Jump to content

Demper som sitter fast


Jonnen

Recommended Posts

Har Kjøpt meg ein cz salong ferdi gjenga å med ein a-tec demper.gjekk heilt fint å skru den på når jeg fikk den.men nå når jeg skulle ha den av for å få pussa den så får jeg den ikke av igjen. Fikk skrud den halvveis ut me bruk av mye kraft å skiftnøkel.(sikkert ikke noe god ide) men nå sitter den bom fast får heller ikke til bake igjen.virker som om gjengene er gåene eller noe.noen som har noe meining om å som kan ha sjed?tips om å jeg skal gjøre?å er det ein dum ide å skyte me den nå?

 

sorry dårlig formulering

Link to comment
Share on other sites

okei..får prøve det da.

var ikke noe lurt å prøve med skift nøkkel. ikke så hardt metal i den så blei noen stygge merker :oops:

men men..

så dere tror ikke gjengene kan vere ødelagt?

sett for meg det å at eineste utvei er å kappe å gjenge på nytt å så kjøpe ny demper :?

Link to comment
Share on other sites

Nei nei, du må ikke tenke sånn før du har fått prøvd med en skikkelig oppvarming. Vet ikke helt, men jeg ser for meg at det kan være vanskelig å skyte en salongdemper skikkelig varm.. Så du bør kanskje prøve med noe annet. Varmtvann er foreslått. Du kan jo starte med det, og funker ikke det kan du kanskje prøve med en annen varmekilde... litt forsiktig med blåselampe kanskje? Har du behov for en snillere type skiftenøkkel kan du jo prøve oljefiltertang. Fås på Biltema. Koster lite.

 

Ellers kan det kanskje fungere med avkjøling? I fryseren og så rett på med oljefiltertanga og så varme litt under springen før du gir den et kraftig rykk med tanga..

 

Rykk fungerer best.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Trur puss av sjølve rifla er vekkasta, men demperen bør vel rengjøres for kruttstøv, blystøv og sot.

I DFS miljøet er det delte meninger om puss av cal22.

Nokon pussar etter 500

Og andre har aldri pussa (minst 10,000 skot)

Dei med størst presisjonsproblemer er dei med nypussa børse.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Paliner, har ikke erfaring med fast demper, men erfaring fra verksted gulvet på biler og maskiner vet jeg at d å varme opp "problem" løser det meste. Demperen er sikkert av aluminium?. Aluminium går noe veldig i div tempraturer, å den har sikkert "festet" seg noe J#¤%&%!! når den har vært varm og kald x antall ganger. Har sagt det før, men aluminium er jævelens metall. Bortsett fra at det er relativt lett, har det ingen fordeler. Det sprekker og kryper. Sorry!, måtte bare få det ut!!!!!!!!.

 

Har sikkert samme demper og rifle sjøl, men er det noen som anbefaler å smøre gjengene demper/rifle litt, feks med kobberfett???. Det bruker jeg ellers på biler og maskiner som blir varme.

Link to comment
Share on other sites

Ja, kobberpasta (Copaslip) og monteringspasta av div typer er som bamsemums for gjenger, smør på!

 

Når du får av demperen så tar du å måler lengden på gjengepartiene (på pipa og innvendig i demperen), og om gjengene på pipa er vesentlig lenger enn i demperen så har

du en "tapp" som stikker inn i demperen under bruk og når disse gjengene "fyller" seg opp med kruttslam og dritt blir det tungt å få av demperen - i værste fall så river gjengene seg.

 

- Varm forsiktig med propanbrenner e.l.

- Skru av demperen med en oljefiltertang.

- Demonter og rengjør godt, både demper og gjengene på pipa.

- Kjøp moteringspasta og smør et tynt lag på gjengene.

- Monter sulamitten og ta den av når det måtte være aktuelt.

- Rengjør engang iblandt.

- Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Har jeg aldri hørt, vil heller si det er omvendt, f.eks spesielt viktig om man bruker rustfritt mot alu.

Jeg omtaler disse produktene som monteringspasta da det finnes uttallige å velge mellom som gjør samme nytta, Coplaslip var det beste i "gamle dager" (altså før min tid :lol: )

Nå skal du høre :wink: Det vil oppstå galvanisk korosjon mellom kobberet i kobberpastaen og aluminiumen, no som ikke er helt heldig :wink:

 

Sitat: Galvanisk korrosjon

Galvanisk korrosjon oppstår når et edelt metall er i kontakt med et "uedelt metall" (mindre edelt). Då vil det edle metallet opptre som en anode, mens det andre som en katode. Spennings rekken avgjør hvilke metaller som er edle eller uedle. Eks.: Sink er mindre edelt metall enn stål og blir ofte brukt som anodisk beskyttelse (en offeranode). Et godt og vanlig eksempel på galvanisk korrosjon er også messingdeler som er i kontakt med varmtvanns rør i et hus.

 

Fra her :arrow:http://www.kjemi.no/spor/svar.php?svar=247

Link to comment
Share on other sites

@bbdg; Nå er ikke jeg dybt belest på temaet, men sitatet ditt tolker jeg til å beskrive edelt metall (f.eks rustfritt) mot uedelt metall (i dette tilfellet alu) og det er akkurat da det nytter med monteringspasta (kobberpasta) ;)

 

Edit: Endret tekst fra mindre edelt metall til uedelt metall (beskrivelse av alu mot rustfritt) :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@bbdg; Nå er ikke jeg dybt belest på temaet, men sitatet ditt tolker jeg til å beskrive edelt metall (f.eks rustfritt) mot mindre edelt metall (i dette tilfellet alu) og det er akkurat da det nytter med monteringspasta (kobberpasta) ;)

 

Kobber er ett edelt metall---aluminium er ikke det :wink:

 

Jeg har herved sagt mitt i denne saken.

 

Edit: Jeg og bruker monteringspasta, men IKKE kobberpasta :D

Link to comment
Share on other sites

Kan på det varmeste anbefale alu-pasta til jobben, og som det står på biltemas sider om alupasta:

Anbefales spesielt der nærvær av kopper ikke er ønskelig pga. risikoen for elektrolytisk korrosjon

har brukt det i over et år nå, og er veldig fornøyd... går ikke tilbake til lithiumfett eller våpenolje på gjengene nå nei...

Link to comment
Share on other sites

Enig med bulle, i praksis og erfaringsmessig (egenerfaring fra over 15 år i relevant industri) så er dette et "problem" på lik linje med en bobb i nesegrevet,

men noen må jo være på jordet og om Biltema kan være der i enkelte tilfeller blir jeg ikke spesielt overrasket over. Teori og praksis stemmer ikke alltid overens som de fleste vet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode råd å tips.har vert bortreist så har ikke fått prøvd noe mere å få den av.men håper det det går som smurt når jeg får varma den skikkelig å brukt skikkelig verktøy:) nok ei gang takk for alle svar:)

Men et spm.prøve å skyte me den.men den gikk ein halv meter til den eine siden så 20m.men når jeg skrudde av alle modulene utenat den som sitter fast så gjekk den som den gjore før igjen.det er vel kansje et dårlig tegn?

Oppdatere så fort jeg har prøvd å få den av igjen.

Link to comment
Share on other sites

Er bilmekanikker av yrke og har noe erfaring med bruk av kobberpasta. Noen av kobberpastaene blir harde etterhvert nesten knallhardt belegg. så vi har gått bort fra det og

gått over til alupasta og det funker mye bedre.

Vil anbefale alupasta men mener og at med regelmessig demontering så er det ingen problem å ha kobberpasta heller. (snakker om eit år eller sånt før kobberpasta er kan bli hard som stein)

 

om man ikkje vil a børsepipa under vann kan man ta varmtvann i pose eller sånn vannpute i legge på demperen, kan og ha kjølespray eller ispose på børsepipa.

Da krymper du løpet med kulde og utvider demperen med varme, det er som regel ikkje så mange hundredeler som skal utvides\krympes før det hjelper. Skru først til bake så er dt og jobbe frem og tilbake mange ganger så løsner som regel det meste. har og biltema sine gummioljefilter tenger og de er veldig greie til å ikkje lage merke med.

Håper det løser seg for deg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

demperen er fuktig etter bruk, og pga. vått krutslamm og avleiringer blir det et svært korrosivt miljø inne i demperen etter skyting. Derfor bør alle dempere taes av etter skyting, og tørke med åpning i begge ender en god stund etter skyting... Gjør man ikke dette vil det øke både oksideringen inne i demperen, og skape rust i pipa mye lettere... Hvis du demonterer demperen etter du har skutt ser du at innmaten er sort, etter litt tørking blir denne grå...

 

(tror det blir nitrater, som sammen vann danner salpetersyre, en meget sterk og oksiderende syre) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en A-tec for .22 kaliber (som jeg benyttet på pistol), som etter noen skudd var veldig vanskelig å skru fra hverandre (modulene altså). Jeg måtte passe på å skru fra hverandre ofte og rengjøre, ellers var den så å si umulig å få til. Jeg leste et sted at man får kjøpt et slags apparat på Biltema og lignende forhandlere, som benyttes til å fjerne oljefilter med ("filtertang" eller noe sånt?).

 

Jeg tror denne tangen fungerer slik at man strammer til et gummibånd eller noe sånt ruindt sylinderen, og dermed får et godt og mer skånsomt grep enn om man bruker skiftenøkkel eller vanlig tang (som kan lage stygge merker, akkurat som det er beskrevet over). Det er jo ikke helt lett å skru rundt glattpolerte sylindere som er skrudd sammen.. Jeg prøvde med varmt vann først og med tøystykker, og fikk det til til slutt.

 

Min erfaring med alu-demperen fra A-tec var at den veldig fort mistet den svarte fargen, og den så ut som om den var mye mer brukt og gammel enn den egentlig var. Jeg er ikke sikker på årsaken til fargetapet, men jeg tror det kanskje var at den ikke tålte nitrosolvent. Mulig det går an å "brunere" aluminiumen igjen, jeg vet ikke. Har uansett byttet til en annen demper nå (men A-tec'en dempet veldig bra, det skal sies)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Låner denne tråden litt siden jeg har samme problem, henta en rifle idag som jeg har kjøpt.

 

Tidligere eier har hatt demper montert på den, men han har ikke klart at få av den når jeg henta rifla.

 

Han bad meg prøve.

 

Jeg brukte en "oljefilter verktøy" før at få litt mer hevert når jeg prøvde at skru av den, men ikke f..n om den lossa.

 

Tidligere eier har fylt den med 5.56 men som sagt så sitter den helt fast.

 

Noen tips?

 

Har ikke mye lyst til at gå på med varmepistol siden jeg aldrig har brukt den type av ting og ønsker ikke at skade demper eller løp.

Link to comment
Share on other sites

@janove

 

Denne hadde jeg ikke rørt. Venta med handel til selger har ordna problemet, (hvis du ikke var klar over det på forhånd da).

Det er en grunn til at produsenter og selgere anbefaler å ta av demperen med en gang etter skyting.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

@janove

 

Denne hadde jeg ikke rørt. Venta med handel til selger har ordna problemet, (hvis du ikke var klar over det på forhånd da).

Det er en grunn til at produsenter og selgere anbefaler å ta av demperen med en gang etter skyting.

 

mvh

Isbjønn

 

trur ikke det blir noe problem for meg. Ska mye til før at jeg ska skade pipa.

 

Trur heller at demperen tar natta innen det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...