Jump to content

Lever action


th-haar

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg tenker på å kjøpe meg en leveraction. Mest for skøy, men den skal brukes på råyrjakt, hare og gaupejakt. ikke fuggel da jeg har mer egnete våpen til dette bruket. Har noen på forumet der ute erfaringer med lever action? hvilke kaliber egner seg best?, våpen? Jeg lader litt selv og skyter links til opplysning..

Link to comment
Share on other sites

Mange leveraction er "nøytrale". De passer derfor like godt for skeivhendte som for normale mennesker. :)

 

Marlin 1895 skal være en av verdens mest populere, solgte og utprøvde rifler. Den er svært vanlig i Sverige, og USA.

I Norge mener man at resten av verden har feil. (det har de jo ellers også, så hvorfor skulle våpen være et unntak?)

 

Jeg har litt lyst på denne som hundefører bøsse:

 

http://www.blocket.se/jamtland/Marlin_1 ... m?ca=3&w=1

 

Dersom jeg faller for fristelsen, må jeg lære meg lade selv... Ellers er konkursen like om hjørnet.

Jeg bruker idag 2000kr på kjøpe -amunisjon til .308, Men dersom jeg kjøper denne koster den samme i 45/70 6000kr.

 

Derfor er Browning BLR i 308 et annet alternativ jeg vurderer, da kan man jo bruke helt vanlig .308.

 

Jeg ønsker en lett, kort, ujeålete børse. En med enkelt av/på hurtigmontasje. Den skal i hovedsak kunne brukes som hundefører bøsse, og postering på korte hold. Den må kunne brukes på storvilt. Jeg liker tanken på et kort liten våpen, med oppspenner mekanism og muligheten for å gå med skudd i kammer.

 

(Litt som en billig dobbeltrifle, men med 5 skudd :lol: )

 

Jeg merker at det er mange forskjellig meninger om Browning BLR, Marlin 1895 og leveraction generellt.

De fleste er negative, men oftest litt dårlig underbygget. 90% av de jeg snakker med dømmer leveraction nedenom å hjem. "Dette er et Cowboy-våpen, for useriøse dyreplagere osv". Men de jeg treffer som faktisk bruker våpnet sier at det er et ypperlig storvilt våpen, og tilføyer at det utansett aldrig var ment for toppjakt på småfugl.

 

Jeg ber om:

 

-1- Tips på hva som er best til hundefører bøsse, posteringsbøsse av leveraction. Kaliber for storvilt.

-2- Brukererfaringer fra folk som faktisk bruker disse på jakt.

-3- Det hadde også vært interesant å vite hvorfor nordmenn er så overbevist om at dette er et useriøst våpen.

 

Jeg håper å slippe sammelingninger med høyhastighets langholdsrifler... Det blir som å sammenligne rifle med hagle. :P

 

Dersom noen har noe slikt på fosen/sørtrøndelag hadde det vært morsomt å treffes. Send gjerne PM. Ta gjerne med hagle og harehund. Dersom noen har noe slikt å selge så sent gjerne PM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom inn døra her nå etter å ha vært på skytebanen med en kompis, vi var oppe så han skulle få teste cowboybørsa (1895 classic). Han har ikke våpen utenom ag3 per i dag, men han ble helfrelst og det går nok ikke mange dagene før søknaden er levert.

Det er en universal børse, den er kjempemorsom å skyte med, mn får en bra dytt når det smeller. Den kan lades presist og med kikkert så er det ikke vanskelig å plassere kulene såpass bra at den er fin til revejakt. Lader du selv så vil jeg si at marlin 1895 i 45/70 er en kjempebørse.

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg fått skikkelig "kløe" etter denne:

 

http://www.marlinfirearms.com/Firearms/Cowboy/1894_32Magnum.asp

 

Her kan man få mye moro for pengene, skyte rev og lade ytterst rimelig ammo. Samme børse finnes også i .357mag/38 spec, .44mag og .45 Colt. Da kan man også bruke dem på rådyr. .30-30 WCF vil nok være mer flattskytende, men en bøylerifle i pistolkaliber gir rimeligere ammo til "plinking".

Link to comment
Share on other sites

Jer er redd jeg tror marlin ikke lenger lager 1894 Cowboy i 32 hr for tiden, men det kan jo heende de ar den opp igjen nå som ruger har sluppet en blackhawk i .327 mag. (og da forhåpenltigvis i nettop .327 federal magnum.

 

Men for rimelig morro og beskrevet jaktbruk kan jo marlinrifelr i .357 magnum og .44 magnum brukes. I .357 ville jeg nok prvd å få tak i en med litt lenger løp en 1894c med sine 18'5" for å hente ut l9tt mer fot pr sekund. 44 magnum utgaven kommer med 20" fra fabrikk og skule duge greit til alt, selv om 30-30 nok er bedre. Dog kan man skyte mye og billigere med en pistolkalibret en, om man lader selv.

Link to comment
Share on other sites

I .357 ville jeg nok prvd å få tak i en med litt lenger løp en 1894c med sine 18'5" for å hente ut l9tt mer fot pr sekund. 44 magnum utgaven kommer med 20" fra fabrikk og skule duge greit til alt, selv om 30-30 nok er bedre.

 

Jo da, det hadde nok vært det mest fornuftige siden jeg har dier i begge kaliber, men den i .32 H&R var pokker så fin med kasse uten ladeport. Den ligger på Marlin sine sider, så jeg håper at den fortsatt er i produksjon. Hvis ikke tror jeg faktisk jeg vil snuse på en i .45 Colt.

 

Den i .32 hadde vært perfekt å ta med når jeg lufter bikkja. Noe som skjer i terrenget jeg jakter. Kjekt om det skulle by seg en sjangse på en revefant eller rett og slett bare for å plinke litt når man først er ute. Dessuten hadde det også vært en fin rifle for jentungen som er glad i å skyte. Det samme kan selvfølgelig sies om en i .357 ladet med .38 spec., men som du nevner så blir de fleste av disse levert med 18" løp, men jeg kunne ha levd med en med 20" oktagonalt løp.

Link to comment
Share on other sites

Så den lå på Marlin siden(32 HR utgaven) men den er ikke linket tdit om du kommer fra hovedsisden så vidt jeg kunne se. En utgave i .327 Federal Magnum mtror jeg derimot kunne bli helt ypperlig! med de ekster Fotene pr sekund man kan få it av rifleløpet skulle man få et fin fint reve/hare topp jakt våpen.

 

20" .357 utgaver er det ikke så mange av i kongeriket, men noen finns. Selv skulle jeg gjerne hatt en med 24" oktagonalt løp.... (eventuelt i .45 colt er .44 mag)

 

Det kan ofte være greit å lade ned i .357 patroner for å få greie ladninger til marlinen. .38 hylser kan gi litt krøll med matingen.

Link to comment
Share on other sites

@Hassel: da har jeg lett litt rundt på nettet og det ser dessverre ut som om du har rett mhp Marlinen i .32 H&R. Synd, for jeg innbiller meg at dette hadde vært en "koselig" børse. Det ser også dårlig ut med en i .357, lengre løp enn 18" og som er oktagonalt. I alle fall her i landet, men importøren bør vel klare å skaffe det til veie?

Link to comment
Share on other sites

Kom i skade for å oppdage at Miroku/ Browning har begynt å produsere diverse Winchester modeller for Winchester...

 

Her er link til tre som jeg godt kunne tenke meg:

 

http://www.winchesterguns.com/products/catalog/detail.asp?family=022C&mid=534167

 

http://www.winchesterguns.com/products/catalog/detail.asp?family=022C&mid=534162

 

http://www.winchesterguns.com/products/catalog/detail.asp?family=015C&mid=534070

 

 

Den lille takedown versjonen av 1892 (Trapper) hadde jaggu passet godt i skapet mitt, og en 1895 har jeg alltid hatt lyst på! Prisene er stive, men jeg er overbevist om at disse er av langt bedre kvalitet enn mye av det som skranglet seg ut av Winchesterfabrikken før de la ned produksjonen av bla 1894.

 

Edit: fant litt omtale av -92 Trapper take down: http://www.americanrifleman.org/ArticlePage.aspx?id=2006&cid=6

Link to comment
Share on other sites

.............og en 1895 har jeg alltid hatt lyst på! Prisene er stive, men jeg er overbevist om at disse er av langt bedre kvalitet enn mye av det som skranglet seg ut av Winchesterfabrikken før de la ned produksjonen av bla 1894..

 

Jeg tror kvaliteten på 1895 var god nok sist de ble laget, altså for ca 100år siden. Det var dengang det var børsemakere som laget våpen og ikke bare noen folk som kastet sammen en haug med deler.

Det er uansett lette våpen, og i 30-06 så merker du smellet.......

Fordelen er at man kan bruke vanlig 30-06 ammo f.eks til jakt.

Ulempe (for noen) er hylseutkast rett opp.

Link to comment
Share on other sites

Mjaaa... Nå tenkte jeg ikke på 1895, men 1894 når jeg snakket om varierende kvalitet. 1895 ble også produsert av Miroku for ikke så mange år siden i begrenset opplag. Jeg er vel heller ikke enig i at en rifle på 8 pund helt uten videre kan betegnes som lett.

Link to comment
Share on other sites

............ 1895 ble også produsert av Miroku for ikke så mange år siden i begrenset opplag.....

 

Japansk Winchester. :roll: Hva blir det neste.

 

........ Jeg er vel heller ikke enig i at en rifle på 8 pund helt uten videre kan betegnes som lett.

 

Det kan vel være så. La meg heller uttrykke det med: Lett nok.

 

Har du prøvd en?

Link to comment
Share on other sites

Dessverre har jeg ikke fått prøvd en. Jeg betviler ikke at man merker at skuddet går, men nesten 4 kg rifle burte være en håndterbar plattform for .30-06.

 

Miroku har produsert våpen for bla Browning i en årrekke og er kjent for sin gode kvalitet. Jeg er enig i at det skurrer litt med japansk bøylerifle, men hvis det er "prisen" man må betale (i tillegg til en saftig veiledende pris) for god kvalitet, så kan jeg leve med det. Japan har jo også lang kultur og tradisjon for stålarbeid med høy kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Sånn ca på midten av 80 tallet ble jeg fortalt at blant annet winchesters 9422 ble produsert i Japan sammen mange andre winchester våpen.

 

Ser ut som mye av de brsene i den linken er "limited" edition ting i begrenset opplag... jeg må innrømme at jeg tenker at man kanksje har samlet sammen de delene man har hatt og satt sammen...

Førvrig lager vel Rossi fortsatt helt grei 92'r og det er meg bekjent et Italiensk firma som lager replikaer av 1892 takedown rifler.

Men 1892 er ikke en spesielt populær mekanisme til Cowboy Action Skyting, så markedet er ikke stort.

Den har lang omladningsbevegelse og svært ofte problemer med .38 spesial / .44 spesial patroner, samt at de av og til stovepiper når man skyter fort...

Men til jaktbruk er det nok aldeles glimmrenede våpen.

Link to comment
Share on other sites

...............Men 1892 er ikke en spesielt populær mekanisme til Cowboy Action Skyting, så markedet er ikke stort...........

 

Den burde være populær. Den ble fabrikert i kalibere som er godkjent i CAS, bl. a. 25-20 og 32-20.

 

...............Men 1892 ............Den har lang omladningsbevegelse..........

 

Opprinnelig så var det en intensjon i Western skytingen at man skulle bruke den-tids våpen fra th' Ol' West. Nå: Ombygginger av leveren for å få en raskere bevegelse, .38 special ladninger som ikke hadde laget hull i noen papp, rigger med to hylstere for trekking med samme hånd, to-hands grep - tror du Wild Bill Hickok eller Morgan Kane for den saks skyld holdt gun'en med to hender???

 

Nei Hassel, tross de gode intensjonene som en gang var så utviklingen går her også i den retningen jeg misliker - altså rett på ræv.

Link to comment
Share on other sites

Japanerne har i mange år nå laget diverse gamle Browning/Winchester modeller i "begrenset opplag". Det dreier seg så vidt jeg vet om nye CNC-maskinerte deler, og har gjort det i flere år. Ingen gamle slarkedeler på lager lengre. Grunnen til at de lager i begrenset antall er simpelthen for å kunne forsvare et vanvittig prisnivå.

 

Hvis du ser etter, så har disse "nye" Miroku-produserte modellene alle den samme skyvesikringen som de siste års Miroku-produserte Winchesterne hadde. Dette er en advokatsikring for å gjøre import til USA spiselig, og etter mange brukeres mening ødelegger det våpenet fordi slaglåsen får en helt merkelig funksjon. Det er blant annet slutt på gammeldags halvspenn, og sikringen hindrer ikke hanefall men hindrer den i å nå helt fram til tennstempelet. Med sikringen på får man altså tatt avtrekk, men får klikk. Sikkert greit som tørrtreningsfunksjon, men lite praktisk i felt vil jeg påstå.

 

Uansett, låskassene som passer til denne skyvesikringen er ikke identiske med de gamle. Det kan derfor ikke under noen omstendighet være gamle deler fra lager, med mindre du mener deler til overs fra de siste fem-seks årene slike våpen har vert i begrenset produksjon. I så fall er det høyeste kvalitet japansk maskinering med håndtverk i finishen.

 

 

For øvrig lager eller lagde Miroku også flere av de samme modellene for det europeiske markedet, under Browning-navnet. Disse hadde ikke den amerikanske advokatsikringen, men var mere tro mot originalene.

Link to comment
Share on other sites

 

Opprinnelig så var det en intensjon i Western skytingen at man skulle bruke den-tids våpen fra th' Ol' West. Nå: Ombygginger av leveren for å få en raskere bevegelse, .38 special ladninger som ikke hadde laget hull i noen papp, rigger med to hylstere for trekking med samme hånd, to-hands grep - tror du Wild Bill Hickok eller Morgan Kane for den saks skyld holdt gun'en med to hender???

 

Nei Hassel, tross de gode intensjonene som en gang var så utviklingen går her også i den retningen jeg misliker - altså rett på ræv.

 

a) GÅrsaken til at ma løp rundt og brukte en hånd på revolver var at det opprinnelig var et våpen for kavalerister, som måtte holde sabel eller tømmer i den andre hånden. Og så har man bare etterapet det. De fornuftige brukte begge hender, eller tok anlegg på annet vis. Slick blant annet WB har beskerevet.

 

Jeg er enig med deg at jeg kke liker alt som har skjedd i CAS, men å si at den er på ræva er litt vel mye brønnpissing for min del. Jeg skal med glede lade til faktor og rive ut shortstroke kit fr 73'n om de blir forbudt jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Dessverre har jeg ikke f? pr?en. Jeg betviler ikke at man merker at skuddet g? men nesten 4 kg rifle burte v? en h?terbar plattform for .30-06.

 

Nå skulle jeg rett og slett gå bort og bevise at du hadde feil og jeg rett, med dengang ei. Jeg må gi deg rett i vektbetraktningen.

 

Nå har jeg nettopp veiet riflen. Altså original 1895. Den veier 3720g, altså ikke spesielt lett. Det er en karabin men likevel. Det må være at den er så letthåndterlig at den virker lett (for det gjør den).

 

For sammenligningen sin del så veiet jeg en Remington 7600 også. Den veier 3170g. Så den kan jeg vel si er lett da, 15pct lettere enn Winchesteren.

 

Nå skal jeg veie resten også, så får vi se. Det skal bli interessant. Ingen av de over har kikkert forresten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Vet at dette egentlig er en tråd for rifler av litt større kaliber, men lurer selv på om jeg skulle gå til innkjøp av en lever action, nærmere bestemt en Browning BL Gr 2S - 22LR.

 

Er det noen som har noen erfaringer med denne, og er den verdt å bruke penger på?

 

Alternativet er isåfall en CZ 455 Standard

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på og bruker denne tråden istedet for å starte en ny. Håper ingen blir sure.

 

Leveraction i 32 H&R Mag var faktisk helt nytt for meg. Ante ikke at noen laget slikt. Også så jæ..ig surt da å oppdage det etter at produksjonen er stanset!

 

Spørsmål til Hassel som har "litt peiling", vet du ( eller andre ) om det har blitt importert noen slike til kongeriket i 32 Mag? Og evt hvem som solgte dem??

 

Ble jo nødt til å kjøpe brukt ( dog meget pent brukt, men likevel ! ) Ruger Single Six i 32Mag fordi Ruger har sluittet å produsere dem.

 

Noen som vet om 32 H&R Mag er "på vei ut"?

Link to comment
Share on other sites

Den skal kun brukes til plinking og morroskyting

 

 

Har en Winchester 94 i 22 LR og det er bare helt utrolig hvor godt dette våpenet er egnet til plinking og "morro"! Bare vær forberedt på at du bruker minst dobbelt så mye ammo som du egentlig trodde du kom til å bruke. Slik sett blir den "dyr i drift", men til gjengjeld spiser det stort sett alt av ammo.

Link to comment
Share on other sites

Marlin prøvde seg med en 32 HR mag 1894, men den ble aldri noen noen stor suksess (en ting at det er litt stusslig med .32 long i rifle... men man må kanksje lade såpass hardt at fordelen med 32 i revolver (i den grad det er noe) forsvinner.

 

32 HR ser nok ikke verdens mest populære kaliber, speseilt ikke etter introduksjonen av 327 federal magnum. Men den er nok ikke på dødens rand heller. Det er jo et artig kaliber syns jeg, og det at man får 6 smeller i en j ramme eller tilsvarende revolver er positivt i enkelte sammenhenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...