Jump to content

Selge rifla mi...Pris?


lyngmo

Recommended Posts

Heisan godtfolk.

Sitter å lurer på om jeg skal selge rifla mi, ei Remington 700 med grå laminat stokk i kaliber 300 wm!

Det er montert tofot og et Weaver 2.5-10x56 Classic Extreme 30mm på den! Har skutt ca 30-40 skudd med den,en eier før mæ som ikke hadde brukt den noe særlig! Kjøpte den fra Amerika! Stokken er pusset litt på,fjerna lakk og satt inn med olje!

Så æ lure på hva æ kan forlange for den!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siktet har en veilpris i USA på ca 950 USD.

Kan godt tenkes at noen har solgt det for 9000kr i Norge.

 

Men Weaver har ikke rykte på seg for å lage super optikk, så er nok ikke mange som vil verdsette det så veldig høyt.

 

En brukt meopta eller leupold har nok høyere bruktverdi.

 

 

Vil kanskje verdsette pakken din til 7000-8000kr.

Men det kommer helt ann på utseende på våpen og kikkert.

Alle riper og skader trekker fort ned verdien.

Link to comment
Share on other sites

Lyngmo!

 

Skal ikke uttale meg om kikkertsiktet ditt,for det har jeg ganske enkelt ikke peil på,men hva bruktpris angår så har jeg litt erfaringer. Jeg har blitt skuffa noen ganger ved salg av våpen. Hovedregel er at du ikke får igjen mer enn ca halv pris av det du ga nytt. Dette gjelder somregel også såkalt "Custom-shop" våpen. Mange trur de investerer når de kjøper slike våpen,men sannheta er somregel en annen. Du får den prisen markedet er villig til å gi,enkelt og greit. Noen våpen holder seg godt i pris pga at de er ettertraktet i markedet (sauer o.l) men du får ikke igjen nyprisen på disse heller.

Remington 700 er vel den rifla det er produsert mest av de siste 50 åra og finnes i et utall varianter. Dessuten har rifla di et kaliber som ikke akkurat er det mest etterspurte. (ikke no galt ment..Kult kaliber,men det er nå en gang slik at det er standardkalibre som selger best) Derfor; ikke forvent å få igjen så mye(iverfall ikke hvis du faktisk vil ha den solgt). Et alternativ er jo å selge rifle og kikkert hver for seg. Trur faktisk du tjener mest på det. 5-6000 for børsa og ? for kikkerten f.eks. Lykke til!

 

(Ps: Ikke bry deg om de som absolutt må gulpe galle ,bare fordi kikkertsiktet ikke er av "riktig merke" eller ikke er en zeiss til 30tusen...) Sånne har bare et stort markeringsbehov..

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du tar en smule i når du sier at kikkertsiktet er uinteressant, Mido. Weaver er faktisk kjent for å levere gode, solide sikter, og de har et godt rykte i junaiten. Og når siktet koster 600 dollar så er det ikke urealistisk å forlange i hvert fall et par tusen for det hvis det er i god stand.. Og da mener jeg at man kan forvente å få noe slikt hvis man selger.

 

Jeg ville solgt siktet og rifla hver for seg.

Link to comment
Share on other sites

Det handler vel ikke om å gulpe galle, sjøl om en påpeker at trådstarter har betalt mye for siktet. Det er jo relevant hvor mye en må betale for et nytt tilsvarende sikte.

 

Samme siktet med opplyst #4, får du for ca. 3600 kr inkl. frakt + mva fra TOZ også...

Link to comment
Share on other sites

Rem700 får du 5000 for i grei stand. Flott kasse å bygge noe på. Masse rimelige deler å skaffe.

 

Weaver siktet koster 6500 på jaktdepotet. Overpriset, ja. Mange andre bedre sikter til den prisen. Du kan vel regne med å få igjen en tusenlapp eller to for det brukt.

Link to comment
Share on other sites

.....var vel ikke mido som sa det var uinteressant :) Uansett Palinder har peil..børse og kikkert hver for seg :D

 

GB: Det handler om at ordet "UINTERESSANT" ble brukt. Ikke sikkert alle synes det.! Generelt er det mye sånt ute og går,det er det jeg reagerer på.Har du ikke "ditt" og har du ikke "datt" så er alt "forgjeves og ubrukelig" og den type holdning.... Det må ikke koste skjorta for å duge,og det trenger heller ikke være søppel fordi det er billig... Ikke meninga å ødelegge tråden med kverrulering heller,men mener man noe så mener man noe. Siste ord sagt fra meg. :)

Link to comment
Share on other sites

Yepsi Pepsi! Da er vi jo egentlig enige da hewi :mrgreen:

 

Jeg har jo både Bushnell og Conquest :wink:

 

Skulle jeg derimot svidd av 9k på et sikte, hadde ikke førstevalget vært Weaver.

 

Beklager til trådstarter - jeg lover og ikke skrive mer OT i tråden din!

 

Edit: Det er ikke toll på kikkertsikter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at du har tatt vare på rifla di lyngmo, bra.

 

I realiteten så trur jeg ikke du vil oppnå noe særlig mere enn 50% av nyprisen på denne pakka, men det kommer også selvsagt ann på kjøper og hans/hennes syn.

Hvis du er i tvil om prisen så ta med våpenet til en børsemaker som kan taksere våpenet for deg.

Link to comment
Share on other sites

 

Edit: Det er ikke toll på kikkertsikter.

 

Nei, men det er 25% moms på alt du kjøper som koster over 200 kr FRA utlandet. Med fra mener jeg at man befinner seg i Norge og varen du kjøper er i et annet land. Da blir det 25% moms på HELE summen, med frakt og kjøpesum + et gebyr til fortoller, fra ca 110kr og oppover.

 

Handler man en vare som koster under 200 kroner blir det ikke moms, selv om fraktbeløpet ofte trekker summen langt over 200kr :)

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst så ser jeg for meg at dette blir en slags Supply and demand greie. OM du virkelig trenger penger. Så ville jeg ikke satsa på noe serlig mer en det folk fåreslår. 5-8000, Men om du venter på den rette kjøperen så er det helt sikkert mulig å få 10.000. Sleng den på finn.no og se ka som skjer. Selv har jeg kjøpt våpen billig, og solgt med fortjeneste. Spørs helt hva kjøper er ute etter og hvor fort han trenger det.

 

en NY Remington 700 sps går for 7000kr og oppover. Så du får helt sikkert solgt din for 5-6000 for bare rifla til ola nordmann, og kanskje mer til en som "bare skal ha".

Siktet ditt kommer sikkert på 4-5000 i norge. Så til han som bare skal ha som ikke egentlig har peilig eller gjør research så får du sikkert 3-4 for den.. Du kan jo bare skryte av at "skal du ha tilsvarende så koster det xx.

 

8+ ville no jeg sagt.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har gått glipp av noe her....

 

Unner selger all lykke til med salget, men er det realistisk å satse på 5000 for dette våpenet (med bakgrunn i den info som foreligger)?

 

1) Et våpen som har hatt 2 eiere - tydeligvis ingen av dem som liker rifla (min paranoide tanke).

2) Hvorfor konkluderer jeg som jeg gjør under pkt. 1?

3) Du får flunkens ny remington 700 til 5000 - betale det samme for brukt?

4) Du vet ikke hvor mye rifla er skutt - "brukt lite av 1 eier" ++

5) Våpenet er moddet av tidligere eier,- blant annet stokken,- og løpet har noen skraper.

 

Kanskje derfor jeg kun kjøper nye våpen - og aldri ville solgt noe som går bra.

Link to comment
Share on other sites

Ehem den blei kjøpt i Amerika som sagt tidligere, i ei panteshappe! Å den blei IKKE levert inn der for at han ikke likte våpenet!

Å æ selge fordi æ nesten ikke har brukt rifla og ikke har behov for så grovt kaliber! Va ment å prøve mæ på storvilt, men har blitt lite av det!

Moddet e vel å ta litt hardt i, pussa å olja! Å ikke skraper, merker! Godset e ikke skada!

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har gått glipp av noe her....

 

Unner selger all lykke til med salget, men er det realistisk å satse på 5000 for dette våpenet (med bakgrunn i den info som foreligger)?

 

1) Et våpen som har hatt 2 eiere - tydeligvis ingen av dem som liker rifla (min paranoide tanke).

2) Hvorfor konkluderer jeg som jeg gjør under pkt. 1?

3) Du får flunkens ny remington 700 til 5000 - betale det samme for brukt?

4) Du vet ikke hvor mye rifla er skutt - "brukt lite av 1 eier" ++

5) Våpenet er moddet av tidligere eier,- blant annet stokken,- og løpet har noen skraper.

 

Kanskje derfor jeg kun kjøper nye våpen - og aldri ville solgt noe som går bra.

 

 

enig med da du seier der.

 

mortens

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt, bruktpriser er ca. halvparten av nypris. Hvis noen vil gi mer, må det som selges, være, som min gamle nabo sa, når han solgte båter, "pitterde be'r ennj nytt!". Sauer 200 STR er et eksempel på det - min starter på sin 21. sesong, og jeg vil ikke bytte i en ny.

 

Når man kjøper noe nytt, velger man "pakken" etter sitt eget forgodtbefinnende - det skal godt gjøres at en tilfeldig selger har akkurat samme smak når det gjelder 1 - låskasse, 2 - pipelengde, 3 - kaliber, 4 - skjeftemateriale, 5 - skjefteform, 6 - kikkertstørrelse, 7 - kikkertmerke. For bare å nevne noen parametre. Så hvis jeg kommer over et tilbud, som oppfyller f.eks. 5 av 7 krav, vil jeg ikke gi særlig mye for de siste 2. Hvis jeg vil skifte pipe og kaliber, regner jeg prisen for dette arbeidet inn i tilbudet, og da må hele "pakken" fortsatt ligge godt under nypris for tilsvarende produkt, for at det skal ha interesse.

 

Det vil helt sikkert lønne seg å selge rifla og kikkerten hver for seg. Og hvis du finner at kikkerten ikke er så interessant at du vil beholde den sjøl, hva får deg i så tilfelle til å tro at andre vil legge en bra bunke sedler på bordet for den samme kikkerten?

 

Ellers er Rem 700 produsert i et utall variasjoner - fra billig-billigmodeller, som ser ut som de er laget i bakgården, til Titan-modellen og lekkerbiskener fra Custom Shop. Modellene har vanligvis en bokstavkombinasjon - oppgir du den (og det er en litt påkostet modell), kan nok prisen øke med flere tusenlapper.

Link to comment
Share on other sites

Se her:

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10800&prodid=5996

 

ser ut som den er nær den du beskriver. Litt spesielt kaliber, laminatstokk. 3500,-

 

Ta bilder og legg ut på kammeret her, samt på finn. Noen slår nok til skal du se. Men som sagt tidligere. Ikke forvent all verden for denne.

 

Mi e myyye finere :D Det e ei sånn ei! Uten glossy blanklakk.... Remington700.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...