Jump to content

Nitrogenfyllt optikk -når etterfylles ??


zeissoem2

Recommended Posts

De fleste er veldig opptatt av at nyere optikk absolutt må være nitrogenfyllt. men hvor lenge holder optikken nitrogenet sånn gjennomsnittlig før man må etterfylle.?????

 

En del selgere av optikk i Tyskland snakker om at nitrogenet forsvinner gradvis ved diffusjon og man må etterfylle/ kontollere med jevne mellomrom.

 

Noen som har peiling???.

Link to comment
Share on other sites

Om det er kvallitets optikk så skal vell denne vere 100% tett og da er det vell ikke nødvendigt å etterfylle slikt.

 

Espen

 

hvordan kan man være sikker på at kvalitetsoptikk er 100% tett.

Selv en ubehandlet stålplate trekker vann som en "svamp"

 

 

Egenskapen til nitrogen er jo at den minsker diffusjon, men det er vel ikke 100 % sikkert at den holder seg inne i kikkerten til evig tid alikevel.

 

Bilbransjen har et eksempel her om tilsvarende problem

http://www.dinside.no/826101/prius-dekk ... vt-innhold

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det mange tyskere gjør er å sende kikkerten sin på ettersyn/kontroll/service hvert 3. til 5. år. Vil tro at ingen (få) i Norge gjør dette?

 

Kan jo tenkes at tyskerene får bedre info om fenomenet enn hva vi her på berget får.

 

 

Her er Sitat fra selger angående nitrogenfylling :"Der Stickstoff verliert sich mit der Zeit durch Diffusion und muß regelmäßig überprüft und gegebenenfalls ergänzt bzw. erneuert werden. "

Link to comment
Share on other sites

Min Zeiss 1,5-6x42 er kvalitetsoptikk.

Siste hjortejaktdagen for omlag fem år sidan.

Det starta med bra ver og gjekk over til sludd, regn og vind. Jaktlaget drog heim utan meg då det enno var skytelys i ein fin time til.

Etter ei stund tok ein sjekk av riflekikkerten for å sjå tilstanden, - og der var middels flod.

God service frå Zeiss og alt blei ordna.

Siste søndag av hjortejakta i 2009 datt eg på sedlekula og slo bakstykke på kikkerten ut av fleire skrugjenge.

Link to comment
Share on other sites

Finner du optikk som må etterfylles så hold deg LANGT unna :D

:D

jamen -dette var jo helt på jordet.

 

 

Selv om kikkerter er nitrogenfyllt og er KVALITETSOPTIKK ---Hvor sikker er man da at det fortsatt er nitrogen i den etter 10 år f.eks .? Holder det at produsent har sagt at den ble fyllt med det under produksjon.

Link to comment
Share on other sites

[...]Det er ikke noe høgre trykk med nitrogen i optikken enn hva det er i lufta ellers[...]

Dagens fysikkleksjon: partialtrykk

Siden det er omtrent 78% Nitrogen i "vanlig luft" tilsvarer dette at partialtrykket av nitrogen ved 1 bar lufttrykk (sånn omtrent trykket ved havoverflaten) er ppN2=0,78 bar. For Oksygen, som det er omtrent 20,9% av i vanlig luft, blir ppO2=0,21 bar.

 

Inne i kikkerten er det er det også omtrent 1 bars trykk, men 100% Nitrogen (eller antakelig 99,95% eller noe sånt) der er altså partialtrykket for Nitrogen: ppN2=1,0 bar. Og for oksygen: ppO2=0,0 bar.

 

Så "litt" forenklet gir det at for Nitrogenet er det 0,22 bar som prøver å presse Nitrogenet ut og for Oksygenet 0,21 bar som prøver å presse Oksygen inn.

 

Siden noen av tettningene i kikkerten ikke er diffusjonstette (o-ringer f.eks) vil det etter "noe tid" ikke lenger være 100% Nitrogen inne i kikkerten uansett hvor "tett" den er ellers.

Link to comment
Share on other sites

Vist optikken din ikke holder på nitrogenet, så er den heller ikke vanntett eller noe

Nå er det mye vas i denne tråden. Påstander som settes fram som fakta, men som er ukvalifisert synsing

 

Litt mere synsing, men forholdsvis kvalifisert

1. Nitrogenet vil lekke ut over tid. Det er hevet over tvil, det vil diffundere gjennom gummipakninger og det vil lekke gjennom justeringsskruene. Tversnittene er små, men over tid, vil nitrogenet lekke ut. Nitrogen diffunderer ikke i nevneverdig grad igjennom aluminium eller glass, ved temperaturer som en kikkert tåler.

2. Er det ikke overtrykk i kikkerten vil oksygen og vanndamp diffundere inn fortere,

3. De fleste produsenter fyller til 300mb overtrykk, altså P N2 = 1.3bar,

4. Noen produsenter bruker Argon eller Argon/Krypton istf nitrogen for å øke tiden det faktisk er inertgass og overtrykk i kikkerten. Disse gassene har lavere diffusjonshastighet, både pga. at atomene er større og at de er mindre reaktive.

5. En kikkert kunne god være helt tom (vakuum) og være vanntett, men det ville diffundere vanndamp inn fortere

6. Nitrogen brukes istf luft fordi det diffunderer en del langsommere enn oksygen. og fordi det ikke oksiderer pakninger og fett, og coatinger og slikt.

 

Jeg gidder ikke å begynne å regne på dette, ikke vet jeg eller gidder jeg å finne diffusjonshastigheter for nitrogen gjennom gummi, og ikke vet jeg hva slags gummi de bruker, men ingen gummi er diffusjonstett. Gjetting er vel og bra så jeg gjetter:

 

SWAG:

det er omtrent luft i en kikkert etter 100 år. Det er ikke nevneverdig redusert trykk (nitrogen) etter 1 år. Det vil være store forskjeller fra kikkert til kikkert.

 

Trivia:

det er mer nitrogen i bildekk enn i luft, fordi oksygenet diffunderer ut, og fordi det reagerer med dekkene

det er omtrent 0.2-0.3g nitrogen i et sikte

 

K

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Da er det som selger sier da at nitrogen vil minke over tid og man er ikke garantert at nitrogenet har 100% full effekt etter en viss tid.

 

Eneste jeg ikke har fått svar på er hvor langt tid -gjennomsnittlig før det bør sjekkes .

Link to comment
Share on other sites

Det mange tyskere gjør er å sende kikkerten sin på ettersyn/kontroll/service hvert 3. til 5. år. Vil tro at ingen (få) i Norge gjør dette?
Dette er absolutt lurt å gjøre. Jeg er en av de få.

 

....så skal vell denne vere 100% tett
Det er desværre alt for mange i samfundet som ikke har noen følelse med tallet null. Politikere som vil null trafikkulykker, null bruk av privateide våpen i uønskede handlinger, null utslipp fra industrien, et.c. (Og null lekkasje fra kvalitetsoptikk).

 

Ingenting er null og ingen ting er helt nøyaktig.

 

 

 

Jeg minner om det klassiske sitatet, som jeg egentlig ikke vet hvem som sa først:

Entropy needs no maintenance
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...