Jump to content

Spørsmål om SuB, NF, forstørrelse


spissmus

Recommended Posts

Har en NF 2.5-10x32 på Quad´en, 3.5-15x50 F1 på Rem 700 Varmint, McM HTG, 308.

 

Brukte tidligere 2.5-10 på .223, jeg er meget fornøyd med siktene. Savner ikke FFP på den minste, og synes det er meget greit på en større. Det viktigste er at den tåler mye juling, noen sier at man må vri tårnet et par ganger rundt og man kan miste oversikt over hvilket knepp man er på, men har ikke blingset på det enda selv ikke når det ble hett rundt øra.

 

Men.....

 

Snart dukker det opp en 6.5x284 og litt fremover vil det garantert dukke opp flere interessante kaliber, lukter på .408. På denne riggen trengs et sikte. Har lest Poacher bruker SuB 5-25 og lovpriser den (untatt på bøjakt), Roe bruker en SuB 4-16. Har erfaring med sikter opp til 12x (sett bort ifra NF´en min som er relativt ny). Så kommer frågarna....

 

Forstørrelse, leser at få bruker max zoom til jakt, gjerne innskyting, men ellers ligger på 8-15. Ser fordel med å kunne bruke rifla som spotter med 25x. NF har jo 5.5-22 og SuB 5-25. Er det noen som har erfaring med begge som kan komme med synspunkter. Har ikke eid eller brukt sikter med denne forstørrelsen. Og om det blir FFP eller SFP........sparer litt penger på NXS SFP.

 

Trenger man virkelig mer zoom enn eks 16x?

 

Noen som vet om NXS 5.5-22x56 CM på jaktfall er Zero Stop?

Link to comment
Share on other sites

Forstørrelse, leser at få bruker max zoom til jakt, gjerne innskyting, men ellers ligger på 8-15. Ser fordel med å kunne bruke rifla som spotter med 25x. NF har jo 5.5-22 og SuB 5-25. Er det noen som har erfaring med begge som kan komme med synspunkter. Har ikke eid eller brukt sikter med denne forstørrelsen. Og om det blir FFP eller SFP........sparer litt penger på NXS SFP.

 

Trenger man virkelig mer zoom enn eks 16x?

 

Du svarer da ikke så verst selv...

Ikke at jeg har peiling, men jeg leser da hva andre skriver og som deg har jeg kommet til følgende konklusjon:

Til jakt; neppe.

Til baneskyting på langt hold, presisjonstesting, innskyting, spotting...; tja, du trenger det sikkert ikke så ofte, men det kan sikkert være fint å ha av og til... Noen liker det vel, mens andre ikke føler de trenger det.

 

Til ren benkeskyting er det vel ganske vanlig med høy forstørrelse, så der trenger du det nok.

Link to comment
Share on other sites

Jo det blir jo til at jeg snakker meg seg ut av et kjøp.

 

Jeg stusser bare på FFP og SFP. Både NF og Hensoldt sine "mer zoom en kanskje nødvendig" har SFP mens SuB sin er FFP. Så skal det sies at jeg tror neppe det blir noe Hensoldt på meg, de er jaggu dyre.

 

Og prismessig er SuB 25x og 16x jevne i pris og ikke så fryktlig mye dyrere enn NF.

 

Crap for vel lese litt til...

Link to comment
Share on other sites

Det vises i MIL/MOA videoen, dert skal sies at denne video bloggen er knall bra!! :!:

 

På jobb ser jeg helt klart det å ha FFP på lengere hold, bruker SuB 3-12x50 fungerer utrolig bra til avstandsbedømmelse så lenge man øver nok. Foruten NF 2.5-10x32 har brukt Leupold 1.5-5x20 i 16 månder under alle forhold, tårn for .223 og SPR har fungert meget bra.

 

Eneste lille ulempen med FFP er man som regel forstørre litt før man for fullt utbytte av strek inndelingen, men det er en mindre bagatell.

 

I tillegg får ikke Jaktogfriluft inn SuB 5-25x56 m/ DT P4F før April :(

 

Hmmm Bear Grylls urinerer i en død slange for å drikke det.......tulling.

 

Jeg får saumfare Ebay om det er noe der. Men jeg synes både SuB og NF er solid bygget, med en knapp på NF. Jeg liker blant annet lys funksjonen som er i paralakse tårnet. De gangene jeg har hatt behov for å justere lys nivå er når jeg har brukt det i kombinasjon med nvg. Begge har bra tårn med markerte klikk, tenkte jeg skulle legge meg ned for å sjekke optikk forskjell i morra. Regner med at jeg ikke kommer til å se noe særlig forskjell.

 

Det blir vel som Coca Cola og Pepsi.......begge er kola.

Link to comment
Share on other sites

Et tips kan være å handle hos www.opticswarehouse.co.uk

 

Jeg kjøpte en 5-25x56 PMII der i høst etter å ha sjekket med gudoghvermann her i landet. Ingen hadde rett retikkel inne, og som du tydeligvis har funnet ut så er leveringstider på S&B litt drøye til tider. Opticswarehouse var raske og meget ryddige. Selv med fortolling og sneglepost fra OSL til ytterste nordøstre flanke tok det vel bare et par uker fra bestilling til fornøyd klåing på nyervervelsen.

 

Angående NF så hadde jeg en for ca 5 år siden. En 3,5-15x50 NXS. Stor? Ja. Sollid? Ja. Unøyaktig justering og helvetes få MOA pr runde? Jepp... Personlig mener jeg den har kun en fordel kontra S&B, og det er (eller var) prisen. Optisk sett var den vel dog helt grei. Solgte den billig for å kjøpe en 4-16x50 PMII og det var en HELT annen verden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg låner tråden litt når vi først diskuterer disse kikkertene. PMII 4-16. fåes denne i mil klikk og doubbleturn? hvis ikke, hvor mange klikk har man på singleturn versionen?

 

Mitt ønske hadde vært 4-16X50 med mil klikk og P4F og doubbleturn. Med lysjustering på paralaksetårnet...

 

Dette hadde vært noe det... :D

Link to comment
Share on other sites

Har lest reise brevene til "The Highland Hunters Club" de er utrolig bra lesing.

 

Ser ut til at det blir en SuB, det står bare mellom P4 Fine eller ikke. Hadde NF hatt med forstørrende så hadde jeg nok valgt de, men får høre med forskjellige leverandører på Mandag og høre hva som er på lager.

Link to comment
Share on other sites

håpløs: Japp, det gjør den. Hvor mange husker jeg ikke i farta, men "nok" er et forsiktig estimat. Jeg har singleturn på min 4-16x50, og den har pr i dag totalt 135 klikk når den er skutt inn med .308 på 100m, men ikke at jeg regner med de -2/+3 i praksis. Tror muligens det er 11 MIL pr runde på DT tårnene?

 

spissmus: Jeg har P4F og føler at det er omtrent passe. Greit nok, det er litt for fint under 8-10x i enkelte lysforhold, men man har jo et rødt lite kors å glane på hvis det blir for ille :mrgreen: Hadde P4 hatt ca .005 mil feite stolper hadde jeg nok gått for det, men synes .007 er litt i overkant for de (få) gangene man skrur opp til 20-25x.

 

Jeg tror jeg slapp unna med et par lapper mindre enn J&F solgte 5-25x56'en for, men den store innsparingen var jo som nevnt leveringstid.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke all verdens erfaring med nevnte sikter, men jeg undersøkte grundig før jeg handlet inn siktet mitt her før jul..

 

Dersom du kjøper en NXS fra usa får du den til rett under 13.700,- ferdig levert på døra inkl mva... Det er et 5,5-22x56 MRAD Zero Stop med MLR retikkel.

Jeg synes det skal MYE til for å slå kombinasjonen ytelse/pris på den handelen.. :wink:

 

SuB er bra saker det, men at de er verdt forskjellen i pris synes jeg ikke. Skal du opp i kvalitet ville jeg nok tittet på Hensoldt.

 

At en NF er unøyaktig er det jammen første gangen jeg har hørt om? :shock: Det er jo nettopp nøyatigheten og at de virkelig tåler juling som er NF'ens beste kort!

Link to comment
Share on other sites

Tårnene på NXS'en jeg hadde var slarkete og unøyaktige. Tårnene på alle tre S&B'ene mine er korte, presise og sier KNEPP når de skal. NXS'en var mindre KNEPP og mer...tja...svamp.

 

Men i hovedsak var det fire årsaker til at jeg solgte den:

1) IDIOTISK zoom som snurret på HELE okularet

2) kombinasjonen MILDOT-retikkel og MOA-justering. Teit å lage noe sånt, og like teit av meg å kjøpe et matematisk utfordring

3) svampete tårn med fryktelig få MOA pr runde, og ikke-rundt tall pr runde

4) retikkel i andre fokale plan

 

Nå har vel NF "fikset" i alle fall et par av de punktene i en ny modell, men for min del har det toget gått. 4-16x50'en skal muligens byttes ut med noe som er fysisk mindre - og da er vel ikke akkurat NF særlig egnet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har selv en NXS 55-22x50, og jeg må bare si meg utrolig godt fornøyd med dette sikte. At Nightforce har unøyaktig justering er helt nytt for meg også, så dette er nok ikke tilfelle. NXS HAR få mil/moa pr runde men dette har aldri vært noe problem for meg siden det bare er å skru ei runde til uten at det byr på problemer av noen sort. Totalt har NXS flere mil/moa en noe annet fabrikat så du vil være i stand til å komme ut på lengere hold med samme rigg med Nxs enn for eks Henshold, med samme rigg vel å merke. 0.80 meter i justeringsspenn på Hensholdt mot 2.9 meter med NXS på hundre meter. NXS leveres også med ffp retikkel, men det koster litt mer. Optisk sett har jeg heller ingenting å utsette på NXS sammenlinet med en SuB Zenith 3-12x50 jeg har har jeg prblemer med å se forskjell i skarphet på lik forstøresle. SuB`n er nok kansje litt mer bedre i skumring men det er så lite at det like godt kan være innbildning. Så min konklusjon må nok bli at med tanke på pris og hva du får for pengene, så er det ingen som kan konkurere med NXS.

Link to comment
Share on other sites

Tårnene på NXS'en jeg hadde var slarkete og unøyaktige. Tårnene på alle tre S&B'ene mine er korte, presise og sier KNEPP når de skal. NXS'en var mindre KNEPP og mer...tja...svamp.

 

Men i hovedsak var det fire årsaker til at jeg solgte den:

1) IDIOTISK zoom som snurret på HELE okularet

2) kombinasjonen MILDOT-retikkel og MOA-justering. Teit å lage noe sånt, og like teit av meg å kjøpe et matematisk utfordring

3) svampete tårn med fryktelig få MOA pr runde, og ikke-rundt tall pr runde

4) retikkel i andre fokale plan

 

Nå har vel NF "fikset" i alle fall et par av de punktene i en ny modell, men for min del har det toget gått. 4-16x50'en skal muligens byttes ut med noe som er fysisk mindre - og da er vel ikke akkurat NF særlig egnet :mrgreen:

 

Her var det ikke mye jeg var enig i gitt :!:

1) Zoomringen snur hele okularet rundt. Ja det gjør den og her er jeg enig i at det ikke er så veldig kult hvis det skal brukes butler creek eller lignende.

2)Dette er ikke ne problem (lenger) Siden du kan få NXS levert med hvilken type retikkel og tårn du skulle ønske.

3)Tårnet på minNXSog tårnet til alle andre jeg kjenner som har NXS flytter seg med markerte klare knepp som er følbare selv med polvotter på! På moa tårn er det 10 moa pr runde og med mil tårn er det 5 mil pr runde på NXS. Dette er vel runde nok tall for de fleste.

 

4)NXS kommer med retikkel i ffp for en litenn ekstra sum penger.

 

NXS`n er ikke liten men den er jævlig solid.

Link to comment
Share on other sites

Ja, der ser jeg det ble argumentert mer for NXS, så da lar jeg det ligge...

 

Sitat:

 

Nå har vel NF "fikset" i alle fall et par av de punktene i en ny modell, men for min del har det toget gått. 4-16x50'en skal muligens byttes ut med noe som er fysisk mindre - og da er vel ikke akkurat NF særlig egnet.

 

Hva slags sikte har du da tenkt å sette på? For du er i ferd med bytte ut det letteste (?) SuB siktet også, til noe som er lettere..? Skal du forlate "target" type sikter og gå for lette europeiske jaktsikter? Disse er vel ikke akkurat velegnet til mye ratting...

Link to comment
Share on other sites

Hva mener dere med ffp-retikkel? Medforstørrende eller? Dette er etter min mening ulempen med NF kontra SuB etter min mening spesielt om man har mil dot retikkel. Jeg skyter nesten alltid på høyeste forstørrelse, for tiden 32x, selv om dette er med en langt billigere kikkert, og da er det noe dritt at mil dot retikkelet ikke stemmer lenger på maks forstørrelse. Hjelper lite med 32x på topp om man bare kan bruke den på 16 for at retikkelet skal stemme! Skulle jeg ha vurdert å kjøpe en ny NF så hadde jeg ikke kjøpt noe annen kikkert enn med 42x på topp. Denne fåes snart med milradklikk mener jeg. Kan ikke skjønne ulempen med så høy fortørrelse, men det har vel noe med vane å gjøre. Vil jo aldri skru forstørrelsen under 12x uansett :) Hadde BR-modellene vært å få med milrad klikk og mil dot retikkel hadde jeg ikkke vurdert NXS'en i det hele tatt. Hvem trenger milspec kikkert for å ligge på bana å skyte eller bedrive vanlig jakt? Ikke jeg i alle fall, og BR'en er solid og tung som fy den også, langt solidere enn de fleste andre kikkerter. Jeg har selv hatt en 5.5-22x56 og jeg angrer på at jeg solgte den da jeg absolutt hadde hatt bruk for klikkene ut til 600m :)

Link to comment
Share on other sites

Er rimelig sikker på at det ikke var 10 MOA pr runde på NXS'en jeg hadde? Uansett så ble det kluss når man måtte ratte x antall runder for å komme seg fra 100 til 1000m. Med singleturn PMII er det i alle fall EN ting mindre man trenger å tenke på, og det er ikke akkurat som om jeg trenger å gjøre det mer komplisert for meg selv enn nødvendig.

 

Nåja, PMII 4-16x50'en er ca 80g tyngre enn PMII 3-12x50. Og noe sånt som 130g tyngre enn en Hensoldt/Zeiss Optronics 3-12x56 - som igjen er 5-6 000 dyrere enn tilsvarende PMII og kunne med fordel hatt noe annet en det gamle mildot retikkelet. :roll:

 

For min del kan folk kjøpe akkurat hva de vil. Men jeg vet nøyaktig hva jeg SKAL ha i en kikkert. Pr i dag har ikke NF nok må-ha krav til at jeg inngår noen kompromiss. Sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt SuB 5-25x56 P4f, og det er en glimrende kikkert.

Men fant ut at jeg brukte den mest på ca 16-18 forstørrelese, og at jeg skulle bygge en "lettere" langholdsrigg.

Fikk et godt tilbud av Alex på Eurooptic.com på en 4-16x42, så jeg byttet den inn der.

Det geniale med SuB er et det er enten singel eller doubbel turn på elevasjon, så det går ikke ann å rote seg bort der.

 

Sjekk ut:

http://www.eurooptic.com/products/catal ... d%20optics

Og ta kontakt med Alex for et tilbud, han leverer veldig raskt.

 

Lykke til med prosjektet :D

Link to comment
Share on other sites

Uansett så ble det kluss når man måtte ratte x antall runder for å komme seg fra 100 til 1000m. quote]

 

Nå skal heller ikke jeg legge meg oppi hva folk kjøper for noe, men på NXS, hvis det ikke er Zerostop, så har du en skala under tårnet som viser hvilken runde du er på, som går fra 1-10. Så har du skutt inn og nullstilt rett over streken for runde to skrur du bare tilbake dit når du har skutt ferdig. Kommer du ut av tellinga på hvor mange runder du har skrudd opp er det bare å se på skalaen så ser du det på null tid. Er en utelukkende stor fordel å lære seg å bruke utstyret man har :mrgreen:

 

SuB er super gode kikkerter det altså, jeg sier ikke noe annet. Og å ha muligheten til å skru alle kneppene man har til rådighet på en runde er kjekt det, ingen tvil, men for meg og mitt bruk dvs skyting på dagtid og hovedsakelig på bane, synest jeg NXS gjør en mer enn god nok jobb for en mye billigere penge enn SuB. Pluss at NXS har mye større justeringspenn så jeg når ut på lengere hold med sammme opsette på baser. På rifla jeg har nå ratter jeg glatt ut på 1000m uten noe tilt på skinna, dvs jeg har ingen skinne, bare baser og ringer. Kaliberet er av alle ting .308 win :!: Og da har jeg bare halvparten av justeringspekteret å gå på! Hvor mange "knepp" en Sub har vet jeg ikke, men med en Hensoldt hadde jeg nådd 500 kanskje 600m.

 

Så mitt råd er fortsatt, kjøp en NXS eller noe rimeligere enn det å gjærne (men ikke for rimelig da) Legg pengene du sparer i ammo og/eller noe annet fint utstyr. Ps: du trenger ikke stor forstørelse men for skyting på langt hold, hvis det er målet er, synest ihvertfall jeg det er en stor fordel å få målet nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal heller ikke jeg legge meg oppi hva folk kjøper for noe, men på NXS, hvis det ikke er Zerostop, så har du en skala under tårnet som viser hvilken runde du er på, som går fra 1-10. Så har du skutt inn og nullstilt rett over streken for runde to skrur du bare tilbake dit når du har skutt ferdig. Kommer du ut av tellinga på hvor mange runder du har skrudd opp er det bare å se på skalaen så ser du det på null tid. Er en utelukkende stor fordel å lære seg å bruke utstyret man har :mrgreen:

 

SuB er super gode kikkerter det altså, jeg sier ikke noe annet. Og å ha muligheten til å skru alle kneppene man har til rådighet på en runde er kjekt det, ingen tvil, men for meg og mitt bruk dvs skyting på dagtid og hovedsakelig på bane, synest jeg NXS gjør en mer enn god nok jobb for en mye billigere penge enn SuB. Pluss at NXS har mye større justeringspenn så jeg når ut på lengere hold med sammme opsette på baser. På rifla jeg har nå ratter jeg glatt ut på 1000m uten noe tilt på skinna, dvs jeg har ingen skinne, bare baser og ringer. Kaliberet er av alle ting .308 win :!: Og da har jeg bare halvparten av justeringspekteret å gå på! Hvor mange "knepp" en Sub har vet jeg ikke, men med en Hensoldt hadde jeg nådd 500 kanskje 600m.

 

Så mitt råd er fortsatt, kjøp en NXS eller noe rimeligere enn det å gjærne (men ikke for rimelig da) Legg pengene du sparer i ammo og/eller noe annet fint utstyr. Ps: du trenger ikke stor forstørelse men for skyting på langt hold, hvis det er målet er, synest ihvertfall jeg det er en stor fordel å få målet nærmere.

 

Nåja, denne magiske skalaen for antall runder funket heller dårlig. Den var for unøyaktig selv når jeg stirret på den. Det var ikke mulig å avgjøre om du var PÅ streken eller rett over/under. I tillegg ser jeg ikke helt poenget når jeg heller kan ha en single- eller i verste fall doubleturn hvor jeg kan skru nøyaktig dit jeg skal i blinde. Men som nevnt ALTFOR mange ganger så langt, jeg solgte min NXS for ca 5 år siden, så hva NF har og ikke har i dag vet jeg fint lite om. Men ei heller skjønner jeg helt poenget med hva jeg evt skulle med mer enn 13mil i høydejustering. Bare sånn for å poengtere det; med 13mil skutt inn på 100m med 155gr Lapua Scenar .308win så rekker jeg 1000m selv på relativt kjølige dager. 1100m på sommeren. Kan du da fortelle meg hva jeg skal med mer? Nå får jeg doubleturn på ei ny børse i 6,5x47 - noe som skulle gi meg en ytterst teoretisk mulighet til å justere meg ut til omtrent 1500. Men det er så uhyre lite realistisk at det aldri har vært et argument.

 

At en NXS gjør jobben tviler jeg ikke på. Men jeg ser ikke helt grunnen til å gjøre ting mer komplisert enn de trenger å være. Og den NXS'en JEG hadde for over 5 år siden var ikke verdt ca 14 000 kontra de 17-18 000 jeg betalte for PMII'en. Spesielt med tanke på at jeg hadde en Nikon Tactical på samme tidspunktet som kosta mindre enn NXS'en og til og med hadde justeringsRING og ikke -okular.

Link to comment
Share on other sites

Ja dette ble da en riktig livlig tråd.

 

Men som noen andre nevnte lenger oppe, jeg kjenner meg heller ikke helt igjen på noen av bruker erfaringene med NF. Nå kan det hende at disse siktene var av eldre utgave, eller bare dårlig lot.

 

Jeg har ikke brukt den nye NF 3.5-15x50 1. Focal (FFP) i det hele tatt.......derfor jeg maser om skytebane i Stavanger omr så jeg slipper å vente til slutten av Januar da er jeg tilbake på jobb.

 

Men 2.5-10x32 Zero Stop har jeg brukt en god del, under alle typer forhold. Støv, gjørme, snø, støv og litt mer støv. Den har fått mye juling og holdt nullen. Jeg fant klikkene til å være nøyaktige, særlig med bruk av større handske / vindvott. Dette sikte er 2. Focal (SFP), men dette var ikke så viktig for bruken av dette siktet. I likhet med Roe brukte jeg tape rundt tårnet, jeg brukte derimot Silke sportstape, da dette limet hold bedre i høy varme kontra el.tape. Med dette sikte fungerte .223en på 750m meget bra.

 

Etter å ha lest svarene her og i andre tråder så blir det ikke lettere. Rykte sier at NF skal slippe et 1.focal, mye zoom sikte på ny året, da spørs det hva prisen er. Så jeg heller nok mot en SuB akkurat nå. Den klarer å stille med det meste Mil knepp, Mil retikkel, stor og tung som kan brukes som klubbe når man er tom for ammo. Lys, meget gode knepp og meget bra glass. NF stiller med Mil knepp, MLR retikkel, klubbe, lys, meget gode tårn og knepp, bra glass men......2. focal. Dessuten skiller det en del kroner i pris.

 

Hmmm, kommer ikke ferie pengene snart......

Link to comment
Share on other sites

For min del er jeg ikke i tvil om at jeg ville hatt PMII med 25x på topp om jeg hadde hatt ubegrenset med penger til rådighet. Nå er det en gang sånn at det har jeg ikke så da må man vurdere om den er verdt de 10 lappene som skiller. Du får en NF 12-42x56 BR-modell til ca. 14, og etter mitt syn har denne 2 fordeler framfor PMII: 1) Den er langt billigere 2) Den har mye høyere forstørrelse på topp, som jeg synes er utrolig kjekt å uansett hold og skytestilling, om man absolutt trenger det er en annen sak. Den får også + for større justeringsområde.

 

Til PMII'ens fordel taler milrad klikk og medforstørrende retikkel og dobbelturn tårn med nordisk målestokk :) Man får vurdere om dette er verdt så mye penger. For meg er det ikke det om jeg ikke vinner i lotto tror jeg. NXS'en har jeg aldri vurdert da jeg ikke skal bruke den som klubbe eller dykke ned til 30m med den. BR-modellen er mer solid og tung en alle andre kikkerter jeg har vært borti uansett, så den holder. Å justere paralaxe på objektivet skal jeg alltids stå ut med og......

 

Folk får være så uenige eller enige som de vil men dette er nå mine 5 øre til debatten :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...