Jump to content

Begrensinger på AG3 i stangskytingen


BRM

Recommended Posts

Ser på DFS sine sider at et utvalg som evaluerte LS09 ser på det med å gi AG3 handicap i stangskyting siden den tydeligvis er så overlegen e andre våpnene. ( Rinde vann med 32treff som var 6 mer enn nestemann) Rapport fra LS-utvalget her.

(Fixa linken din - Jegermeistern).

 

Dette syns iallefall jeg virker rett og slett urettferdig. vel kan man skyte fort med AG3 men med de siktemiddlene som er og den presisjonen som er på AG3 så vil det å måtte skyte tomt eller hva de ser for seg skal bli resultatet gjøre det hele latterlig. på ls08 var jeg uheldig rett og slett. litt for rask med å lade magasin så første serien startet med klikk. det gjorde at jeg måtte ta nytt ladegrep og fikk det da veeldig travelt. men fikk da ut 15 skudd. Tror de ødelegger for noe av det som gjør stangskytingen så skøy å se på om ett av våpnene får et handicap.

Blir som et bilrace der en biltype ikke får bruke alle girene.

Link to comment
Share on other sites

Å få utnytte magasinkapasiteten til AG'n håpa eg ikkje er aktuellt.

 

Slik som eg har forstått det, so kan ein i praksis "bestemme" om Sauer eller AG skal vinne når ein setter avstandane på holda. Går ein ut mot maks på figurane, har Saueren ein fordel pga betre siktemiddel. Går ein ned mot min, har AG'n ein fordel pga ild-kapasiteten, og at siktemiddela ikkje betyr so mykje.

Skal ein legge begrensingar på AG'n er det enklaste og mest rettferdige derfor å auke holda, etter mi meining.

 

Dei siste åra trur eg holda har vore relativt korte. Det kan vere at NRK har eit ord med i bildet. Det er utvilsomt bra TV-undeholdning med Rinde-show. 21 skot ute og nokre bråkjekke kommentarar :D

Link to comment
Share on other sites

Det er nok riktig at holdet har mye å si for om Sauer eller AG3 blir "favorisert". Men for å reklamere litt for vår eminente skytter her fra bygda, Engebret Mjøseng; Han har vært å se på fjernsynet nesten hvert år i finalen i Stang med AG3. Sist år var han også i finalen, men nå med Sauer! Snakk om å demonstrere at en behersker begge våpen!

Link to comment
Share on other sites

det kunne sikkert gått an det . men spørs jo om DFS ville godtatt det. siden AR ikke er et gevær som har noe egen skyting der mener jeg. men er enig med deg . ser liten forskjell på AR15 og HK416 når det gjelder det skytemessige. kunne jo også sluppet til andre lignende våpen i en slik klasse.

 

men det med AG3 i stangskyting. la et hold ligge høvelig nært og det andre langt ute. så skulle man jo få både cowboyskyting og rask presisjonsskyting :) selv digger jeg å skyte fort. 1-2-3-4-5-magskift-1-2-3-4-5-magskift-1-2-3-4-5-6-----staaans. det går greit. men man skal treffe også.

AG3 har en fordel. man slipper å lade manuelt for hvert skudd, men det er også den eneste fordelen den har. skal AG3 skyte tomt for hvert magasin så mener jeg at Sauer,Mauser og Krag må bli pålagt å stille med stolpekorn og hullkorn bak som er større enn 2 mm. slik at det ikke blir urettferdig 8)

Link to comment
Share on other sites

AG3 og HK416 kan brukes av folk som er militært rulleført personell som har dette som våpen. Ingen andre. Så DFS kommer ikke til å godta det. AG/HK er godkjent pga DFS sin tilknytning til forsvaret.

 

Om det kommer flere begrensinger på AG3 enn det er i dag, (ikke lov med skytejakke, kun uniforn, kun std ammo, osv, alle disse begrensinger var i mine øyne kun for å gjøre det vanskeligere skyte mye treff på stang med AG3) så vil antall AG3 i stang finalen bli redusert til et fåtall.

Link to comment
Share on other sites

Litt av denne debatten heller mot en gammel diskusjon som heter "åpen klasse i DFS" (any rifle) noe jeg er sterkt for. Fritt fram for ARer, tubeguns, Mastin, Barnard, Salva, kikkertsikter whatever, men DFS regler og program, evt kun ligg?

Sauere er for usexy, og knestående er for vanskelig :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sauere er for usexy, og knestående er for vanskelig :roll:

 

K

 

2 - 3 mnd med tørrtrening skulle holde til å skyte bra kne 8) .

Ellers har jeg skutt mye stang med ag og avstanden trenger ikke bety noe som helst, er du i midten går alt på. Det er lett å skyte 16 gode avtrekk med ag, 21 er mer utfordrende og 26 føles umulig å få til bra :). Problemet med ag har altid vert siktemidlet for min del ihvertfall, har begynt å konvertere til hk416 og sauer. Rekker 16 brukbare med saure nå, og skal trene det opp til 16 sikre avtrekk 8).

Link to comment
Share on other sites

just det. det alt kommer ned til er trening. føler meg ganske sikker på at noen av de som er best med sauer eller krag også kan trene seg opp til å skyte 16 i runden. og med to ganger 16 gode skudd tror jeg man vinner mye kontra to ganger 21 skudd. for selv om jeg slipper å ta ladegrep så er AG'n min så alt for lett. den skvetter jo avgårde så bruker liksom et år på å komme i blinken igjen. en god "sivil" skytter tror jeg nok kan holde seg mer i blinken. husk bare på bildet av Olbergsveen med flere hylser i lufta eller Staxrud som fikk 24 treff på den innledende runden i LS08. Mener Wear fikk 28 en gang med Sauer, så at AG er så mye favorisert det er jeg ikke med på. fikk nå skutt litt i helga. både med AG og med Kraga. like morsomt og så er det godt å komme igang igjen for året. to treff (av seks skudd)på 300 m knestående med kraga i mye sidevind , Godt fornøyd jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...