73 grains

 

EDIT: Forandret vekta på NBT til den jeg bruker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

A-Max år fint i 1-10 om du får over 850m/s med den. Bruk lette hylser så går det fint.

 

I mine øyne er en 300 Mag uansett om den heter Win/Wby/Norma/Blaser/WSM eller Rum laget for å gi mer hastigheter med middels tunge/tunge kuler for kaliberet. Dvs + og rundt 900m/s med 168-200grs kuler.

 

Hvorfor ha en 300 Mag om en lader den som en slapp 30-06 slik enkelte oppgir i tråden, med butte ordinære blyspisskuler? En 30-06 ville gjort minst det samme, med flere skudd i magasinet og med mindre smell og rekyl. Bare en tanke :wink:

 

God ladninger:

Elgjakt hundefører

1.200 Oryx- 72-73grs MRP. Sjelden gjennomskyting = trygt for bikkja. Stor diameter og bra effekt. Som alltid litt mye blodslått med oryx.

2.180 Rhino - 73-74grs med MRP. Oftest gjennomskyting. STOR diameter og sjeldent bra effekt. Også ganske lett og få god presisjon med.

Hjort/Elgjakt fra post

1. 168 TSX - 73-75grs MRP. Sjeldent enkel og få bra presisjon med. Går bra, kommer alltid ut på andre siden og ødelegger lite.

2. For lengre avstander. 180 grs Accubond/interbond/Scirocco. 74-76 grs MRP. Fungerer meget bra på hjorten. Sjeldent selv store bukker går mer enn 10 m etter skuddet. Ekspanderer ikke all verden og gir bra gjennomtrengning. Kula kan byttes fritt til Interbond, men denne er bløtere og gir dårligere gjennomtrengning. Ta av 1-1,5 grs på maksladning sammenlignet med de 2 andre med 180 Scirocco spesielt i våpen med vanlig lang kasse. Scirocco har lang bæreflate.

 

Til banen er 180 MK, 185 Scenar og 190 Mk selvsagte valg, da disse har samme balistikk og du kan trene med samme kulebanen osv som endel av jaktkulene.

 

Til billigtrening er lette ladninger med 66-68grs med N-160/RH19/204 bak 150grs bulk kuler sikkert bra. Men gir såpass mye mindre rekyl og forskjeller i kulebane at overføringseffekten til jaktskudd er vesentlig mindre. Mengde trening gjør en med en av de andre riflene en har som er rimeligere og mer behagelig å trene med.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 180 grains Accubond ein del i 300 win mag, (+ mykje anna), ingenting slår Accubond'en. Har skote elg på lange hald, hjort på korte, og det er rett at den ikkje ekspanderer for mykje, men den gjev maksimal inntrenging, god effekt og er alltid "sikker".

 

Alternativet til ei frisk ladning med Accubond er 220 grains Woodleigh, men denne har eg kun testa i is så langt.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

mega og max hastighet blir nok skuddeffekt men blodslått så det holder. hva er vitsen med 300winmag om en skal lade den som en snill 3006 for at en skal bruke kuler som ikke tåler stor hastighet og juling i dyret. tenkte jeg skulle prøve 220gr hornady rn i 300n til elg jakta i år.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

...har tikka supervarminter cal.300 win mag ned en Zeiss 6,5-24*56.

 

.. ladde Oryx 13 gram og Sierra 13 gram Gameking med 73,5 grs Norma 15...Dette gir 850 m/s..effektiv og presis lading i min børse...20mm samling 200m...god til langhold..skutt 2 elgokser med Oryx, ei elgku og en kalv med Gameking...lite kjøtt-ødeleggelse og kula i skinnet på andre siden på 280-300 kilos elg med Oryx...gjennomskyting med Gameking... :twisted:

 

..ladde sierra 150 HPBT med 84 grs Norma 15..Dette gir 1010 m/s...super presisjon.. 40mm samling på 400m..70mm samling på 600 m...Vannvittig bra..Jerveammu. de luxe.. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ingen jaktkuler, men et par ladninger for trening og langhold som gir god fart og samler godt:

 

Norma hylse

168gr SMK

78gr N15 (MRP)

Col: 87 mm

Vo: 1005 m/sek.

 

Lapua hylse

208gr A-Max

74gr N15 (MRP)

Col: 89 mm

Vo: 903 m/sek.

 

Dette er harde men sikre ladninger i børsa mi, enig med Sauer 150 at å lade en 300 til 3006 hastigheter er litt meningsløst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...