Jump to content

Forsikring på rifla de?


Jackrussel

Recommended Posts

Jeg har forsikra børse med kikkertsikte hos Terra/Bamble og Langesund Sparebank.

Det koster meg 400kr i året og gir meg rabatt på de andre to forsikringene mine der.

De krevde at jeg hadde innboforsikring samme sted. Det gjorde If også når jeg spurte der etter NJFF rabatten.

 

Jeg spurte om det skulle dekke at jeg falt på sjøen og mista børsa under seljakt og det skulle det sa dama.

Link to comment
Share on other sites

Sjå i polisen kva som blir dekka, hjelper ikkje kva dei seier om det ikkje står i polisen. Eg driver anleggsmaskin firma, og er derfor ofte borti forskikringsaker om det skjer noke, også privat ellers, og har eit par ganger blitt enormt forundra over selskapene ikkje vill dekka ting som eg rekna med blei dekka.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Sjekket litt opp med reiseforsikringen min med tanke på utenlands jakt.

Forsikringen gjelder så lenge det er 1 overnatting med i bilde og den dekker opp til 15000,-

dvs....snaut kikkertsikte på rifla (med tanke på tyveri holder dette ikke)

 

Ble anbefalt å tegne ekstra verdi forsikring når deg gjalt våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Min forsikring gjelder rifle nr sånn og sånn og kikkert med serienummer sånn og sånn.

Jeg har bare en rifle og fikk mer i rabatt enn den forsikringen kostet så det var helt greit.

 

Det vil ta meg 60 år å betale like i forsikring som den rifla kostet i innkjøp.

Ting jeg har brukes hardt nå at det kan det være kjekt med en forsikring.

Innen 60 år regner jeg med at jeg har knust den børsa med dagens bruk.

Tanken min var å ha forsikringen til jeg får meg en økonomisk buffer til å kunne erstatte sånne ting på dagen.

Satatistikken sier jo at det ikke lønner seg å forsikre noe som helst. Det er bare så forbannet kjendelig når noe skjer...

Link to comment
Share on other sites

Jeg prata med gjensidige angående dette, og dyre våpen og god opptikk er for kostbare til å bli dekket av vanlig innbo og reiseforsikring. Dermed er det en egen verdiforsikring på de enkelte deler som er for dyre til å komme inn under "normale" forsikringer.

 

Du må også sende med kvitteringer for våpnene/siktene du har kjøpt for å få godkjent en samlet verdi på gjenstandene som skal forsikres. Dersom ddu imidlertid er som flere andre (meg inkludert) og ikke vet hvor du har gjort av kvitteringene må du gå til en godkjent våpenforhandler og få vedkommende til å skrive ut en verdiberegning på "våpenpakka". Denne sendes da til forsikringsselskapet og det vil bli beregnet en forsikringspremie ut fra dette.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg har ikke det, men har ikke verdens dyreste utstyr heller. Ei Sauer med Meopta til rundt 15-20 store lapper. Har hørt om andre som har forsikret div ting, å ikke fått igjen en dritt når uhellet var ute, å feks smærset kikkerten. Hadde kanskje vurdert det hvis jeg hadde en Blaser til 60 000 og kikkert til 30000 kr, å laga ei spesial forsikring at hvis skade skulle dem dekke okker som. Ikke en vanlig jeger forsikring der forsikrings selskapene, gjør hva en kan for å ikke betale ut!!!.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte en forespørsel om prisoverslag på verdigjenstandforsikring til gjensidige for min "jaktpakke". Rifle med kikkert (22 000 nok), hagle (10 000 NOK) og rifle m kikkert (10 000 nok) og prisoverslaget var på 542 kroner pr år i verdigjenstandforsikring. Noe rimeligere dersom du har flere forsikringer i samme selskap.

 

Verdigjenstandsforsikringen dekker tap/tyveri samt også uforutsette uhell som fører til skade på utstyret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prata med gjensidige angående dette, og dyre våpen og god opptikk er for kostbare til å bli dekket av vanlig innbo og reiseforsikring. Dermed er det en egen verdiforsikring på de enkelte deler som er for dyre til å komme inn under "normale" forsikringer.

 

Du må også sende med kvitteringer for våpnene/siktene du har kjøpt for å få godkjent en samlet verdi på gjenstandene som skal forsikres. Dersom ddu imidlertid er som flere andre (meg inkludert) og ikke vet hvor du har gjort av kvitteringene må du gå til en godkjent våpenforhandler og få vedkommende til å skrive ut en verdiberegning på "våpenpakka". Denne sendes da til forsikringsselskapet og det vil bli beregnet en forsikringspremie ut fra dette.

 

hadde samme runden med dei på tlf. oppgav namn og pris på kikkerten. forsikra den for kr 23.000.-

det kosta meg kr 220.- kr året. Komplett idiotforsikra ! uansett grunn til skade/tap..

Link to comment
Share on other sites

Reiseforsikring dekker knapt kikkertsiktet dersom uhellet er ute... Verdiforsikring er rette veien å gå. Den forsikringa følger det spesifikke våpenet/våpendelene og gjelder hele året. Koster vel 4-600 kroner året. Absolutt verdt å gjøre dersom du skal på utenlandstur f.eks.

Link to comment
Share on other sites

jeg har forsikret alt av våpen jeg har hos if, etter å ha snakket med kundebehandleren der så sendte jeg bare en mail med våpen type, våpen nr og verdi, trengte ikke noe kviteringer.. kosta meg vel 2-300kr i året pr våpen, men nå har jeg alt av forsikringer hos if så fikk god rabatt på dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...