Jump to content

Endre farge på stokk


Øyvind999

Recommended Posts

Hei, har en brukt børse på vei inn som jeg ønsker å endre fargen på.

Treet er tyrkisk valnøtt. Ønsker meg en mørk grå eller sortaktig farge.

Regner med å pusse ned før jeg farger den. Ønsker ikke lakk, da jeg tror skader i lakken ikke

vil bli pent over tid da den skal brukes mye i skogen.

 

Da er det vel oljing som er det beste alternativet. Noen som vet om hvordan man farger med olje ?

hvilke stoff og fremgangsmåte ??

Link to comment
Share on other sites

Måten jeg endra farge på stokken på Mauseren min, var at jeg fjernet gammel lakk med Reprin, vasket, pusset med sandpapir, og deretter beiset jeg den med vannbeis. Når dette hadde tørket oljet jeg stokken med en treolje som jeg hadde stående ('Behandla' for kjøkkenbenker fra Ikea).

Link to comment
Share on other sites

Farging av treverk vil du sikkert få en del inspill på...Veldig mange bruker Herdins vannbaserte beiser og er storfornøyd med det...

 

Personlig foretrekker jeg spritbaserte beiser...Narvsverte er en klassiker jeg har brukt mye...

 

Et annet alternativ er Liberon sine beiser...disse ser ut til å stabilisere seg lettere på valgt fargenyanse...altså lettere å jobbe med..

 

Narvsverte blir mørkere for hver påføring, og krever derfor litt mer håndlag... Den kan dog blandes i stokkoljer, noe jeg ikke har prøvd med Liberon sitt produkt..

 

Siden stokken i utgangspunktet er lakkert blir valget en smaksak, men vannbasert trenger ganske grundig innoljing etterpå for ikke å bli påvirket av regn..

Link to comment
Share on other sites

Lys valnøtt forekommer hos nesten samtlige valnøttslag det... Denne er gjerne skåret av yteveden og betegnes "Utility Grade"

Strukturmessig er denne som regel like spennende som bambus, men den er som regel lett, sterk og anvendelig. Kvalitetsmessig ligger denne et godt hakk over bøk, som også brukes i rimeligere våpen..

Link to comment
Share on other sites

Er oppgitt som tyrkisk, er ikke ekspert på ulike valnøtt-stokker :)

 

Valnøtt har mange navn alt etter som hvor de har vokst, Engelsk, Tysk, Fransk, Tyrkisk osv., men alle er det samme treet Juglans Regia. Det er også flere andre arter som Amerikansk Black, Claro og Bastogne som igjen er en blanding av Europeisk og Claro.

 

Jordsmonn og klima er det som gir veden struktur og farge, så selv om det er samme treet varierer det mye. Grunnen til at jeg ble litt interessert er at du skriver tyrkisk valnøtt. Noe av den fineste veden i handelen i dag kommer fra bl. annet Tyrkia. Det behøver selvfølgeligvis ikke å si at stokken din er av høy gradering. Du skriver at den er lys. Mange høyt graderte stokker kan oppfattes som lyse så det er jo litt opp til øyet som ser.

Du får heller legge ut et bilde slik at vi får se stokken :)

 

Som Raudnakke skriver så er treet lysere i ytterveden, det som kalles sap wood, og slike emner vil ofte bli gradert Utility Wood. Er det en sånn du har betyr begrepet Tyrkisk valnøtt ingen ting.

Link to comment
Share on other sites

Ud af en europæiskvalnødde stamme på under 1 m i diameter, vil omkring 50% være splint(dvs helt farveløst).

Udaf det som kaldes tyrkisk valnød, men som egentligt burde kaldes Kaukasisk valnød, er det vel kun 10% af alt kærnetræet, som er noget særligt. Dette udsøgt smukke som de fleste forbinder med "tyrkisk" valnød, kommer ofte fra gamle fritstående træer, som har vokset på en eller anden bjergskråning, eller i en eller anden isoleret landsby.

Men det meste tyrkiske valnødde kærnetræ, er limeligt almindeligt, og visuelt ikke bedre end en gennemsnitlig Black Amerikan Walnut, fra midtvesten i USA.

Til Riffelskæfter, er den Amerikanske fra de bedste områder ofte både smukkere og stærkere end de Tyrkiske standardvarer.

Her er lidt underlig statistik fra en mangeårig skæfteproduktion.

80% af ca 30.000riffelskæfter blev produceret i Amerikansk Valnød

20% af disse blev produceret i Europæisk/tyrkisk valnød

 

80% af de ca 200 reklamationer vedr knækkede skæfter var skæfter i Tyrkisk valnød (særligt udsatte var deluxeversionerne)

20% af disse knækkede var Amerikanske.

 

Næsten alle de europæiske var knækket på tværs af årene. Hvorimod næsten alle amerikanske var flækket på langs.

 

Tilbage til udgangsspørgsmålet. så er der en meget stor chance for at et stykke Tyrkisk valnød, er både jævn og farveløs. Hvorfor bejsning vil være løsningen.

En lidt bedre og mere slidstærk farvning vil være en kemisk bejsning. Her starter man med at prime træet med garvesyre. Når garvesyren har trukket ind, og træet igen er tørt. Kan pan så påføre det ønskede kemikalie.

Jern giver blåsort.

Amoniak giver gylden

Kaliumdikromat giver en brunlig farve som er tæt på valnød

 

Fordelen ved kemisk bejsning, er at det ikke er et pigment som lægges på overfladen. Derimod er der tale om en reaktion, hvor træet skifter farve. (Basalt det samme som er årsagen til at kærnetræet har farve)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt spritbeis fra LIBERON.

 

Pusset ned stokken med 240 papir, så med 400 papir i våtsliputgave.

 

Så noen lag med treolje, ikke lakk altså. På den måten suger ikke stokken alt for mye spritbeis etterpå.

 

Når treolja virket tørr, ventet noen dager, så pussa jeg kjapt over med 400 våtslip og whitespirit, lot det tørke og begynte å gni inn stokken med Liberon valnøttbeis. Brukte fille. Svamp skal visst også funke. Man legger på og venter til det rekker inn, og legger på mer.

så man ser fort åssen det gjøres. Bør strykes med treverket hvis det er mulig.

Fortsatte til jeg var fornøyd med fargen, 7 omganger ca og tok et strøk til.

 

Etter en dag eller to, ca, kan man vokse stokken og gni av for hånd.

 

Er slett ikke flink på dette, men stokken min blei ihvertfall fin. Og enormt mye finere enn den var.

Link to comment
Share on other sites

Stokken ser ut som denne:

 

http://www.artemis.as/vepr_super.htm

 

Noe input om hva som bør gjøres med dette utgangspunktet ?

 

Øyvind

 

Det er en ting som heter at "to assume makes an ass out of u and me" :D . Jeg gikk i den fella og trodde at du i utgangspunktet hadde en fin stokk, men innser jo at å nevne tyrkisk valnøtt sannsynligvis bare var et salgsfremmende tiltak fra selger.

Link to comment
Share on other sites

[

Det er en ting som heter at "to assume makes an ass out of u and me" :D . Jeg gikk i den fella og trodde at du i utgangspunktet hadde en fin stokk, men innser jo at å nevne tyrkisk valnøtt sannsynligvis bare var et salgsfremmende tiltak fra selger.

 

Der er intet ukorrekt eller specielt tiltak i denne anoncering. Udelukkende en beskrivelse af hvad du får i ca 90% af de tilfælde hvor du køber Tyrkisk valnød.

 

Din urealistiske forestilling om Tyrkisk valnød, svare til illutionen om at alle Skandinaviske jenter er høje, blonde, utroligt smukke og mellem 19 og 25.

Link to comment
Share on other sites

Vi har sikkert forskjellige forutsetninger for å skrive det vi skriver. Jeg tror faktisk ikke at tyrkisk valnøtt nødvendigvis er synonymt med exibition kvalitet.

Men det er jo veldig ofte at selgere av valnøttemner velger å oppgi hvor treet har grodd, nettopp for å gjøre kunden oppmerksom på kvalitet. Hvorfor ellers nevne voksestedet? Som nevnt tidligere i tråden så får du tak i utility emner fra hvor som helst og som skjefteemner skiller se seg ikke ut på noen måte uansett hvor de kommer fra. Hvorfor da spesifisere det i en salgsannonse med mindre det er for å fremme salget?

Personlig så liker jeg europeisk nøtt, men er likeglad med hvor den har vokst så lenge emnet er skåret riktig og har en farve og mønster jeg liker.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...