Jump to content

Buhund til jakt.. Har blitt til norbottenspets til jakt


Roall

Recommended Posts

Hei igjen mskjerve, du burde vel heller gå under navnet "premiekjeltringen" :mrgreen:

 

Litt frustrert etter ei lita uke med jakt, startet jo så flott...

 

Ikke allverden med fugl men noen fuglearbeid blir det i løpet av en dag.

 

Men kan vel oppsumere likt med flere av de siste innleggene i spetstråden,

 

Som CateLikeFox skriver:

 

Ofte går hun av losen etter noen minutter, løper en liten runde og når hun da kommer tilbake markerer hun hun dårlig og loser på flere trær rundt der fuglen sitter. Hvis hun loser på en fugl og det flyr ut en annen en i nærheten så bryter hun losen og løper etter den som flyr et lite stykke før hun drar tilbake til fuglen og markerer dårlig. Men det er nok bare å fortsette å prøve...

 

Ser også ut som hunden blir frustrert, etter en liten stund med los og intens leting etter fugl, så går losen ofte over i skikkelig uling :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei.

 

Foreldrene mine har hatt flere buhunder. I min ungdom har jeg og bror min felt maaaaange ekorn i stålos. Buhunden stod ofte i los fra morgenen til vi guttungene kom hjem fra skola, så var det bare å rusle til losen med salongen eller hagla, pakke fangsten i avispapir, legge den i avispapir og levere til en preparant.

 

Prøvde aldri å jakte noe annet med buhundene, men skal gjerne tro at de loser storfugl hvis de trenes på det.

 

Buhunden er kjent for å være veldig løsmunnet, det kommer iallefall ingen inn på tunet uten at det høres:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har hatt 3 buhundtisper (svart og renraset) og det har ikke stått på jaktevne og -interesse.

Den første var desidert den beste, som uten mer trening enn vill jubel og ros fra min side drev det meste av vilt midt i glaninga på meg når vi gikk tur. Favoritten var desidert ekorn, mus og van. Så kom elg og rev/storfugl. Ikke vist større interesse i rådyr og grevling, med mindre vi har snubla over det. Har vist interesse for gaupe innledningsvis, men har klart å avvenne det. Ingen av hundene har vært vanskelige å avbryte i losen, utenom på ekorn. Første bikkja var nesten skummel å ha løs i skogen, for da møtte man til stadighet elg på stien. Når hun tok stand på fugl, gikk hun konsekvent rundt fuglen, slik at den fløy mot meg om den tok til vingene. Jeg har fanget orrhane med hendene for den bikkja. Den andre bikkja var den stilleste, raskeste og hadde merkbart større interesse for rev. Den har tatt en rev på egenhånd, da den nådde den igjen på et hogstfelt en dag vi gikk tur. Den løp også etter ekorn oppe på hon-gjerdet.. Har hatt ca 2 mål naturtomt som har vært "inngjerdet", men etter et par rømninger, så har det gått fint for alle 3. Porten og et par grinder har stort sett stått oppe hele året. (Og det koster dem ingen kalorier å hoppe over heller..) Jeg har ikke skutt vilt for dem, da jeg har likt best å jakte støkk og med feller. (Men ser etter fuglehund nå).. Vorsteh anyone?

Når det gjelder bjeffing, så gjør de det! Den andre bikkja vår bjeffet så og si ikke før mora døde, men det tok seg brukbart da. Mest bjeffing er det selvfølgelig vilt som sørger for, men det deler førsteplassen med besøk og folk som går forbi. Alle tre har gått bra sammen med andre hunder og den første har i tillegg vært rolig, naturlig sjef og problemløser for aggresive og urolige hunder. Alle har vært lekne, glade, ingen sykdommer før 9 år. Har faktisk gått fint i lag med kaniner(!), både ute og inne. Det samme gjelder hester, kuer og høns. Sauer har gått etter hvert, så lenge det har vært gjerde imellom og at man sier ifra før de har fått "lock-on". Bilkjøring har gått bra etter 5X 15 min turer med den vanskeligste. Alle har hatt tørrfor stående fremme dagen lang, med unntak av den siste som har fått begrensninger de siste 2 årene. Alle hundene har reagert voldsomt på mørkhudede, 2 har i tillegg reagert på skjegg og 1 har reagert på hatt. Bortsett fra det er det ingen negative menneskelige relasjoner. Vi har plukket mat ut av munnen på samtlige uten problemer. Ingen har heller reagert på babyer og små barn. Skulle gjerne hatt buhund som jakthund igjen, men ønsker å bruke den samme hunden til trekk og kløv i tillegg til at fruen vil ha en større hund med lavere lydnivå..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...