Jump to content

Lett rifle til ungdom


Chef

Recommended Posts

Guttungen er 14 og skal bli jeger. Har lyst til å kjøpe en lett rifle til ham så han kan begynne å trene til han blir 16.

 

Han skyter med 22LR nå, men tenkte å jekke det opp litt.

 

Det ideelle hadde vært en lett 6,5 med lyddemper, slik at han kan bli med på villrein når han er gammel nok.

 

Vi jakter lite småvilt med rifle, så å kjøpe en 223 nå som han ikke kan bruke på storvilt senere virker litt feil.

 

Tar gjerne i mot forslag.

Link to comment
Share on other sites

Har selv lekt med tanken, som følger!

 

Hva med å kjøpe en eldre Remington 700 i 308w. Kort låskasse! (finnes til salgs nesten alltid.)

Utskutte 6,5 piper til Sauere finnes det mange av rundt om. (kan sikkert få dem gratis). (Slitasjen er i kammerenden, så det maskinerest vekk.)

Maskiner pipa til ønsket lengde og profil. Kamre denne pipa til 260Rem.(308W hylse med 6,5kule)

Du har nå en rimelig børse, og med potensiale til å bli lettvekter.

 

Bakdelen er at en må lade selv.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha lyddemper på så hadde jeg også vurdert 308 og 30-06 siden disse også blir fiser med demper på.

 

Da går du fra europeiske rifler (6,5x55) til å kunne velge fra de fleste merker.

For meg så ser det ut til at 308.

 

Anbefaler å ikke kjøpe lettvekter. Disse er veldig vanskelig å skyte godt med i forhold til std og tungt. Kjøp en std rifle, kapp løp og sett på demper.

Link to comment
Share on other sites

 

Da kan du lese deg fram til det du lurer på i ro og mak, uten å bli dynget ned med mas om t3

 

Vell, det er jo gode våpen da, så ikke rart dersom noen forslår det.

 

Anbefaler faktisk TIkka T3, gjerne i 6,5x55, kanskje SS laminat med kolbejustering og påmontert demper. En nær venn av meg bruker denne kombinasjonen og den fungerer utmerket. Ikke er det rekyl å snakke om ei heller et tungt våpen.

 

Selv har jeg Super Varmint i .300 Win mag, men det blir kanskje vell tføt for en 14 åring som begynner-rifle. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vil nå si at en mellomtung tika i 6,5 er kansje noe av det beste og starte og jakte med. startet med en sånn selv. fin rikyl på de kan jakte alt som står og går i skandinavia og patronprisen og presisjon er ikke noe og klage over. funker også fint med 6,5 og lyddemper, har det selv og har ingen ting og utsette på det.

 

/Morten

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Det ble nevnt som kriterier at rifla skulle være lett (lett å bære regner jeg med) og dugandes til storvilt. En litt vanskelig konfigurasjon for en ung gutt som kanskje ikke er så vant med rekyl eller er så veldig rekyltålig ennå. Jeg har vurdert en del rifler med tanke på å skaffe noe til kona mi som er ei lita flis på 160cm. Kona mi er i alle fall ikke spesielt rekylglad og er ikke spesielt glad i hagla si i kaliber 12 (kniper igjen øynene og bare trekker av..). Jeg tenker da som så at ei rifle med løpsbytte mulighet hadde vært det beste. Kalber .223 løp til trening/tilvenning/småvilt og 6,5x55 eller .308 løp med demper til storvilt. Høres i utgangspunktet fryktelig dyrt ut og de fleste av disse løpsbytte riflene er ikke spesielt lette å bære heller (godt over 3 kg stort sett).

 

MEN, Rössler Titan leveres i pakke(hos Jaktdepotet i Drammen) med 2 løp og kikkert (ingen spesielt god kikkert, men men) for Kr 14.990,- Det er ei lett rifle (2,9 kg) som har løpsbytte system og har da med i pakka et løp i .223 og et løp i .308 eller 30-06 etter eget ønske. Putter man en demper på .308 løpet er ikke det så galt å skyte med. Rössler Titan er beddet fra fabrikk og skal være presise rifler. Kjøper man ei Rössler Titan med bare et løp koster den ikke mer enn ei Tikka T3 og man har løpsbytte mulighet om man plutselig skulle få behovet likevel.

 

Er vekta det som er viktigst, er vel ikke Kimber Montana så lett å komme utenom, veldig lett, bra og rimelig rifle. Tror dog at rekylen virker hardere i et så lett våpen og at et lett våpen ikke bestandig er like lett å skyte godt med. Ikke lett å få i pose og sekk....

 

Er ellers enig med resten av folket her at ei Tikka T3 er et bra våpen, men hadde altså ikke blitt mitt valg :wink:

 

MVH

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min Remington mod.seven 308win da jeg var 15år jeg hadde da prøvd denne rifla før det også, så ikke noe problemer med rekylen på denne.

 

Jeg har også en brno i kaliber 308win, denne er tyngere, men jeg føler den slår mye mere en hva sevenen har gjort..

 

jeg har et rødpunkt sikte på sevenen og kikert på brnoen..

 

må si presisjonene på den sevenen er veldig god til og være et så lett og kort våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...