Skaumann Posted January 31, 2010 Posted January 31, 2010 Tenkte det kunne være artigt å se hva andre lager. Meningen er at du her kan legge ut bilde av kniven du har laget. Mitt første bidrag er en litt annerledes kniv. Jeg greide ikke la være å lage noe av en av verdens beste pilspisser. Om den kan brukes til noe, tja kanskje
Bly Posted January 31, 2010 Posted January 31, 2010 Hva med en litt annerledes "Samekniv" Den er ikke spesielt god, da den i likehet med andre samekniver er for stor og tung til å ha med på tur. Men det er jo morro å ha en annen variant av "samekniven".
Skaumann Posted January 31, 2010 Author Posted January 31, 2010 Hva med en litt annerledes "Samekniv" Den er ikke spesielt god, da den i likehet med andre samekniver er for stor og tung til å ha med på tur. Men det er jo morro å ha en annen variant av "samekniven". Stilig, kalles ikke dette gurkakniv?? Jeg ser du har brukt messing mot bladet, men hva har du brukt i skaftet? Ibenholdt?
Morten Vinje Posted January 31, 2010 Posted January 31, 2010 Heter vel egentlig Kukhri, tror jeg. Blir gjerne kalt gurkakniv fordi soldatene Gurkaregimentet (fra Nepal) til den britiske hæren har en slik i oppsetningen sin.
Bly Posted January 31, 2010 Posted January 31, 2010 Må vel innrømme at kniven er insprert av gurkhaenes kukhri. Skaftet er laget av Blackwood (Grenadill). Et fryktelig treslag å jobbe med, det irriterer slimhinnen volsomt, snør og tårer. Fordelen med grenadill kontra ibenholdt er at det ikke sprekker like fort siden det er seiger. Vil kansje påstå at det er det mest robuste skaftemateriale i tre jeg har vært borti. Perfekt for samekniver
Ace Posted January 31, 2010 Posted January 31, 2010 Her er en kniv laget av hunter knivblad og horn med skalle bein fra egen hjort. Arbeidet er gjordt av en meget god knivsmed.
Eiesaren Posted January 31, 2010 Posted January 31, 2010 Jeg greide ikke la være å lage noe av en av verdens beste pilspisser. silverflame spiss?
Dagl Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Min "pasjon" for kniver er hornkniver, inspirert av samene og samisk tradisjon. Men i tillegg til, og eventuelt sammen med, samisk-inspirert gravyre, så bruker jeg scrimshaw for å lage bilder på knivene. Jeg har lagt ut bilder av flere av mine kniver i en tråd om hornkniver, se : http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=19079 Men jeg kan bidra med et par bilder av min siste: Mvh Dagl
dbrownie Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Hva kaller du den? Flåtten? hehe Minnte meg veldig mye om en flått.
Skaumann Posted February 1, 2010 Author Posted February 1, 2010 silverflame spiss? Helt riktig, jeg greide ikke la være, utrolig skarp
Skaumann Posted February 1, 2010 Author Posted February 1, 2010 Hva kaller du den? Flåtten? hehe Minnte meg veldig mye om en flått. Ja, hvorfor ikke..
Eiesaren Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 silverflame spiss? Helt riktig, jeg greide ikke la være, utrolig skarp ja, kan skrive under på silverflame spissene er utrolig skarpe hvordan monterte du den?
Skaumann Posted February 1, 2010 Author Posted February 1, 2010 Felte den inn i skaftet med en insert som foring og limte den fast med vannfast araldit. Bakre del av spissen er også skarp så jeg la den inn i skaftet også. Tenkte jeg skulle lage noen til messa på Hamar for moro skyld. Lurer på om jeg skal bruke 220 grains isteden. Smykke for buejegere he, he
Eiesaren Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 da kjøper jeg en av deg om du gjer det, fikk lyst på en
Mappy Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Mannge fine kreasjoner her, "Flåtten" var kanskje den mest originale, gleder meg til å se slira når/hvis den er laget.
Skaumann Posted February 1, 2010 Author Posted February 1, 2010 Min "pasjon" for kniver er hornkniver, inspirert av samene og samisk tradisjon. Men i tillegg til, og eventuelt sammen med, samisk-inspirert gravyre, så bruker jeg scrimshaw for å lage bilder på knivene. Jeg har lagt ut bilder av flere av mine kniver i en tråd om hornkniver, se : http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=19079 Mvh Dagl Nydelige kniver du lager Dagl. Har flere hvaltenner og noe skiver av skulderblad fra hval liggende og har hatt lyst til å prøve noe i bein, men har foreløpig holdt meg til treverk i skaft.
Skaumann Posted February 1, 2010 Author Posted February 1, 2010 gleder meg til å se slira når/hvis den er laget. Ja, jeg må finne på noe lurt der ja
Mappy Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Kniven er jo som det fineste smykke, kanskje en kombinert slire for belte, samt oppheng med snor så den også kan bæres som et halskjede.
Bly Posted February 4, 2010 Posted February 4, 2010 Nå gikk det litt treigt her så jeg tok bilder av kjøkkenknivene min. Knivene er laget etter japans oppskrift, men med utradisjonelle materialer. Har brukt reingevir og mahogany i skaftet. Skulle vel egentlig være bøffelhorn og ett eller annet lyst japansk tre som jeg ikke husker navnet på. I bladene har jeg laminert et monostål med damask, og de er selfølgelig sakseslip på japansk vis.
Skaumann Posted February 5, 2010 Author Posted February 5, 2010 Mannge fine kreasjoner her, "Flåtten" var kanskje den mest originale, gleder meg til å se slira når/hvis den er laget. Ja, nå har'n fått kåpa si da
Mauser68 Posted February 5, 2010 Posted February 5, 2010 He, he, blei skikkelig fin den musegjelleren din, det må eg sei.
høggern Posted February 5, 2010 Posted February 5, 2010 Men jeg kan bidra med et par bilder av min siste: Mvh Dagl Nice. Rett og slett pent. Har noen knivblader jeg kan sende til deg når du har lite å gjøre å vil lage meg en kniv (det var en spøk... )
Magnus Posted February 7, 2010 Posted February 7, 2010 Likte de kokkeknivene, er dem like skarpe som de fra solens rike? Har noen en ide hva det vil koste med et cøstom sett med slike kniver?
HSE Posted February 7, 2010 Posted February 7, 2010 Flott tråd og ikke minst flotte kniver! jeg vil gjerne komme med et bidrag, det er ikke jeg som har laget kniven men den er laget av dyktig lokal knivmaker.
Bly Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Likte de kokkeknivene, er dem like skarpe som de fra solens rike?Har noen en ide hva det vil koste med et cøstom sett med slike kniver? Hvis du liker japanske kjøkkenkniver finnes det et verktøyfirma/forhandler i Tyskland som heter Dick. De har mye japanstæsj, og blandt annet diverse kjøkkenkniver "HOCHO" som de heter på japansk. http://www.dick.biz/dick/category/dickcatalog/Traditionelle-Hocho-18_180/detail.jsf
boganis Posted February 9, 2010 Posted February 9, 2010 (edited) Japantorget på Majorstuen i Oslo selger også japanske kokkekniver. Edited February 9, 2010 by Guest
boganis Posted February 9, 2010 Posted February 9, 2010 Jeg vil gjerne komme med et bidrag, det er ikke jeg som har laget kniven men den er laget av dyktig lokal knivmaker. Fin (eller kanskje det burde være: flott) kniv! Hva slags materialer er det i skaftet på kniven din?
HSE Posted February 10, 2010 Posted February 10, 2010 boganis, Det er treskaft, men hvilke typer tre den er laget av vet jeg ikke, kan se om jeg ikke får undersøkt litt rundt det, men tørr ikke love at jeg finner det ut.
Nofish Posted March 30, 2010 Posted March 30, 2010 Holder på og avslutte oljinga av skaftet på min første kniv, var litt uheldig med risknuten jeg brukte mellom ibenholten, den var i overkant "sur", så når jeg begynte og file på den var det noen porøse områder hvor fila og pussepapiret tok vel godt. Men jeg håper den tåler å brukes bare jeg får ut fingern med slira. Nofish
Recommended Posts