Jonnen Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Har Kjøpt meg ein cz salong ferdi gjenga å med ein a-tec demper.gjekk heilt fint å skru den på når jeg fikk den.men nå når jeg skulle ha den av for å få pussa den så får jeg den ikke av igjen. Fikk skrud den halvveis ut me bruk av mye kraft å skiftnøkel.(sikkert ikke noe god ide) men nå sitter den bom fast får heller ikke til bake igjen.virker som om gjengene er gåene eller noe.noen som har noe meining om å som kan ha sjed?tips om å jeg skal gjøre?å er det ein dum ide å skyte me den nå? sorry dårlig formulering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
recoil Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Jeg hadde også problem med å få av demperen. Jeg prøvde ikke med skiftenøkkel, men jeg skøt løpet og demperen varm, og skrudde den av mens den var varm.... Prøv det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TommyK Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 du kan ogå pråve og lunke den i under springen i varmt vann se om den kommer: Men har du fått den litt opp spray olje ned der og skru den ned i gjen;-) skru den opp og ned opp i gjen spray olje så kommer den litt etter litt tenker eg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonnen Posted January 18, 2010 Author Share Posted January 18, 2010 okei..får prøve det da. var ikke noe lurt å prøve med skift nøkkel. ikke så hardt metal i den så blei noen stygge merker men men.. så dere tror ikke gjengene kan vere ødelagt? sett for meg det å at eineste utvei er å kappe å gjenge på nytt å så kjøpe ny demper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
recoil Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Tviler på at gjengene på løpet er ødelagt, kanskje på demperen. Men det spørs hvor mye du tok i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TommyK Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Er nok enig med recoil her men vist de er kruttslam som ligger der så kan de hende den gav etter så prøv og skru den litt ned og ha olje i og se om den kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonnen Posted January 18, 2010 Author Share Posted January 18, 2010 okei. får håpe på det beste å prøve i mora=) er nok krutt slam for dei modulen i demperen var full av det..skulle kanskje ha pusse litt tidligere.å ikke etter 500skudd ca å ofte burde ein pusse salong rifla egentlig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Palinder Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Nei nei, du må ikke tenke sånn før du har fått prøvd med en skikkelig oppvarming. Vet ikke helt, men jeg ser for meg at det kan være vanskelig å skyte en salongdemper skikkelig varm.. Så du bør kanskje prøve med noe annet. Varmtvann er foreslått. Du kan jo starte med det, og funker ikke det kan du kanskje prøve med en annen varmekilde... litt forsiktig med blåselampe kanskje? Har du behov for en snillere type skiftenøkkel kan du jo prøve oljefiltertang. Fås på Biltema. Koster lite. Ellers kan det kanskje fungere med avkjøling? I fryseren og så rett på med oljefiltertanga og så varme litt under springen før du gir den et kraftig rykk med tanga.. Rykk fungerer best. Lykke til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Trur puss av sjølve rifla er vekkasta, men demperen bør vel rengjøres for kruttstøv, blystøv og sot. I DFS miljøet er det delte meninger om puss av cal22. Nokon pussar etter 500 Og andre har aldri pussa (minst 10,000 skot) Dei med størst presisjonsproblemer er dei med nypussa børse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joggen Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Må si meg enig med Paliner, har ikke erfaring med fast demper, men erfaring fra verksted gulvet på biler og maskiner vet jeg at d å varme opp "problem" løser det meste. Demperen er sikkert av aluminium?. Aluminium går noe veldig i div tempraturer, å den har sikkert "festet" seg noe J#¤%&%!! når den har vært varm og kald x antall ganger. Har sagt det før, men aluminium er jævelens metall. Bortsett fra at det er relativt lett, har det ingen fordeler. Det sprekker og kryper. Sorry!, måtte bare få det ut!!!!!!!!. Har sikkert samme demper og rifle sjøl, men er det noen som anbefaler å smøre gjengene demper/rifle litt, feks med kobberfett???. Det bruker jeg ellers på biler og maskiner som blir varme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Ja, kobberpasta (Copaslip) og monteringspasta av div typer er som bamsemums for gjenger, smør på! Når du får av demperen så tar du å måler lengden på gjengepartiene (på pipa og innvendig i demperen), og om gjengene på pipa er vesentlig lenger enn i demperen så har du en "tapp" som stikker inn i demperen under bruk og når disse gjengene "fyller" seg opp med kruttslam og dritt blir det tungt å få av demperen - i værste fall så river gjengene seg. - Varm forsiktig med propanbrenner e.l. - Skru av demperen med en oljefiltertang. - Demonter og rengjør godt, både demper og gjengene på pipa. - Kjøp moteringspasta og smør et tynt lag på gjengene. - Monter sulamitten og ta den av når det måtte være aktuelt. - Rengjør engang iblandt. - Lykke til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbdg Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Så vidt jeg vet skal en IKKE bruke kobberpasta på aluminium Koriger meg gjerne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Har jeg aldri hørt, vil heller si det er omvendt, f.eks spesielt viktig om man bruker rustfritt mot alu. Jeg omtaler disse produktene som monteringspasta da det finnes uttallige å velge mellom som gjør samme nytta, Coplaslip var det beste i "gamle dager" (altså før min tid ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TommyK Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 på gjengene (Outers) Protector. Choke Tube & gun Lube. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbdg Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Har jeg aldri hørt, vil heller si det er omvendt, f.eks spesielt viktig om man bruker rustfritt mot alu. Jeg omtaler disse produktene som monteringspasta da det finnes uttallige å velge mellom som gjør samme nytta, Coplaslip var det beste i "gamle dager" (altså før min tid ) Nå skal du høre Det vil oppstå galvanisk korosjon mellom kobberet i kobberpastaen og aluminiumen, no som ikke er helt heldig Sitat: Galvanisk korrosjon Galvanisk korrosjon oppstår når et edelt metall er i kontakt med et "uedelt metall" (mindre edelt). Då vil det edle metallet opptre som en anode, mens det andre som en katode. Spennings rekken avgjør hvilke metaller som er edle eller uedle. Eks.: Sink er mindre edelt metall enn stål og blir ofte brukt som anodisk beskyttelse (en offeranode). Et godt og vanlig eksempel på galvanisk korrosjon er også messingdeler som er i kontakt med varmtvanns rør i et hus. Fra her http://www.kjemi.no/spor/svar.php?svar=247 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperZ Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Alupasta fra biltema funker sikkert flott til formålet. Jeg bruker denne mellom stål og stål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Olav Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Så vidt jeg vet skal en IKKE bruke kobberpasta på aluminium Koriger meg gjerne Hvis aluminiumen er eloksert mener jeg dette skal gå bra...... eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 (edited) @bbdg; Nå er ikke jeg dybt belest på temaet, men sitatet ditt tolker jeg til å beskrive edelt metall (f.eks rustfritt) mot uedelt metall (i dette tilfellet alu) og det er akkurat da det nytter med monteringspasta (kobberpasta) Edit: Endret tekst fra mindre edelt metall til uedelt metall (beskrivelse av alu mot rustfritt) Edited January 18, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbdg Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 @bbdg; Nå er ikke jeg dybt belest på temaet, men sitatet ditt tolker jeg til å beskrive edelt metall (f.eks rustfritt) mot mindre edelt metall (i dette tilfellet alu) og det er akkurat da det nytter med monteringspasta (kobberpasta) Kobber er ett edelt metall---aluminium er ikke det Jeg har herved sagt mitt i denne saken. Edit: Jeg og bruker monteringspasta, men IKKE kobberpasta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Ok, jeg vet ikke nok om hvordan kobberpasta virker på alu, men er erfaringsmessig uenig i at det har noen praktisk betydning, men la oss i det minste være enige om at monteringspasta som egner seg for alu er bedre enn tørre gjenger da! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbdg Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 la oss i det minste være enige om at monteringspasta som egner seg for alu er bedre enn tørre gjenger da! Så absolutt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Kan på det varmeste anbefale alu-pasta til jobben, og som det står på biltemas sider om alupasta: Anbefales spesielt der nærvær av kopper ikke er ønskelig pga. risikoen for elektrolytisk korrosjon har brukt det i over et år nå, og er veldig fornøyd... går ikke tilbake til lithiumfett eller våpenolje på gjengene nå nei... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbdg Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Anbefales spesielt der nærvær av kopper ikke er ønskelig pga. risikoen for elektrolytisk korrosjon Så biltema er på samme jordet som meg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted January 19, 2010 Share Posted January 19, 2010 ja, det jordet der begynner virkelig å bli fult tror jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulle Posted January 19, 2010 Share Posted January 19, 2010 Kobberpasta mot aluminium funker som snus i praksis, selv om teorien skulle tilsi noe annet. Alu mot stål er teoretisk sett like ille.. Aluminium korroderer på en veldig fin måte sånn at det blir et steinhardt oksidskikt på overflaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted January 19, 2010 Share Posted January 19, 2010 Enig med bulle, i praksis og erfaringsmessig (egenerfaring fra over 15 år i relevant industri) så er dette et "problem" på lik linje med en bobb i nesegrevet, men noen må jo være på jordet og om Biltema kan være der i enkelte tilfeller blir jeg ikke spesielt overrasket over. Teori og praksis stemmer ikke alltid overens som de fleste vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonnen Posted January 20, 2010 Author Share Posted January 20, 2010 Takk for mange gode råd å tips.har vert bortreist så har ikke fått prøvd noe mere å få den av.men håper det det går som smurt når jeg får varma den skikkelig å brukt skikkelig verktøy:) nok ei gang takk for alle svar:) Men et spm.prøve å skyte me den.men den gikk ein halv meter til den eine siden så 20m.men når jeg skrudde av alle modulene utenat den som sitter fast så gjekk den som den gjore før igjen.det er vel kansje et dårlig tegn? Oppdatere så fort jeg har prøvd å få den av igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Ikke nødvendigvis et dårlig tegn, du har ikke anlegg mot brystningen på pipa og det er der senterlinja gjennom demperen rettes parallellt med løpets senterlinje (ihvertfall optimalt sett). Du finner ikke ut om du er fuckt før du skrur til demperen igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DocHolliday Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Er bilmekanikker av yrke og har noe erfaring med bruk av kobberpasta. Noen av kobberpastaene blir harde etterhvert nesten knallhardt belegg. så vi har gått bort fra det og gått over til alupasta og det funker mye bedre. Vil anbefale alupasta men mener og at med regelmessig demontering så er det ingen problem å ha kobberpasta heller. (snakker om eit år eller sånt før kobberpasta er kan bli hard som stein) om man ikkje vil a børsepipa under vann kan man ta varmtvann i pose eller sånn vannpute i legge på demperen, kan og ha kjølespray eller ispose på børsepipa. Da krymper du løpet med kulde og utvider demperen med varme, det er som regel ikkje så mange hundredeler som skal utvides\krympes før det hjelper. Skru først til bake så er dt og jobbe frem og tilbake mange ganger så løsner som regel det meste. har og biltema sine gummioljefilter tenger og de er veldig greie til å ikkje lage merke med. Håper det løser seg for deg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tveraali Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 lurt å ta av lyddemper tetter bruk og smøre jengene me olje/fett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 demperen er fuktig etter bruk, og pga. vått krutslamm og avleiringer blir det et svært korrosivt miljø inne i demperen etter skyting. Derfor bør alle dempere taes av etter skyting, og tørke med åpning i begge ender en god stund etter skyting... Gjør man ikke dette vil det øke både oksideringen inne i demperen, og skape rust i pipa mye lettere... Hvis du demonterer demperen etter du har skutt ser du at innmaten er sort, etter litt tørking blir denne grå... (tror det blir nitrater, som sammen vann danner salpetersyre, en meget sterk og oksiderende syre) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stoneking Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 Jeg hadde en A-tec for .22 kaliber (som jeg benyttet på pistol), som etter noen skudd var veldig vanskelig å skru fra hverandre (modulene altså). Jeg måtte passe på å skru fra hverandre ofte og rengjøre, ellers var den så å si umulig å få til. Jeg leste et sted at man får kjøpt et slags apparat på Biltema og lignende forhandlere, som benyttes til å fjerne oljefilter med ("filtertang" eller noe sånt?). Jeg tror denne tangen fungerer slik at man strammer til et gummibånd eller noe sånt ruindt sylinderen, og dermed får et godt og mer skånsomt grep enn om man bruker skiftenøkkel eller vanlig tang (som kan lage stygge merker, akkurat som det er beskrevet over). Det er jo ikke helt lett å skru rundt glattpolerte sylindere som er skrudd sammen.. Jeg prøvde med varmt vann først og med tøystykker, og fikk det til til slutt. Min erfaring med alu-demperen fra A-tec var at den veldig fort mistet den svarte fargen, og den så ut som om den var mye mer brukt og gammel enn den egentlig var. Jeg er ikke sikker på årsaken til fargetapet, men jeg tror det kanskje var at den ikke tålte nitrosolvent. Mulig det går an å "brunere" aluminiumen igjen, jeg vet ikke. Har uansett byttet til en annen demper nå (men A-tec'en dempet veldig bra, det skal sies) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janove Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 Låner denne tråden litt siden jeg har samme problem, henta en rifle idag som jeg har kjøpt. Tidligere eier har hatt demper montert på den, men han har ikke klart at få av den når jeg henta rifla. Han bad meg prøve. Jeg brukte en "oljefilter verktøy" før at få litt mer hevert når jeg prøvde at skru av den, men ikke f..n om den lossa. Tidligere eier har fylt den med 5.56 men som sagt så sitter den helt fast. Noen tips? Har ikke mye lyst til at gå på med varmepistol siden jeg aldrig har brukt den type av ting og ønsker ikke at skade demper eller løp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeivVidar Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 Du skader den nok ikke med en vanlig varmepistol. Demperen blir vesentlig varmere etter noen skudd enn hva en varmepistol greier å utføre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isbjønn Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 @janove Denne hadde jeg ikke rørt. Venta med handel til selger har ordna problemet, (hvis du ikke var klar over det på forhånd da). Det er en grunn til at produsenter og selgere anbefaler å ta av demperen med en gang etter skyting. mvh Isbjønn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janove Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 Har vart inne på tanken at ta med meg rifla på banen og bare trykke av en del skudd, men det er søndag...... Får prøve med varme pistolen litt senere i dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janove Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 @janove Denne hadde jeg ikke rørt. Venta med handel til selger har ordna problemet, (hvis du ikke var klar over det på forhånd da). Det er en grunn til at produsenter og selgere anbefaler å ta av demperen med en gang etter skyting. mvh Isbjønn trur ikke det blir noe problem for meg. Ska mye til før at jeg ska skade pipa. Trur heller at demperen tar natta innen det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isbjønn Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 Tenkte like mye på evt rust / syreskader på løp som selger slipper unna med hvis du går på denne uten reservasjoner. Men for all del mvh Isbjønn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tusserud Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 senk demper og en del av pipa ned i et karr fylt med diesel. det er et gammelt børsemakertriks og jeg veit det har funka på gamle mausere der en har satt fast ei hel patron i løpet. aluminium burde vell tåle diesel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.