Jump to content

Montering av bajonett på ny rifle


Grunneier

Recommended Posts

Har noen erfaring av å montere bajonett på en ny rifle?

 

Siden verden er full av våpen-gærninger burde det være noen som selger de deler som skal til. :D

 

Det er jo ikke nokk med selve kniven... det må jo også være den delen som skal festes i riflen...

 

Behov for bajonett på rifle?

 

-Njaa... :roll:

 

I hovedsak som en morsom mulighet... Før jeg begynte med jakt laget jeg kniver og synes det er morsomt.

 

Jeg kan inrømme at det er flere ganger jeg faktisk kunne ha brukt bajonett... i hovedsak for å stikke dyr.

Men jeg har også vært borti uønskede situasjoner, hvor en bajonett kunne ha vært grei som selvforsvar.

Bruk at bajonett som jaktverktøy er i utgangspunktet ulovlig... jeg er klar over dette.

 

-Er det noen som faktisk har brukt bajonett på rifle?

 

-Er det noen andre land hvor det er (helt eller delvis) vanlig å ha bajonett på jaktvåpen, som en ekstra forsikkring mot farlig vilt?

 

-På ettersøk av skadeskutt bjørn eller vildsvin, burde det vært noen som lekt med tanken på bajonett.

 

Dersom noen har en "bajonett mekanisme" med et knivblad, men som mangler andre ting. (slire, treverk osv)

Så kunne jeg være interesert av dette. Jeg trenger egentlig kun mekanismen, resten kan jeg lage selv.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært i konfrontasjon med en skadeskutt bjørn, og kun hatt ei børse som ikke kunne avfyre skudd. Vel,.. da tror jeg det hadde vært langt mer nyttig med god kondis og ei rein underbukse enn en bajonett. Men for all del, fly rundt i skauen med en bajonett på børsa, så kan du jo føre statestikk over hvem det er flest av: De som ler av deg eller de som blir provosert.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en rekke tråder om hva som er pent og hva som er støggt på et våpen, og den som ikke liker tanken på bajonett kan jo poste et eller flere innlegg der. :D

 

Mitt spørsmål var (1) om det finnes noen som faktisk har brukt bajonett, eller (2) om det finnes land/jaktformer hvor det er helt/delvis vanlig.

 

Det er jo engang slik av svært mange våpen HAR bajonett. :D

 

Så spørsmålet er jo ikke helt ute på jordet.

 

En eller annen gang bør det være en gjerrigknark som satt bajonetten på HV mausern for å avlive et vilt. (og spare på amu) Kansje en møring?

 

Det er også slik at en bamse ikke går inn i et synlig spyd, fordi han kan se, og forstå, at han kan skade seg på spissen.

Bamse har kanskje ikke verdens største inntellekt, og er derfor mer redd for et spyd enn en rifle. Bjørnen vil i større grad unnvike konfronasjon, dersom han selv innser at han kan skade seg.

 

Når man i gamle dager jaktet bjørn med spyd gjemte man spydet bak seg. Og etter å provosert bjørnen å angripe tok man et raskt skritt bakover, slik at bjørnen spiddet seg selv. Ponenget i historien er IKKE at jeg skal jakte bjørn med bajonett, eller skremme turgåere. Poenget er at bjørnen ikke gikk inn i et synlig spyd.

 

Pinnsvinet er et fint dyr som overlevde dinosaurene med denne teknikken, uten at pinnsvinet nødvendigvis drepte dinosaurene med sine bajonetter.

 

Jeg spør om noen har brukt/hørt om slike ting i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Tja... Lyddempere er det da vitterlig et formål med...

 

Men som en av de som har drevet litt med hærkamp og bruk av spyd så ser jeg jo hvorfor man kan finne på å tenke tanken.

Men.. jeg har ALDRI hørt om det. OG jeg betviler dens praktiske / effektive nytteverdi. Trenger du et spyd, lag et spyd liksom :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er litt nostalgisk og/eller har litt sansen for spyd og lek med den oppbola og snarsinte storebroren til Ole Brumm, så har Cold Steel mye rart.. I verste fall er det jo bare å tape det fast til løpet på din rifle..

http://www.coldsteel.com/boarspear.html

 

Og selvsagt, hvis du trenger noe til nærkamp og for eksempel din G17, så ser eg at Ka-bar har et mulig alternativ.

https://www.kabar.com/product/productDe ... 20Products

 

Men tror det perfekte for deg vil være dette..:

 

Hva ville verden være uten google.com...

 

 

Men mer alvorlig talt, The Kid har vel det beste forslaget. Finn den bajonetten du liker best, fjern bajonettfeste fra relevant rifle (kan ikkje ta mange minuttene å for eksempel finne nødvendige deler fra en utslitt mauser og tilhørende bajonett), og monter det på din rifle.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det ikke er en dårlig løsning å finne en brukt bajonett, og fjerne denne. :D

 

Det er nokk knivmakeren som har den store gleden av dette prosjektet, og ikke jegeren. :D

 

Jeg har kjøpt et pent våpen med rustfritt stål, og laminat stokk. Dette satte min gamle knivmaker fantasi i sving.

Det er svært enkelt å lage en kniv i rustfritt og laminat... bare jeg får tak i en mekanisme i rusftritt stål.

 

For ordens skyld kan jeg nevne at jakt med bajonett er utelukket og ulovlig. Avliving (stikking) av allerede liggende dyr er selvfølgelig lov.

 

Men det er knivmakerern og ikke jegeren i meg som leker med tanken på en custom bajonett.... :D

 

Men jeg regner med at det er noen som har brukt bajonett, lovlig eller ulovlig der ute? Eller noen som hørt om noe.

 

Jeg har hørt historier om AG3 jakt på reinsdyr, dynamittjakt, og mye annet unevnelig/forkastelig. Tviler sterkt på at ingen noensinne har brukt bajonett til noenting. :wink:

Link to comment
Share on other sites

D

Mitt spørsmål var (1) om det finnes noen som faktisk har brukt bajonett, eller (2) om det finnes land/jaktformer hvor det er helt/delvis vanlig.

 

Det er jo engang slik av svært mange våpen HAR bajonett. :D

1) Jeg har hatt bajonett til AG3.... soldater i strid har bruk for bajonett avogtil (hadde iallefall tidligere). ellers er det ingen sivile jeg klarer se har bruk for bajonett.

2) Nei, ikke som jeg vet om.

 

De våpen som har bajonett er vel militærvåpen...

Link to comment
Share on other sites

Super off-topic: Hvilke våpengrener er vanligvis oppsatt med bajonett? Er HV oppsatt med bajonett? I hæren vet jeg at Ingeniørvåpenet og Infanteriet (self.) har bajonett, men hva med panser/kavaleri og artilleri? Andre støttefunksjoner, som samband og sanitet, er de oppsatt med bajonett alle sammen?

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar av meg hatten for den som kan løpe fra en bjørn.

 

Ja. Nå var det jo i mitt eksempel, snakk om en skadeskutt bjørn. Og da er det jo klart situasjonsbetinget hvorvidt det er fornuftig å løpe eller ikke. Men en ting er sikkert: Hvis du og jeg hadde møtt på denne sammen, og du hadde begynt å pirke på'n med kniven din. Så hadde jeg løpt som f*en. Og tro meg. Jeg hadde ikke stoppet å snudd meg for å se om du tok av deg hatten eller ikke. :lol:

 

Konklusjonen må vel være: Siden du finner lite informasjon om bruk av bajonett på jakt både på nett, forumer og i litteraturen. Så betyr det mest sannsynelig at det er en ide med liten gevinst.

 

Vil forøvrig nevne, at det hender jeg jakter med noen av de gamle millitære riflene mine, og er ofte på skytebanen med dem. Men jeg lar alltid bajonettene ligge igjen hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Super off-topic: Hvilke våpengrener er vanligvis oppsatt med bajonett? Er HV oppsatt med bajonett? I hæren vet jeg at Ingeniørvåpenet og Infanteriet (self.) har bajonett, men hva med panser/kavaleri og artilleri? Andre støttefunksjoner, som samband og sanitet, er de oppsatt med bajonett alle sammen?

kavaleri, infanteri, artilleri, osv... omtrent alle hær avdelinger hadde bajonett til AG3.

HV hadde ikke bajonett til AG3

 

Hvem som har bajonett til HK 416 vet jeg ikke helt...

Link to comment
Share on other sites

Vil forøvrig nevne, at det hender jeg jakter med noen av de gamle millitære riflene mine, og er ofte på skytebanen med dem. Men jeg lar alltid bajonettene ligge igjen hjemme.

Støttes, treffpunktet forandrer seg, eventuell samlig går i dass. Har sett en test på nettet om dette, men husker ikke hvor. Følgende er sakset fra Wikipedia:

 

In general, bayonets are not fitted to weapons except when such emergency situations are at hand. This is because a bayonet will impair long-range accuracy. The reason for this is because the extra weight of the bayonet affects the balance of the rifle barrel, which alters its sighting characteristics. For example, bayonet-equipped Mosin Nagant rifles were normally sighted in at the factory with the bayonet fixed because Russian doctrine at the time specified that the bayonet should normally be fixed. Consequently, those rifles would shoot to a different point of aim if the bayonet were removed.

Link to comment
Share on other sites

En nå desverre død skytter jeg møtte en del på banen kunne fortelle følgende historie.

Han var på bjørne jakt I canada. Han hadde med seg en Norsk kammerlader, og skøyt en bjørn med den.

Bjørnen gikk ned, men ikke garantert død. Han gikk mot bjørnen, da ble den canadiske guiden nervøs,

siden kammerladeren ikke var ladet om. Da tok vår venn fram den originale bajonetten til kammerladeren

som er ganske lang, og satte den på. Det ble stille på den canadiske fronten, og med litt pirking i bamsefar

på lang avstand med bajonett, kunne de konstatere at ja, bjørnen var død.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...