Jump to content

Glock 17 9mm eller Hk USP 9mm?


sjanten_1

Recommended Posts

Bruker selv Glock 17 til praktisk Production.

samme avtrekket hver gang og fungerer hver gang selv om det er 1500 skd siden siste puss.

 

det som trekker ned USP er høy kjernelinje og magasinutløseren etter min mening.

 

prøvde en stage på trening med Usp og følte det ble knotene å løse ut magasinet i farta. men det kan være en vanesak?

Link to comment
Share on other sites

Bruker USP standard i 9mm.

 

Ved siden av glock syntes JEG den er bedre.

 

Grepet på Glock har feil vinkel og er mer for små hender, mens USP har riktig vinkel og det er plass til begge hendene på det.

 

Orginal siktene på USP er bedre en Glock siktene syntes jeg også.

 

Avtrekket tror jeg ikke du skal legge så mye vekt på, for hvis du trener avtrekk vil det ikke være noen hindring og som forrige taler sier så er det samme avtrekket hver gang. Faktisk så tvinger Glock avtrekket meg til å trekke riktig av hver gang. Ikke så lett å nappe i vei. Men USP har lettere avtrekk når første skudd er gått.

 

Kjernelinjen på USP har aldri plaget meg. Jeg får til kjeppe dobbeltskudd med god presisjon.

 

Og magasinkapasitet er jo ikke lenger noen pluss for Glock i production etter magasinbegrensingen.

 

Ja og USP har den herlige sikringen til å hvile tommelen på. Denne mangler hos Glock.

 

EDIT:

 

Glemte å legge til at den magasinutløseren er helt genial når du blir vant til den...

Link to comment
Share on other sites

usp er gode våpen. slitesterke men noe klumpete. høy kjernelinje og ekstern sikring. noe knotete magasinutløser(vanesak). glocken har lavere kjernelinje, sikring i avtrekker, noe jeg personlig ser på som en fordel(en vanesak igjen) dessuten har glocken millioner av gadgets og avtrekksdingser og disse får man til en overkommelig pris. presisjon? holder en knapp på usp-en til feltskyting, men til praktiskskyting ville jeg av to onder velge glocken.

 

valgte selv smith&wesson M&P 9mm og 45acp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Glock 17 som jeg bruker til militærfelt og er veldig glad i denne. Mitt svar til deg er at du prøve begge de aktuelle våpnene og kjøpe den du liker best. Våre subjektive vurderinger er ikke det beste utgangspunkt for din beslutningsprosess.

 

Når det gjelder spesialstyrkenes valg av våpen, vil enkelte onde tunger ha det til at det viktigste kriteriet når de skulle velge håndvåpen var at det måtte være et våpen som ingen andre avdelinger i Kongeriket brukte.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd begge, å skyte med synes jeg de er temmelig jevngode selv om de er ganske ulike, usp har jo utvendig hane, sikring og pedal magasinutløser, mens glocken er fri for alt dilldall.

Skulle jeg kjøpt noe sånnt selv ville det blitt en glock, grunnet pris, samt at jeg liker den bedre utseendemesig.

Link to comment
Share on other sites

eg har en Glock 17 som jeg bruker til militærfelt og er veldig glad i denne. Mitt svar til deg er at du må prøve begge de aktuelle våpnene og kjøpe den du liker best. Våre subjektive vurderinger er ikke det beste utgangspunkt for din beslutningsprosess.

Grepet på Glock har feil vinkel og er mer for små hender, mens USP har riktig vinkel og det er plass til begge hendene på det.

Det viktigste er faktisk hvilken model som passer deg og dine hender best. Kvalitetsmessig er begge pistolene rimelig like. Men design er forskjellig. Dog kjenner jeg til fler som startet med USP og endte opp med glock en andre vegen. Forøvrig finns det jo fler 9mm pistoler også med polymer ramme. (Ruger SR9 F.eks 8) ) men til ditt bruk er nok de to modellen de mest aktuelle om det må være plast. Ellers ville jeg jo anbefalt en CZ 75

Link to comment
Share on other sites

I bergen pusher Søylen USP og P30. De har liggende i butikken for tafsing også.

De har vel noe glock liggende også.

 

www.vapen-soilen.no

 

 

Summa summarum så treffer vel begge det du sikter på om du gjør det riktig. Problemet er stort sett mellomleddet mellom bakken og pistolen. (skytteren)

 

Derfor må du tafse og kose deg til hvilken som passer deg best.

 

Det er som med parforhold. Du vet ikke om de er noe for deg før dere har vært til køys.

Link to comment
Share on other sites

Det ahr jeg aldri hørt, men det er helt avhengig av hva du definere som kresen. vært våopen er individuelt. jeg har opplevd at ammo som går bra in pistol går merkbart dårligere i en tilsvarnde model fra samme fabrukant (CZ og glock) har ikke noen sammenligninggrunnlag for USP

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt over 3000 skudd med min USP 9SD. kun frabrikkammo.

Den svelger unna alt. Jeg har hatt to forkjilinger pga våt ammo. Den er driftsikker med lyddemper også, men jeg har oppdaget at supersonisk ammo har litt for lite energi til drive våpenet når lydemperen er på.

 

Jeg har skutt en glock 17 i -20* med gammel ammo. hvert tredje skudd gikk ikke av, og måtte kastes ut. Men det var sikkert ammo'en sin skyld.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt over 3000 skudd med min USP 9SD. kun frabrikkammo.

Den svelger unna alt. Jeg har hatt to forkjilinger pga våt ammo. Den er driftsikker med lyddemper også, men jeg har oppdaget at supersonisk ammo har litt for lite energi til drive våpenet når lydemperen er på.

Mener du at supersonic ikke lader om 100% med demper?

Sikler litt på samme pistolen selv, sånn bare for gøy....

Link to comment
Share on other sites

Mener du at supersonic ikke lader om 100% med demper?

Sikler litt på samme pistolen selv, sånn bare for gøy....

 

Det stemmer. jeg har hatt flere tilfeller hvor tomhylsa ikke er blitt kastet helt ut, og blir klemt mellom sleiden og løpet. "Stove pipe" som det heter på nynorsk.

 

Men det er ikke noe å bry seg om. det har jo ingen hensikt å bruke supersonisk ammo i kombinasjon med lyddemper. Jeg gjorde det bare av nysgjerrighet, for å høre forskjellen på lyden.

Link to comment
Share on other sites

Trodde også det var trykkleif i første post, men så kom denne:

Men det er ikke noe å bry seg om. det har jo ingen hensikt å bruke supersonisk ammo i kombinasjon med lyddemper. Jeg gjorde det bare av nysgjerrighet, for å høre forskjellen på lyden.

Kan det ha noe med kulevekt (masse) å gjøre? Standard 9mm (supersonisk?) bruker vel 115 eller 124 grs, mens subsonic har 147grs kule :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...