Jump to content

Slappe ladninger- er de en fordel i feltskyting?


evert

Recommended Posts

Det er en etablert sannhet blandt landets feltskyttere at slappe ladninger gjør en i stand til å prestere bedre i feltløypa. mindre rekyl fører til bedre skyting, mindre av tiden går med til å hente seg inn imellom skuddene. skyting med .22lr bekrefter dette- jeg klarer å skyte raskere og mer presist med 22 enn 9mm, jevnt over, om jeg har våpen som ligner konstruksjonsmessig.

 

Allikevel ser jeg en tendens i min egen skyting: med Commanderen i 45, tar jeg meg sammen, bruker mer av både mentale og fysise krefter for å kontrollere våpenet enn jeg gjør med slappe 9mm ladinger.

 

Jeg opplever at jeg etter å ha skutt med slappe ladinger (124grs kule, ca 130PF) i et par ukers tid, utvikler en "sløvere" teknikk enn jeg gjør med kraftigere ladninger, jeg holder for slapt, og jeg slutter å konsentrere meg like mye rekylkontroll. Dette fører til at jeg skyter tregere- selvom jeg har mindre rekyl å forholde meg til. jeg ender rett og slett opp med å bli lat av slappe ladninger!

I tillegg opplever jeg at dårlige avtrekk får større konsekvenser på skiva når jeg ikke holder hardt.

 

Derfor blir strategien for denne feltsesongen:

-lade 9mm til ca 140 i faktor, til trening og stevnebruk.

-skyte 45, i commander (4,25" pipe) med hardt avtrekk, paralellt med 9mm i 5" 1911.

 

(Anbefaler selvfølgelig ikke denne tilnærmingen for nybegynnere, i begynnelsen er det mye viktiger å konsentrere seg om korrekt avtrekksteknikk, og siktebilder, dette er hovedsaklig en tilnærming for de som føler at de har begynt å få noenlunde taket på det grunnleggende, og ikke er redd for rekylen i en vanlig tjenstepistol.)

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke er noen ekspert i teknikkteori, eller hva man skal kalle det, men jeg ser tendensene i min egen skyting.

Det er mulig at dette ikke er hensiktmessig i lengden, og at jeg heller kan komme til å trene på meg uvaner som å møte rekylen for tidlig?

Link to comment
Share on other sites

Det er en etablert sannhet blandt landets feltskyttere at slappe ladninger gjør en i stand til å prestere bedre i feltløypa. mindre rekyl fører til bedre skyting, mindre av tiden går med til å hente seg inn imellom skuddene. skyting med .22lr Jeg

 

Jeg lada en 143 grain .357 kobber belagt til min 9mm. Den gikk nesten hull i hull.

Link to comment
Share on other sites

Hei.Jeg bruker 4.4 grain med 320 bak en 115grains rainerkule med targetmasteren.Da vet jeg at faktoren er god , og våpnet fungerer godt.Pistolen tar opp rekylen bra og faller greit på plass igjen.Kunne sikkert gått ned mye på kruttet men syns at det må være litt futt.Men jeg er ikke blant eliten da,så det kunne vært gøy å høre hva de bruker :)

Link to comment
Share on other sites

Den etablerte sannheten er vel en sannhet med modifikasjoner... Artig tema evert! smiley-happy0144.gif

Faktorkrav eller anslagsenergi sier ikke en dritt om rekylen, den første gir en fordel til tunge kuler, og den andre gir en fordel for lette kuler.

Ingen skyter bra med for mye rekyl, hva som er for mye vet bare den enkelte skytter.

I 9mm gir det seg nesten selv, slappe ladninger fungerer ikke. OK, det kan fungere i noen få våpen på 25m, men det svikter ofte stort når holdet blir dobblet.

I .38 fungerer mye rart. Det er nok mest p.g.a. at patronen er så utrolig takknemmelig å lade, men igjen svikter mange ladninger på lengere hold enn 25m.

Det er faktisk ganske enkel mattematikk. En bra sammling på 50m blir ikke dårligere på 25m, men en bra sammling på 25m blir garantert dårligere på 50m.

 

Selv skyter jeg med HBWC kuler som har bra mye mer fart en hva som er "normalen", og det uten noe mer rekyl. Det er egentlig bare snakk om å kompansere på div. faktorer. Jeg bruker en HBWC som veier 125 grain, ikke den vanlige på 148. Kulen er også belagt slik at faren for separasjon er borte. Krutt valget er også med på å gi fart fremfor trykk. Det er ingen tvil at det er farten som er den avgjørende faktoren på presisjonen, men fart må altså ikke nødvendigvis bety mye rekyl.

Slik kan man eksperimentere med allverdens kaliber. Finn ladningen du skyter best med, det spiller ingen rolle om IPSC Faktoren gir deg hår på brystet eller ikke. :wink:

 

En annen ting som kan kompansere er et tungt våpen. Igjen så blir det opp til den enkelte, To våpen som veier det samme behøver ikke å være det samme. Løfter man et våpen å det bare kjennes tungt ut, sitter sansyligvis tungden på feil sted. Tyngde og balanse må stemme. Til sist, glem ikke grepet. dårlig grep er lik dårlig skyting.

 

NB! Rekyl = Følt rekyl hos den enkelte skytter.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil at det er farten som er den avgjørende faktoren på presisjonen, men fart må altså ikke nødvendigvis bety mye rekyl.

.

 

Sannhet med stor tvil, kulsevalget er mye viktigere :lol:

 

Du har tydligvid ikke opplevd pressisjonen i ei SWC105 grains kule :D

 

Rett ladd er det ingentig som går bedre, ikke minst på lange hold :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ingen skyter bra med for mye rekyl

 

Det er vel ikke helt sant, for hvis man tenker litt over så har rekyl lite og si med tanke på treffpunkt så sant man lar vær og "holde igjen", "Møte rekylen" eller gjøre "uriktige" ting i avtrekks øyeblikket :-)

 

Har selv sett folk skyte en relativt hardt ladet 44mag med en hånd og det presist på 100-200m :-) men man bruker så klart noe lengre tid før man er klar til neste skudd....

 

Rekyl er noe man lærer seg til å takle, så sant man ikke er redd den...eller bare skuddredd :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Bromark hadde lest og brukt hele den settningen du siterte, hadde du vel sett at vi egentlig er enig... :P

 

Alle har vi sett eller kjenner folk som takkler mye rekyl. Men det du gør er å sammenligne mye rekyl med ingenting! Hvordan skjøt denne personen med samme våpen, og en like presis ladning med mindre rekyl

Når du vet det, kan du komme å si at påstanden min er rett eller feil.

 

Sannhet med stor tvil, kulsevalget er mye viktigere :lol:

 

Du har tydligvid ikke opplevd pressisjonen i ei SWC105 grains kule :D

 

Rett ladd er det ingentig som går bedre, ikke minst på lange hold :wink:

Nå snakket jeg vel om farten på en og samme kuletype :P

105 kula fungerer godt i mange våpen, men hvor mye har du testet på 50m? Eller så kanskje du nettopp gjør som jeg skrev, og har litt mer fart på den enn de fleste, dermed får du den til å gå godt på lange hold.

Min bedre halvdel sverger til 105 kula, jeg gjør det ikke p.g.a. et helt annet løp på revolveren, og at tilgang og kvalitet er høyst variabel. Gidder ikke å støpe. ...vel, det hadde sikkert ikke gjort stort med kvaliteten heller :D

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder skytterne jeg har sett (meg inkludert) så skyter de (og jeg) på samme sted uansett hvor mye rekyl det er. Eneste som spiller inn er hvor presis ammunisjonen er :-)

 

Jeg er ikke uenig at rekyl ikke har noe og si for skytingen, men den har lite eller ingen ting med å gjøre når det kommer til hvor man treffer.....spenn det fast i en benk og test.....eneste forskjell vil være ett høyere/lavere treffpunkt. Så sant presisjonen er ivaretatt ved ladningene....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

I og med at jeg har hatt tilgang til ganske rimelig 38 ammo - har jeg skutt fabrikk hele tiden.

Men jeg har forsøkt meg med 105 gr. med noen kruttkorn også :lol: - og ikke skutt noe bedre (også var det irriterende å glemme av stakestokken for å få ut disse kulene fra løpet :? ).

 

Er nok som Bromark skriver: Skytteren betyr 99,9% mer enn ladningene.

 

 

(men skal man skyte lynraskt - vil nok rekylen ha endel å si)

Link to comment
Share on other sites

.................... (men skal man skyte lynraskt - vil nok rekylen ha endel å si)

 

Det stemmer. Når kompensatorer første gang ble tatt i bruk i praktisk skyting gikk det mye fortere enn uten.

 

Det er nok bl.a derfor det nå er blitt klasseinndeling i åpen (rekyl som en luftpistol enten det er minor eller major) og standard, der man fremdeles skal hanskes med rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Jo mere rekyl, jo mer settes krav til teknikken. Et dårlig rekylopptak vil gi større utslag ved kraftig rekyl enn ved lav rekyl. Ergo vil en nybegynner skyte bedre med svak rekyl. Men når man blir bedre og utvikkler teknikken, får man betalt for en raskere kule, mindre løpstid og flatere kulebane. Og ikke minst, tungt DA avtrekk og raskere slagtid på hanen, DET utgjør kanskje mest av allt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...