Jump to content

Alternativer til Leupold QR?


Ole_Netland

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte ut mine leupold qr montasjer med noe "bedre", har ikke noe vondt å si og QR i det hele, fungerer smertefritt, men etter som at jeg bytter løp og kikkert ofte ser jeg for meg at der med tiden kan bli slitasje.

 

Hva vil være godt og stabilt alternativ? Våpenet er en sauer 202, pris og tilgang på ringer viktig.

Bestiller gjerne fra utlandet dersom det er en fordel, men ringer må i etterkant greit kunne kjøpes i norge.

Link to comment
Share on other sites

QRW er gode ringer, men du må kjøpe en skinne til Sauer'en. Landrø har vanligvis disse på lager.

 

Jeg har brukt to sikter på ei rifle alt etter hva denne skal brukes til og har fått minimal forskjell i treffpunkt ved av og på montering. Sitter som regel på klistrelappen uansett.

Link to comment
Share on other sites

En av de beste montasjene som finnes til 202 er sannsynligvis EAW..

 

Fastmontasjene er noe av det stødigste som er laget, egne ringer for magnumkalibre og Landrø er forhandler. Selvsagt koster det, men det er vel ikke utypisk for Sauer? :wink:

 

Alle mine gamle Tikka deluxe ringer i frest stål går rett på disse basene. Jeg kjøpte kun EAW-basene hos Landrø pga egenbeholdningen av Tikkaringer. Tikka Optilock ringmontasjer har jeg ikke forsøkt.

Link to comment
Share on other sites

Nja...

 

Bør du ikke løsne den ene ringen i alle fall, slik at låsesporet på begge ringene står så langt frem i "hakket" på skinna som mulig med tanke på rekyl?

 

Vil du ikke med den løsningen du benytter risikere ulike fomer for spenn i montasjen, ved at du "tvinger" begge ringene fast på en "ny" skinne i forhold til den skinna dette først ble montert på?

 

(Var jeg deg, ville jeg løsnet den ene ringen fra siktet. Jeg ville så satt fast begge ringene på den "nye" skinna, hvor ringene (hver for seg) ble trykket så langt frem som mulig i sporet før de ble strammet til skinna. Deretter ville jeg kontrollert at retikkelet var i vater i forhold til det aktuelle våpenet, og stammet den "løse" ringen til mellomrøret. Ved å gjøre dette sikrer du at ringene står lengst fremme i sporet på skinna, samtidig som du i større grad eliminerer spenninger mellom mellomrør og ringer.)

Link to comment
Share on other sites

missforstår jeg rett når det kan virke som weaver, QRW og picatiny går om hver andre?

 

for en del av dere er vel dette grunnlegende kunnskaper, men etter som at jeg aldri har satt mine bein i slike montasjer så spørr jeg.. eller , har ei slik skinne på sauer200 med 20moa tilt da, men det er liksom bare den ene og den lever sitt liv der... ellers har jeg bare brukt RQ og stander leupold på alt av rifler jeg har hatt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel Sauer kommet med Isi mount skinne for Sauer 202. Isi mount er det systemet som brukes på Sauer 303. Har en 303 med denne montasjen og den fugerer perfekt.

Skal man ha en montasje som er hurtig avtagbar uten treffpunktforandring så er vel dette noe av det beste man kan ha på en 202.Har også børser med Leupold QRW og dette er også et brukbart system, men synes treffpunktet kan flytte seg fra 1-5 cm når man tar kikkerten av og på. Godt nok til storviltjakt, men begynner å bli tvilsomt til småviltjakt. Et bedre alternativ for picatinny eller Weaver er A.R.M.S throw lever rings. Disse er meget stabile, men kler kanskje ikke en 202?

Link to comment
Share on other sites

missforstår jeg rett når det kan virke som weaver, QRW og picatiny går om hver andre?

 

for en del av dere er vel dette grunnlegende kunnskaper, men etter som at jeg aldri har satt mine bein i slike montasjer så spørr jeg.. eller , har ei slik skinne på sauer200 med 20moa tilt da, men det er liksom bare den ene og den lever sitt liv der... ellers har jeg bare brukt RQ og stander leupold på alt av rifler jeg har hatt.

 

Nei og ja...

De går ikke helt om hverandre. Weaver ringer + (picatiny selvsagt) går på picatiny skinne. Weaver skinne tar vel kun weaver. (Tror jeg...).

 

Se link:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Picatinny_rail

Link to comment
Share on other sites

Står skrevet litt om forskjellen på picatinny og weaver her.

De skal i utgangspunktet gå og bruke weaver ringer på picatinny rail. Det kan være problemer andre veien p.g.a. at lengden på sporene

er litt forskjellig. og picatinny har faste avstander fra senter til senter på festesporene, noe weaver vistnok ikke altid har.

 

 

 

http://www.brownells.com/.aspx/lid=12631/guntechdetail/Picatinny_Rails__Weaver_Rails__What_s_The_Difference_

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen tvil om at det beste er EAW og Recknagel Eramatic til europeisk standard.

 

De andre såkalte hurtigmontasjene/fastmontasjer er vel helt sikkert godt nok i den form av at du holder innpå svarten i alle fall, men skal du ha det beste så styr unna de billigste montasjene og heller sats på svingmontasje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer å bytte ut mine leupold qr montasjer med noe "bedre", har ikke noe vondt å si og QR i det hele, fungerer smertefritt, men etter som at jeg bytter løp og kikkert ofte ser jeg for meg at der med tiden kan bli slitasje.

 

.

 

 

Hvorfor endre noe som fungerer?

 

Hvis QR montasjen er montert riktig er vel denne nokså solid og samtidig "kompakt" på våpenet. Låsemutteren settes i posisjon ca "kl 22" når du strammer til. "Knotten" på ringen presses frem mot fremre del av "hullet" i basen. Blir vel nokså likt fra gang til gang, så lenge montasjen er riktig montert i utgangspunktet. Hvis der skulle bli noe problem av noe slag, måtte det vel bli at låsemutteren skulle bli for slapp,- og da vil du vel i så fall merke det - mao ikke en "slitasjefeil" som sakte men sikkert fører til stadig mer unøyaktig montering.

 

Har QR på 3 våpen, og QRW ringer på Sako Quad, hvor jeg har montert en aluminiumsskinne på Quadden. QRW ringene fra Leupold er solide de, men mener personlig det blir mer klumpete med QRW montert på weaver klakker/ picatinny skinne enn en QR montasje. Svingmontasjer av ovennevnte (nokså kostbare) fabrikat har jeg til gode å teste. Så lenge jeg oppnår det jeg ønsker med QR bruker jeg det systemet. Det er kanskje ellers på sin plass å opplyse om at jeg ikke tar kikkerter av/på daglig.

Link to comment
Share on other sites

litt av hvert av tips her.

 

at QR er en bra montasje er jeg ikke i tvil om nei, har brutk dette i flere år og er svært godt fornøyd, men sitter av en eller annen grund med en følelse av at etter hvert som ringer og baser brukes mye så slites det og der kan oppstå treffpunkt forandring, og førler og at denne montasjen er veldig "enkel".

 

at QR er en fin montasje ved at den ikke bygger mye og slikt er jo sånt sett en fordel.

 

det jeg er ute etter en solid og stabil i montasje uten treffpunkt forandring ved bytte av kikkerter...om den ikke er super pen får jeg heller leve med.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

bestilte skinne fra Landrø med 20moa-tilt til min 202jaktmatch.Skinne og kikkert er nå montert, skulle testes på banen idag, men blåste nesten bort :lol: monterte siktet jeg brukte tidligere:meostar 4-12*40,i nightforce-ringer. noen som tror jeg kan få innskytningsproblemer?-leser jo ofte at enkelte sikter ikke har tilstrekkelig med klikk ned-til å treffe senter på 100mtr, når dem står på en 20moa-montasje?

Link to comment
Share on other sites

Tyske svingmontager eller fastmontager, er utroligt flot produceret. Desværre ødelægger de samtlige kikkerter med 30mm rør, som de kommer i kontakt med.

QRW eller diverse picantinny varianter er stablie, men så tunge og klumpede at de sælges i motionsforretninger som styrketræningsredskaber 8)

Til alle sniperwanabees, som er vidende om værdien af millspæk. Kan de ikke fortælle hvor man køber sådant :?: , skal det være røget, eller saltet, eller både røget og saltet, for at give denne helt specielle snipersmag 8) . Sidste gang jeg spurgte hos den lokale slagter, lurede han lidt på hvad det var jeg bestilte :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...