Jump to content

Buhund til jakt.. Har blitt til norbottenspets til jakt


Roall

Recommended Posts

Det har seg slik at vi vurderer en jakthund men så har kjerringa vokst opp med buhund og vil så gjerne ha det :roll:

 

Vet at Buhund ikke nødvendigvis er det beste alternativet til jakt men hører fra tid til annen at mange av disse har mye jaktinnstinkt. En buhund skal være mest egnet til elg og storfugl, for rådyr er den vel noen cm for høy til :?

 

I Norge har jeg ikke klart å oppspore noen som bruker disse til jakt, og lurer da på om noen her på Kammeret kan hjelpe meg i kontakt med noen, hvis det finnes....

 

Også svenske og finske jegere, eller oppdrettere med vekt på jakt ønsker vi å komme i kontakt med.

 

Hvis det er noen som kan hjelpe oss til å finne ut av dette så hadde det vært fint :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Håper du finner en oppdretter og at du får fram en god jakthund.

Selv startet jeg den jaktlige "karrieren" som guttunge for over 30 år siden med ei tjukk gammal buhundtispe som hete Lotte og pil og bue. Hun jaget ekorn som hakka møkk, og skogsfugl når vi fant dette :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er klar over likehetene mellom Spetsrasene men kjenner ingen av dem spesielt godt selv.

 

Nå håper jeg det finnes noen som kan hjelpe oss å finne ut mer om buhund og jakt i denne tråden, men innspill i forhold til de andre spetsrasene er også velkommen.

 

Hunden skal jo også fungere greit i hus resten av året så forskjeller i gemytt er vel greit å få vite litt om.

 

Det jeg gruer litt for, er at jeg hører at spisshunder er gneldrete av seg.

Så ille at noen mener at det mest passende navnet ville være" Hold du ikke kjæft no så dræp æ dæ" :mrgreen: håper det er en smule overdrevet :lol:

 

Vi jakter mest Elg, rådyr og sel, men også litt storfugl og hare. Men det er fortsatt mange typer jakt som er uprøvd så hvem vet hva hunden får brynet seg på, rev, hjort, mår osv. Det hender det blir en og annen tur på fjellet etter rype, men det er vel å forlange vel mye av en spets, selv om en bekjent har hatt hell, og skutt ryper for en malamutt 8)

Link to comment
Share on other sites

Du kan helt sikkert bruke en buhund til jakt. Losterskelen hos denne er meget lav som hos spetsene. Men jaktinstinktet hos en buhund er nok ikke like utviklet som på de spesialiserte rasene (det vil si dårligere odds for å få til en dugelig jakthund). Bjeffer disse rasene mye? JA! Men har også vært borti spetser som lager minimalt med lyd i hus. Min egen lager endel lyd, men ikke så mye at jeg ser på det som et problem. I finnland brukes spetsen hovedsakelig til storfugl, men også til både elg, mår, grevling, mårhund +++

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Er spets eier nu. Men har jakter ryper med løs buhund og german shepart for den del.

Buhunden har et ok gjete innstinkt, så hvis du jakter ryper på støkk vil ofte buhunden ta noen små runder i nærområdet. Min fungerte bra på ryper men var fantastisk etter hare. Ganske sporsikker men aldri timevis med losing.

Ved feks støkkjakt og en par jegere i lag, vil buhunden gjete mellom jegerne. Den vil samle flokken, så hvis dere går med 50m mellomdere vil hunden ringe inn og støkke viltet dere ikke finner.

Min erfaring er kun med 2 buhunder.

Og kun som småvilt jeger. Jeg ville ikke brydd meg å leite norge rundt etter en såkalt jakt buhund oppdretter. Mye viktigere å få hunden med ut på tur. En trøtt hund bjeffer ikke så mye som en hund som kjeder seg. Jeg synes buhunden er enklere å dressere enn feks Finsk spetsen.

Les/kjøp boka til Svein Sollie "Ikke bare trofeer" der forteller forfatteren om sitt bruk av buhund på jakt.

Jeg solgte akkura denne boka til en bruktbok handler. Og boka anbefales på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

 

Hunden skal jo også fungere greit i hus resten av året så forskjeller i gemytt er vel greit å få vite litt om.

 

Det jeg gruer litt for, er at jeg hører at spisshunder er gneldrete av seg.

 

Først av alt, spisshunder er ikke mer gneldrete enn andre hunder bare de får riktig og konsekvent opplæring og ikke blir satt på selvstyr bak en fjøs, og får lite sosial kontakt.

En hund som bjeffer er som regel ute etter oppmerksomhet, selskap og kommunikasjon har jeg lest et sted.

Gråhunden min er så og si lydløs, ho gir et kraftig boff når det er folk på utsiden av huset, eller når ho ser på en katt som forviller seg inn på tunet her. Et kraftig boff, og så helt stille.

 

Deretter kan jeg si at jeg delvis har hatt buhund, det vil si en blanding av 50% buhund og 50% elghund. Hunden var 12år da vi overtok ansvaret, og etter et par turer så fungerte ho helt greit som bandhund på hjort, og hadde interesse for spor og vitringen av hjort, rev, tiur, ekorn og mår.

Jeg la forøvrig ut et relativt vanskelig blodspor for gamlehunden , ho gikk rett på sporet i behagelig tempo og med stor nøyaktighet. Det var første gang hunden gikk blodspor.

 

100_0586.JPG-for-web-large.jpg

 

Tanja døde 17 Februar i år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en islandsk gjeterhund, veldig lik buhund. Ho er godkjent ettersøkshund og sporer det meste. Ho har også finni en tiur en gang og sto og gneldra på den til jeg var 15 m unna treet( dessverre var børsa hjemme). Ho kan ikke være løs ute fordi ho er glad i å jage rådyr og elg hvis det er noen i nærheten :mrgreen: losene er ikke lange, men ganske intense :lol:

Utrolig snill hund som lærer fort, men noe gneldrete. Men det er helt sikkert vår feil :oops:

Link to comment
Share on other sites

 

Det jeg gruer litt for, er at jeg hører at spisshunder er gneldrete av seg.

Så ille at noen mener at det mest passende navnet ville være" Hold du ikke kjæft no så dræp æ dæ" :mrgreen: håper det er en smule overdrevet :lol:

 

 

Går en tilbake i tid gneldret alle hunder, dette var i hovedgunn manglende dresur og sosialisering som var skyld i.

Stort sett blir hunden slik du former den.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke hunder kan ikke brukes til jakt?

 

Nå er det bestemt at vi skal kjøpe en hund :!: Kjerringa "vil" ha Buhund, jeg vet ikke helt, men ønsker en hund som kan jakte alt. Om vi ikke får i pose og sekk, så ønsker jeg i en sekk :)

 

Prøver å få rede på hvilke erfaringer kammerfolket har med buhund og jakt for å finne ut av dens begrensninger, eller det motsatte :wink:

 

Hva skiller en Norrbottenspets fra en buhund når det gjelder gemytt/psyke til jakt og som familiehund.

 

Er det noen grunn til å velge finskspets eller la det være, fremfor de overnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder en hund som jager alt, så begrenser det seg vel til vilt som lar seg stille av en hund i los.

Allrounderen fremfor noen i mine øyne er laikaen, og da spesielt vestsibirsk og russisk-europeisk laika. Disse hundene kan enkelt preges på en lang rekke viltarter igjennom at man skyter ønsket vilt for dem.

 

Som et godt alternativ til buhunden, så er russisk-europeisk laika den russiske versjonen. Ikke så stor, lival, stor jaktlyst og har bra gemytt.

 

Kan garantere at også fruen vil sette pris på denne rasen :D

Kull har vi også på gang etter jaktmeritterte foreldre.

 

Her finner du litt info om rasen: http://www.laikaklubben-norge.com/rel.html

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, spisshunder er ikke mer gneldrete enn andre hunder bare de får riktig og konsekvent opplæring og ikke blir satt på selvstyr bak en fjøs, og får lite sosial kontakt.

En hund som bjeffer er som regel ute etter oppmerksomhet, selskap og kommunikasjon har jeg lest et sted.

Gråhunden min er så og si lydløs, ho gir et kraftig boff når det er folk på utsiden av huset, eller når ho ser på en katt som forviller seg inn på tunet her. Et kraftig boff, og så helt stille.

 

Jeg synes det er litt vagt å basere den uttalelsen på 1 spisshund.

Det er ganske stor forskjell på individene, og ja du burde ta høyde for at det kan bli litt gnell med en spisshund.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.. Tenke litt her. Ser at Svein Solli har blitt nevnt et par ganger...Mente å huske at jeg hadde lest noe om jakt med buhund i boka "Jakt for alle penga".

 

Og jammen funker de små grå enda! Der er det til og med et eget kapittel tilegnet skogsfugljakt med buhund.

 

Sitat:

"De jager alt fra elg til ekorn, hvis de får lov, men intelligente som der er lar de seg for prege til å jage det viltet eieren ønsker. Selvsagt er finnspetsen det sikreste valget for skogsfugljegeren, siden denne hunderasen allerede i mange år har vært utsatt for målrettet avl med jaktegenskaper for øye.."

 

Han skriver også noe om at norbottenspetsen var i Sverige det som buhunden er Norge, men med litt god trening så det er absolutt mulig å få til gode jakthunder også av buhund.

Link to comment
Share on other sites

Sikker på det ikke var Väsgötaspets?

 

Jeg er sikker på det at Svein Solli mener det er Norbottenspetsen, ja. Om man er enig eller uenig spiller ingen rolle for meg. Jeg siterer videre:

"Egenskapene (til buhunden, min anmerkning) er der, hvis man bare henter de fram. Det gjorde svenske entusiaster med norbottenspetsen, som i dag har fått fram flere lovende jakthunder."

 

Sitat slutt. "I dag" begynner vel å bli en stund siden, og mye er endre siden da. Jeg fikk boka i 1993, og nobs'en i dag står ikke mye tilbake for finnspetsen.

Link to comment
Share on other sites

"Buhunden er i bunn og grunn en allsidig jakthund ødelagt av selskapshundfolket", leste jeg en plass for noen år siden.

Stemmer nok det :D

 

Genene ligger der, og kan lokkes fram.

Tror det finns en oppdretter i Sverige som holder på med buhunder på jakt, men er ikke kar over å huske navnet hans. Stod i et jaktblad. Mulig Jaktjournalen eller Allt om jakt och vapen.

 

Går jo ann å sende en mail til de redaksjonene og høre.

Link to comment
Share on other sites

I juni/juli nummeret av Hundesport (Plendritermagasinet) skal NKK ha en rasepresentasjon av Buhunden.

Skal bli artig å se hvordan de legger opp en presentasjon av Norges kanskje eldste jaktspets, og hvor mye jakthund som kommer fram i lyset.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg og frua blitt enig om at både finsk spets og norbottenspets skal vurderes opp i mot buhund :)

 

Vi har satt av 28 Mars, da har Norsk Spetsklubb årsutstilling i Haltdalen, og det er jo ikke langt unna. Så får vi forhåpentlig se litt nærmere på de to nevnte spetsrasene :idea:

 

Buhund er fortsatt et ønske, og det ville jo vært både morro og utfordrende å kunne fremdrive en jaktchampion av det mange mener skal være en søt familiehund :twisted:

 

Det som er litt synd, er at det kan bli litt vanskelig hvis man kunne tenke seg å avle, med tanke på å få til brukbare jaktlinjer på dem..

Link to comment
Share on other sites

Da har vi hatt litt flaks og kommet over ei Norrbottenspets tispe på 7 uker fra finland......

 

Og nå mens jeg satt og skrev, fikk jeg telefon fra en hyggelig finne som vi har brukt i kommunikasjon mellom oppdretter og oss, om at vi har fått ei nydelig Norbottenspetstispe med god stamtavle og premierte forfedre :D

 

Det som er litt morro, er at jeg satt å så på den finske spetssiden via google tranlate, da det plutselig kom inn en annonse fra oppdretter på forumet der :mrgreen:

 

Dette ble tatt litt vel på sparket, men vi har fått gode garantier for at dette er en seriøs opdretter og anbefalt av finsk avlsråd.

 

Så det blir en spennende tid framover :D

 

4437785857_1faecc429b_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

:cry:

Og så jeg som trodde jeg skulle få lese en lang tråd om en jeger med buhund.

Men det er jo du som skal ha hund, og at valget falt som det gjorde er kanskje ikke så merkelig. Lykke til med finnpelsen :)

 

Du får ha oss unnskyldt, det var ikke meningen å skuffe, men dette er jo en buhund, men som jakter som en finskspets :D

 

Har snakket med Det Norske spetsavlsrådet og ble anbefalt kjøp før avgjørelsen ble tatt. Må få takke både Grete Waltoft og Thommy Svevar for kjempehjelp i forbindelse med forundersøkelser og kommunikasjon. :)

 

Vi sikter på å komme oss til haltdalen, så fremt ikke noe kommer i veien.

 

Vi skal heie på Tika vi :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jepp.. Ikke for folk med dårlig hjerte, høyt blodtrykk eller magesår :D

Nå om dagen er favorittaktiviteten losing på mus i veggen (har gammelt hus). Gratis trening, men litt slitsomt...

 

Ironimodus av..

Dette er fryktelig individuelt. Den forrige jeg hadde var snill som et lam både inne og ute i hundegård.

Link to comment
Share on other sites

For å ta tråden om Buhund og Svein Solli litt opp att: I boka "Jakt for alle penga" vier Solli eit heilt kapittel til "Skogsfugljakt med Buhund" der han skryt uhemma av sin kjære Trixie. Seinare i boka bruker han også hunden med stort hell på elgjakt, då har Trixie har blitt 15 år og har kleint syn og høyrsel.

 

Han sei etter ei stund, etter å ha reflektert litt rundt treskjellere og diverse spetsrasar at "Det burde ikke være nødvendig å importere treskjellere, de er vel egentlig "buhunder" alle sammen."

 

God lesing, RIP SS...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har vi kommet hjem og "Ronja" har funnet seg noenlunde til rette. Hun hadde sin første los allerede 3 min. etter hjemkomst da hun ble klar over husets papegøye. Full "los" rundt buret i 30 sek. lover bra :) Nå ligger hun og slapper av, litt sliten eller fornærmet etter en biltur med påfølgende bilsyke..

 

Her et bilde fra en tissepause på tur hjem fra finland, med en stolt "Mamma".

 

4475309957_cc68b0f5f3_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det har nå gått en mnd siden vi hentet Ronja, og hun vokser da til :)

 

Hun var ganske så uinteressert og ufokusert ute på tur til å begynne med, helt til hun knerta ei markmus :twisted: Etter dette så har hun vist stor interesse for forskjellige spor og lukter. Ferske rådyr og elgspor er litt skumle ennå, så da holder det med med å murre litt. Men støkker vi fugl av forskjellig slag, så er det full fart til de er ute av synet, og så tilbake til leie og snuse litt.

 

Hun lyder sitt og snart ligg, er mer eller mindre husrein, bortsett fra i natt, da hun tydeligvis har vært dårlig i magen, med flere stinkende klatter rundt om i gangen :oops: Kommer på innkalling, spesielt hvis det vanker en godbit og ikke noe annet interresant er i gjære :lol:

 

Men skuddredd, det er hun ikke :!:

 

4560695517_1e7f336ea5_b.jpg

Død sel er litt skummelt, men bare til vi får snust å gått litt på den.

 

4560660357_e835b9b015_b.jpg

Men det er mer morro i skogen...

Link to comment
Share on other sites

Nå venter jeg i spenning på tråden "Slik jakter du sel med nobs" :lol:

 

Lover bra at innkalling sitter allerede, tren mye på det! Ikke noe er så irriterende som å følge etter spetsen på laus elg...

Blir spennende å følge med framover. Faren min har ei finnspetstispe på 6mnd med samme navn...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I fjor så ble det ikke jaktet fugl før sent i sessongen og det ble heller ikke felt fugl for henne, selv om hun hadde flere loser av kort varighet.

 

Men i dag så ble det felt fugl for Ronja på årets første jaktdag i Sverige, hun forlot losen for å følge etter en annen fugl men vi ventet til hun kom tilbake til den første og felte denne da hun tok opp igjen los. Så får vi se hva resten av uken vil bringe :)

6078907409_7ed5a659ee_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...