Jump to content

Gonger med "demper"


Ole_Netland

Recommended Posts

Hvordan ville det være å lime på en tykk gummimatte bak på gongene, ville det dempe lyden?

Gonger bråker jo vel mye med tanker på naboer og slikt. (Var vel en mulig årsak til at det ble stopp i Gjøvdal)

Noe lyd vil der nok være, og ellers vil jo treff være synlig i kikkerten.

 

Noen som har testet dette eller kan teste det?

Eller noen som har tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Hva om en limer ei tjukk finerplate på med epoxy? JEg har limt såpass mye rart med epoxy at det vil overraske meg stort om det løsner.

 

Ole,

Jeg har 12, 15 og 20mm finer, epoxy og div. hardox (slapp av Sako TRG, dine plater står trygt) Om du har et sted jeg kan skyte på den så kan du ha en ferdig limt gong på lørdag.

 

K

Link to comment
Share on other sites

eller...kjøp 10-12mm plastplater, som i skjærefjøler, og heng opp. Kansje med et lodd i bunn så de ikke tar helt av. Tåler en haug med skudd før de bryter sammen, og ganske så lydløst.

Vil du se innslagene taper du noe papp over, når du ellers ville sprayet stålplata

Link to comment
Share on other sites

Det du vil er jo å legge til masse for å stoppe resonansen, som igjen lager lyden.

 

Asfalt/bitumen plater er jo laget for dette, og kjøper du dem på Biltema og lignende så blir det så billig at det i det minste er verdt og prøve. Man får også dyrere dempematter som ”Roadkill”, ”Noiskiller”, etc. men eneste fordelen med dem er at de er tynnere og derfor lettere å bruke i kjøretøyer.

 

Puss baksiden av målskiva rein, klipp til dempematta, varm den opp med propan eller varmepistol slik at den blir myk og fester godt, bruk gjerne en håndrulle for å presse den godt på.

 

Legg gjerne på et par lag hvis nødvendig, og man kan også godt avslutte med å sprøyte på et lag med rustbeskyttelsesmasse på toppen. Så tåler det vær og vind bedre.

Link to comment
Share on other sites

Eller kanskje prøve å silikonere eller bruke Tec7 på, det limer bra og er litt fleksibelt med tanke på svingninger i plata og bulker etter kulene ?

 

Har god erfaring med å lime gummi til stål med diverse elastiske polymerbaserte fugemasse/limer. Tec-7 funker, men finnes billigere som limer like bra, ialefall slik eg har erfart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom en lokal dekkforhandler og bommet en kassert slange til et lastebildekk, og slangen til et personbildekk. De ble klipt opp til ca 25mm brede "strikk". Jeg tar en slik strikk og strekker rundt kanten på stålplata før skyting. Etterser og evt. skifter strikk hver gang jeg sprayer. Det virker på samme måte som resonansdemperen på en 84mm RFK, hvis noen husker den? Det er det strikket som er helt bakerst på dysa.

Koster nesten ingenting, og naboene slipper å tro at det er begravelse i bygda hver gang jeg skyter.

 

Sofakriger

Link to comment
Share on other sites

Hva om en limer ei tjukk finerplate på med epoxy? JEg har limt såpass mye rart med epoxy at det vil overraske meg stort om det løsner.

 

Ole,

Jeg har 12, 15 og 20mm finer, epoxy og div. hardox (slapp av Sako TRG, dine plater står trygt) Om du har et sted jeg kan skyte på den så kan du ha en ferdig limt gong på lørdag.

 

K

 

skyte lørdag, hmm... litt vanskelig, eneste skytinga på meg neste 3 uker nå blir små drugt hold med L70....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...