Jump to content

kule 223


ettan

Recommended Posts

Til kråke holder det vel med 35 grs. v-max. Men om avstandene skulle strekke seg ville jeg gått for 40 grs. Den har bedre bc og effekten er likevel ei død kråke.

 

Ellers har du jo 40 grs. sierra blitzking som er omtrent i samme gate. Sikkert mange flere kuler også. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Vmax ser ut til å gå godt i de fleste våpen, så det er nok et trygt valg. Med 55 grs kommer man også innenfor kravet til anslagsenergi på bever (980 joule/100 meter). Går så vidt i min .222 med hard ladning. Går nok bedre i .223 da.

 

35 og 40 grs Vmax regnes som rene kråke- og revesprengere og skal ikke gi gjennomskudd på bla rev. Vet ikke om 55 grs bare gir inngangshull?

 

Ellers er jo Berger 30 grs, Barnes Varmint Grenade (finn et kulere navn på ei kule enn dette!) mfl sikkert like "morderiske". Smak og behag. Dyra kjenner neppe forskjellen! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Jeg har det inntrykket at man får best presisjon med kulevekt som er så tett opp til hva rifla klarer, andre som har en formening om det?

Jeg fikk best presisjon med 22,4gr N-130

Nja, rifla mi gir ca like god presisjon med 62gr Berger FB, 90gr Berger VLD og 80gr Amax, antakelig litt bedre med 62gr Berger - men stort sett er eg ikke god nok til å skyte eller tolke vind til å se det.

Den forrige 6.5x55 rifla mi gikk best med 85gr Sierra HP, på 100m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hallo tommy,har ei howa 1500 selv i 223 rem,har prøvd dei fleste 55 gr kuler med dårlig presisjon(bra nokk til rådyr på 80 meter)men denne patrona er jo laga for å prikke små mål på lange hold forsovidt. :lol:

Begynte å bruke 50 gr norma heilmantel og blyspiss med god presisjon til jakt på rådyr og storfugel/tiur(lengste hold foreløpig på tiur er 363 meter),men fekk aha opplevelse med 50 grain v maxs,i benk sitter 5 skudd i eitt høl,bedre en det kan man vel ikke vente seg av ei hova 1500 varmint.

Kruttet jeg bruker er vit n 133 og win bulk hylser,lade vekta jeg synest er bortimot max,vis man tenker på levetid på hylser er 24,5 gr I MITT VÅPEN.begynn litt mindre til å begynne med.

Med 50 gr v max så bruker jeg den mest på jaktfelt og merker ikke noe av vind og forskjellige avstander,bortsett på hold over 200 meter,da må jeg justere litt,og ligger som regelmpå topp 10 i resultat.

V-max er ei fomidabel reve dreper og kråke patron og til ikke mat nyttig vilt og vil anbefalle denne på det beste,lykke til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hentet fra Hornady sin ladebok edition 7.

50 Grain Bullets

#22261

B.C: 0.242

C.O.L : 2.200"

N-130: 19,6-22,9 gr.

N-133: 19,8-23,7 gr.

 

Genialt :) Ligger ikke disse dataene ute på nett noen sted?

 

Ikke det at jeg ikke "stoler" på deg, men som du skjønner, en nybegynner som meg vil jo gjerne SE tallene rett fra kilden :P Evt. er dette en bok man får kjøpt over alt?

Link to comment
Share on other sites

Kan spørre i denne tråden for å spare forumet for alt det det fører med seg å få en ny tråd opprettet :lol:

 

Jeg var på jakt i dag, og skjøt en del skudd med Norma Jaktmatch Fågel, er vel 55 grains vil jeg tro.. Jeg har jo lest en del om hjemmelading i det siste, og med denne patronen opplevde jeg at ladearmen var treg å løfte opp etter skudd var avfyrt.. Er ikke det litt rart med fabrikkammunisjon?

 

Kom og en del røyk fra kammeret, men det kan jeg ikke si om det ikke alltid gjør.. La bare merke til det i dag..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...