Jump to content

Sikkherhetskurs - varighet


dimex

Recommended Posts

Hei, her i området skal de snart kjøre sikkerhetskurs for oss som er nye. Jeg lurer derfor på, hvor lenge "varer" et sikkerhetskurs? Får du noe slags bevis på at det er bestått slik at du slipper å ta det på nytt om du ved en senere anledning skulle bytte klubb ? Går det noen sinne ut?

 

OT:

Ser nå at jeg kanskje posta denne på feil sted?

Link to comment
Share on other sites

Etter masse år som pistolskytter lurer jeg på dette med sikkerhetskurs ! I og for seg helt ok og kjøre nye skyttere igjennom et slikt det skader ikke men en nybegynner må jo skyte ganske aktivt i en lang periode for og få erverve våpen selv og da blir jo sikkerheten terpet på fra første stund som er et must. Det finnes jo alltid en standplassleder som passer på i både trening og konkuranse . Jeg vet mange klubber som forlanger dette til en ganske sollid pris som kanskje gjør noe med rekrutteringen og noen klubber har det ikke men tar en gjennomgang til hver enkelt ny medlem ettersom de kommer .

Jeg har lest en god del i regelverket og hvor står det at en nybegynner skal ha gjennomført sikkerhetskurs for og starte med håndvåpenskyting ?

Eller er det pistolklubbene selv som har satt statutter for dette for og tjene ekstra kroner !

Link to comment
Share on other sites

Ja, du bør få kursbevis.
Her har jeg gått rundt i 30 år og trodd at jeg kunne skyte... Men kurs og kursbevis har jeg ikke! Hmmmm... Da får jeg vel bare gi bort alle våpnene og finne på noe annet å gjøre.. (Jeg treffer jo uansett ikke blinken så.. :P )
Link to comment
Share on other sites

Den 01.01 1991 ble det fastsatt at begynnerkurset er obligatorisk for alle som ønsker å delta i skyting organisert gjennomm lag som er tilsluttet NSF, og som ikke har tilsvarende opplæring eller erfaring fra før.

 

Sitatet er hentet fra NSFs undervisningsplan for nettopp begynnerkurset (som har hovedvekt på sikkerhet). Planen legger opp til en teoridel med anbefalt tidsforbruk 6'40" + en praksisdel uten anbefalt tidsforbruk.

Link to comment
Share on other sites

Kravet er vel "nødvendig sikkerhetsopplæring" som er sånn ca begrepet benyttet i våpenloven.

 

At en rekke klubber da velger å arrangere dette som kurs i formelle rammer, ser jeg forsåvidt på som positivt i forhold til ett mer samlende og gruppebyggende tiltak, såsant det er rekruteringsgrunnlag nok for en slik løsning,

 

Dog vil jeg si at kursformen ikke bør være styrende, slik at småklubber med liten tilflyt av medlemmer bør vurdere individuell opplæring og ikke som jeg har hørt eksemplifisert med at klubb slik&sånn holder kurs for nybegynnere annet hvert år (eller en gang i året for den saks skyld)... :shock:

 

Det tror jeg er relativt lite fornuftig for økt rekrutering og videre drift på lang sikt.

 

Kurset er i beste fall rammen - det er opplæringens innehold som er viktig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg dokumenterte opplæring fra forsvaret og slapp dermed å ta sikkerhetskurs, så praksisen kan variere litt fra klubb til klubb.

Måtte uansett ta kurs når jeg begynte med praktisk skyting, men det var like mye for å lære reglene og få et innblikk i sikkerhetskulturen som gjelder i IPSC.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Sikkerhetskurset kreves av politiet, i alle fall i Asker og Bærum. Det skal vare 12 timer etter opplegget til NSF. Politiet hos oss godtar ikke hvereken forsvaret eller politiets egen opplæring ved våpensøknader, kun sikkerthetskurs etter NSF sine regler. Vi kjører kurset fredag - søndag og tar 800,- for dette inkludert kurshefte, lån av våpen og ammo. Jeg gidder ikke å bruke så mye tid dersom ikke klubben min får litt inntekt av dette, jeg synes dette er rimelig. Vi har ca 50 deltakere pr år, og kjører kurset 3 ganger pr år.

 

Vi lot tidligere rekrutter delta på ordinære treninger, men opplevde i perioder så stor pågang, at vi kunne ha 8-9 rekrutter som en skyteleder skulle hjelpe/passe på, vi vurderte da at dette kunne være en sikkerhetsrisiko, og startet med rekruttskyting 1 time pr uke, der det skal være 1 erfaren pr maksimalt 2 rekrutter. Dette ivaretar sikkerheten, samtidig som at man kan prøve sporten litt før man investerer 800,- i et kurs. Dette har vi svært god erfaring med. Vi krever nå sikkerhetskurset før man kan delta på ordinære treninger og klubbkonkurranser. For praktisk skyting kreves naturligvis eget kurs.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig jeg ikke klarer å finne det, men er det noen som kan linke til eller referere § eller punkt i lov eller forskrift som faktisk hjemler et krav om kurs? Jeg mener som Fashman over at kravet, i hvert fall tidligere, var "nødvendig sikkerhetsopplæring" og har garantert lest dette et eller annet sted. Det eneste jeg finner i forskriften nå er krav om "6 måneders aktivt medlemskap" i §13. Ellers er det jo lovens § 7 som regulerer erverv.

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper ikke å be om hjemler, de krever bare kursbevis, kvittering for våpenskap, startkort, skriftelig bekreftelse fra klubb, signerte aktivitetskort og medlemskort, før de vil se på søknaden fra en 1. gangssøker. Jeg var i luka da en av våre medlemmer manglet startkort, og gjorde damen oppmerksom på at startkort får man uten videre, når man er medlem i NSF, men det hjalp ikke, startkort måtte være med!

Link to comment
Share on other sites

Og jo mere vi gjør knefall for lokale "tilpasninger" av lov og forskrift, jo enklere blir det for dem å oppretthode gal saksbehandlingspraksis....

 

Jeg spurte om noen kunne vise til hjemlene av egen interesse, fordi jeg vet jeg har sett dette før og fordi vi (les: skyttere og jegere) er altfor dårlige til å stille krav om lovmessighet i saksbehandlingen av søknader. Selv om det dreier seg om en uniformert etat er de faktisk pålagt å følge norsk lov!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Angående formelle krav til kursleder, så vet jeg ikke hva de er. Men en i vår klubb tok ett kurs i regi NSF for å bli kursleder.

 

Kurset består av to hoveddeler, der den ene er basert på sikkerhet (den minste delen), og den andre er basert på lover og regler, og spesielt det som er rundt konkurranseskyting. Absolutt nyttigt å ha.

 

Så til lovens krav:

1: Begrunnelse for fremvisning av startkort er hjemlet i krav om dokumentasjon av forbundstilhørighet. Husk at man ikke kan konkurerer uten startkort i NFS, og uten startkort, har man ikke gyldig begrunnelse for å søke på håndvåpen til NFS sine programmer.

 

2: Loven krever kun "tilstrekklig" opplæring (i teorien holder det fint med litt terping om sikkerhet fra standplassleder, spesielt om der er få nybegynnere å ta vare på).

Problemet er at man i dag, ikke har lov til å konkurere uten begynnerkurs eller tilsvarende opplæring i NFS sine programmer. Noe som igjen gir at uten begynnerkurs, har ikke klubbene anledning til å bekrefte at man har tilstrekklig sikkerhets opplæring, og strengt tatt skal heller ikke aktivitet dokumenteres uten at begynnerkurset er på plass.

Der er ingen krav som tilsier at man ikke kan gå igjennom sikkerhetskurset over en lang periode (t.d ved opplæring på/ved standplass i samband med normal skytetrening), men da må kursinstruktør, kunne gi ut bevis og signere på dette når opplæringen er ferdig.

 

Det sier seg selv at de som har skutt konkurranse i flere år, må regnes som å inneha tilstreklig kompetanse.

 

Hugin@ Du leter i feil regelverk, kravet til sikkerhetskurs ligger i NFS sitt regelverk, ikke lov og foreskrift. Og dette kravet finnes der ikke omveier rundt for dagens nybegynnere om de skal søke på våpen til NSF sine programmer. Spesielt siden mer en halve kurset skal omhandle konkuransereglement o.s.v.

 

P:s. NSF sitt begynnerkurs, er så omfattende, at det på ingen måte kan komprimeres til ett "par timer". Man snakker nok mer om 2 dager om det skal gjennomføres noenlunde innenfor rettningslinjene (jeg synes å huske at kurset egentlig er ment å gå over 4 dager fordelt på 2 helger).

For ett "sikkerhetskurs", holder nok 2 timer, men begynnerkurset er som nevnt 3 ganger mer enn bare sikkerhetsdelen.

Link to comment
Share on other sites

Så til lovens krav:

1: Begrunnelse for fremvisning av startkort er hjemlet i krav om dokumentasjon av forbundstilhørighet. Husk at man ikke kan konkurerer uten startkort i NFS, og uten startkort, har man ikke gyldig begrunnelse for å søke på håndvåpen til NFS sine programmer.

Alt maset om startkort (fra tantes side) skriver seg fra gode gamle dager, da POD mente det var et misforhold mellom antall registrerte håndvåpen og aktiviteten på norske skytebaner. NSF hadde ikke noe medlemsregister, og startkort var den eneste form for dokumentasjon på tilhørighet til NSF. Å kreve startkort vedlagt våpensøknader nå for tiden er absurd.

 

Loven krever kun "tilstrekklig" opplæring
Neppe. Lovens krav er kort og greit 21 års alder og seks måneders aktivt medlemskap i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon.
Link to comment
Share on other sites

Her i Asker tar vi 800,- for kurset, som skal ha en varighet på 12 timer. Medlemskontingenten kommer i tillegg, med 900,-(rabatt for familiemedlemmer, juniur og pensjonister). Jeg synes ikke prisen er avskrekkende. Vi har normalt 10 - 20 deltakere(prøver å holde kurs 2-3 ganger pr år), og vi er 3-5 som bruker hele helgen på dette. Jeg synes at det er riktig at klubben sitter igjen med litt, da er det greit å jobbe dugnad.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Så til lovens krav:

1: Begrunnelse for fremvisning av startkort er hjemlet i krav om dokumentasjon av forbundstilhørighet. Husk at man ikke kan konkurerer uten startkort i NFS, og uten startkort, har man ikke gyldig begrunnelse for å søke på håndvåpen til NFS sine programmer.

Alt maset om startkort (fra tantes side) skriver seg fra gode gamle dager, da POD mente det var et misforhold mellom antall registrerte håndvåpen og aktiviteten på norske skytebaner. NSF hadde ikke noe medlemsregister, og startkort var den eneste form for dokumentasjon på tilhørighet til NSF. Å kreve startkort vedlagt våpensøknader nå for tiden er absurd.

Sent svar, men her vill jeg på det sterkeste imøtegå deg, da startkortet ikke skal utleveres til noen som ikke har nybegynnerkurs (nye skyttere, etter 1991), etter NSF reglemang. Kan man ikke trene og konkurere innad i NSF, er og blir ervervs grunnlaget for våpen til NSFs programmer borte. Ergo, uten nybegynner/sikkerhetskurs for NSF, ingen innvilget våpensøknad for våpen til NSFs programmer. Så enkelt er det, at noen "lurer" seg gjennom, har ingen betydning i forhold til hva som er rett og riktigt.

 

Loven krever kun "tilstrekklig" opplæring
Neppe. Lovens krav er kort og greit 21 års alder og seks måneders aktivt medlemskap i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon.

Sjekket, der har du rett, en sammenblanding av lov og NSF reglement fra min side.

Link to comment
Share on other sites

1. Man kan utmerket godt være kvalifisert til pistolerverv uten å ha startkort.

 

2. Man kan utmerket godt ha startkort uten å være kvalifisert til pistolerverv.

 

3. Startkort er ikke nødvendig for å dokumentere forbundstilknytning.

 

Forøvrig ville jeg sette pris på om du kunne henvise til nøyaktig hvor i NSFs reglement det står noe om utdeling av startkort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg betalte 550.- for kurset. 12 timer fordelt på teori og praktisk gjennomgang av skytegrenene i NSF.

Med prisforskjellene som ligger rundt om på klubbene så er det vel snart så enkelte klubber faktisk kan gjøre butikk ut av å holde kurs for mer enn egne medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...