Jump to content

Smøring av hylser


johals

Recommended Posts

Hei

 

Har et spørsmål ang. smøring av hylser. Hvorfor gjør man dette? Er det for at hylsene skal gli fint i dien når du setter i kule/tar ut tennhette? Tar gjerne i mot mer info rundt dette, fremgangsmåter o.s.v. :)

 

Har søkt å sett litt rundt her og, men har ikke funnet noen utfyllende svar.

 

John R.A.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikkje å smøre hylsene for å ta ut tennhetta, kun ved hals pressing eller heilpressing av hylsene. Ved halspressing, så bruker du ein hylsebørste som du gnir inn med litt smøremiddel og dytter denne inn/ut av halsen 1 -2 gonger, så presser du dei. Dette må du gjere også når du skal heilpresse hylsene, men i tillegg så må du gjere det som står under her..

 

Til heilpressing, så er det beste å bruke eit brett til dette, eg har eit RCBS hylsebrett, som har ei slags skumgummi matte inni, du smører denne inn med smøremilddelet ( bruk eit vannbasert smøremiddels som er beregna for dette ).

Så ruller du hylsene på dette brettet, så alt unntatt halsen får eit fint lag med smøremiddel..

 

Ein smører hylsene eller halsene, for at desse ikkje skal kile seg inni dia, når du presser dei. Tru meg, når eg seier at dei kan henge så inni svarte granskauen fast, at dia di ryker kanskje i forsøket på å få hylsa ut igjen. :)

Link to comment
Share on other sites

Eg har aldri fått det til å skje, men eg skal ikkje påstå at det aldri kan skje. Eg bruker den necksize ( halspressingsdia ) dia til dette, og bruker ikkje makt på den, når eg tar ut hettene. For at eg skal få skikkelig halspressing, så må eg ta kraftigt i, for å få dette til. :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, nei, skal ikkje smøre før du setter i kula. Du må faktisk fjerne fettet før du skyter, vis du har smurt halsen på hyla. Når eg halspresser, så bruker eg ikkje fett, og på mine hylser og dier, har dette funka bra.

 

Hvis du ikkje har ladeboken så anbefaler eg å kjøpe den siste nr. 6, der står det meste du trenger, meget nyttig info der..Å lade uten erfaring og hjelp, kan være risikabelt, det er ein del feller ein kan gå i. :)

Link to comment
Share on other sites

bruker å ta bitte litt fett på den pilotpinnen der den er tykkest, dvs den pinnen midt i dien, som også presser ut den brukte tennhetten. Hvis ikke holder jeg på å rive ut halsen av hylsene, og pressa av benken. det både sliter på die og hylse om ikke det er et fett lag de når en lader. Etter å ha smørt presser jeg lett og friksjons fritt.

Link to comment
Share on other sites

Syns det er mye slik grunnleggende lade spørsmål som kommer igjen og igjen og igjen om dagen....Kan moderatorer slutee og la slike trolle tråder få stå? gi de en link i første innlegg og stenge/slette tråden?

 

Er så forbanna kjedelig å svare 1.0000000000000 ganger på noe som alle kan lese seg til i ladeboken som alle burde ha lest før de lader noe som helst...eller deltatt ett ladekurs.

Link to comment
Share on other sites

Du Johals, eg synst å huske at du fekk ei heimelekse her tidliger, eller ? :mrgreen:

 

Har fått orden på det jeg ikke visste nå..

 

Men viss dere ikke liker at jeg spør om ting, trenger jeg heller ikke å spørre. Men det er vell litt av meningen med et forum? Klar over at noen av dere er leie av å svare gang på gang, men det er ikke alltid like lett å finne svar på det du lurer på ved hjelp av søkefunksjonen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mulig det er 1.0000000000 slike tråder her fra før, men beklager jeg finner bare ikke de. Og tro meg jeg har brukt mye tid på å lete etter disse trådene.

jeg skjønner jo forskjellen på de ulike pressmåtene, men skjønner ikke helt hva slags utstyr jeg har :smile:

 

Så her en link som viser det utsyret jeg har kjøpt http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1213188113/1318263584/1318263687/die_sett

 

Kan noen forklare meg hva de tre diene er?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel Lee Pacesetter med tre dier? Da har du en kalibreringsdie, en isetter med regulær krymp (rullekrymp) og en Lee Factory Crimp. Denne fungerer omtrent som Collet-dia og presser halsen rett inn vinkelrett på kula, fordelen med disse er at de gir jevnere krymp med varierende hylselengde og kan krympe selv om kula mangler rille. Lee skryter selvfølgelig denne opp i skyene, men jeg har aldri følt behovet for å krympe riflepatroner. Det kan muligens ha noe for seg på halvautoer og lette våpen med tunge kuler og mye rekyl, da kan kula bevege seg i rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Ved ompressing? Ja, både kropp og hals skal smøres utvendig, halsen også innvendig. Det mest kritiske er kroppen, uten smøring vil hylsa garantert kile seg. Halsen krever mindre smøring siden den er tynnere og ikke krever like mye krefter for å presses ned. Man skal dog ikke få for mye fett på skulderen da det kan gi stygge bulker.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke smørt hylser på mange år... Med Unntak av benchrest, men det er noe helt annet.

 

Redding S Type Match Neck Die Set med titan bushinger, så slipper du å smøre noe som helst! Bruker disse diene i alle kaliber jeg lader med titan bushinger. Sparer deg for masse drittjobb.

Følger også med en full size die i settet, ved bruk av denne så må du smøre litt. Men den brukes særdeles sjelden.

Link to comment
Share on other sites

Og selv uten så fancy dier er det mye mindre styr med smøring når man halspresser. Jeg har en alminnelig Lyman neck-die, og alt jeg gjør med hylsene er å dra børsten med ørlitt smøring på innsiden av halsen før de går i dien. Ikke klin på fingrene-ingen hylsevask-ingen omstendelige tørkeprosedyrer. Jeg har hørt at man bør helpresse hylser man skal jakte med, men siden det er så mye mer plunder med helpressing har jeg gitt f.., og har jaktet med halspresset ammunisjon siden 1999 eller så. Og jeg har aldri hatt problemer med det. (Selv med Blaser R93 :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...